Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 449
2pac alive in serbia
Hei!

Lurer på om noen av dere er kjent med en eller annen standardmal som fungerer som en grei ekteskapskontrakt? Ønsker helst å lage min egen ekteskapskontrakt, som jeg ikke trenger å betale tusen av kroner for. Er egt veldig standard hva jeg vil ha altså:

Alle allmenn anerkjent sentimentale eiendeler skal forbli hver vårt.

Aksjer, verdipapir, krypto, bolig, penger på konto, kjøretøy osv: Eies som før av begge to, før inngåelse av kontrakten. Verdien følger eiendelene, og tar ikke utgangspunkt i verdien som var ved datoen kontrakten ble inngått. <--- Vil senere i innlegget refferere til dette som "førtidsverdiene"

All *ny* verdiskapning anses som felles 50/50.

Etter at vi har vært gift i to år, vil det som var ansett som våre "førtidsverdier" sakte men sikkert bli sammensveiset. Her er systemet jeg har tenkt ut, som skal i løpet av ti år sammensveise eierskap av verdiene våres:

År 0: Hver part har 100% rett til egne førtidsverdier
År 1: Hvert part har rett til 95% av egne førtidsverdier, samt 5% av partners førtidsverdier
År 2: Hvert part har rett til 90% av egne førtidsverdier, samt 10% av partners førtidsverdier
År 3: Hvert part har rett til 85% av egne førtidsverdier, samt 15% av partners førtidsverdier
År 5: Hvert part har rett til 75% av egne førtidsverdier, samt 25% av partners førtidsverdier
År 10: Hvert part har rett til 50% av egne førtidsverdier, samt 50% av partners førtidsverdier.

Altså, etter 10 år, så har vi delt 50/50 av alt vi har av verdi. Det er jo "dette" som er planen også, at vi holder ut som et par.

Andre nevneverdige ting jeg har tenkt på:

Ved evt. skilsmisse, så fryses årstelling og utjevning av eierskap med utgangspunkt av enten separasjon eller skilsmisse (regnes ut ifra førstekommende såklart. I en evt. skilsmisse vil det jo også bli definert om det er den ene eller andre eller begge..)


Partneren min er ikke sleip eller kynisk, og vi har allerede diskutert dette muntlig uten problem. Hun har ikke familie i Norge, og jeg tviler sterkt på at hun i et worst case scenario hadde hatt ressurser eller krefter til å pule meg på tekniske detaljer, så jeg føler egt ikke at jeg trenger å ha advokat-nivå ekteskapskontrakt her... Så lenge jeg kan skrive en kontrakt som fungerer på alminnelig nivå, og sålenge det evt. i retten ville blitt ansett som en gyldig kontrakt.

Send gjerne forslag, kritikk, ressurser, maler osv. I en ideel verden så håper jeg at jeg kan bruke en to-tre kvelder på å lage en kontrakt vi begge to synes er fair, skrive ut fra word, og signere hver vår kopi.

Takk for meg.
Nå er Google en enormt bra resurs..

Et godt utgangspunkt
https://www.brreg.no/ektepakt/ektepa...le-i-ektepakt/