Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 8715
Sitat av 3mma Vis innlegg
Hvis du virkelig vil dette nok så får du det til. Jeg tror på deg
Vis hele sitatet...
Tror du at man håndterer depresjon, suicidalitet og personlighetsforstyrrelser bare man vil det nok?

Jeg skal ikke påstå noe om hva som er rett å gjøre, det kommer an på mye ved TS og støtteapparatet rundt henne. Men det svaret der er for lettvint. Ikke alle som vil ta vare på et barn klarer det.
Sist endret av *pi; 7. januar 2023 kl. 12:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Behold barnet ot. Dette fikser du. Snakk med helsesøster og fastlege, og be om oppfølging og råd. Om dette er ditt største ønske så beholder du. Du fikser det her. Et ønsket barn ønskes sterkt av samfunnet også. Dette er sjansen din og du må ta den. Bruk ressursene du har og ta imot hjelp fra støtteapparatet rundt deg. Om di mangldr mann har ikke det noe å si.. de driter på deg og familierelasjonen uansett så du klarer nok å få det til alene også, lite hjelp i en fyr som er utro og ikke vil hjelpe til hjemme uansett
Sist endret av Rådebank; 7. januar 2023 kl. 16:56.
Jeg hadde ikke fått til å være aleneforelder. Det er grisetungt, selv med 2 voksne som elsker hverandre med god og romslig økonomi, solid støtteapparat og fri for psykiatri.

Dette skal du tenke jævlig nøye gjennom.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Rådebank Vis innlegg
Behold barnet ot. Dette fikser du. Snakk med helsesøster og fastlege, og be om oppfølging og råd. Om dette er ditt største ønske så beholder du. Du fikser det her. Et ønsket barn ønskes sterkt av samfunnet også. Dette er sjansen din og du må ta den. Bruk ressursene du har og ta imot hjelp fra støtteapparatet rundt deg. Om di mangldr mann har ikke det noe å si.. de driter på deg og familierelasjonen uansett så du klarer nok å få det til alene også, lite hjelp i en fyr som er utro og ikke vil hjelpe til hjemme uansett
Vis hele sitatet...
Nei. Dette er et sæedeles dårlig råd.
Sist endret av Quakecry; 7. januar 2023 kl. 18:38.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Nei. Dette er et sæedeles dårlig råd.
Vis hele sitatet...
Kvinner i alle samfunnslag får barn. Det er ikke nødvendigvis fattigsom som avgjør om oppveksten til barnet blir dårlig. Det blir folk utav de fleste barn uansett oppvekstvilkår. Rikdom og familie betyr ikke nødvendigvis god oppvekst, samfunnet er med på å oppdra barnet også.

Hun kan rådføre seg med helsesøster og få hjelp. At du mener hun ikke skal få barn og at mine råd er dårlige får være din sak. Regner med det er fordi ts er litt oppi åra, svarene fra gutta her hadde nok vært noe helt annet hadde det vært en ung jente i samme situasjon.
Sist endret av Rådebank; 7. januar 2023 kl. 19:16.
Helsesøster?
Hva faen er det du snakker om?
Det blir ikke folk av de fleste lausunger som vokser opp som parasitter...

Dårligste planen jeg har hørt...
Ta abort, syns det er egoistisk når du uansett ikke har trygge økonomiske rammer for barnet, for tøft blir det med eller uten barn.
Folk som mener ts ikke skal få barn, tenker dere det samme hvis hun hadde hatt fysisk handikapp ?
Sitat av dggr Vis innlegg
Folk som mener ts ikke skal få barn, tenker dere det samme hvis hun hadde hatt fysisk handikapp ?
Vis hele sitatet...
Med milliongjeld? Ja.
Sitat av dggr Vis innlegg
Folk som mener ts ikke skal få barn, tenker dere det samme hvis hun hadde hatt fysisk handikapp ?
Vis hele sitatet...
Fysiske diagnoser med såpass stor usikkerhet rundt prognose og fungeringsgrad i fremtiden, kombinert med store økononomiske problemer samt ingen relasjon til barnefar? Ville bedt henne tenke seg om ja, og som et minimum ha en solid plan for støtteapparatet rundt.
Sist endret av *pi; 8. januar 2023 kl. 18:26.
Syntes ikke noe om at Freakforum skal bedømme om noen skal ha unge og ikke.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av knert1 Vis innlegg
Syntes ikke noe om at Freakforum skal bedømme om noen skal ha unge og ikke.
Vis hele sitatet...
Når man poster på et diskusjonsforum, så får man forvente diskusjon.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Syntes ikke noe om at Freakforum skal bedømme om noen skal ha unge og ikke.
Vis hele sitatet...
Hun spør jo om råd, da. Men valget er selvsagt hennes.
Sist endret av *pi; 8. januar 2023 kl. 20:57.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Helsesøster?
Hva faen er det du snakker om?
Det blir ikke folk av de fleste lausunger som vokser opp som parasitter...

Dårligste planen jeg har hørt...
Vis hele sitatet...
Oboy. Det er litt av en holdning du har til menneskeheten...
Et familiemedlem er blind og i den grad at hun ikke ser noe som helst. Hun ble smellt på tjukka av en tilfeldig fyr og som ikke ville være pappa. Ingen ble født frisk og fin.
Hun har fått en del hjelp og assistanse oppigjennom og i starten virket det håpløst, men det har gått seg til og nå går det riktig så bra begge to.

Med masser av vilje og tid og hjelp fra både stat og familie kan det gå bra.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Oboy. Det er litt av en holdning du har til menneskeheten...
Vis hele sitatet...
Hans holdning til menneskeheten er vel ganske irrelevant, er den ikke? Han brukte noen ganske brutale gloser, men statistisk, så tror jeg han har rett.
Det er vanskelig å ikke bli provosert når man leser
Det blir ikke folk av de fleste lausunger som vokser opp som parasitter...
Vis hele sitatet...
Så fordomsfulle og frekke... det finnes unger som vokser opp vanskelig som det blir folk av, noen av de som klarer seg blir faktisk de beste og mest forståelsesfulle menneskene man kan møte <3

Om di mangldr mann har ikke det noe å si.. de driter på deg og familierelasjonen uansett så du klarer nok å få det til alene også, lite hjelp i en fyr som er utro og ikke vil hjelpe til hjemme uansett
Vis hele sitatet...
Sånn går det når man ikke er verdt å beholde.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av knert1 Vis innlegg
Det er vanskelig å ikke bli provosert når man leser Så fordomsfulle og frekke... det finnes unger som vokser opp vanskelig som det blir folk av, noen av de som klarer seg blir faktisk de beste og mest forståelsesfulle menneskene man kan møte <3



Sånn går det når man ikke er verdt å beholde.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor skaffe unger i en situasjon der man ikke virker skikket til å ha barn i det hele tatt?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Men hvorfor skaffe unger i en situasjon der man ikke virker skikket til å ha barn i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Jeg velger å tro at uansett hvem eller hva man tror man er på det gitte tidspunkt vil endre seg når man får sitt første barn.

Og da mener jeg ikke at man blir et helt annet mennesket, jeg mener bare at man kan ikke forutse hvem man er i en situasjon man aldri har vært i før.

Jeg mente lenge at barn er totalt unødvendig i en ellers overbefolket verden, at å sette barn inn i den realiteten vi står ovenfor nå er helt høl i haue uavhengig av sin egen livssituasjon..

Det skulle vise seg dog, at, Darwin er sterk sånn sett, å få barn, eller å leve generelt er en dårlig deal for resten av planeten på dette punktet, men vet du hva jeg fant ut? Ingenting spiller en rolle, lidelse er ikke mer spesielt enn glede, våre følelser og opplevelser er ikke viktig, det er, opplevelser.

Jeg prøver ikke bagatellisere virkeligheten av å ha det vondt, men jeg bor i Norge, et land, det tilsynelatende enda ser ut til at ting er ok, og mennesker er ikke aspeløv, mine barn vil vokse opp til en virkelighet jeg kanskje aldri vil kunne ta fullt inn over meg, men det er jo litt av spenningen... Jeg tror og håper at jeg kan gi mine barn gode verdier, en helt okey oppvekst og ikke minst, som jeg allerde vet, få enormt mye ut av det selv.

Det er, uten tvil, en opplevelse jeg ikke ville vært foruten, selv om det ikke er på topp 3 lista av livsendrende opplevelser så er det uten tvil den mest langvarige og alltid lærerike opplevelsen.

Kan det hende jeg angrer en dag, klart det kan, men jeg har ingen krystallkula til å se inn i fremtiden. Jeg gjør mitt beste og håper at kloakk 2.0 er bedre enn sin forgjenger.

Og er det ikke det? Vel lidelse er et faktum i dette livet, uansett hvor man kommer ifra, kjærlighetssorg, dødsfall, og elendighet er en del av det...
Sist endret av Kloakk; 9. januar 2023 kl. 00:51.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Og da mener jeg ikke at man blir et helt annet mennesket, jeg mener bare at man kan ikke forutse hvem man er i en situasjon man aldri har vært i før.
Vis hele sitatet...
Man kan forutse noen ting: Du får mindre søvn. Du får mindre alenetid. Du får mindre mulighet til å prioritere økonomi, overskudd og tid til å dekke dine egne behov. Du får mindre fleksibilitet til å navigere dårlige dager, du er på 24/7. Du får mindre kontakt med voksne, og mister i alle fall midlertidig en del av det sosiale nettverket ditt.

Og ja, et barn gir også en annen mening og retning i livet enn du hadde før. Virkelig, det skal ikke undervurderes! Mange som roter ansvarsløst rundt vil skjerpe seg i det øyeblikket de får et barn i armene. Men det er ikke alt du kan skjerpe deg ut av. Momentene i forrige avsnitt er katalysator for de fleste psykiske lidelser. Det kan gå helt fint å ha barn selv om man har fysiske eller psykiske diagnoser, men det er noe man må ha med i betraktingen og ha en plan for, særlig når man er barnets eneste forelder.

TS, jeg sier ikke at du ikke kan være mor, jeg sier bare at du må ha en bedre plan enn de fleste andre hvis det skal gå bra. Å tenke at alt kanskje løser seg fordi livet får ny mening, er uansvarlig. Lamme begynner ikke å gå når de får barn.
Sitat av *pi Vis innlegg
Man kan forutse noen ting: Du får mindre søvn. Du får mindre alenetid. Du får mindre mulighet til å prioritere økonomi, overskudd og tid til å dekke dine egne behov. Du får mindre fleksibilitet til å navigere dårlige dager, du er på 24/7. Du får mindre kontakt med voksne, og mister i alle fall midlertidig en del av det sosiale nettverket ditt.

Og ja, et barn gir også en annen mening og retning i livet enn du hadde før. Virkelig, det skal ikke undervurderes! Mange som roter ansvarsløst rundt vil skjerpe seg i det øyeblikket de får et barn i armene. Men det er ikke alt du kan skjerpe deg ut av. Momentene i forrige avsnitt er katalysator for de fleste psykiske lidelser. Det kan gå helt fint å ha barn selv om man har fysiske eller psykiske diagnoser, men det er noe man må ha med i betraktingen og ha en plan for, særlig når man er barnets eneste forelder.
Vis hele sitatet...
Joda man kan forutse en hel del av ting det blir endring på, men man kan ikke forutse hvordan man takler den endringen, og med vårt første barn gjorde vi alt sammen, vi byttet ikke på det. Var barnet våken var vi begge våken og gjorde det sammen, og det vil jo ikke ts ha sånn som situasjonen er nå.

Jeg vil dog påpeke at jeg fikk ikke mangel på søvn, vel før vi fikk nr.2 for da måtte vi dele oss opp. Det sosiale livet mitt økte(ufrivillig) fordi det er plutselig mange plasser man skal møte opp, men jeg var og er enda ikke et veldig sosialt vesen så det har heller ikke påvirket med stort.

Jeg er enig i at man får mindre fleksibilitet til de dårlige dagene, men samtidig så har det vært litt av en opplevelse i seg selv å se mine egne problemer blekne og svinne hen av barnegråt . For skal man ha et barn er det bare å innse at det ikke lenger handler om enn selv på samme måte som før.

Det jeg har syns har vært tyngst var de første månedene med magesmerter og i ettertid sykdom, man er så utrolig hjelpesløs før kidsa blir gamle nok til å kommunisere hva de trenger og føler, jeg var veldig vandt til å kunne løse det meste og akseptere det jeg ikke kunne løse, så den følelsen av hjelpeløshet er uten tvil det jeg syns var den største omstillingen
Jeg hadde ingenting på stell, 2 damer gravid samtidig og totalt 3 barn på under 3 år! Var så langt nedi ølglasset som det er mulig å være.

Nå er jeg edru i snart 3 år, sluttet drikke for over 5 år siden (2 sprekker).

Ting på stell? Tja, har bil, leier bolig midt i en middels stor norsk by, gode forhold til ungene og mer en gjennomsnittlig samvær. Jobber i kommunen innen helse.

Poenget mitt er at du klarer mer enn du tror. Uansett gode støtteordninger, så verken du eller ungen vil sulte eller sove i telt. Finn - et eldorado for brukte men likevel fine barneting, både gratis og sekker med klær for 2-300 kr.

Lykke til, følg hjertet så går resten seg til!
Trådstarter
11 1
Tusen takk for all respons. Setter pris på alle vinklinger, derfor jeg skriver her. Er ingen som vet, og ingen jeg kan fortelle, så er befriende å kunne være helt anonym og helt ærlig i all skammen min. Lurer på hvor jeg er om noen år, men det gjør vel vi alle. Klem
Sitat av hbcx Vis innlegg
Tusen takk for all respons. Setter pris på alle vinklinger, derfor jeg skriver her. Er ingen som vet, og ingen jeg kan fortelle, så er befriende å kunne være helt anonym og helt ærlig i all skammen min. Lurer på hvor jeg er om noen år, men det gjør vel vi alle. Klem
Vis hele sitatet...
Hvis du vil ha litt mer faglig veiledning kan du ta kontakt med Amathea. De er nøytrale, og du kan ringe dem gratis. https://amathea.no/
Trådstarter
11 1
Har ingen støtteapparat rundt , er en av de som er alene. Derav stor usikret gjeld - psykiske problemer - grusom barndom. Sånn veldig forenklet sagt. De som har vært ute en vinternatt før skjønner. Ja må jo ta abort, innerst inne vet jeg, men vet ikke hva jeg tenkte .. kanskje også jeg kunne oppleve kjærlighet .. omså fra eget barn .. det barnet skulle hvertfall ikke mangle kjærlighet , jeg skulle gjort alt det de gjorde feil rett, det er det eneste jeg vet her i verden. Tusen takk for alle gode innspill.
Ble engasjert av innlegget så skal prøve å hjelpe litt.

Først, jeg hadde beholdt barnet, den økonomiske situasjonen din vil være midlertidig.

Du sier du har usikkret gjeld og har tvangstrekk. Det første jeg vil si er at det er begrensninger i hva kreditorene kan få i trekk og dette vet namsmannen men de er avhengig av dokumentasjon.
Du skal ha råd til livsopphold for deg og barnet. I tillegg penger til leie av bolig. Sjekk om trekket ditt nå er for høyt. Mange som skylder penger, sender ikke inne dokumentasjon og for et altfor høyt trekk.

Dette kan endres i så tilfellet ganske raskt. Ta kontakt med namsmannen i din kommune pr telefon og send inn dokumentasjon. Livsopphold satsen vet de fra før, men husleie må de ha dokumentasjone på.

Er du enslig skal du ha minst 9 758 kr å leve for i måneden.
De kan også ta hensyn til beløp over 9 758 kr, som for eksempel helt nødvendige ting som medisiner.


I tillegg kommer husleie som nevnt. Videre ved barn skal du ved barn 0-5 år ha 3 123 kr i måneden for å forsørge barnet.

Du kan lese mer om livsoppholdssatsene for voksne og barn ved å klikke her


Det andre er at jeg ville startet prosessen med å få slettet den usikkrede gjelden. Dette gjøres gjennom en gjeldsordning som namsmannen administrerer. Hovedregelen er at minst 50% av gjelden må være mer en 2 år gammel. Du må også være utav varig stand til å betjene gjelden. Typisk vil være du ikke engang klarer å batale renter (altså gjelden bare stiger og stiger uansett) eller at gjelden går veldig sakte nedover.

Ved en gjeldsordning så vil gjelden være slettet etter rundt 5 år og du er gjeldfri. Så denne gjelden vil bare være et midlertidig problem.

Når du er gjeldfri, for du beholde alle pengene selv, uten trekk.
Denne prosessen ville jeg startet umiddelbart.

Du kan lese om gjeldsordning ved å klikke her

Ring din lokale namsmann i kommunen, så hjelper de deg over telefon. Det koster ingenting. Du kan finne nummeret til namsmannen i din kommune ved å klikke her og her

Hvor kommer inntekten dine fra?
Er du ufør?

Trekk på utbetalingen gjelder når du er under gjeldsordningen og forsvinner når du er ferdig. Da beholder du alle pengene som nevnt selv.

Som enslig ufør med minstesats vil du også få barnetililegg i tillegg til uføretrygden. Dette utgjør rundt 44 000 kr i året ekstra i utbetaling for å dekke kostnadene med å ha barn. I tillegg kommer barnetrygden.

Dette klarer du, og den usikkrede gjelden kan løses slik du kommer deg utav det som beskrevet.
Sitat av hbcx Vis innlegg
Har ingen støtteapparat rundt , er en av de som er alene. Derav stor usikret gjeld - psykiske problemer - grusom barndom. Sånn veldig forenklet sagt. De som har vært ute en vinternatt før skjønner. Ja må jo ta abort, innerst inne vet jeg, men vet ikke hva jeg tenkte .. kanskje også jeg kunne oppleve kjærlighet .. omså fra eget barn .. det barnet skulle hvertfall ikke mangle kjærlighet , jeg skulle gjort alt det de gjorde feil rett, det er det eneste jeg vet her i verden. Tusen takk for alle gode innspill.
Vis hele sitatet...
Dette her er for det meste en illusjon. Hvis du skal bli forelder er det først og fremst barnet som skal ha kjærlighet og omsorg, ikke du. Det er veldig lett å si du skal gjøre alt de gjorde feil rett, hvordan og med hvilke referanser?

Dette med komplisert barndom og foreldre som aldri skal gjøre samme feil er en klassiker. Hva er dine referanser og perspektiv på hva som er "riktig" når du selv har en forkvakla "grusom" oppvekst? Problemet her i disse tilfellene er at de fleste kommer til bruke barnet til å prøve og feile når de selv ikke har en retning i livet å følge. Prøve og feile er jo noe alle gjør, forskjellen er konsekvensene. Det holder ikke å si at du ikke skal gjøre samme feil, du skal unngå de verste feilene i 18 år. De færreste ønsker vel å feile med egne barn, jeg har så mange eksempler på dette i min erfaring med famile og miljø ifm rusfrihet. Eksempelvis om det har vært rus / alko så holder det ikke å kutte ut symtomene, konsekvensene av sykdommen følger med.

Beklager om dette er brutalt, håper du har tatt det rette valget.

Sitat av kake50 Vis innlegg
Hvor kommer inntekten dine fra?
Er du ufør?
Vis hele sitatet...
Mer her. Ingen vei ut

Sitat av kake50 Vis innlegg
Dette klarer du, og den usikkrede gjelden kan løses slik du kommer deg utav det som beskrevet.
Vis hele sitatet...
Alle bør få barn?
Sist endret av Dough; 14. januar 2023 kl. 07:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.