Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2725
http://freak.no/forum/showthread.php?t=91825

Leste i tråden over at det tar opp til 30 min min før man kjenner noe, men han skriver også at det tar 5-10 min når man snorter noe jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i. Han mente kanskje 5-10 sek?

Grunnen til at jeg spørr er at jeg har eksamen i morgen, og jeg tenkte å ta litt pepper i forkant/under. Eksamenstiden er kun 4 timer, derfor ville det være kjekt å vite med nogenlunde grei nøyaktighet når jeg burde droppe.
Hadde jeg vært lur ville jeg ha testet ut dette på forkant, men den gang ei...

Når jeg har sittet med oppgaver for å forberede meg har jeg snortet ca. 0,1-0,15 hver 2-3 time. Tenkte å snorte en linje før jeg går hjemmefra, ca. 45 min før eksamen starter for så å droppe kanskje 1 time inn i eksamen. Høres det greit ut?
Det er flere faktorer som spiller inn. Hvis du søker på Google får du et greit svar. Jeg kan gi deg et enkelt svar. Alt fra 20-45-60 min. Avhengig av mengde mat i magen og om det kommer inn i pulver eller stein form.

Det kreves en del mer for å droppe.

Tips: siden du ikke har gjort det før og tenker på å kombinere det med noe så viktig som en eksamen så ha i bakhodet at du kan få uventede eller ukontrollerbare virkninger. Du vet ikke hva du går til når du ikke har gjort det før. Tenk på det.
Må si meg enig med Hjelm1. En eksamen er såpass viktig, at er det virkelig verdt risikere å ødlegge hele ved å evt få en uventet virkning, med tanke på at du ikke har droppet i en slik situasjon før?
Du kan jo risikere å få nedtur eller bli kvalm å måtte spy e.l halveis inn i eksamen..og det hadde vel vert litt kjipt!

Ellers så er det som nevnt inviduelt hvor lang tid det tar før det funker ved dropping.
Kan ta fra 20 minutter, og gjerne opptil en time. Men om du virkelig skal gjøre det uansett,
så høres det greit ut det du har tenkt å gjøre.
Du får ingen effekt av å snorte pepper etter 5-10 sekunder, det er ren placebo. Det er bare ved å skyte at man føler det så fort. Har du skrevet oppgaver under amf-rus før? Resultatet kan bli at du begynner å skrive irrelevant vrøvl som du selv føler er genialitet. Hvis jeg var deg ville jeg droppet såppas lite at du ikke blir noe supermann, men at du heller bare justerer deg til en våken, men relativt ikke-rusa tilstand.
Trådstarter
34 8
Hørte på dere og droppet det helt (pun not intended), ingen linje hjemme heller altså

Gikk ganske greit, men det var litt dårlig med tid ift. størrelsen på prøven, så tror jeg kunne gjort de enklere oppgavene raskere om jeg hadde tatt pepper, samt at jeg ville vært mer konsentert på de virkelig vanskelige. Tror jeg skal legge en bedre plan før neste eksamen slik at jeg kan ta pepper da. Stor takk til dere for gode svar uansett

bloodshotEyes; Hm... Jeg vil nå mene ganske bastant at jeg merker effekten så og si med en gang jeg drar en linje, og at det definitivt ikke er placebo. Det er liksom som om jeg våkner opp. Uten pepper er jeg kronisk småtrøtt, selv om det hjelper en del med nok søvn, trening og godt kosthold. Har lenge mistenkt ADD, men har liksom aldri kommet meg til legen for å diskutere det. Dessuten er jeg ikke helt sikker på om jeg ønsker en diagnose "stemplet" til pannen.
Sitat av Bubles Vis innlegg
Har lenge mistenkt ADD, men har liksom aldri kommet meg til legen for å diskutere det. Dessuten er jeg ikke helt sikker på om jeg ønsker en diagnose "stemplet" til pannen.
Vis hele sitatet...
Så fremfor å dra til legen, og eventuelt få diagnose og skikkelig medisiner, så vil du heller proppe i deg gatespeed? Merkelig logikk...

Om du har ADD, så har du det uansett om det står på papiret eller ei. Fordelen med offisiell diagnose er at du da får tilgang på medisiner.
Hva med å ta en "generalprøve" før evt neste eksamen,
prøv deg fram slik du egentlig hadde tenkt å gjøre denne gangen (ta en linje først og droppe etter en stund)
så vet du vertfall sånn ca hvordan du reagerer og hva du kan forvente deg.
Sitat av randomize Vis innlegg
Så fremfor å dra til legen, og eventuelt få diagnose og skikkelig medisiner, så vil du heller proppe i deg gatespeed? Merkelig logikk...

Om du har ADD, så har du det uansett om det står på papiret eller ei. Fordelen med offisiell diagnose er at du da får tilgang på medisiner.
Vis hele sitatet...
Tror det også er visse forsikringer som blir dyrere med ADD. Ihvertfall hørt det så ikke ta ordet mitt for det.

Sterk mistanke for at jeg har det også, det har mamma alltid hatt også (mistanke om at jeg har det) da jeg tok det opp med henne, etter å ha lest symptomene. For min del har løsningen alltid vært ekstra kaffe og snus i skoletiden, og lite ellers. Det kan fungere for TS også. Ekstra med kaffe. =)
Sist endret av Relevant; 26. november 2014 kl. 20:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Tror det også er visse forsikringer som blir dyrere med ADD. Ihvertfall hørt det så ikke ta ordet mitt for det.

Sterk mistanke for at jeg har det også, det har mamma alltid hatt også (mistanke om at jeg har det) da jeg tok det opp med henne, etter å ha lest symptomene. For min del er løsningen ekstra kaffe og snus i skoletiden, og lite ellers. Det kan fungere for TS også. Ekstra med kaffe. =)
Vis hele sitatet...
Eventuelt dyrere forsikringer gjelder kun på nytegning av forsikringer, prisen vil ikke øke på forsikringer man allerede har.

Problemer med tanke på forsikring gjelder i hovedsak barn. En del foreldre har fått avslag på barneforsikring/livsforsikring/uføreforsikring fordi barnet har en diagnose som gjør at sannsynligheten for uføretrygd senere i livet øker. Dette gjelder mange diagnoser, ikke bare AD(H)D. Foreldre som har tegnet forsikringen på barnet før diagnosen er stilt får selvfølgelig ikke dette problemet.

Som voksen er det ikke verre enn å tegne livsforsikring/uføreforsikring (eller andre forsikringer) en stund før eventuell utredning.
Man kan fremdeles tegne livsforsikring/uføreforsikring etter en AD(H)D-diagnose et stilt, og det blir ikke dyrere - men forsikringen vil da f.eks ikke dekke uføretrygd som følge av problemer relatert til AD(H)D.

Vanlige forsikringer er som regel ikke dyrere, reiseforsikring, bilforsikring, ect.
Det er likevel noen få som opplever å få dyrere bilforsikring pga AD(H)D (selvfølgelig kun dersom man forsøker å tegne bilforsikring ETTER at man har fått diagnosen), men de som opplever dette har blitt rådet til å klage sake inn til likestillings- og diskrimineringsombudet.

Jeg har AD(H)D, og har ikke oppled å få noen dyrere forsikringer. Hatt diagnosen siden barndom.
Opplever ingen bedring i konsentrasjon med koffein. Har brukt noe medisiner opp gjennom, nå har jeg nettopp startet med dexamfetamin, og jeg merker enorm bedring på konsentrasjon.
Sitat av Bubles Vis innlegg
bloodshotEyes; Hm... Jeg vil nå mene ganske bastant at jeg merker effekten så og si med en gang jeg drar en linje, og at det definitivt ikke er placebo. Det er liksom som om jeg våkner opp.
Vis hele sitatet...
Det må være forvetningene og sviingen i nesa som får deg til å våkne opp etter 5 sek. Bare tenk deg om, stoffet har såvidt rekket å lagt seg på plass i nesa etter 5 sekunder.

Erowid ser du at det tar 5-10 min før meth begynner å gi effekt. Amf (nå er jo visst halvparten av peppern i Norge meth anyways) er nok i samme gate.
Før du utreder deg for ADHD ville jeg likvel sjekket hva slags negative konsekvenser deg kan ha i tillegg. Det er ikke så mye, men feks om du har planer om å dra i militæret så kan det være smart og la vær om du er voksen og ikke føler at du trenger den proffesionelle oppfølgingen - piller på blåresept, altså.
Trådstarter
34 8
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Det må være forvetningene og sviingen i nesa som får deg til å våkne opp etter 5 sek. Bare tenk deg om, stoffet har såvidt rekket å lagt seg på plass i nesa etter 5 sekunder.

Erowid ser du at det tar 5-10 min før meth begynner å gi effekt. Amf (nå er jo visst halvparten av peppern i Norge meth anyways) er nok i samme gate.
Vis hele sitatet...
Merkelig... Da må det være veldig en veldig sterk placebo effekt jeg merker i så fall, siden det er som å få en bøtte iskaldt vann i fjeset.

Sitat av Picard Vis innlegg
Før du utreder deg for ADHD ville jeg likvel sjekket hva slags negative konsekvenser deg kan ha i tillegg. Det er ikke så mye, men feks om du har planer om å dra i militæret så kan det være smart og la vær om du er voksen og ikke føler at du trenger den proffesionelle oppfølgingen - piller på blåresept, altså.
Vis hele sitatet...
Jupp. Nå har jeg ingen planer om å dra i militæret, og jeg har heller ikke hørt noe fra dem på mange år etter at jeg fortalte dem på sesjon at jeg ikke kunne tenke meg å tjenestegjøre. Men det kan jo også slå negativt ut i andre situasjoner. Derfor jeg tenkte å se om jeg "klarer meg" uten, for så å heller spe på med litt krydder i perioder der det trengs.