Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 689
Hei, i livet mitt har jeg drivet med selvskading, Noe jeg ikke driver med lengre og har droppet det helt ut av livet mitt. Men jeg har synlige arr etter det som er synlige. Jeg har svømming på skolen og jeg er redd at det kan tiltrekke mye negativ oppmerksomhet rundt seg, er redd at lærene skal begynne påpeke det og ta det videre. Kan de gjøre det når de er tydelig gamle og jeg har stoppet med det? Eller har de en plikt der hvor de må so det videre.
[quote=Avgrundsvann;3810346]Hei, i livet mitt har jeg drivet med selvskading, Noe jeg ikke driver med lengre og har droppet det helt ut av livet mitt. Men jeg har synlige arr etter det som er synlige. Jeg har svømming på skolen og jeg er redd at det kan tiltrekke mye negativ oppmerksomhet rundt seg, er redd at lærene skal begynne påpeke det og ta det videre. Kan de gjøre det når de er tydelig gamle og jeg har stoppet med?
Tror du egentlig kan være ærlig med det. Vær arra dine, og om de spør så kan du si at det var en del av fortiden enten i formen av ung og dum eller periodisk respons til usikkerhet og angst tidlig i livet. Hvis du klarer å presisere at det var bare det så trenger du ikke å bry deg om hva de gamle sier. Det er generelt en plikt å melde ifra hvis det er en fare, men hvis det ikke er relevant i dag så er det ikke det. Fortiden er fortiden.
Siden arrene er gamle som du sier skulle jeg ikke tro at det utløser den like store bekymringen. Siden du er i skolealder kan det likevel hende lærer prater med deg om det privat hvis de legger merke til det. Tror de skal ha ganske stort akutt bekymringsgrunnlag før det går direkte til foreldrene dine. Dette kommer vel noe an på alderen din også.
Vet det er vanskelig, men er jo en mulighet å forklare situasjonen til lærer på forhånd så du kommer det hele i forkjøp. At du hadde en vanskelig periode, men har lagt det bak deg.

Vil ellers bare si at det er fantastisk at dette er noe du har lagt bak deg og håper virkelig du klarer å aldri vende tilbake. Selvskading er noe som virkelig kan komme helt ut av kontroll. Det er en dypt personlig og ensom mestringsstrategi som skiller enn veldig fra mengden. Skadeomfang eskalerer fort og det utvikler seg gjerne for mange til en avhengighet. Plutselig ender man opp på legevakt/sykehus, strever med anemi, får infeksjoner, osv. For ikke å snakke om skammen.

Jeg var livredd når jeg endte opp i en arbeidssituasjon hvor jeg ble tvunget til å blotte armene og har fått noen kjappe blikk og noen få kommentarer (ikke direkte negative sånn sett, mer sjokkerte/overraskede), men i det store og det hele er det ingen som oppfører seg noe annerledes rundt meg eller behandler meg på en annen måte enn vanlig. Heldigvis. Jeg tror du vil ha en lignende opplevelse.
Sist endret av dazezone; 30. januar 2023 kl. 02:19.
Likte rådet om å eie det. Gå til læreren og forklar det. Så kommer du eventuelle bekymringer i forkjøpet.

Som tidligere lærer ville jeg satt pris på det, og skal du være helt sikker så gjerne ett brev fra foresatte, hvis de er klar over det også. Da er du bombesikker
Sitat av dazezone Vis innlegg
Siden arrene er gamle som du sier skulle jeg ikke tro at det utløser den like store bekymringen. Siden du er i skolealder kan det likevel hende lærer prater med deg om det privat hvis de legger merke til det. Tror de skal ha ganske stort akutt bekymringsgrunnlag før det går direkte til foreldrene dine. Dette kommer vel noe an på alderen din også.
Vet det er vanskelig, men er jo en mulighet å forklare situasjonen til lærer på forhånd så du kommer det hele i forkjøp. At du hadde en vanskelig periode, men har lagt det bak deg.

Vil ellers bare si at det er fantastisk at dette er noe du har lagt bak deg og håper virkelig du klarer å aldri vende tilbake. Selvskading er noe som virkelig kan komme helt ut av kontroll. Det er en dypt personlig og ensom mestringsstrategi som skiller enn veldig fra mengden. Skadeomfang eskalerer fort og det utvikler seg gjerne for mange til en avhengighet. Plutselig ender man opp på legevakt/sykehus, strever med anemi, får infeksjoner, osv. For ikke å snakke om skammen.

Jeg var livredd når jeg endte opp i en arbeidssituasjon hvor jeg ble tvunget til å blotte armene og har fått noen kjappe blikk og noen få kommentarer (ikke direkte negative sånn sett, mer sjokkerte/overraskede), men i det store og det hele er det ingen som oppfører seg noe annerledes rundt meg eller behandler meg på en annen måte enn vanlig. Heldigvis. Jeg tror du vil ha en lignende opplevelse.
Vis hele sitatet...

Takk!


Da får jeg snakke med svømme læren min da om det sånn at det ikke blir stor sak itillfele