Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5425
Er kokain mer sosialt akseptert enn for eksempel amfetamin og heroin?

Selv har jeg fått inntrykk av at kokain er det mest sosialt aksepterte "tyngere" rusmiddelet. Grunnen til dette er antakeligvis at kokain er det narkotiske stoffet jeg har hørt mest om. Til tross for at det er langt mer skadelig enn amfetamin, syntes jeg også det høres "snillere" ut.

Jeg vil vite hva deres syn er på dette, og eventuelt hvilket rusmiddel dere syntes er det mest sosialt aksepterte, gjerne satt opp mot kokain og tyngere rusmidler.

Kjør debatt!

Hasj,mdma,sopp,syre og kokain tror jeg er mest akseptert.
Speed,heroin,piller(ikke mdma),ghb er av og for bossefolk og narkisser.
Og veldig mange er imot syntetisk cannabis.
Har ikke Hollywood mye av skylden for dette da? Folk i filmer sniffer jo kokain som om det er snop og virker aldri som om de er noe høy eller noe etterpå. Jeg har lite erfaring med Kola men filmer får det jo ikke akkurat til å se så veldig skummelt ut. Hollywood har jo mye av skylden til hvorfor weed er blitt såpass liberalt i USA også.
Spørs vel helt hvilket miljø du vanker i hvor akseptert noe som helst er. Har vært blant speedfolk som har sett ned på hasjrøykere og en del andre rare situasjoner. Stort sett aksepterer ikke folk ting de har lite kunnskap om, ikke har lyst til å prøve selv eller ikke har venner som har prøvd.

Tenker du generelt i media tror jeg ikke kokain er mer akseptert enn amfetamin eller heroin. Marginalt, i så fall, av grunnen som Boo-Boo nevner.

Om kokain faktisk er mer sosialt akseptert, er det bare et bilde på dobbeltmoralen i samfunnet, fordi det bildet du poster er faktisk ikke helt på jordet. Kokain er skadelig som faen og ekstremt vanedannende.
Jeg synes faktisk også at kokain høres snillere ut,
muligens akkurat fordi det er mer sosialt akseptert,
brukt mye av "oppegående" folk, og så og si finnes i alle miljøer.

Men det med hvorfor det er mer sosialt aseptert.. Sikkert mange faktorer som spiller inn,
men kan en av de ha noe med at rusen på kokain varer mye kortere enn f.eks amfetamin,
og at det da er lettere å kontrollere bruken og varigheten man har lyst til å være ruset.
Tar man f.eks amfetamin henger det jo i i mange timer, mens kokainrusen varer 15-60 minutter(etter hva jeg har lest)
Så da er det jo mye lettere å kombinere kokainbruken med jobb, sosialliv og andre ting,
i motsetning til om man tar amfetamin, da må man jo belage seg på å kjenne effekten i flere timer.

Nå vet jeg ikke så mye om kokain da jeg ikke har noe erfaring med det selv,
men har inntrykk av at man også er mer normal på kokain enn på andre rusmidler,
og på den måten er det også lettere å fungere i dagliglivet, i motsetning til om man tar mdma, hallusinogener, heroin osv.
Sist endret av lyselilla; 1. mai 2015 kl. 19:09.
Kokain er vel stort sett paa som "hOykultur/status" (hOrer ofte; dette er verdt mer enn gull osv.) dop. Og det varer bare i 20 min saa da er det vel ikke saa farlig, tenker de vel.
Sist endret av A-tillah; 1. mai 2015 kl. 19:36.
Sitat av Knife Freak Vis innlegg
Er kokain mer sosialt akseptert enn for eksempel amfetamin og heroin?

Selv har jeg fått inntrykk av at kokain er det mest sosialt aksepterte "tyngere" rusmiddelet. Grunnen til dette er antakeligvis at kokain er det narkotiske stoffet jeg har hørt mest om. Til tross for at det er langt mer skadelig enn amfetamin, syntes jeg også det høres "snillere" ut.

Jeg vil vite hva deres syn er på dette, og eventuelt hvilket rusmiddel dere syntes er det mest sosialt aksepterte, gjerne satt opp mot kokain og tyngere rusmidler.

Kjør debatt!

Vis hele sitatet...
Kokain er et av de absolutt snilleste stoffene i Norge.

Tabellen du viser tar utgangspunkt i UK (muligens også USA), der det er crack-cocaine som har et helt annet bruksområde, brukergruppe, pris og avhengighetspotensial.

Har tatt kokain tilnærmet daglig i flere år, ikke store mengder, men 0,2-0,75 gram i hverdagene og 1-3 gram dager det tar litt mer av. Nesen begynner å bli ganske lei, det samme gjør jeg, men hverken avhengigheten eller de øvrige bivirkningene er hva folk later til å ha inntrykket av.

I Norge er de fleste bivirkningene knyttet til alt drittet som blandes i, særlig aktive stoffer - som regel andre stimulanter med lengre halveringstid.

Kokain er et mildt stoff som passer perfekt på fylla. Når det er vorspiel har man det lille ekstra mtp snakketøy og goodfeeling, på byn har man enda kontroll til tross for promille, og på nach er man våken til tross for å være utslitt. Når du slutter å sniffe så kan du sove. Det er rett og slett ideelt for fylla med straighte mennesker, vet du om noe stoff som kunne fungert på samme måte en helaften med en straight dame? (Heroin og GHB ville jeg sagt, men lykke til med å få det til å bli trendy på oslo vest.)

...At det i tillegg er dyrt og "mote" gjør det til førstevalget til så mange.

Ooog.. Det gjelder å huske på at heroin ikke kommer på tale blant "folk flest". Amfetamin er et relativt utbredt alternativ, men for mange blir det for mye. Voksne mennesker med jobb og familie kan ikke være våken to døgn etter en heftig fylla.
Sist endret av Tøffetom; 3. mai 2015 kl. 03:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Knife Freak Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dette bilde er veldig feil på mange måter. Er LSD mer avhengighetskapende en anabole steroider? Er alkohol mer avhengighetskapende en benzodiazepiner?

Hva får meg til å tro at resten er korrekt?
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dette bilde er veldig feil på mange måter. Er LSD mer avhengighetskapende en anabole steroider? Er alkohol mer avhengighetskapende en benzodiazepiner?

Hva får meg til å tro at resten er korrekt?
Vis hele sitatet...
Off-topic. Dette er en metastudie diskutert opp og ned og i mente.

Problemet med det skjemaet der er at det mangler den tredje aksen; samfunnsbelastning. Søk på "20 most dangerous drugs" eller noe sånt, bbc mener jeg.

Det er et tema som uansett er umulig å få riktig, og denne illustrasjonen er som sagt ekstra feil. Bare ikke ødelegg tråden med å snakke mer om det idiotiske bildet - veldig mange har veldig mye å si med en gang dette blir nevnt.

(Men skjønner veldig godt at du reagerer, hadde gjort det samme om jeg ikke hadde sett og diskutert det så mange ganger før)...

Forøvrig så er det litt on-topic som jeg var inne på; Kokain er et veldig snilt narkotikum. Tror det fremstilles som verre for å skape en slags motvekt til all hypen. Myndighetene har selvsagt all rett til å forvrenge fakta for å motvirke negative trender.

EDIT: Jeg snakker om i Norsk sammenheng.
Sist endret av Tøffetom; 3. mai 2015 kl. 03:28.
<Fra mitt perspektiv er cannabis klart mer akseptert i sosiale sammenhenger enn kokain. Grunnen er enkel, hasj/weed er på randen til en viss legalisering. Kokain er pulver, kjemisk framstilt og ofte et tabu. Men du har jo de golddiggersene og "kompiser" som elsker stoffet.

Men ja, Cocain har en høyere verdi en amf og - hero! Men feelingen kan ikke cashes!

Røyk med stil!
'
Sist endret av $pliffeN; 3. mai 2015 kl. 03:56.
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
<Fra mitt perspektiv er cannabis klart mer akseptert i sosiale sammenhenger enn kokain. Grunnen er enkel, hasj/weed er på randen til en viss legalisering. Kokain er pulver, kjemisk framstilt og ofte et tabu. Men du har jo de golddiggersene og "kompiser" som elsker stoffet.

Men ja, Cocain har et høyere verdi en amf og -

Røyk med stil!
'
Vis hele sitatet...
Han påpeker sånn 3 ganger i OP at det er snakk om tunge rusmidler. Selvfølgelig er røyk mer akseptert.
"Til tross for at det er langt mer skadelig enn amfetamin"

På amfetamin får du hverken sove eller spise, det er mer skadelig enn noe stoff du kan dytte i deg. Get your facts straight.
Selvfølgelig er det det, beklager. Av tunge droger er kokain, samt amf og andre pulverlignende stoffer -delte meninger. Om vedkommende på festen drar linje (samma hva) så gir jeg f.Vil tro de felste festdeltagere gjør det samme. Uansett
isse tunbe droger sier jeg at cola er of ak!
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Har prøvd kokain 1 gang. 0,2g IV. Var egentlig ikke noe spess. Ble i fin form en drøy halvtime. Musikk hørtes bedre ut og følte meg komfortabel/fikk høyere selvtillit.

Det var en dokumentar som gikk på norsk TV om nettopp kokain, men da tok de for seg misbrukere. Og det visste seg at det kunne gi en slags avhengighet (sett bort fra den psykiske), men hvordan husker jeg ikke.

Å ta kokain til fest en gang iblant tror jeg ikke har særlig skadevirkninger, sånn som med de fleste andre psykoaktiver.

Ellers har jeg egentlig ikke brydd med noe om dette stoffet. Det er dyrt, kortvarig, som oftest veldig utbøffa (her til lands) og er man på et utested eller privat fest, så begynner folk å lure når man må på toalettet hver halvtime.

Men har fått inntrykk at aggressivitet og overlegenhet er ofte sett hos de som har tatt en del linere iløpet av kvelden, eller er det ikke noe særlig verre enn pepper på disse punktene? Er det bare noe som har blitt blåst opp i film og TV? Jeg kunne ikke kjenne noen tegn til slike symptomer når jeg prøvde kola den ene gangen, men så blir jeg egentlig en veldig rolig person på speed også.
Sist endret av Mexxy; 3. mai 2015 kl. 08:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mexxy Vis innlegg

Men har fått inntrykk at aggressivitet og overlegenhet er ofte sett hos de som har tatt en del linere iløpet av kvelden, eller er det ikke noe særlig verre enn pepper på disse punktene? Er det bare noe som har blitt blåst opp i film og TV? Jeg kunne ikke kjenne noen tegn til slike symptomer når jeg prøvde kola den ene gangen, men så blir jeg egentlig en veldig rolig person på speed også.
Vis hele sitatet...
Bare film/placebo.

De fleste blir litt masete, føler seg bra og litt ovenpå. Men det er det. Aggressivitet og overlegenhet hører personen til, ikke kokainen.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Bare film/placebo.

De fleste blir litt masete, føler seg bra og litt ovenpå. Men det er det. Aggressivitet og overlegenhet hører personen til, ikke kokainen.
Vis hele sitatet...
Var nok det jeg tenkte. Hver gang en overlegen dust tar speed, så blir vedkommende 10 ganger verre på alle måter. Huff, får sponk bare av tenke på de idiotene jeg har møtt som ikke klarer å håndtere speeden/kolaen sin.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Aggressivitet og overlegenhet hører personen til, ikke kokainen.
Vis hele sitatet...
Jeg har blitt Aggressiv og apatisk av kokain, og jeg er en rolig og avslappet fyr til vanlig. Jeg tror det stammer fra rastløsheten jeg følte på. Folk satt bare i sofaen og stuka og jeg ville ut på eventyr og greier. Så jeg satt der i sofaen, total mangel på stimuli og jeg kjente meg rett og slett sint og rastløs. Der er nok flere som har det slik, og at kokain kan trigge aggresjon, eller overlegenhet i visse situasjoner hos visse mennesker som ellers ikke viser tegn til dette er jeg ikke itvil om.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Kokain har jo vært "mote" ganske lenge nå, både på 90-tallet, særlig 2000-tallet og nå er det fremdeles populært men kanskje ikke så mye som i de glade 80-årene.
Men jeg skjønner ikke at folk mener (tøffetom spes) at kokain er (i utg.pktet) snillere enn amfetamin, selv om amfetamin gir fæle umiddelbare bivirkninger?? Utifra alt det jeg har lest og hørt, så er ikke kokain noe særlig skadelig ift amfetamin i korttidssammenheng, men etter lengre tids bruk (med rent potent stoff) så kommer fysiske problemer samt psykiske som perler på en snor; hjertet overbelastes, nesa, ..kokain har større innvirkning på hjertet ift amfetamin bl.a <<eller(?).


Jeg vil faktisk si at amfetamin er til en viss grad sosialt akseptert, noe mindre enn ift kokain, altså i prestasjonsorienterte miljøer, dvs ikke spesielt mye akseptert i befolkningen sett under étt. Min oppfatning er at kokain ikke er akkurat utpreget sosialt akseptert, men er godkjent som partydop i endel miljøer og situasjoner. Definitivt mindre enn cannabis, men definitivt mer enn hallusinogener som jeg mener mange (nå til dags) blant gjengse nordmenn (altså ikke nff-medlemmer haha) ser rart på, og med forundring.. Jeg har ennå tilgode å ha møtt ei gruppe som mener LSD er sosialt akseptert.
Sist endret av aeon_illuminate; 3. mai 2015 kl. 13:44.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Kokain har jo vært "mote" ganske lenge nå, både på 90-tallet, særlig 2000-tallet og nå er det fremdeles populært men kanskje ikke så mye som i de glade 80-årene.
Men jeg skjønner ikke at folk mener (tøffetom spes) at kokain er snillere enn amfetamin? Utifra alt det jeg har lest og hørt, så er ikke kokain noe særlig skadelig ift amfetamin i korttidssammenheng, men etter lengre tids bruk (med rent stoff) så kommer fysiske problemer samt psykiske som perler på en snor; hjertet overbelastes, nesa, ..kokain har større innvirkning på hjertet ift amfetamin bl.a.
Vis hele sitatet...
Apropo mote; ingenting er mer mote enn å snakke om den elendige colan i Norge, og ikke minst snakke om andre effekter fra rent kontra bøffet stoff Kokainen i Norge holder relativt til Europa forøvrig høy kvalitet, naturligvis fordi kjøpekraften er der. Det er selvsagt samme bivirkninger fra x antall gram kokain som det er fra x antall gram kokain + y antall gram bøff.


Det som er greien med kokain er nettopp "moten". Det er mote å preike om kokain, det er mote å si at kokainen er dårlig (da har man høyere standard = da er man kulere) og det er mote å fortelle om akkumulerte bivirkninger (da har man tatt mye god kokain = da er man rik og tøff).

Kokain gir deg et veldig sug, det gjør det litt nedfor og umotivert etter bruk, det sliter litt på nesen der og da, og det mangedobler sigarettkonsumet ditt. Og det koster mer enn heroinavhengighet.

Når det gjelder hjertet så er det korrekt, det er det verste mtp hjerteinfarkt - der og da. Det blokkerer natriumkanaler (eller så var det natrium som blokkerte kanaler, et eller annet) inn til hjertet og øker sjansen for akutt hjerteinfarkt.

Men det gjør sex og.

Det som er artig med kokain er at de fleste som bruker det faktisk ikke klarer å skikke god kokain fra middels kokain bøffet med stimulanter. Kokain er noe man må "lære seg å like", på en måte, og når stimulantene gir "kicket" mange innbiller seg at de skal få blir de "supercoket".

Utrlig hva folk gidder for å være tøff.

...For ikke å snakke om de som går ut en helkveld med et halvgram.. Som om det er vits; bare for å "hinte til å gå på do", blunke til hverandre og sikkert gi hverandre en håndjager på dass. Sykt gay.
Sist endret av Tøffetom; 3. mai 2015 kl. 14:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
@ tøffetom;

Det er mote ja, men det er også sett på som et tungt misbrukerstoff (som rike pene mennesker tar), og man kan potensielt bli gal og hyperaggressiv av, ..i de fleste "streite miljøer" som jeg har fått inntrykk av. Mer så enn for amf, som er litt ukjent og ofte sidestilles med trenings-dop eller anabole steroider.
Anarchy
Knife Freak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Silkesorten Vis innlegg
På amfetamin får du hverken sove eller spise, det er mer skadelig enn noe stoff du kan dytte i deg. Get your facts straight.
Vis hele sitatet...
Det er kronisk bruk av amfetamin som fører til søvnforstyrrelser og underernæring. Én brukerdose vil kun dempe sultfølelse og søvnbehov. Dessuten er det det å spise/tygge som ofte ikke frister, fordi det igjen demper rusen. Å si at man ikke får spise, blir feil - det er mer det at man ikke vil eller føler at man klarer. En løsning er å drikke smoothie og annet alternativt kosttilskudd. Da får man i seg det meste man trenger etter forholdene - uten at man demper rusen særlig.

Sitat av folkehelseinstituttet
Amfetamin/metamfetamin misbrukes ofte i intensive perioder med hyppige inntak opptil flere dager i strekk. En slik periode innebærer vanligvis utilstrekkelig søvn og matinntak. Etterhvert vil ikke ytterligere stoffinntak gi økt ruseffekt, og det følger en fase preget av utmattelse og stort søvnbehov.
Vis hele sitatet...
Kokain svekker også søvn- og sultfølelse i likhet med amfetamin, bortsett fra at det vedvarer mye lenger på amfetamin. Men svekket tretthet og sult er ikke direkte skadelig, for dette kan du til en viss grad styre selv, samt gjenoppta - avhengig av dosering. Dessuten er det da snakk om skade tatt over lengre tid av sideeffektene eller bivirkningene til rusmiddelet, og ikke rusmiddelet selv. Det er hvor mye faktisk skade én brukerdose av hvert stoff gjør alene, som forteller oss hvilket av substansene som er farligst.

Her er også to tabeller som tar for seg "harm to users/harm to others" og "overall harm", inkludert samfunnsbelastning, som Tøffetom såvidt refererte til at manglet i det tidligere vedlagte diagrammet (dog også tatt i utganspunkt i Storbritannia, men her er både crack og kokain satt opp).

Å diskutere hvorvidt amfetamin er mer skadelig enn kokain kan virke off-topic i forhold til spørsmålet om hvor sosialt akseptert kokain er, men jeg tenker at det heller kanskje er med på å forklare oss hvorfor kokain eventuelt er det mest sosialt aksepterte tyngere rusmiddelet, eller ikke.