Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  110 14981
Sitat av MangeRareTanker Vis innlegg
En må vite at Peterson sin målgruppe er unge gutter/menn. Han er veldig populær hos de samme folka som han MMA typen som nå ikke får spredd hatet sitt lengre.
Vis hele sitatet...
Hvem refererer du til her?
Joe Rogan?
Sitat av Knask Vis innlegg
Hvem refererer du til her?
Joe Rogan?
Vis hele sitatet...
Refererer sikkert til han med store sugelepper og bottom-oppførsel; Andrew Tate..
Sist endret av Vargas; 21. september 2022 kl. 14:56. Grunn: Leif
For kompetent behandling av depresjon ville jeg startet her:
https://psykiskhelse.no/kurs/meld-de...u-pa-kid-kurs/
Sitat av Vargas Vis innlegg
Refererer sikkert til han med store sugelepper og bottom-oppførsel; Andrew Tate..
Vis hele sitatet...
Der var navnet jeg ikke huska i farta. Takker!
Rogan har bedre ting å komme med enn Peterson, men han har blitt "verre" med åra. Eller, han har gått mer tilbake til sitt konspirasjonsteoretiske jeg. Sånn som han var på starten av podcasten sin, da han trodde på veldig mange konspirasjonsteorier.
Klart, han har hele tiden synes det har vært moro at Alex Jones lyver i retten osv.
Men er synd, at når Rogan nå i løpet av coronaen har forskere som er i full jobb hos seg, som han skal søke opp så og si alt dem sier om vaksiner osv for å dobbeltsjekke, men ikke gjør det samme for dem som var anti. Uansett verdt å se på de gangene han har virkelige gode gjester.
Forhåpentligvis så roer han seg med konspirasjonsteoriene igjen.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Du tenker nok klarere enn du tror.

JP er en katolsk, reaksjonær ræv, at du ser gjennom pisset hans er et godt tegn.
Vis hele sitatet...
Godt å høre.

Sitat av MangeRareTanker Vis innlegg
En må vite at Peterson sin målgruppe er unge gutter/menn. Han er veldig populær hos de samme folka som han MMA typen som nå ikke får spredd hatet sitt lengre.
I tillegg er han veldig lite konsekvent i sine holdninger og forsvarer dem aldri når noen setter utsagn han har hatt på prøve.
Mener han feks. at den kristne Gud finnes? Ann på hvilken video du ser så er svaret ja, nei eller kanskje. Han tilpasser uttalelsen sin til det publikumet han snakker til.
Dem som tar han seriøst er folk som ikke vet noe om han, utover de meningene dem har kommet over som dem er enig med.
Feks så snakket han jo mye om "cleaning your own house". At man ikke skal bry seg om hva andre gjør, før man har gått inn i seg selv og ryddet opp der.
Det gjør han så klart ikke selv. Han ble avhengig av diverse preparater pga. depresjon, klarte ikke gi seg på egenhånd, dro til Russland og tok en behandling som sendte han i koma og gjorde så han nesten døde.
Nå klarer han ikke gi et intervjue uten å nærmest hyl-grine.

Det er også greit å huske på at han ble kjent for å være i mot noe, angående pronomen, som var en "ikke sak". Altså var hans standpunkt i mot noe som ingen påsto. Den loven i Canada spilte ingen rolle, totaltsett og ingenting han advarte mot har skjedd. Hvorfor ikke? Jo, fordi han advarte mot en fiktiv lov, og ikke det loven egentlig sa.

Det betyr ikke at han ikke har noe vettu å komme med. Mange som har det. Mye av det han sier kommer jo fra tidligere filosofer også.
Det er derimot viktig å huske på at mye han gjør også er tåkeprat. Det betyr ingenting. Store ord, lange setninger, sagt på en måte som gjør at det føles som det har mening, men egentlig er tomt.

Det at han mener du er kvinne på feil måte, er det som ofte er lokkende med han, og da spesielt for yngre menn.
Incels, som det blir kalt, elsker jo å høre at kvinner må underkaste seg mannen osv. Det er også et fåtall kvinner som mener det samme, men da oftest i veldig religiøse områder, eller som har de samme tilbøyelighetene.
Så jeg har full forståelse for at du ikke orker han. Det er ingenting der som er verdt å lære, som man ikke kan få bedre fra andre personer.

Du burde derimot være litt stolt av deg selv, med at du motstår argumentene han har gjort tidligere, populæriteten og de lette svarene han kan gi. Det er ikke at du er i en negativ spiral, men at du forsto at det han sier ikke gir mening. At du kjenner deg selv godt nok til at du vet dette ikke stemmer for deg.

Ellers likte jeg Lost Connections av Johann Hari og de fleste intervjuer med han er lærerike. Sånn angående depresjon. Ikke at jeg tror den boka hjelper, men det gir i det minste et innblikk i en del forskning.

Her er en gjennomgang av Peterson som jeg husker i farta:
https://www.youtube.com/watch?v=hSNW...l=SomeMoreNews
Ellers finnes det mange gode videoer som går igjennom alle motsigelsene hans og tåkepraten angående gud og religion.

Ble et langt svar, men jeg er dårlig på å være kortfattet generelt.
Håper du heller finner svar og hjelp andre steder. Jeg har mesteparten av tiden en mild depresjon, så jeg kan bare ane hvordan dem som har det virkelig tungt har det.
Hør på de stemmene som gir mening for deg, ignorer hylekorene og ignorer dem som sier dem har den ene, hele sannhet.
Vis hele sitatet...
Vel, mye av det du skriver gir mening for meg, så da velger jeg å høre på deg. Et langt svar setter jeg pris på og svaret ditt hjalp mye. Takk, og jeg skal absolutt sjekke ut Johann Hari.
Sitat av Medusa Vis innlegg
Godt å høre.


Vel, mye av det du skriver gir mening for meg, så da velger jeg å høre på deg. Et langt svar setter jeg pris på og svaret ditt hjalp mye. Takk, og jeg skal absolutt sjekke ut Johann Hari.
Vis hele sitatet...
Johann Hari gir ingen enkle svar, men heller korte innsikt i diverse forskning på anti-depresiver og andre tiltak som har hjulpet folk.
Ellers kan det være greit å se litt på søvn og eventuelt fysisk aktivitet.
Jeg er dårlig på å holde meg fysisk aktiv, for det meste, og har godt over et tiår med at jeg sliter med å sove.
Søvn påvirker humøret mer enn nesten noe. På tester som blir brukt for å "måle" depresjon, så er søvn den tingen som kan hjelpe deg mest nedover på skalaen. Mer enn noe legemiddel. Klart, på alle sånne tester så slår jeg som oftest ut godt over "litt" også, selv om jeg, sammenlignet med andre, føler meg helt ok. For det meste.

Så jeg er et dårlig eksempel på å streve etter.
Jeg kjenner derimot folk som har brukt trening, satt seg mål innenfor jobb/skole og prøvd og fokusere på det sosiale, som har kommet seg ut av en lengre depresjon. Gått fra å røyke hasj hver dag til aldri.
Har også andre som da har fokusert på det sosiale, prøvd å hjelpe folk som har det verre enn seg selv, og generelt "jobbet" set ut av det.
Dette er nok ikke veien for alle, for jeg kjenner også folk med en lykkelig familie, barn og det hele, som rett og slett ikke har noen stor gledesfølelse i det hele tatt.
Så her må en finne ut hva som hjelper en selv. Og da ta kontakt med profesjonelle så klart.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det er korrekt at mange av Petersons synspunkter kan fremstå som fornuftige og sunne. Han har også fått støtte fra mange som setter pris på hans kritikk av ekstrem feminisme og politisk korrekthet. Samtidig har han også fått kritikk for å fremme enkelte synspunkter som kan være kontroversielle, som for eksempel å kritisere trans-personer og hevde at kjønn er biologisk bestemt.

Det er viktig å være kritisk til alle synspunkter, inkludert Petersons. Det kan være nyttig å lese og høre flere perspektiver og meninger for å danne deg ditt eget syn. Det er også viktig å huske på at folk har forskjellige bakgrunner og erfaringer, og at dette kan påvirke hva de ser som viktig og relevant.

Det er også normalt å endre syn og meninger gjennom livet, og det er viktig å være åpen for å lære og vokse. Men om du føler deg forlatt av dine tidligere politiske allierte, kan det være lurt å finne nye grupper eller individer som har lignende synspunkter og verdier som deg.
Etter min erfaring er han ganske godt likt. Stort sett bare feminister som misliker han nettopp fordi han åpent avslører dems bullshit.
Aller hater Jordan P, fordi han er en svindler G.
(Melodi, alle hater Oral'B).

Om du noen gang har betalt for en av hans bøker så vil du hate han litt du også, det er 80% common sense og resten er bare personlige meninger.
Om du ikke evner å reflektere objektivt over din egen livssituasjon og/eller oppfører deg som et voksent barn som bare vil game og se på youtube resten av livet, da har nok Jordan verdi for deg og kan rettlede deg litt.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Aller hater Jordan P, fordi han er en svindler G.
(Melodi, alle hater Oral'B).

Om du noen gang har betalt for en av hans bøker så vil du hate han litt du også, det er 80% common sense og resten er bare personlige meninger.
Om du ikke evner å reflektere objektivt over din egen livssituasjon og/eller oppfører deg som et voksent barn som bare vil game og se på youtube resten av livet, da har nok Jordan verdi for deg og kan rettlede deg litt.
Vis hele sitatet...

Co-signer denne. Hvorfor betaler folk for at en fyr som spiser benzo som smågodt skal fortelle de at de må slutte å røyke hasj, og begynne å rydde rommet sitt?
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Det er korrekt at mange av Petersons synspunkter kan fremstå som fornuftige og sunne. Han har også fått støtte fra mange som setter pris på hans kritikk av ekstrem feminisme og politisk korrekthet. Samtidig har han også fått kritikk for å fremme enkelte synspunkter som kan være kontroversielle, som for eksempel å kritisere trans-personer og hevde at kjønn er biologisk bestemt.

Det er viktig å være kritisk til alle synspunkter, inkludert Petersons. Det kan være nyttig å lese og høre flere perspektiver og meninger for å danne deg ditt eget syn. Det er også viktig å huske på at folk har forskjellige bakgrunner og erfaringer, og at dette kan påvirke hva de ser som viktig og relevant.

Det er også normalt å endre syn og meninger gjennom livet, og det er viktig å være åpen for å lære og vokse. Men om du føler deg forlatt av dine tidligere politiske allierte, kan det være lurt å finne nye grupper eller individer som har lignende synspunkter og verdier som deg.
Vis hele sitatet...
ChatGPT?