Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 738
Halla kjære medfreaks

Feilberegna egenandel på resept og oppdaga i går at det er ny egenandel når nytt år stater?

I November betalte jeg 520,- for 3mnd medisin, og kan hente ut 1 gang pr måned. Så vidt jeg forstår, må jeg uansett betale på nytt nå når jeg skal hente ut selv om jeg egentlig har betalt for 3 mnd, stemmer dette?

Hvis det er tilfelle er det mulig å få en faktura på apoteket med la si 1 ukes betalingsfrist?

Ble litt mange spørsmål, har prøvd å Googla litt men fant ikke noe konkret svar på det jeg lurer på, det siste jeg vil er å stå på apoteket imorra som en nisse og ikke kunne betale for meg eller ha et slags forslag på hvordan problemet kan løses.

Har et ganske stramt budsjett, spesielt etter jula. Vanligvis har jeg en 500lapp eller to og avse men ikke slik som det er nå. Og ja det er viktige medisiner som jeg må ha. Kanskje noen andre alternativer som kan hjelpe mtp uthenting/betaling.
I morgen tidlig tar du telefonen og ringer ditt lokale apotek og spør om dette. De vet svarene og kan fortelle deg det.

Egenandelen øker hvert eneste år. Og du betales pr henting, ikke for hvor lenge resepten holder. (Jeg gruere meg til første besøk selv, for jeg brukes mange og dyre medisiner).

Vil du vite hva det koster, kan du bestille i et nettapotek, feks apotek1.no og se hva prisen blir. Da er du ikke uforberedt.

Har du ikke råd, må du nok bare komme deg til til NAV og spørre om nødhjelp. Er det helt krise, gå på legevakta.
Apotek kan gi ut faktura men er jo opp til apoteket, flere nettapotek bruker klarna så det er jo og en mulighet. Mitt lokale apotek sender faktura vet jeg siden jeg har fått en.

Legevakt dler som regel ut bar agsdoser da de bare skal hjelpe deg frem til fastlegen kan. Mangler du fastlege er det jo noe annet.

Så rådet mitt er det samme som Ivar sitt egentlig, snakk med apoteket.

Egenandel på medisiner, legebesøk og fysio, frikort, er i år på 3040 kroner.
Sist endret av tearz83; 9. januar 2023 kl. 08:51.
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
I November betalte jeg 520,- for 3mnd medisin, og kan hente ut 1 gang pr måned. Så vidt jeg forstår, må jeg uansett betale på nytt nå når jeg skal hente ut selv om jeg egentlig har betalt for 3 mnd, stemmer dette?
Vis hele sitatet...
Snakk med Apoteket. Snakker vi blåresept så gjelder dette:

Hvor mye skal jeg betale per utlevering på blå resept?
Ved kjøp av medisin, medisinsk forbruksmateriell eller næringsmidler på blå resept betaler du 50 prosent av reseptbeløpet i egenandel, men ikke mer enn 520 kroner per resept for en mengde tilsvarende tre måneders forbruk.

​Apoteket eller bandasjisten beregner én egenandel på 50 prosent av reseptbeløpet, men maksimalt 520 kroner (2023) per resept for tre måneders forbruk av legemidler, næringsmidler og medisinsk forbruksmateriell. Hvis legen har skrevet ut flere resepter under en konsultasjon, anses det som én resept.
Vis hele sitatet...