Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 848
Dersom du skal selge noe på Ebay nå for tiden så må du betale ca. 25% av salgssummen som salær og import-tax. Ca. 18% til ebay og 7% tax.
Dette er noenlunde det samme som man betaler for å auksjonere bort noe her til lands gjennom et privat auksjonsfirma.

Forskjellen er at et privat auksjonsfirma har enormt mye mer kostnader enn Ebay der det er selger som gjør det meste av arbeidet selv med fotografering, legge inn tekst osv. osv.

Jeg synes de er blitt mye dyrere enn de var for en del år tilbake. Da var det ikke snakk om at selger skulle betale import-taxen til USA.

Andre her med tilsvarende erfaringer?
Sist endret av Ingebrigt; 13. januar 2023 kl. 03:09.
Visste ikke at nordmenn solgte på eBay en gang, og iallefall ikke ut av landet med de fraktprisene norske speditører opererer med.
1. Greit å skille på salær til ebay og importavgifter.

Prøvde lese meg opp på dette og kom frem til opp mot 15% avhengig av type produkt pluss 1.3% spesifikt fra Norge.

Ser ikke helt problemet.

https://www.ebay.com/sl/sell
Sitat av Dough Vis innlegg
1. Greit å skille på salær til ebay og importavgifter.

Prøvde lese meg opp på dette og kom frem til opp mot 15% avhengig av type produkt pluss 1.3% spesifikt fra Norge.

Ser ikke helt problemet.

https://www.ebay.com/sl/sell
Vis hele sitatet...
Problemet er at det for en god del år siden var mye rimeligere og at de graver så mye til seg til tross for at selgeren selv gjør mesteparten av arbeidet for dem.
Importavgiftene dengang var det kjøper som måtte betale akkurat som vi må betale moms på forskudd når vi kjøper noe hos ebay fra et annet land.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Importavgiftene dengang var det kjøper som måtte betale akkurat som vi må betale moms på forskudd når vi kjøper noe hos ebay fra et annet land.
Vis hele sitatet...
Kjenner ikke til dette men da må du jo bare ta høyde for det i salgssummen.