Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1142
Heisann folkens!

Jeg og min fremtidige businesspartner har investert i en utleiebolig med flere enheter som idag er leid ut. Huset er kjøpt privat av min businesspartner på papiret, mens jeg har spyttet inn kapital og stiller uoffisielt som økonomisk sikkerhet for boligen. Altså hele lånet og eierskap står på min partner. Idag er 4 leiligheter utleid men veldig strax blir leilighet nr 5 utleid også.(hvilket utløser krav til næringsdrift) Huset ble kjøpt i Januar 2023 hvilket gjør at det er tilnærmet lik verdi på lån og boligens markedsverdi. Vi vil gjerne legge inn denne boligen inn i et AS og lurer på om det er noen som har noen erfaring med dette fra tidligere? Jeg har tatt kontakt med bedriftsdelen av min private bank, men de er ufattelig trege på å komme med tilbakemelding, selv om jeg har purret på dem på telefon. Hvis noen har tips og råd tas dette veldig godt imot og gjerne hvilke midler man burde benytte seg av for å gjennomføre en slik overføring. Er det best å prate med hvilken som helst bank, banken som idag har eiendommens lån, revisor, advokat etc? Har fått tips om å gjøre det gjennom ENK men vi er litt usikre på dette da poenget er å legge det over i et AS hvor jeg og min partner kan være 50/50 eiere og deretter bygge eiendomsporteføljen vår videre. Gjerne still spørsmål om mer informasjon kan gjøre det enklere å komme frem til en løsning.

På forhånd takk!
Hei, jeg ville tatt en prat med regnskapsfører for rådgivning. Hen kan svare deg på alt du lurer på og hjelpe dere videre i prosessen.
Sitat av Stianiver Vis innlegg
Hei, jeg ville tatt en prat med regnskapsfører for rådgivning. Hen kan svare deg på alt du lurer på og hjelpe dere videre i prosessen.
Vis hele sitatet...
Og kanskje enda bedre med en revisor.

ENK er nok bare prat. Det er enkeltpersonforetak og jeg kan ikke helt se hvordan det skal løse noe som helst for dere med mindre dere tenker å ha hvert deres og dele det på den måten? Du kan ikke flytte noe mellom deg som privat og ditt ENK vis versa. Husk også med ENK at dere er personlig/privat økonomisk ansvarlige. Litt kjedelig når lorten treffer vifta.
Yes, skrinlegger prosjektet med As nå og beholder eiendommene privat for øyeblikket. Blir for mye stress og unødvendig tull. Starter i riktig rekkefølge på neste prosjekt med As og holding før boligkjøp. Takker for svar.
Det er jo en forenkling.

AS er ganske greit det. 30 lapper egenkapital som kan være inventar. Det skal også være greit å overføre eiendom fra privat til AS.

Det jeg som utfordring her er et par ting.
Hvordan dere fordeler aksjepostene og gjeld er jo bare noe dere blir enige om og en formalitet. % ditt og % partner.
Hvordan det gjøres med belåning ev pant i eiendom, løse ut pant og få dette overført er vel egentlig det du lurer på.