Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 7114
Solgte VR headsettet mitt på finn sin nye fiks ferdig løsning

Etter jeg fikk betalings notification så godtokk jeg det, pakket esken og sendte pakken

Etter dette så ser jeg at kjøper har hentet pakken fra post i butikk, og senere stoppet utbetalingen

Produktet var 100% som beskrevet og hadde ingen problemer, så skjønner ikke hvorfor han trakk betaling. Finn sier de skal sende en epost noe som dem ikke har gjort. Jeg sendte en klage til finn.no om dette

Noen som har lignende erfaringer?
Har du tatt kontakt med kjøper og spurt hvorfor? Er litt rart at man bare kan trekke betaling?
Fiksferdig er søppel. Fint om du er kjøper, men superutrygt for selger.

Sitat av something Vis innlegg
Har du tatt kontakt med kjøper og spurt hvorfor? Er litt rart at man bare kan trekke betaling?
Vis hele sitatet...
Problemet er at fiksferdig er søppel. Så enkelt og svindle folk. Sender aldri med den
Sist endret av Kokosnøtt; 20. januar 2023 kl. 21:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kokosnøtt Vis innlegg
Så enkelt og svindle folk.
Vis hele sitatet...
Hvordan?

Så vidt prøvd det ikke videre imponert.

Blir jo ikke noe bedre med "Gunn" den nye chatbot'en du må sitte å se på at skriver. Noe så idiotisk, er noen søplehuer som har vært litt vel kreative på overtid.
Kjøper har 24 timer etter sending er levert (ifølge sporing) på å klage på mangler. Dette godtok du når du brukte Fiks Ferdig. Hvis du driver med svindel så bør du ikke bruke en escrow-tjeneste som Fiks Ferdig (Adyen) for å selge..
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvordan?

Så vidt prøvd det ikke videre imponert.

Blir jo ikke noe bedre med "Gunn" den nye chatbot'en du må sitte å se på at skriver. Noe så idiotisk, er noen søplehuer som har vært litt vel kreative på overtid.
Vis hele sitatet...
Hvordan det er lett og svindle med fiks? Nei, det er bare og sende melding til Finn som kjøper at du mottok noe annet i posten, gjerne finn en knust telefon og send bilde av den til finn, og vipps, så returnernes penga til deg.
Sist endret av Kokosnøtt; 21. januar 2023 kl. 01:37.
Har solgt over 70 ting på Finn.no, aldri hatt noe problem, heller ikke med kjøp. Sålenge du har gjort alt riktig fra din side skal det mye til for å bli svindlet. Vær litt tolmodig, og se hvordan det utarter seg.
Fiks ferdig greiene til finn bruker såvidt jeg vet helthjem, som samarbeider med PostNord, bare det alene er nok til at jeg aldri handler med fix ferdig, postnord kan ikke stoles på for fem flate øre.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Fiks ferdig greiene til finn bruker såvidt jeg vet helthjem, som samarbeider med PostNord, bare det alene er nok til at jeg aldri handler med fix ferdig, postnord kan ikke stoles på for fem flate øre.
Vis hele sitatet...
Ja her begynner vi på detaljene rundt problemene med fiks ferdig og som jeg er helt enig med deg i gjør dette uaktuelt:
  • Liten pakke: Post og Helt hjem
  • Medium pakke: Postnord
  • Stor pakke: Postnord

Håper Finn selv skjønner dette før det er for snt og ødelegger det som har vært veldig bra.

Problemet nå blir jo en hel haug med brukere som insisterer på å bruke dette da de tror det gir dem sikkerhet.

Kombinert med "Gunn" er dette helt forbanna håpløst. De burde i en innkjøringsperiode av dette hatt ekstra bemanning og god tilgjengelighet på kundeservice.
Sist endret av Dough; 21. januar 2023 kl. 10:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har ikke fått pengene noen av gangene jeg har brukt Fiks ferdig. For meg fremstår det som Finn.no har laget seg en tjeneste hvor de hjelper kjøpere å svindle selger, for å løse alle klagene på at selger svindler. Helt utrolig at det går an.
Nå er jeg mer kjøper enn selger på Finn da, men er en kjent sak at Finn er fullt av svindlerpakk. Eneste som slår Finn er Facebook Markedplace. Der kjøper jeg aldri noe som må sendes.

For mitt vedkommende kjøper jeg kun fra verifiserte brukere som har vært på Finn noen år, og som har en skikkelig karakterbok som selger.

Skulle jeg ha sendt med fiks ferdig så ville jeg ha brukt samme kriterier ovenfor kjøperen.

Ha sikkert mista noen potensielt gode kjøp pga det, men på godt over hundre transaksjoner på Finn har jeg aldri blitt svindla.
Jeg har ett familie-medlem som forsøkte å selge ett par hodetelefoner eller noe, og brukte "fiks ferdig" gjennom Finn.no

Vel, kjøperen påstod at man bare hadde mottatt en tom konvolutt (som visstnok ikke skal ha inneholdt noe som helst!) og klage til Finn.no

Voila, så får kjøperen selvfølgelig pengene tilbake. Vinn-vinn for denne kjøperen, som dermed ble sittende med både hodetelefoner og penger. Men forbanna synd for selgeren da, som hverken har penger eller produktet sitt lenger. "fiks ferdig" er bare søppel, hele greia.
Aldri hatt problemer med fiks ferdig, hverken som selger eller kjøper, men så driver jeg bare med brukthandel over nett med verifiserte brukere som har gode vurderinger fra andre verifiserte brukere. Hvis du er ny finn bruker, bør du nesten bygge opp tilliten ved å møte opp fysisk for å drive handel.
Litt over 80 salg med Fiks Ferdig og aldri opplevd at kjøper påståd pakken var tom eller hadde mangler. Selv hvis noen skulle påstå at pakken var tom så er jeg sikker på at finn.no vil fange dette opp i det store og hele. Å si pakken er tom eller varen er defekt varer er ikke en skalerbar svindel, og når alle er registrert via BankID så er det ikke bare bare for svindleren å starte opp ny konto og fortsette i samme mønster.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Litt over 80 salg med Fiks Ferdig og aldri opplevd at kjøper påståd pakken var tom eller hadde mangler. Selv hvis noen skulle påstå at pakken var tom så er jeg sikker på at finn.no vil fange dette opp i det store og hele. Å si pakken er tom eller varen er defekt varer er ikke en skalerbar svindel, og når alle er registrert via BankID så er det ikke bare bare for svindleren å starte opp ny konto og fortsette i samme mønster.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det der er, utrolig lett og svindle derifra som kjøper. Du har vel bare hatt flaks.
Sitat av Kokosnøtt Vis innlegg
Det er nettopp det der er, utrolig lett og svindle derifra som kjøper. Du har vel bare hatt flaks.
Vis hele sitatet...
bashfoo har fortsatt ett poeng med at det er en lite bærekraftig (skalerbar) svindel.

Hva f skal svindeleren gjøre, sitte med huset fullt av stash eller legge det ut igjen på finn?
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Kjøper har 24 timer etter sending er levert (ifølge sporing) på å klage på mangler. Dette godtok du når du brukte Fiks Ferdig. Hvis du driver med svindel så bør du ikke bruke en escrow-tjeneste som Fiks Ferdig (Adyen) for å selge..
Vis hele sitatet...
Godtok han også at kjøper kan finne på falske mangler for å stoppe utbetalingen? Dette er en veldig vanlig svindel metode ved bruk av escrow tjenster. Hvorfor fikk du inntrykket av at det var selger som drev med svindel?

Sitat av Dough Vis innlegg
bashfoo har fortsatt ett poeng med at det er en lite bærekraftig (skalerbar) svindel.

Hva f skal svindeleren gjøre, sitte med huset fullt av stash eller legge det ut igjen på finn?
Vis hele sitatet...
Altså det er en veldig "lett" måte å svindle på og det finnes mange svindlere som ikke har skalerbar biz mindset når det kommer til svindling. Det er rakse og lettjente penger. Selger man det billig nok er det ganske lett å flippe det raskt igjen. Kan jo også være noen som bare hadde lyst på varen og fant ut at det finnes en måte å slippe betale for varen.
Sist endret av Emilher1; 23. januar 2023 kl. 00:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Og andre gangen Finn.no må avgjøre en disputt du er involvert i så tror du de velger i din favør? Tredje gangen også?
Sitat av Fishface Vis innlegg
Jeg har ett familie-medlem som forsøkte å selge ett par hodetelefoner eller noe, og brukte "fiks ferdig" gjennom Finn.no

Vel, kjøperen påstod at man bare hadde mottatt en tom konvolutt (som visstnok ikke skal ha inneholdt noe som helst!) og klage til Finn.no

Voila, så får kjøperen selvfølgelig pengene tilbake. Vinn-vinn for denne kjøperen, som dermed ble sittende med både hodetelefoner og penger. Men forbanna synd for selgeren da, som hverken har penger eller produktet sitt lenger. "fiks ferdig" er bare søppel, hele greia.
Vis hele sitatet...
Hvordan? Vekten på pakken står vel på kvitteringen?
Det burde være lett å motbevise at det ble sendt en tom konvolutt.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hvordan? Vekten på pakken står vel på kvitteringen?
Det burde være lett å motbevise at det ble sendt en tom konvolutt.
Vis hele sitatet...
Har ikke peiling.

Men når en person klager, og påstår at man ikke hadde fått varen som beskrevet, så blir det vel mer lettvint for Finn.no å bare gå med på dette. I stedet for å bruke tid på å faktisk gjennomgå klagene, og gjennomføre eventuelle undersøkelser eller noe.
Sitat av Fishface Vis innlegg
Har ikke peiling.

Men når en person klager, og påstår at man ikke hadde fått varen som beskrevet, så blir det vel mer lettvint for Finn.no å bare gå med på dette. I stedet for å bruke tid på å faktisk gjennomgå klagene, og gjennomføre eventuelle undersøkelser eller noe.
Vis hele sitatet...
Åpenbart noe som vil straffe seg på sikt dette for finn.no. Hvis det er sånn nå at det er så enkelt å få utbetalt kjøpesummen tibake til kjøperen så kommer dette til bli vanskeligere når de får nok klager og i verste fall blir dette en kortvarig løsning.

Det stemmer at alle pakker med Posten blir veid så det må nok være en viss korrelasjon her når disse sakene blir undersøkt nærmere.
Problemet er at folk ønsker å bruke "fiks ferdig" fordi de tror at dette liksom skal gi økt sikkerhet. Men en selger kan jo selvfølgelig sende en tom konvolutt (eller fylle den med steiner / sand, eller reklame fra forskjellige butikker som Biltema / europris / KIWI, og så videre) og så påstå at produktet har blitt sendt.

Eller så kan kjøperen fjerne produktet fra konvolutten, og heller stappe steiner / grus eller noe inni der - og påstå at dette visstnok var alt man hadde mottatt. Den eneste grunnen til at folk ikke har fått problemer med denne tjenesten enda, er vel bare fordi de har vært utrolig heldige og ikke møtt noen svindlere der. Men da kunne de vel like gjerne ha valgt å bruke Finn.no på vanlig måte, uten det ekstra opplegget med Fiks Ferdig.