Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 11389
Hva er dine tanker om dette?
Har litt blanda følelser selv. Men selvfølgelig mener jeg en burde få vite hvor slike mennesker holder til ift boligkjøp og unger etc.
Ville ikke akkurat hatt en pedofil som nærmeste nabo til mine fremtidige barn

Kjør debatt
Jeg syns ikke det er innafor, enkelt og greit fordi den pedofile sannsynligvis har en familie som vil lide under at de er i relasjon med den pedofile.

Det er nok mange typer mennesker du ikke hadde ønsket å ha som nabo, ikke bare pedofile - og vi skal nok alle være glad for at det ikke finnes et offentlig register over mennesker som har tatt dårlige valg og gjennomført onde handlinger i løpet av livet.
Jeg er litt skeptisk til det økonomiske aspektet rundt den aksjonen. Det er snakk om store beløp å er lite transparent hvor pengene faktisk går imo.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ekstasey Vis innlegg
Hva er dine tanker om dette?
Har litt blanda følelser selv. Men selvfølgelig mener jeg en burde få vite hvor slike mennesker holder til ift boligkjøp og unger etc.
Ville ikke akkurat hatt en pedofil som nærmeste nabo til mine fremtidige barn
Vis hele sitatet...
Det grunnleggande spørsmålet eg har er om det funker. Forhindrer det overgrep? Eller fører det til at det å søke hjelp vert vanskelegare, slik at det kan bidra til overgrep? Det er kanskje betre å ha ein pedofil nabo som går til psykolog ein gong i veka enn å ha ein som er livredd for at andre skal finne ut av det...?
Dessverre er det slik at pedofile som HAR begått overgrep har skyhøy gjentakelsesfare.
Ser problemet med personvernet til den pedofile, men veid opp med faren for barn som blir ødelagt for livet så bør naboer få vite
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Beron Vis innlegg
Dessverre er det slik at pedofile som HAR begått overgrep har skyhøy gjentakelsesfare.
Ser problemet med personvernet til den pedofile, men veid opp med faren for barn som blir ødelagt for livet så bør naboer få vite
Vis hele sitatet...
Men funker det?
Burde ikke også naboene få vite om andre kriminelle, narkiser med rushistorik, de kan jo gi dine ikke eksiterene barn narko?
Gjøre innbrudd for å skaffe dop, rane unga dine?
Sist endret av BlaBlaHJHD; 11. september 2022 kl. 20:03.
hadde hvert kjekt og vite hvilket psykopater som bor i området .. hadde jeg vist det ville jeg aldri i livet flyttet dit jeg bor i dag.. men samtidig så synes jeg folk har rett på sitt privatliv ..
Sitat av Sæd Vis innlegg
hadde hvert kjekt og vite hvilket psykopater som bor i området .. hadde jeg vist det ville jeg aldri i livet flyttet dit jeg bor i dag.. men samtidig så synes jeg folk har rett på sitt privatliv ..
Vis hele sitatet...
Problemet er vel da at du ikke kan bo NOE sted. Det finnes tullinger overalt.
Skeptiskt til dette-de har vel noe lignende i visse USA stater der overgrepsdømte plikter informere sin dom via skilt utenfor sitt hus-der er dette ihvertfall i regi av myndighet .

Om noen gjør dette i egen regi finnes vel risiko at før eller senere henges uskyldige ut/siden blir hacket og feil info blir lagt ut.
Offentlig uthengning av folk, uannsett hva de har gjort, er feil.
Nye overgrepsregisteret? Trodde Nabovarsel var lagt ned / stoppet, ikke vært aktivitet der på lenge.
Føler dette burde falle inn under normalt foreldreansvar. Dropp GPS-klokka og pedoregister, vær heller mer til stede i krapylets liv.
Mennesker som har forgrepet seg på barn, fortjener ikke friheten til å forgripe seg igjen. Jeg har ingen tro på rehabilitering eller terapi for disse. Har en først gått til det ekstreme steget å misbruke et barn, finnes det ingen garanti for at det ikke vil skje igjen. Vi har, hva gjelder disse spesifikke menneskene, dessverre ikke dødsstraff i Norge.

Når det kommer til domsavsigelser, som ikke i virkeligheten er det samme som skyld eller uskyld, er det flere ting som potensielt kan påvirke en dom. Det kan være overveldende, fysiske bevis, det kan være en inkompetent forsvarsadvokat som ikke hjelper sin klient, eller noe et sted i mellom - og tilsvarende for den som blir frikjent. Jeg har tro på at de fleste tiltalte i Norge får skyldsspørsmålet i sin sak bedømt riktig, men det er viktig å påpeke at det ikke finnes noe sted i verden hvor kun skyldige blir dømt, og kun uskyldige blir frikjent.

Et eksempel er som følger (og nei, jeg er ikke spesielt smart, men spill med for sakens skyld):
En person som på vei hjem fra byen en sen kveld, eller fra toget, eller på gåtur for den saks skyld, ber om å komme inn på et utested for å bruke toalettet, men blir avvist da det er etter stengetid. Denne personen velger, fremfor å gå i buksene, å urinere i det mørkeste hjørnet av en nærliggende park. Plutselig dukker politiet opp og ser at denne personen har dratt ned buksa i full offentlighet.
Er det riktig at denne personen registreres av politiet som en blotter - eller dømmes og offentliggjøres som en "sex offender" i selskap med pedofile overgripere?

Nyansene forsvinner fort, og det nytter ikke argumentere med sinte fremmede som er på døra di fordi du stod på en liste.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men funker det?
Vis hele sitatet...
Det vil jo hindre den pedofile å sette seg selv i posisjoner med lett tilgang på barn som jobb i barnehage, speiderleder, snill onkel i nabolaget o.l

Har normalt sterke meninger i forhold til personvern. Jobba i psykiatrien i mange år, og det var skremmende hvor stor del av pasientene som var blitt misbrukt i barndommen. I tillegg var det jo helt sikkert mørketall.

Seksuelt misbruk er ofte livsødeleggende for et barn. Det satt sammen med gjentagelsesfare gjør at jeg mener personvernet må vike
Jeg støtter meg på det Vidarlo sier: har vi faktisk noen data på at det har positiv effekt? Jeg er mer bekymret for at dette kan ha motsatt effekt av hva man ønsker.
Jeg er på samme side som flere av dere: Nabovarsel er svært skråsikre på at dette er noe som absolutt alle i Norge ønsker seg. Det stemmer ikke for min del.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Beron Vis innlegg
Det vil jo hindre den pedofile å sette seg selv i posisjoner med lett tilgang på barn som jobb i barnehage, speiderleder, snill onkel i nabolaget o.l
Vis hele sitatet...
Det er krav til politiattest i jobber som involverer unger, og for frivillige verv i t.d idretten.
Sitat av Beron Vis innlegg
Seksuelt misbruk er ofte livsødeleggende for et barn. Det satt sammen med gjentagelsesfare gjør at jeg mener personvernet må vike
Vis hele sitatet...
Men...

Funker det? Kan du vise til data som antyder at det faktisk reduserer mengda overgrep?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er krav til politiattest i jobber som involverer unger, og for frivillige verv i t.d idretten.
Vis hele sitatet...
Akkurat det har jo vist seg å praktiseres ganske inkonsekvent, spesielt i idretten. Å stramme inn der virker som det naturlige stedet å begynne, fremfor skilt i hagen og offentlig gapestokk.
Sist endret av *pi; 12. september 2022 kl. 09:52.
Vel, tror noen at det hjelper å ha en mobb rundt huset døgnet rundt som kaster stein inn vinduene dine og truer med å sette fyr på huset ditt, og drepe deg? Hva om det bare grunner i falske rykter? Kanskje en unge skriker pedo bare fordi han ikke fikk penger av fyren? Kanskje en drita full ungdom på vei hjem fra byen syntes det var moro å skrive "pedo" på døra di?

Krev heller at myndighetere tar seg av straff og sikkerhet, feks at sånne bor på overvåket, *anonymt* og barnefritt sted.

Hvis folk blir drept, trekker bare folk på skuldrene i dag, men ser du litt feil på en unge, er det ikke grenser hvor mye helvete såkelte "normale" folk skal lage. Jeg synes dette har gått helt bananas, og dessverre ender det med at politiet må beskytte de pedofile istedenfor.

Sitat av *pi Vis innlegg
Akkurat det har jo vist seg å praktiseres ganske inkonsekvent, spesielt i idretten. Å stramme inn der virker som det naturlige stedet å begynne, fremfor skilt i hagen og offentlig gapestokk.
Vis hele sitatet...
Du må jo bli tatt og kanskje dømt før det dukker opp på en attest. Det havner ikke der bare pga mistanke. Eller kanskje det gjør det?
Sist endret av ivar_oslo; 12. september 2022 kl. 09:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg

Du må jo bli tatt og kanskje dømt før det dukker opp på en attest. Det havner ikke der bare pga mistanke. Eller kanskje det gjør det?
Vis hele sitatet...
Åpenbart, noe annet ville jo vært helt sinnsykt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av *pi Vis innlegg
Akkurat det har jo vist seg å praktiseres ganske inkonsekvent, spesielt i idretten. Å stramme inn der virker som det naturlige stedet å begynne, fremfor skilt i hagen og offentlig gapestokk.
Vis hele sitatet...
Jepp. I tillegg burde vi truleg styrke psykisk helsevern og auke tilgangen på det. Det vil gjerne ha positive effektar for anna enn overgrep og.

Men det er gjerne enklare å spikre opp skilt.
Sitat av Beron Vis innlegg
Dessverre er det slik at pedofile som HAR begått overgrep har skyhøy gjentakelsesfare.
Ser problemet med personvernet til den pedofile, men veid opp med faren for barn som blir ødelagt for livet så bør naboer få vite
Vis hele sitatet...
Det ville vært ryddig å dokumentere slike bastante påstander.
Hva er skyhøyt for deg? ~30%, som er det reelle tallet, eller har du et fantasitall du liker bedre?
Og baserer du tallene på faktiske domfellelser eller bruker du mørketall?

Visste du feks. at det til og med forskjell på gjentakelse fare avhengig av type overgriper, og hvem de forgriper seg på?

Skal vi diskutere noe som er så betent som denne saken så må du bruke ordentlige tall.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Motsatt formulert, hvor mange ville sagt ja eller argumentert for at personer dømt for overgrep mot barn, skal ha mulighet til å flytte i skjul mellom kommuner innenlands, uten at myndigheter eller beboere er klar over det?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men det er gjerne enklare å spikre opp skilt.
Vis hele sitatet...
Det gir i alle fall en mer tilfredsstillende følelse av rettferdig harme. Jeg mistenker at det er viktigere enn å løse problemet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av *pi Vis innlegg
Det gir i alle fall en mer tilfredsstillende følelse av rettferdig harme. Jeg mistenker at det er viktigere enn å løse problemet.
Vis hele sitatet...
Ja, det er rimeleg avslørande at ingen i tråden forsøker å svare på det enkle spørsmålet eg har stilt eit par gongar no.

Kanskje fordi mykje tyder på at det faktisk ikkje fungerer? Eller i verste fall fungerer mot si hensikt?
For example, a recent study examining the effectiveness of New Jersey Megan’s Law 20 years after its institution found that the law had little impact on reoffense rates. Another study out of South Carolina found no significant decrease in reoffending after the institution of sex offender registration and notification in the state.
Vis hele sitatet...
Det er gjerne ubehageleg opplysning å måtte tenke over om ein er for eit slikt tiltak.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Motsatt formulert, hvor mange ville sagt ja eller argumentert for at personer dømt for overgrep mot barn, skal ha mulighet til å flytte i skjul mellom kommuner innenlands, uten at myndigheter eller beboere er klar over det?
Vis hele sitatet...
Men hvor går grensen? Er det bare pedofile vi skal "beskyttes" mot?
Personlig er jeg mer bekymret for narkoreir i nabolaget enn tidligere dømte.

Og hva tenker du om faren for at det blir en hvilepute? At ingen - registrerte - overgriper bor i nabolaget ditt gjør det hverken tryggere eller utryggere.

For min del tror jeg at det ville vært verre å vite om det bodde en tidligere overgrepsdømt i området enn ikke å vite.

Men nå lar ikke jeg ungene mine henge med menn på 20+, så risikoen er nok mindre om du er forelder som faktisk oppdrar ungene og er tilstede.

Jeg skal ikke dømme noen, men man ser jo ofte at de som jobber hardest for dette ikke nødvendigvis er blant de skarpeste i landet eller har de ryddigste skapene hjemme.
Veldig mange bruker hat mot overgrepsdømte for å rettferdiggjøre egen kriminalitet.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvordan ville det være verre å vite sikkert, enn å vite at det potensielt er en eller flere du ikke vet om, dømt eller ikke?

Vi beskyttes mot alle som besteborgere har jagd ut av normalitet, rusbrukere, prostituerte etc

Hverken fengsel, asyl eller psykiatri ønsket folk å ha i nærheten.
Men vi må til en viss grad akseptere et farlig lokalmiljø, ihvertfall i praksis om ikke i samtale
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Hvordan ville det være verre å vite sikkert, enn å vite at det potensielt er en eller flere du ikke vet om, dømt eller ikke?

Vi beskyttes mot alle som besteborgere har jagd ut av normalitet, rusbrukere, prostituerte etc

Hverken fengsel, asyl eller psykiatri ønsket folk å ha i nærheten.
Men vi må til en viss grad akseptere et farlig lokalmiljø, ihvertfall i praksis om ikke i samtale
Vis hele sitatet...
Fordi det faktum at det bor en tidligere overgrepsdømt i nabolaget mitt sier 0 om risikoen for fremtidige overgrep i nabolaget.
Du har hvertfall ikke klart å vise til tall som sier noe annet, og jeg tror bildet er mye mer komplekst enn du ser.

Hvis det skal hjelpe å vite at naboen er overgriper må h*n jo også fotfølges til enhver tid.

Det kan skape frykt for barna å møte denne personen.
Jeg vil føle frykt om naboen går mot samme område som ungene leker gjemsel.

Å vite at det er risiko faktor tilstede hjelper ikke før du har satt inn tiltak.

Å vite at det kan begynne å brenne stopper ikke en brann.

Om du ønsker å diskutere akkurat dette videre så foreslår jeg at du feks viser til tall som sier at overgrepsdømte gjentar grusomheten i sin egen gate.
For om fakta feks. er at overgrepsdømte ALLTID begår overgrep i andre nabolag enn sine egne så forstår jeg ikke hvordan dette skal hjelpe.

Etter hva jeg har lest om denne type saker i media er det ikke nødvendigvis naboen som er overgriperen.

Hele diskusjonen baserer seg på frykt, og lite fakta.
Og det er mye løse påstander som at vi må akseptere et farlig nærmiljø.
Det er litt skremselspropaganda.

Dersom dette registeret har større nytte enn kost så bør det være mulig å vise til en del reelle saker som ville vært unngått.

Og hvorfor legger du til "dømt eller _ikke_"?

Hvordan pokker skal du lage et register som dekker både dømte og ikke dømte?
Sist endret av random105675; 12. september 2022 kl. 13:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Beron Vis innlegg
Dessverre er det slik at pedofile som HAR begått overgrep har skyhøy gjentakelsesfare.
Vis hele sitatet...
Jeg ser dette argumentet ofte, gjerne sammen med argumentet om at barneovergripere er 100% uhelbredelige.

Jeg lurer på; hva er kilden din til denne påstanden? Husk at vi nå helt konkret snakker om gjentakelsesfaren til dømte overgripere, da det er hva dette registeret påstår å legge til grunn. Og er denne gjentakelsesfaren studert i et land som er sammenlignbart med Norge, eller er det et land hvor f.eks. offentlig urinering - i tilstrekkelig avstand fra barn - dømmes som seksuallovbrudd?
Sist endret av Dyret; 12. september 2022 kl. 13:52.
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Beron Vis innlegg
Dessverre er det slik at pedofile som HAR begått overgrep har skyhøy gjentakelsesfare.
Ser problemet med personvernet til den pedofile, men veid opp med faren for barn som blir ødelagt for livet så bør naboer få vite
Vis hele sitatet...
Er du redd for at naboen din skal knulle kona de bare fordi han liker damer?

Pedofile pleier ikke gå til naboens barn og ha sex med dem sånn helt uten videre.

Det er vel mye farligere å la barna gå på sport eller være i kirken? Du er helt blåst mann
Gunnar Tjomild har vel en gjennomgang av dette med register og om det faktisk hjelper. Studier for land som faktisk har dette, viser vel at dette heller fungerer mot sin hensikt.
Intuitivt så tenker man at dette vil bare gjøre ting bedre for alle som bor rundt, eller ihvertfall være betryggende. I realiteten så fører slike registre til flere overgrep. I beste fall koster det bare en mengde penger og gjør ingenting.

Så har man jo dette med rehabilitering. Et register kan være direkte motvirkende her (og er vel det studiene konkluderer med), siden det kan hindre personene fra å leve et normalt liv eller kanskje til og med skaffe seg en jobb.
Hvis man tar bort alt det sosiale og det som gir livet til en person mening, så kan det hende alt han har igjen er de negative handlingene. Om det så handler om rus eller overgrep.
Så spørsmålet er jo her om følelsen av trygghet er viktigere enn å unngå overgrep og muligheten til rehabilitering?

Derimot er jeg enig i at straff, spesielt for overgripere som gjentar handlingen, burde være høyere. Har man også blitt dømt, sluppet ut og gjør det igjen, så kan et register, eller fotlenke i mange år, være en straff man kan bruke.

Jeg har ikke noe til overs for nabovarsel folka derimot. På oppfordring så får dem fansen sin til å bombandere videoer og artikler som er negative til dem, som bruker fakta, med hundrevis av negative kommentarer. Ofte i den forstand at dem kaller motstandere pedofile, eller at dem ønsker å gjøre overgrep lovlig osv.
I tillegg sier han lederen sånn som "bare ta kontakt så kan vi prate om hva som faktisk er fakta i saken", men han svarer ikke på forespørsler.
Flere av kommentarene som blir lagt til, kommer også ofte fra samme IP adresser, bare under forskjellige navn. Husker da ikke om noen av dem som faktisk er med i nabovarsel bruker flere navn, eller bare "fansen".
Usmakelig folk som heller vil la barn bli voldtatt enn å høre at dem kanskje tar feil.
Jeg er ingen ekspert her, men foregår ikke de fleste overgrep mot barn i situasjoner hvor en voksen har et ansvar over barnet på en eller annen måte, f.eks skole, barnehage, fotballtrening osv.?

Jeg vet at mange av barna som blir offer for overgrep lures til å tro at de ikke bør si ifra på en eller annen måte, men jeg klarer ikke å se for meg at dette er like lett å utføre i praksis hvis det bare er snakk om en pedofil nabo som begår tilfeldige overgrep. Å hvis det er tilfeldige overgrep det er snakk om, så gir det ikke mening å gjøre dette i eget nabolag, hvis man ønsker å være anonym og ikke bli tatt.

Noe som etterlater den eneste reelle muligheten igjen:

At man som foreldre velger å blindt stole på feil personer. Lar du ungene dine overnatte hos en familie med barn og unge, eller gir du ungen din bort til en litt for ivrig nabo som vil gjøre deg en "tjeneste".

Ulykker og tragedier skjer overalt. Blir man dømt for overgrep mot mindreårige har man det i attesten som resten av livet. Det stemmer sikkert at de fleste pedofile gjør mer enn et overgrep igjennom livet sitt, men sjansene blir betydelig mindre etter at man først blir tatt og dømt.
Hvor finner jeg registeret?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Hvor finner jeg registeret?
Vis hele sitatet...
Det er ikkje eit register. Det er ei laus, uorganisert samling anekdoter. Det er ikkje komplett, systematisk eller korrekt samla.
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Jeg er ingen ekspert her, men foregår ikke de fleste overgrep mot barn i situasjoner hvor en voksen har et ansvar over barnet på en eller annen måte, f.eks skole, barnehage, fotballtrening osv.?
Vis hele sitatet...
Uten at jeg vet sikkert vil jeg tro at nett overgrep der barn og unge deler bilder og video av seg selv muligens er det som skjer hyppigst, spesielt siden det blir stadig vanligere at unge deler slikt med hverandre i utgangspunktet.
Sist endret av vindaloo; 12. september 2022 kl. 21:18.
Mine tanker om dette er at denne siden kommer ikke til og være oppe lenge. Hvilket samfunn får vi vis vi skal ha et register for alt mulig?
Det samfunnet vil ikke jeg være en del av i hvertfall. At overgrep er helt grusomt er sikkert, men det er mye annet også som er forferdelig. Men et register for alt..nei takk.
Siden verden er hovedsakelig ironisk, kan jeg se for meg at anstrengelse ovenfor fremheving av overgripere, fremstår dette litt komisk på en måte. De som driver registeret er åpenbart de som tenner på å se unger lide eller noe.
Jeg har vært negativ til alt nabovarsel har drivi med. Mye på grunn av han som styrer det og måten hans å jobbe på.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er krav til politiattest i jobber som involverer unger, og for frivillige verv i t.d idretten.


Men...

Funker det? Kan du vise til data som antyder at det faktisk reduserer mengda overgrep?
Vis hele sitatet...
Det sier seg vel litt selv at folk med slike seksuelle perversjoner som å tenne på barn tenker seg om en gang eller to før de eventuelt handler på lystene sine, hvis de risikerer å havne i et register hvor dette følger de. for resten av livet. Hvis man risikerer å bli dullet med og behandlet, hvor alt skjer i skjul, synes jeg ikke det høres veldig avskrekkende ut. Personlig mener jeg dødstraff burde vært aktuelt i tilfeller der det er snakk om overgrep mot barn.

Et register med forbrytere syns jeg burde være minimum, og dette kan helt klart ikke sammenlignes med rusbrukere og vinningskriminalitet osv, det sier seg jo selv. Pedofili og overgrep er et level av ondskap som ikke ligner maken, og jeg har ingen tro på rehabilitering med mindre det innebærer en enorm form for straff. behandling og bli dullet med som om man er selv et offer funker jo såklart ikke.. Men virker som mange her synes mer synd på de pedofile enn ofrene, familien til ofre osv.

Var det ikke du som perma bannet meg for å insinuere at det er mye pedofili i Pride bevegelsen også? Gud forby at man stiller seg kritisk til seksuell perversjon og pedofili i samfunnet vårt. Blir faktisk litt småkvalm.
Sist endret av SledenType; 13. september 2022 kl. 18:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SledenType Vis innlegg
Det sier seg vel litt selv at folk med slike seksuelle perversjoner som å tenne på barn tenker seg om en gang eller to før de eventuelt handler på lystene sine, hvis de risikerer å havne i et register hvor dette følger de. for resten av livet. Hvis man risikerer å bli dullet med og behandlet, hvor alt skjer i skjul, synes jeg ikke det høres veldig avskrekkende ut. Personlig mener jeg dødstraff burde vært aktuelt i tilfeller der det er snakk om overgrep mot barn.
[...]
Var det ikke du som perma bannet meg for å insinuere at det er mye pedofili i Pride bevegelsen også? Gud forby at man stiller seg kritisk til seksuell perversjon og pedofili i samfunnet vårt. Blir faktisk litt småkvalm.
Vis hele sitatet...
Men... funker tiltaket? Reduserer eit slikt register overgrep? Eg har lenka til ting som tyder på at det i beste fall ikkje har effekt, og i verste fall faktisk fører til fleire overgrep. Du kontrer ikkje det, du pisser ut påstander om at det funker.

Viare er det ekstremt billig personangrep å antyde at eg støtter pedofil agenda, ved å hevde at eg kritiserer folk for å kritisere pedofili. Det er blank løgn. Overgrep er ein forbanna uting, som vi som samfunn skal jobbe for å unngå.

Men er du ikkje einig i at det er fornuftig at tiltaka mot overgrep reint faktisk fungerer mot overgrep? Eller er demonisering viktigare enn å faktisk redusere mengda overgrep for deg?

Når det kjem til permbanning kan eg love deg at det sørga du for heilt sjølv. Eg har ikkje større makt på forumet enn det du har.
Sist endret av vidarlo; 13. september 2022 kl. 19:26.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Uten at jeg vet sikkert vil jeg tro at nett overgrep der barn og unge deler bilder og video av seg selv muligens er det som skjer hyppigst, spesielt siden det blir stadig vanligere at unge deler slikt med hverandre i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Av hovedsakelig logiker-pedantisk interesse...

"Hvis et tre faller i skogen, og ingen hører det falle, lager det lyd?"

Sagt på annen måte: Hvis noen under 18 år deler noe greier og noen over XX år ser på det... ble det et "overgrep", da?
Hvis ja, hvordan.

Anyway.
Det vi kanskje kan forholde oss til, er at enkelte mennesker har en trang til å fingermale seg selv inn i rollen som den store helten i eventyret, og da trenger de først å tegne inn den slemme skurken.

Dette kan gå utover prinsessene som egentlig bare ville ha et publikum i en privat seanse, sånn istedenfor å bli mobbet ut av bøgda.

Vet ikke om dere ser problemstillingen(e) som oppstår når heltene prøver å få prinsessene til å samarbeide om overgrepseventyret og det blir uklart hvem skurkene er og hvor mye tid man egentlig bruker på dette da...

Sitat av MangeRareTanker Vis innlegg
Studier for land som faktisk har dette, viser vel at dette heller fungerer mot sin hensikt.
Vis hele sitatet...
Det man burde ønske, er å avbryte denslags relasjoner, kjapt.

Da må man se på hva som hindrer folk i å søke hjelp, og der kan høy straff virke mot sin hensikt.

I Tyskland hadde de Prevention Project Dunkelfeld som tilbød aktive overgripere som politiet ikke visste om, behandling uten melding.
Sist endret av PerEspen; 13. september 2022 kl. 19:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg synes det burde bli tatt en forsiktig og logisk avgjørelse på forhånd om de skal melde til nabolaget eller ikke. Selvfølgelig om noen har gått såpass langt til å faktisk gjøre ondt mot et barn burde alle foreldre og skoler varsles. Der jeg stusser er tilfeller hvor f.eks en ung mann med uhell laster ned BP på noe som f.eks limewire og blir dømt (som har skjedd). Det burde gjøres en evaluering eller to om personen kan være en fare, samtlig at de følger med på internettsøk og sjekker harddisken inniblant. Hvis det var et engangstilfelle med små mengder så synes jeg ikke nabo trenger å stresse. Jeg og alle andre vet at om man blir varslet om en pedofil i området så tar man det "at face value" og dobbelsjekker ikke hva h*n egentlig har gjort. Jævlig lite gøy å ødelegge livet til noen på grunn av tabber eller ungdoms idioti. Mine 2 øre ihvertfall
Dette er en ganske enkel sak i grunn. Datatilsynet og GDPR vil gjøre at det å lagre og publisere informasjonen som det er snakk om her til en rimelig straffbar og/eller dyr handling.
Skulle hatt et register over pedofile prester, foreløpig får vi bare gå ut fra at alle er farlige...
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Skulle hatt et register over pedofile prester,..
Vis hele sitatet...
Overgreps dømte prester vil jo havne i samme register som alle de andre pedofile, trenger de et eget?

Eller var det en fleip på Katolske prester og alle overgreps sakene som har blitt slått opp i media?
Det er lett å sitte igjen med inntrykk av at hele den gjengen der ikke gjør annet en å jage rundt etter altergutter
basert vinklingen media har hatt rundt dette for den har vært ganske skjev, men det stemmer ikke helt.

"Det samlede antallet overgrepssaker som er samlet opp som underlag
for den massive medieomtalen skiller seg ikke statistisk ut fra befolkningen ellers, og det er registrert høyere
forekomst av tilsvarende anklager hos en rekke protestantiske trosretninger samt Jehovas vitner.

I samme periode som hundre katolske prester i USA ble dømt for seksuelle overgrep mot barn ble 6 000 mannlige
idrettstrenere dømt for det samme. Andel katolske prester i USA som er anklaget for seksuelle overgrep mot barn
er halvparten av det man ser i den mannlige befolkningen generelt"


Wikipedia

Sitat av PerEspen Vis innlegg
Hvis noen under 18 år deler noe greier og noen over XX år ser på det... ble det et "overgrep",
da? Hvis ja, hvordan.
Vis hele sitatet...
Tenkte ikke først og fremst på de som "bare" laster ned eksisterende materiale selv om det er galt nok i seg selv det også,
men på de som aktivt oppsøker jenter på nett. Gjerne ganske uskyldig i starten eller under dekka av å skulle være jevnaldrende
og som etter hvert tilbyr penger, gaver o.l. i bytte mot bilder og video eller også at de vil møte de.
Sist endret av vindaloo; 14. september 2022 kl. 08:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Overgreps dømte prester vil jo havne i samme register som alle de andre pedofile, trenger de et eget?

Eller var det en fleip på Katolske prester og alle overgreps sakene som har blitt slått opp i media?
Det er lett å sitte igjen med inntrykk av at hele den gjengen der ikke gjør annet en å jage rundt etter altergutter
basert vinklingen media har hatt rundt dette for den har vært ganske skjev, men det stemmer ikke helt.

"Det samlede antallet overgrepssaker som er samlet opp som underlag
for den massive medieomtalen skiller seg ikke statistisk ut fra befolkningen ellers, og det er registrert høyere
forekomst av tilsvarende anklager hos en rekke protestantiske trosretninger samt Jehovas vitner.

I samme periode som hundre katolske prester i USA ble dømt for seksuelle overgrep mot barn ble 6 000 mannlige
idrettstrenere dømt for det samme. Andel katolske prester i USA som er anklaget for seksuelle overgrep mot barn
er halvparten av det man ser i den mannlige befolkningen generelt"


Wikipedia


Tenkte ikke først og fremst på de som "bare" laster ned eksisterende materiale selv om det er galt nok i seg selv det også,
men på de som aktivt oppsøker jenter på nett. Gjerne ganske uskyldig i starten eller under dekka av å skulle være jevnaldrende
og som etter hvert tilbyr penger, gaver o.l. i bytte mot bilder og video eller også at de vil møte de.
Vis hele sitatet...
Problemet med den katolske kirke er jo at dem sendte ut skriv om at overgrepssaker mot barn skulle holdes hemmelig til minst 10 år etter at barnet fylte 18 år. Det var løsningen som en biskop, som senere ble pave, sendte ut. Jeg vil også tro at det i religiøse sekter, og "bare" vanlige religioner, er større sjanse for at overgrep ikke blir meldt. Dette er tross alt gud sin mann og gud er jo definisjonen av "godt".

Ellers er det eksempler i USA på at barn blir satt i pedo-register resten av livet. Hvis en gutt får tilsendt et nakenbilde, uprovosert, av noen i klassen sin, så vil han kunne være i registeret resten av livet, hvis oppdaget. Dette finnes det eksempler på.



(Under ikke ment mot sitatet over)
Ellers er det som nevnt ellers her ikke grunnlag for å si at et register fungerer.
Dem som mener at dette burde være et minimum som straff, bare fordi det "føles riktig", er jo da FOR at barn skal bli voldtatt.
Hvis registeret gjør at færre søker hjelp (det finnes vel undersøkelser på at de færreste som er pedofile (dette er en legning på lik linje med homofili og hetrofili) faktisk begår overgrep. Det er det samme som dem som er i mot disse sexdukkene. HVis det kan bevises å hjelpe med å forhindre overgrep på barn, så burde det jo bli applaudert. Istedet vil man gjøre det forbudt, uansett om det kan virke preventivt.
Så istedet for å faktisk beskytte barn, så er man ute etter å straffe.
Jeg vil heller at færre barn blir voldtatt enn at jeg vil at pedofile skal straffes.
Er du for et register fordi "jeg føler at det er rett" eller "jeg fortjener å vite dette om naboen min", så bryr du deg ikke om barn. Du bryr deg om dine egne følelser.
Hvis det derimot fungerer, så er det jo greit. Hittil er det ikke noe som tyder på det.
Hvis et register øker antall barn som blir voldtatt med 1%, eller i det hele tatt er sannsynlig at det øker (det er ihvertfall ingenting som tyder på at det synker), så er dem som er for et register automatisk for at flere barn skal lide. Alt fordi dem føler seg moralsk overlegne og tenner på at andre folk blir straffa.

Burde vi se på strengere straffer, eller kanskje et register for dem som har begått flere overgrep? Kanskje. Hvis det hjelper. Burde vi tilby hjelp og rehabilitering? Absolutt. Dette burde gjøres med ALLE som er dømt, uansett. Med oppfølging, hvor dem blir fengslet/straffet hvis dem ikke følger det opp.
Burde det være hjelpetelefoner, støttegrupper og gratis hjelp til dem som føler en trang, men som ikke har lyst til å følge trangen? Eller som har tanker dem ikke kan forklare eller bli kvitt? Ja. Alle disse burde bli hørt, få den hjelpa dem føler dem trenger. Dette burde gjøres uten at dem da risiskerer å bli satt i et register, bli uglesett eller få livet ødelagt.

Atheist Experience på Youtube har en innringer som bryter sammen fordi han er pedofil. Han har blitt kasta ut av den religiøse gruppa si, ei dame han "datet" på tidspunktet avskyr han med mer. Alt dette fordi han prøvde å være ærlig med hun om problemene sine.
Hele den praten satte pedofili i et nytt syn for meg og hvordan det å hjelpe disse menneskene til å leve med en legning som aldri kommer til å bli akseptert, er eneste vi kan gjøre.
Tittelen på den praten har lite med hva det faktisk ble snakket om å gjøre (men tittelen er vel grunnen til at jeg trykket på videoen)
https://www.youtube.com/watch?v=SrVy...eistExperience
Edit: Fra 9:40 i videoen
Se den videoen om man vil få et annet inntrykk av pedofile. Det er ikke alle som er monstre.

Problemet i diskusjonen om et register, er at folk bryr seg mer om sine egne følelser enn statistikk eller å hjelpe barn.
Det å beskytte barn er viktigst.
Sist endret av MangeRareTanker; 14. september 2022 kl. 08:43.
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Dette er en ganske enkel sak i grunn. Datatilsynet og GDPR vil gjøre at det å lagre og publisere informasjonen som det er snakk om her til en rimelig straffbar og/eller dyr handling.
Vis hele sitatet...
Hvordan vil gdpr stoppe dette?

Det er mange steder i samfunnet hvor vi står oppført i mer eller mindre ufrivillige register.

GDPR er ikke et magisk viskelær som sletter data om deg. Lovverket handler hovedsakelig om oppbevaring og behandling av data, samt begrense hvor mye data som samles inn.
Men du har fortsatt lov til å behandle persondata om det er nødvendig for å levere tjenesten.

Å publisere et navn og en adresse/område på en nettside er i utgangspunktet ikke ulovlig.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hvordan vil gdpr stoppe dette?

Det er mange steder i samfunnet hvor vi står oppført i mer eller mindre ufrivillige register.

GDPR er ikke et magisk viskelær som sletter data om deg. Lovverket handler hovedsakelig om oppbevaring og behandling av data, samt begrense hvor mye data som samles inn.
Men du har fortsatt lov til å behandle persondata om det er nødvendig for å levere tjenesten.

Å publisere et navn og en adresse/område på en nettside er i utgangspunktet ikke ulovlig.
Vis hele sitatet...
I følge datatilsynet sine sider så gjelder det ikke for private adressebøker osv, myndighetene og for journalistiske, akademsike, kunstneriske og litterære foremål.

Et offentlig register som bruker ditt navn og adresse er ikke lovlig. Telefonkataloger har man lov til å melde seg ut av og det er tjenester som fjerner deg fra alle offentlige lister.
I beste fall har dem lov til å legge ut navnet ditt på ei liste, men dem må fjerne navnet med en gang du ber om det.

Se Personopplysningsloven §9.
"Personopplysninger​kan behandles uten samtykke fra den registrerte​1 dersom behandlingen​2 er nødvendig for arkivformål i allmennhetens interesse..... og samfunnets interesse i at behandlingen finner sted, klart overstiger ulempene for den enkelte. "

Jeg vil tro det er vanskelig for dem å oppfylle denne delen.
Hvis registeret hadde vært i samfunnets beste interesse, så hadde myndighetene, de folkevalgte, allerede laget dette.
Når man i tillegg ikke kan vise til at overgrep går ned, men kanskje faktisk går opp, så vil nytten for samfunnet ikke overstige ulempene det påfører den enkelte heller.

Det er garantert flere deler som det bryter også. Det vil være en kraftig oppoverbakke for å bevise at dette er lovlig. I tillegg til at dem må bevise at dette ikke er en form for hevn og faktisk er samfunnsnyttig, i stedet for å lede til flere overgrep.
En diskusjon lederne for nabovarsel ikke er villig til å ta med noen som har lest seg opp på emnet. Istedet kaller dem bare disse for pedofile istedet.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Tenkte ikke først og fremst på de som "bare" laster ned eksisterende materiale selv om det er galt nok i seg selv det også, men på de som aktivt oppsøker jenter på nett.
Vis hele sitatet...
Da kan jo et register virke oppklarende, spesielt siden A)seksualisert video-kommunikasjon med noen under 18 går inn under B)"handlinger som i lovens forstand regnes som voldtekt".
Jeg hadde ihvertfall følt meg mer komfortabel med å vite både A) OG B) om en nabo, enn kun B).
Fordi... politiet kan i vareteksbegjæringene sine påstå ting som avisene gjengir (uten mulighet for samtidig imøtekommelse), mens hva som står i en rettskraftig dom, ikke nødvendigvis får samme oppmerksomhet...

Så har vi en annen problemstilling da, gitt at kriminell lavalder er 15 år, så kan det jo også være aktuelt å putte produsentene av barnepornografi i et slikt register... for de har jo "begått overgrep" (mot seg selv), og faktisk "kynisk tvunget" et barn (seg selv) til å utføre "seksuelle handlinger likestilt med voldtekt" (på seg selv), og "uten tegn til anger" "utnyttet" et ungt menneske sin "sårbare posisjon" (sin egen) for å produsere "grovt krenkende" barnepornografi (av seg selv).
Dette er faktisk et "problem" som har blitt gjengitt i media, at politiet sliter med å få folk til å gå med på at de har begått overgrep mot seg selv.
Og, vil jeg tro, det kan være vanskelig å få en domstol med fagdommere til å gå med på oppreisningserstatning i den typen saker.

Sitat av MangeRareTanker Vis innlegg
dette er en legning på lik linje med homofili og hetrofili
Vis hele sitatet...
Er det egentlig det?
Hvem er det som påstår at en seksuell tiltrekning til pre-pubertale barn ikke bare er et avvik fra det som er en vanlig utviklingsprosess mot pubertale tenåringer?

Det er jo faktisk hjerneforskere som mener å se en svakere kobling i amygdalia, som de tolker som et manglende skille, en feilslått mylineringsprosess mot å skille mellom instinktet "beskytt og vis omsorg for barn" og den sosiale tilpassningen til "identifisér passende pulepartnere".

Det gir ihvertfall mest mening i mitt hode at de av disse som tror de er pedofile fordi de synes jenter ser søte ut, burde bli inspirert til og kanskje også hjulpet til å finne noen som de faktisk kan ha god og lovlig sex med.

Da kunne de i det minste gitt slipp på det som bare kunne vært en misforstått selvforståelse.
Sist endret av PerEspen; 14. september 2022 kl. 11:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.