Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2115
Hei!
Min far trenger å få scannet noen tegninger i A2-format. Han har forsøkt på Allkopi i Kristiansand, men de hadde gammelt utstyr og resultatet ble dårlig. Lurer derfor på om noen vet om et sted han kan få gjort dette i Oslo.
Hvis ikke; har noen erfaring med å bruke fotografi for å "scanne" bilder? Evt metoder for å få et godt resultat?
På forhånd takk!
Du kunne kanskje forsøkt å scanne i 4 omganger, for deretter å sette det sammen til et bilde på PC?
Å bruke kamera kan fungere, hvis du har et greit kamera og bruker stativ eller noe annet så kameraet står helt i ro, samt godt med lys.
Sist endret av Veggen; 17. mars 2015 kl. 13:43.
Ulempen med å bruke kamera er jo at man får forvrengning som følge av vinkel mellom kameraets posisjon og hjørnene på det som skal tas bilde av - kontra en scanner som følger papiret perfekt.

Har prøvd begge deler, og kan med en gang si at scanning gir best resultat. Jeg brukte Gimp til å sette sammen bildene til ett stort. Bare husk å la scanneren bruke samme innstillinger som ved første delbilde, så unngås det ulikheter i fargetone mellom delbildene.

Dersom kamera likevel blir valgt løsning så vil jeg anbefale stativ + selvutløser, gjerne 2 sekunder + kameraet plasseres så langt unna bildet som mulig + unngå reflekterende lys i bildet.
Sist endret av Xgeir; 17. mars 2015 kl. 20:21.
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Ulempen med å bruke kamera er jo at man får forvrengning som følge av vinkel mellom kameraets posisjon og hjørnene på det som skal tas bilde av - kontra en scanner som følger papiret perfekt.
Vis hele sitatet...
Ikke om man flytter objektet som tas bilde av istedet for kameraet. Omtrent slik: http://www.eetimes.com/author.asp?se...doc_id=1319384
Sitat av moridin Vis innlegg
Ikke om man flytter objektet som tas bilde av istedet for kameraet. Omtrent slik: http://www.eetimes.com/author.asp?se...doc_id=1319384
Vis hele sitatet...
Veldig stilig, men det blir etter min mening å skyte spurv med kanon