Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2341
Som det står i tittelen, tips til en selvstendig-næringsdrivende.

Regnskap, fradrag, ting man skal være obs på osv.. Alt som kan ruste en «noobie».

Bonus poeng for selv-erfart smell!
Bruk regnskapsfører.
Sånn nesten øyeblikkelig etter at du har registret foretaket vil du bli oppringt av firmaer som ønsker å selge deg ting. Ikke si ja til noen av de, du får ikke noe nyttig og siden du er en bedrift eksisterer det ikke angrerett. Noen av de vil oppføre seg som om det er nødvendige tjenester fra Brønnøysund-registeret eller HMS, men fortsatt er det så nært svindel som det kommer.

Jeg fikk slike telefoner mindre enn et døgn etter registrering, og bare flaks fikk meg til å si nei.

Du vil selvfølgelig også få store mengder spam til registert epostadresse og mobil.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Bruk regnskapsfører.
Vis hele sitatet...
Det er en no brainer, all din tid skal gå til å sørge for penger kommer inn, altså jobbe med det du driver med. Generer ikke det nok kroner til å betale for regnskapsfører så bør du revurdere hele opplegget. Så fokuser på hvordan du kan tjene mest mulig penger og bruk regnskapsfører til rådgiver om det er noe du lurer på i.f.t regler osv.

En annen ting du må gjøre er å stifte et aksjeselskap, ikke enkeltmannsforetak.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Stianiver Vis innlegg
Det er en no brainer, all din tid skal gå til å sørge for penger kommer inn, altså jobbe med det du driver med. Generer ikke det nok kroner til å betale for regnskapsfører så bør du revurdere hele opplegget. Så fokuser på hvordan du kan tjene mest mulig penger og bruk regnskapsfører til rådgiver om det er noe du lurer på i.f.t regler osv.

En annen ting du må gjøre er å stifte et aksjeselskap, ikke enkeltmannsforetak.
Vis hele sitatet...
Hvorfor MÅ han ha AS?

Tips to: ikke hør på folk som sier du må gjøre noe uten å forklare det først.

Kort og godt koster AS å opprette, ENK er gratis.

Ned ENK står du selv juridisk og økonomisk ansvarlig. Men gir deg større frihet i flere tilfeller.

Med AS er det en egen entitet , og ikke du, som er juridisk og økonomisk ansvarlig. Men du har andre regler å forholde deg til.

https://enkeltpersonforetak.no/start...retak-eller-as
Hør podcasten Pengesnakk på apple; Starte eget firma med Ida Jackson! Veldig bra og informativ
Som en annen skriver her. Fokuser på inntektsbringende aktiviteter og følg nøye med på kostnader.

Det adder seg veldig fort opp om du ikke micromanager dette i starten.

Logo, perfekt hjemmeside, content marketing, visittkort osv kommer i andre rekke.

(Om det ikke finnes noen søregne grunner for at du MÅ ha dette)

Få opp cashflow og om du kan, selg tjenester som gir gjentakende inntekt, slik at du bygger opp en sikkerhet for selskapet og deg selv.
Spørs hva du skal drive med og hvordan du tjener penger.

Skal du investere mye for å få bedriften igang så er AS lurt, kun egen arbeidskraft stort sett så er enk. Mer profittabelt da du slipper arbeidsgiveravgift.

Regnskapsfører er så som så, et lite enkeltpersonforetak med få bilag kan du føre selv om du setter deg litt inn i det. God timebetaling om du gjør det selv.

Tips 1: Sørg for å ha forsikringer iorden. Når du driver et firma er du også ansvarlig, uten forsikringer og i et enk. Kan slikt ødelegge deg.
Tips 2: invester etter inntekt, ikke invester masse med en gang du starter for deg selv. Enkleste måten å gå konkurs på er å ha store utgifter i perioder med lite arbeid som alle firmaer vil oppleve.
Det er noen tiår siden du måtte ha regnskapsfører. Jeg har drevet ENK i en halv mannsalder og skal aldri bruke mer penger på regnskapsfører med mindre jeg skal starte en stort børsnotert konsern.

Sjekk tjenester som Fiken. Jeg Bruker 1-2 timer i måneden på dette noe jeg også ville gjort med regnskapsfører da de heller ikke godtar kvitteringer levert i bæreposer. Du må uansett gjøre det meste selv. Så hvorfor ikke bare få det rett inn i ett system med fakturering og bilag.

Regnskapsfører kan best sammenlignes med advokater i utgifter. Det er bare helt utrolig dyrt så det er som nevnt veldig godt timesbetalt å gjøre det selv.
Sist endret av Dough; 29. desember 2022 kl. 13:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er morsomt å se alle konkrete anbefalingene her, uten at noen har spurt om mer detaljer om hva TS faktisk skal drive med.

Regnskap avhenger veldig av egen kunnskap, struktur, hvor komplekst det er, hvor mange transaksjoner du har og hvilken bransje du skal drive i.

Regnskapsførere kan være bortkastet om du har et veldig enkelt regnskap med samme type transaksjoner hele tiden. Men du kan også spare mye penger ved å bruke regnskapsfører dersom du kan skrive av mye utgifter og inntekter.

Det samme gjelder egentlig selskapsform, har du store økonomiske forpliktelser og/eller risiko så bør du droppe ENK uten å tenke deg om.
Har du feks en stor formue så kan du risikere å miste alt du eier og mere til om en forsikring har forfalt eller du tar på deg for store forpliktelser som du ikke klarer å levere.
I enkelte bransjer kan ENK være litt uglesett og i møte med banken kan det være fordeler og ulemper avhengig av selskapsform.

Forsikringer er også greit å se over, det er ikke sikkert innboforsikringen din dekker eiendeler som er firmaet sitt.

At Dough faktisk anbefaler å droppe regnskapsfører og sammenligner det med hvor bortkastet det er å bruke penger på advokat i rettslige tvister er på grensen til latterlig.
Om det er veldig godt timebetalt å gjøre det selv så bør du vurdere å bytte regnskapsfører eller øke prisene dine.

Det er mulig å inngå egne avtaler med regnskapsførere som feks lar deg gjøre mesteparten selv i fiken også bistår de med kontroll/rådgiving.

Noe annet som er verdt å nevne: Ta ut skattbar lønn fra foretaket!
Pre korona var normalen å forsøke å ta ut så lite penger som mulig og heller utgiftsføre alt du kan på firmaet for å slippe skatt, problemet oppstod når samfunnet ble satt på pause og hjelpepakker og stønader ble beregnet basert på tidligere inntekt.
Verdt å nevne er også at det ikke nødvendigvis er regnskapsplikt, det kommer an på omsetning.

Jeg har et lite firma der jeg tjener kanskje 20k i året, der er det ingen regnskapsplikt. Men, jeg kan kjøpe utstyr som gir meg skattefradrag og det er derfor meg lønnsomt for meg enn å bare ta inntektene utenfor bedriften.

Men jeg istemmer rundt telefonsalg: det gikk under et døgn før jeg fikk telefon fra en bedrift som skulle hjelpe meg å spare skatt gjennom å ordne nuf til meg. Jeg takker nei, legger på og søker opp firmaet som ringte, viste seg å være på grensa til svindel, useriøst, tar masse penger for dette.
De er frekke nok til å ringe meg igjen dagen etter, da forklarer jeg at jeg har søkt dem opp, lest om dem på nettet og hvis de ringer meg igjen setter jeg en jurist på saken (som er på min vanlige jobb) og samtidig tipser Økokrim.
Da sa de unnskyld og la på røret umiddelbart, det tok jeg som en innrømmelse. Hørte aldri fra dem igjen.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det er morsomt å se alle konkrete anbefalingene her, uten at noen har spurt om mer detaljer om hva TS faktisk skal drive med.

Regnskap avhenger veldig av egen kunnskap, struktur, hvor komplekst det er, hvor mange transaksjoner du har og hvilken bransje du skal drive i.

Regnskapsførere kan være bortkastet om du har et veldig enkelt regnskap med samme type transaksjoner hele tiden. Men du kan også spare mye penger ved å bruke regnskapsfører dersom du kan skrive av mye utgifter og inntekter.

Det samme gjelder egentlig selskapsform, har du store økonomiske forpliktelser og/eller risiko så bør du droppe ENK uten å tenke deg om.
Har du feks en stor formue så kan du risikere å miste alt du eier og mere til om en forsikring har forfalt eller du tar på deg for store forpliktelser som du ikke klarer å levere.
I enkelte bransjer kan ENK være litt uglesett og i møte med banken kan det være fordeler og ulemper avhengig av selskapsform.

Forsikringer er også greit å se over, det er ikke sikkert innboforsikringen din dekker eiendeler som er firmaet sitt.

At Dough faktisk anbefaler å droppe regnskapsfører og sammenligner det med hvor bortkastet det er å bruke penger på advokat i rettslige tvister er på grensen til latterlig.
Om det er veldig godt timebetalt å gjøre det selv så bør du vurdere å bytte regnskapsfører eller øke prisene dine.

Det er mulig å inngå egne avtaler med regnskapsførere som feks lar deg gjøre mesteparten selv i fiken også bistår de med kontroll/rådgiving.

Noe annet som er verdt å nevne: Ta ut skattbar lønn fra foretaket!
Pre korona var normalen å forsøke å ta ut så lite penger som mulig og heller utgiftsføre alt du kan på firmaet for å slippe skatt, problemet oppstod når samfunnet ble satt på pause og hjelpepakker og stønader ble beregnet basert på tidligere inntekt.
Vis hele sitatet...
Trådens emne og innlegg gjelder ENK og selvstendig næringsdrivende. Ikke alle mulige andre kompliserte organisjonsformer og næringsvirksomhet.

Min erfaring er fra en bransje hvor dette er svært utbredt. Noen og 90% gjør regnskap selv i dag mens det tidligere var motsatt. Det er ingen grunn i dag til å ikke kunne drive selvstendig næringsvirksomhet uten regnskapsfører. Trur du skal oppdatere deg litt på hvordan alt er i ferd med å bli tilrettelagt for dette.

Antall bilag er desto større grunn til å gjøre dette selv.

Sorry men tiden har gått fra disse som må bruke regnskapsfører til ENK og enkle AS.

Det er også problematisk å finne seriøse regnskapsførere som gidder å blande seg opp i din bruk av Fiken. De bruker sine verktøy og det vil de at du som kunde skal betale for. Det blir for dumt å være regnskapsfører å måtte la Ferrarien stå i garasjen for å hjelpe deg med en VW Polo.
Sitat av Dough Vis innlegg
Trådens emne og innlegg gjelder ENK og selvstendig næringsdrivende. Ikke alle mulige andre kompliserte organisjonsformer og næringsvirksomhet.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype va du legger i enkeltmannsforetak og selvstendig næringsdrivende ? Jeg ser ikke ts har sakt noe om at han skal drive i liten skala ei heller ukomplisert næringsvirksomhet.

Min erfaring er fra en bransje hvor dette er svært utbredt. Noen og 90% gjør regnskap selv i dag mens det tidligere var motsatt. Det er ingen grunn i dag til å ikke kunne drive selvstendig næringsvirksomhet uten regnskapsfører. Trur du skal oppdatere deg litt på hvordan alt er i ferd med å bli tilrettelagt for dette.
Vis hele sitatet...
Kilder på at 90% gjør regnskap selv, du virker til å ha vanskelig til å forstå at nesten alle som driver firma gjør det som oftest av to enkle årsaker; tjene mest mulig på minst mulig jobb.

Antall bilag er desto større grunn til å gjøre dette selv.

Sorry men tiden har gått fra disse som må bruke regnskapsfører til ENK og enkle AS.

Det er også problematisk å finne seriøse regnskapsførere som gidder å blande seg opp i din bruk av Fiken. De bruker sine verktøy og det vil de at du som kunde skal betale for. Det blir for dumt å være regnskapsfører å måtte la Ferrarien stå i garasjen for å hjelpe deg med en VW Polo.
Vis hele sitatet...
Du prater jo bare piss, mulig du tiltrekker deg dårlige mennesker men dem aller fleste vil ha mye vanskeligere for å finne useriøse regnskapsførere en seriøse..

Bare for å påpeke hva angår tidsbruk man selv bruker på å gjøre alt dette med fiken osv så er ikke regnestykket så enkelt som du vil ha det til.

Eksempel: Du velger å føre regnskap selv ved bruk av fiken og for hver uke bruker du 1 time på dette. En time du kunne brukt på inntektsgivende arbeid, men like viktig så har du ikke bare tapt den timen du brukte, du har forskyvd inntektsgivende arbeid en time som du aldri får tilbake.

Det er ikke mange som skjønner dette men sånn er det i alle yrker, om du blir forhindret fra og gjøre jobben din taper du ikke bare den tiden du bruker, du taper dobbelt opp da man aldri får den timen du bruker på og gjøre jobben du ikke fikk gjort dagen tidligere tilbake senere.

Om man har så dårlig betalt at 2 ufakturerte timer ikke dekker kostnaden av 0.5 fra regnskapsfører så burde man finne på noe annet og gjøre.
Jeg snakker i størrelsesorden de som får ut en levelig årslønn som resultat. +/- 1 mill i omsetning
De 90% var et overslag fra min bransje som jeg kjenner godt da dette er en problemstilling som blir mye drøftet.
Et kjapt søk tilsier at det var 175000 enkeltpersonforetak i 2017.
Fiken har passert 70.000 brukere for å starte å sette ting i litt andre perpektiv enn 30 år gamle anekdoter.

Argumentasjonen her for regnskapsførere har seriøst stått stille på stedet hvil de 30 åra jeg har holdt på.

Hvis du klarer å bruke en time i uka på Fiken så er det første året. Deretter sikter du mot 10 minutter i uka.
Av de ti minuttene så vil halvparten være fakturering som du må gjøre uansett skal du få inntekt.
De resterende 5 minuttene vil fortsatt kreve at du gjør din jobb med arkivering av bilag. Jeg gjør dette direkte med en gang i app og slipper aldri mer å tenke på bilagsføring. Det jeg eventuelt gjør ekstra, mva-oppgave gjøres over en godt betalt kaffekopp.

Sitat av Stianiver Vis innlegg



Kilder på at 90% gjør regnskap selv, du virker til å ha vanskelig til å forstå at nesten alle som driver firma gjør det som oftest av to enkle årsaker; tjene mest mulig på minst mulig jobb.
Vis hele sitatet...
Resultat i næringsvirksomhet er inntekter minus utgifter.
Hvis jeg kan gjøre regnskapet når jeg ellers uansett aldri ville hatt inntekt så er bare en redusert utgift.

Det er ikke sånn at jeg må jobbe en time mindre i uke for å kunne sitte med Fiken.
Sist endret av Dough; 30. desember 2022 kl. 11:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mye bra tips her!

Jeg driver på med en del forskjellige kunst prosjekter uten at jeg vil gå så mye i detaljene.. Jeg satser på å tjene inn en lav årslønn dette året, typ tariff.

Må innrømme at det frister ekstremt å anskaffe regfører som kan ta seg av alt. Hvis jeg bare kan sende inn bilder av kvitteringer og sende fakturaer hadde det hvert en drøm! Noen som vet hva prisen på det er ca?

Per nå har jeg gått for en løsning der regfører hjelper meg med trippeltex og skal guide meg igjennom så jeg blir selvstendig. Hadde sikkert hvert Nice det om han svarte meg inn i mellom.. Sitter nå med en del på firma kontoen som jeg vegrer meg for å ta ut forde jeg ikke vet hvordan jeg skal føre opp dette eller hvor mye jeg skal skatte.

Bortsett fra det går «sjappa» greit. Tenker å markedsføre på litt forskjellige sosiale plattformer som tiktok og Instagram osv. Setter pris på tips til markedsføring om noen skulle ha noe erfaring der også!
Fordelen med tripletex er jo at det er lettere å samarbeide med regnskapsfører. Ulempen er da også at brukersnitt tvinger deg til å bruke regnskapsfører mer enn f.eks Fiken som er mye mer tilrettelagt for å kunne gjøre det selv.

Priser må du hører rundt, problemet er at du aldri vil få totalen før du ser hvor mye jobb året blir.
Men Det blei jo fort en time i måneden også kommer årsregnskap med næringsoppgave og sånt på toppen. Vanskelig å få dette gjort på under 10-20 timer til en timespris av 1000,- +

Fiken koster meg maks 4 lapper eller noe i året, da er med alt av innsendinger til altinn osv.
Sist endret av Dough; 30. desember 2022 kl. 11:41.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Gjør deg kjent med regelverket: Det er viktig å forstå lover og regler som gjelder for enkeltmannsforetak, for eksempel skatteregler og regler for økonomisk rapportering.

Velg et godt selskapsnavn: Velg et navn som er lett å huske og som beskriver virksomheten din.

Utvikle en god forretningsplan: En god forretningsplan vil hjelpe deg med å definere målene dine og planlegge hvordan du skal nå dem.

Finansiering: Finansiering kan være en utfordring for enkelte enkeltmannsforetak, så vær forberedt på å bruke egenkapital eller å søke om lån.

Markedsføring: Markedsføring er viktig for å få kundene til å kjenne til ditt enkeltmannsforetak og for å generere salg.

Ha god kundeservice: God kundeservice kan hjelpe deg med å skape gode relasjoner til kundene dine og generere gjentatt salg.

Hold deg oppdatert: Hold deg oppdatert på endringer i lover og regler, samt endringer i markedet og teknologi som kan påvirke virksomheten din.

Lykke til.