Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5503
Jeg har vært på skattejakt hos mine foreldre og funnet mine gamle Donald/Skrue/B-gjengen Pocket. Samt Mamutbøker, Skrues millionær klubb, Mikke krim, etc etc... Det meste av Donald (og vennene) som kom ut til 2008.

Jeg har ikke fulloversikt enda, men mine Donald Pocket starter på Nr. 8.
Skala (Dårlig/God/Veldig god/Perfekt)
Kvaliteten er Dårlig og God på 10-20 stk av pocket fra 1-99. Ellers er kvaliteten for det meste veldig god. Jeg har svært få med plastikken fremdeles på.

Ca. 30-40 har blitt skadet fra lagring og jeg lurte på om jeg skulle kjøpe dem igjen for å heve kvaliteten på samlingen til slik den var.

Tror dere det har noen effekt på pris?


Ellers så er jeg åpen for bud.
Pocketer selges veldig billig, selv om de er "gamle" (ikke så veldig lenge siden de kom ut)

Jeg vil tippe en pris fra 5-20kr per pocket

Kommer helt an på kvaliteten.
Sist endret av GreenRay; 10. august 2015 kl. 13:30.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg har pleid å kjøpe enkelte for 15kr pr stk, det har ikke vært toppstand, men de har vært hele og ganske pene.
Trådstarter
5 0
Tror dere noen vil betale en "premium" for å få en komplett samling?

Jeg vet ikke nøyaktig hvor mange Donald/Skrue Pocket jeg mangler for å komme meg up to date, men det er nok ca. 100stk, pluss ca. 50stk diverse jubileums bøker/mamutpocket.


Jeg har 636stk, om vi tenker stk pris så rekner jeg ikke med å få så mye mere enn 6360kr.

Men om jeg da legger inn 1500,- for å kjøpe de "150" som jeg mangler, er det noe marked for komplette samlinger..... eller "nesten komplette" samlinger.


Hva tror dere?

Vært å prøve eller bare brenne skitten?
Jeg hadde lagt de ut samlet på finn til noen tusenlapper, og gått ned 500 spenn hver måned til det ikke lenger var noen vits. Deretter ville jeg eventuelt gitt dem bort. De fleste har jo et barn i familien eller hos gode venner. Fin gave til noen med god plass.
Sitat av Kimmi1 Vis innlegg
... eller bare brenne skitten?
Vis hele sitatet...
Om alt annet feiler, lever de i det minste til et bibliotek, så vil fremtidige generasjoner ha glede av de.

Ikke brenn bøker. Ikke fordi de kanskje er bra eller noe slikt, men fordi limet som brukes ikke forbrennes skikkelig på temperaturer under ~800C, og dermed lager en hel masse giftig røyk. (Ja, bøker er å regne som spesialavfall)
Sitat av Kimmi1 Vis innlegg
Tror dere noen vil betale en "premium" for å få en komplett samling?

Jeg vet ikke nøyaktig hvor mange Donald/Skrue Pocket jeg mangler for å komme meg up to date, men det er nok ca. 100stk, pluss ca. 50stk diverse jubileums bøker/mamutpocket.


Jeg har 636stk, om vi tenker stk pris så rekner jeg ikke med å få så mye mere enn 6360kr.

Men om jeg da legger inn 1500,- for å kjøpe de "150" som jeg mangler, er det noe marked for komplette samlinger..... eller "nesten komplette" samlinger.


Hva tror dere?

Vært å prøve eller bare brenne skitten?
Vis hele sitatet...
Tror ikke du vil tjene på å kjøpe de siste 150. Du vil tjene mest på å selge pocketene enkeltvis, men det tar tid.

Ville gjort som mentalmelt skrev, legg de ut for noen tusenlapper.

Jeg samlet ganske mye på Donald blader før, og vet at pocket selger dårlig. Det er der de ukjente og de "mindre-gode" historiene havner (hvertfall slik jeg har erfart)

Hvis noen vil kjøpe samlet for 6000 så regner jeg med de samler, og da vil de gjerne ha ALLE i topp kvalitet.
Trådstarter
5 0
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Tror ikke du vil tjene på å kjøpe de siste 150. Du vil tjene mest på å selge pocketene enkeltvis, men det tar tid.

Ville gjort som mentalmelt skrev, legg de ut for noen tusenlapper.

Jeg samlet ganske mye på Donald blader før, og vet at pocket selger dårlig. Det er der de ukjente og de "mindre-gode" historiene havner (hvertfall slik jeg har erfart)

Hvis noen vil kjøpe samlet for 6000 så regner jeg med de samler, og da vil de gjerne ha ALLE i topp kvalitet.
Vis hele sitatet...

Jeg vurdere virkelig hva jeg skal gjøre.

De fleste jeg har snakket med, sier at det rett å slett er for mange bøker omkring i norge til sagls, og at du kan få tak i de fleste fra 1990 til idag for 10,- pr. stk. Du får kanskje ikke alle på samme dag da.

Jeg tenkter da, at om jeg over litt tid (1år), fullførte hver enkel serie jeg har.
Donald Pocket 1-99
Donald Pocket 100~424
Mikke Krim
Skrue Pockeet 1-165
Skrues Milliardær klubb
B-Gjengen Pocket 1-22
Div. jubileums bøker.

Men at jeg da max gir 10kr pr. stk, og ser om det går.


Det med topp kvalitet, du får ikke Pocket til 10kr som er topp kvalitet, alle er brukt.
Min samling er for en som meg, amatør samler som ønsker å starte en plass
Sist endret av Kimmi1; 11. august 2015 kl. 14:57.
Jeg har lurt litt på dette selv faktisk. Jeg har noen donald blader (alle i serien som kom ut rundt 1950 tallet og opp til 1970) i orginale skinnpermer. De er naturligvis lest, men svært lite rifter osv i dem. Er det noen som vet om et sted eller personer som ønsker å kjøpet slike ting? og evt. hvor mye slikt kan være verdt?

Er ikke meninga å ta over tråden - jeg ønsket bare ikke å starte en ny med så lik tittel
Komplett fra 1948 til 2003

1950 til 1990

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men her i Trondheim er det en bruktbutikk som selger mange bøker og blader (en stor seksjon med Donald) De kjøper slikt, men regner med det er til en kjip liten pris. Ellers er det bare å slenge det ut på finn eller facebook.

Jeg ville ha lagt meg på en pris rundt 3-5000, kommer helt an på hva du mener med svært lite rifter og hvor komplett samlingen er (de bladene fra tidlig 50-tallet kan man få litt ekstra for)
Sist endret av GreenRay; 11. august 2015 kl. 22:03.
Hei !
Jeg har et spørsmål til deg som har så mange Donald Pocket (og sikkert har lest en del av disse også.
I nostalgiens minner så husker jeg at jeg hadde en utgave av Pocketen som var nogenlunde spesiell (historiemessig) på den tiden (iallefall så tror jeg det.)
Historien handlet om Skrue og gjengen som skulle besøke et slott eller noe, men den interessante vrien i denne utgaven var at de plutselig kom til et veikryss eller noe, og du kunne selv velge om de skulle gå høyre eller venstre osv. "For valg til høyre, les videre på s. 73, for venstre, bla om til neste side".
Jeg minnes det var en 3-4 forskjellige valg oppgjennom historien, noe som gav mersmak, da historien endte forskjellig ettersom man leste denne på nytt.
Den ble brukt av alle i familien (stor barnefamilie) på campingtur, men det ser ut til at noen har tatt den med seg i ungdomsalderen eller lignende (eller blitt kastet, da den ble noe fillette etterhvert.)

Jeg har ikke lest mange pocket bøker, så det er mulig flere har en slik artig vri på lesingen, men på den tiden var jeg vant til donald-blader hvor historien stort sett er rett frem.
Om du vet nr, og evt utgaver (eller har denne i samlingen din) så si ifra på pm evt
Om det finnes andre pocketbøker i lignende stil, er interessen stor der også
Trådstarter
5 0
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Komplett fra 1948 til 2003

1950 til 1990

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men her i Trondheim er det en bruktbutikk som selger mange bøker og blader (en stor seksjon med Donald) De kjøper slikt, men regner med det er til en kjip liten pris. Ellers er det bare å slenge det ut på finn eller facebook.

Jeg ville ha lagt meg på en pris rundt 3-5000, kommer helt an på hva du mener med svært lite rifter og hvor komplett samlingen er (de bladene fra tidlig 50-tallet kan man få litt ekstra for)
Vis hele sitatet...
Jeg bor i Stavanger, og her har vi endel bruktbutikker. De fleste tar ca. 20-25kr for Donald Pocket som er vanlig brukt stand, og ikke perfect samler kvalitett. De tar opp imot 40kr for samler kvalitett med orginal eller egen plastik lommer.

Sitat av _tommen_ Vis innlegg
Hei !
Jeg har et spørsmål til deg som har så mange Donald Pocket (og sikkert har lest en del av disse også.
I nostalgiens minner så husker jeg at jeg hadde en utgave av Pocketen som var nogenlunde spesiell (historiemessig) på den tiden (iallefall så tror jeg det.)
Historien handlet om Skrue og gjengen som skulle besøke et slott eller noe, men den interessante vrien i denne utgaven var at de plutselig kom til et veikryss eller noe, og du kunne selv velge om de skulle gå høyre eller venstre osv. "For valg til høyre, les videre på s. 73, for venstre, bla om til neste side".
Jeg minnes det var en 3-4 forskjellige valg oppgjennom historien, noe som gav mersmak, da historien endte forskjellig ettersom man leste denne på nytt.
Den ble brukt av alle i familien (stor barnefamilie) på campingtur, men det ser ut til at noen har tatt den med seg i ungdomsalderen eller lignende (eller blitt kastet, da den ble noe fillette etterhvert.)

Jeg har ikke lest mange pocket bøker, så det er mulig flere har en slik artig vri på lesingen, men på den tiden var jeg vant til donald-blader hvor historien stort sett er rett frem.
Om du vet nr, og evt utgaver (eller har denne i samlingen din) så si ifra på pm evt
Om det finnes andre pocketbøker i lignende stil, er interessen stor der også
Vis hele sitatet...
Jeg husker historiene du snakker om. Vet ikke akkurat hvilke det var, men tror det var 3stk som var slik. To Donald Pocket og en Skrue Pocket.


Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Hei, hvor i landet er du?
Vis hele sitatet...
Usikker på hvem du spør, det ble så folksomt i tråden min
Jeg er fra Stavanger.
Jonta: Takk så meget
Det var ordet jeg lette etter
Sist endret av _tommen_; 12. august 2015 kl. 21:32.
Jeg har noen hyllemeter med pocket bøker. Ligger i esker siden jeg flyttet hjemmefra... Den har imidlertid noen hull... hvilke bruktbutikker kan hjelpe med? Jeg jobber av og til i Stavanger, men nå ligger byen brakk og jeg har god tid. Jeg har mest hull fra nr. 1 til 100...

Har også noen billy bokhyller som kan fylles opp...

Kan du liste opp butikkene i Stavanger? Skal lage en liste over nr. Jeg samler. Samler også retro elektronikk...
Sist endret av Tekniker2; 13. august 2015 kl. 10:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
5 0
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Jeg har noen hyllemeter med pocket bøker. Ligger i esker siden jeg flyttet hjemmefra... Den har imidlertid noen hull... hvilke bruktbutikker kan hjelpe med? Jeg jobber av og til i Stavanger, men nå ligger byen brakk og jeg har god tid. Jeg har mest hull fra nr. 1 til 100...

Har også noen billy bokhyller som kan fylles opp...

Kan du liste opp butikkene i Stavanger? Skal lage en liste over nr. Jeg samler. Samler også retro elektronikk...
Vis hele sitatet...
Skal du selge eller kjøpe?
Jeg hadde aldri solgt til noen bruktbutikk. De tilbyr kanskje 5kr for bøker de selger for 20kr.
Jeg hadde aldri kjøpt fra bruktbutikker heller, da de ønsker 20kr for bøker du kan kjøpe for 10kr på Finn.bo

Jeg vet om Løvås bruktbod.... google is our friend.