Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3504
Hei, har akkurat vært i stillingen der jeg må bestemme hvilket yrke jeg vil studere og jeg har sett litt på jobb innen data (ikke det underliggende, men mer programmering og utvikling). Jeg har sett rundt at det er på de fleste topplister over mest behøvende yrke i verden nå. Er det mulig at det vil bli en boom på dette yrket? I tillegg lurer jeg på om yrket er stabilt for en norsk borger å ta ettersom yrket ikke krever så lokal tilknytting som evt. Andre ingeniør yrker. Det er heller ikke beskyttet i Norge av noen former for lover som for eksempel oljeindustrien, bygg og anleggs industrien osv. Der lokal kjennskap ofte blir vurdert av arbeidsgiveren.

Så kort sagt, er det virkelig et fremtidig yrke i Norge?
Eller vil det bli et yrket som andre billigere arbeidstakere kan utføre i Asia eller andre land med billig arbeidskraft?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Innovasjon innen informatikk og teknologi vil være nødvendig i all overskuelig framtid. Dvs. at utdanning innen dette vil selvfølgelig være nyttig. Noen boom vet jeg ikke om det kommer, men som sagt... innovasjon.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Innovasjon innen informatikk og teknologi vil være nødvendig i all overskuelig framtid. Dvs. at utdanning innen dette vil selvfølgelig være nyttig. Noen boom vet jeg ikke om det kommer, men som sagt... innovasjon.
Vis hele sitatet...
Men la meg si at jeg er en arbeidsgiver i behov for noen dataløsninger til min bedrift. Ville det ikke da være bedre for meg å kjøpe opp en ferdig løsning av et produkt som fungerer og heller kun ha deltids service på produktet?

Ser ikke hvordan man klare å holde behovet for norsk IT kompetanse senere ettersom vi er så dyre i drift i forhold til andre land.
Alt blir ikke outsourcet til India i dag. Systemer må personaliseres og nær kontakt og samarbeid mellom bedrifter er veldig viktig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Men la meg si at jeg er en arbeidsgiver i behov for noen dataløsninger til min bedrift. Ville det ikke da være bedre for meg å kjøpe opp en ferdig løsning av et produkt som fungerer og heller kun ha deltids service på produktet?
Vis hele sitatet...
Det finst ikkje ferdige løsninger for alt - og svært mykje er spesialtilpassa som krever mykje kunnskap og tett samarbeid med dei som skal bruke det. Lukt på f.eks. Microsoft Axapta i bruk hos store firma - det er svært spesialtilpassa.
IT kommer ikke til å forsvinne med det første, så kommer sikkert til å være IT-jobber i Norge i fremtiden også. Spørsmålet er hva du ønsker å jobbe med. Er det drift du er mest interessert i? Trives du best som utvikler?

Mitt inntrykk er at det er mer press på driftsjobbene enn utviklerjobbene, og er nok enklere å få jobb som utvikler enn drifter i dagens marked. Driften av systemene vil i stadig større grad blir sentralisert eller outsourcet til utlandet.

Har også et lite inntrykk av at mange IT-interesserte heller ønsker å jobbe med drift enn med utvikling, så er flere om beinet på driftsstillingene.

Kompetansen man trenger for å jobbe med drift er nok også noe enklere å tilegne seg enn kunnskapen man trenger for å bli en effektiv programmerer.

Hvis det er jobbtrygghet du ønsker, så bør du kanskje heller velge et yrke innen helsefaget? Hvis du ønsker å jobbe med IT ville jeg satset på å bli god på programmering, og ta en solid utdannelse i den retning.
Sitat av belisarius Vis innlegg
IT kommer ikke til å forsvinne med det første, så kommer sikkert til å være IT-jobber i Norge i fremtiden også. Spørsmålet er hva du ønsker å jobbe med. Er det drift du er mest interessert i? Trives du best som utvikler?

Mitt inntrykk er at det er mer press på driftsjobbene enn utviklerjobbene, og er nok enklere å få jobb som utvikler enn drifter i dagens marked. Driften av systemene vil i stadig større grad blir sentralisert eller outsourcet til utlandet.

Har også et lite inntrykk av at mange IT-interesserte heller ønsker å jobbe med drift enn med utvikling, så er flere om beinet på driftsstillingene.

Kompetansen man trenger for å jobbe med drift er nok også noe enklere å tilegne seg enn kunnskapen man trenger for å bli en effektiv programmerer.

Hvis det er jobbtrygghet du ønsker, så bør du kanskje heller velge et yrke innen helsefaget? Hvis du ønsker å jobbe med IT ville jeg satset på å bli god på programmering, og ta en solid utdannelse i den retning.
Vis hele sitatet...
Hva med elektronikk utvikling, er det større trygghet i dette?
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Nei, egentlig enda mindre trygghet imo.
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Hva med elektronikk utvikling, er det større trygghet i dette?
Vis hele sitatet...
Tror det er enda færre som som har kompetanse på embedded utvikling, programmering av elektroniske kretser osv, så her er det sikkert muligheter for å få en fet lønn om du er god.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Tror det er enda færre som som har kompetanse på embedded utvikling, programmering av elektroniske kretser osv, så her er det sikkert muligheter for å få en fet lønn om du er god.
Vis hele sitatet...
Så å velge elektronisk system design og innovasjon er noe du anbefaler?
Ville ikke anbefalt det. Det er lite jobbmarked i Norge for sånt kontra systemutvikling, og det er ikke noe som sannsynligvis vil endre seg.
Om det du ønsker er å tjene penner, gjelder det å finne en nisje, som Steve Jobs mente at Apple's nisje var: the cross roads between art and technology.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Ville ikke anbefalt det. Det er lite jobbmarked i Norge for sånt kontra systemutvikling, og det er ikke noe som sannsynligvis vil endre seg.
Vis hele sitatet...
Vet du i det hele tatt hva du prater om? Det er milliarder i omsetning i året innenfor norges landegrenser innen elektroniske kretser. Å si at du ikke tror elektronikkmarkedet vil endre seg viser egentlig bare at du ikke har peiling på hva du prater, og absolutt ikke noen peiling på kretsdesign og de utallige utfordringene som skal/kan løses i fremtiden.

Utifra hva TS kaller fagene (systemdesign og innovasjon) antar jeg at du ser på NTNU. Det er bruk for absolutt alt du går på NTNU, og det eneste som bestemmer hvor mye du kommer til å tjene er 1) hvor godt du gjør det på skolen. 2) hvor godt du klarer å selge deg selv som arbeider. Eventuelt hvor oppfinnsom du er, dersom du vil starte noe selv.
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Så å velge elektronisk system design og innovasjon er noe du anbefaler?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke ekspert på arbeidsmarkedet, så du får ta mine råd med en klype salt.

Tror likevel det er et greit market for folk som har peiling på elektronikk og hvordan man programmerer denne.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Jeg er ikke ekspert på arbeidsmarkedet, så du får ta mine råd med en klype salt.

Tror likevel det er et greit market for folk som har peiling på elektronikk og hvordan man programmerer denne.
Vis hele sitatet...
Jeg derimot, har peiling. Systemdesign og innovasjon ved NTNU har i hovedsak tre linjer som det deler seg i på 3. året. 1: Programmering og design av micro-controllere. I Norge har vi (utrolig nok) en milliardindustri innenfor dette. 2: kretser og manipulasjon av kretser, som OPAMP'er og realiseringer av tilstandsmaskiner. F.eks kan trafikklyssystemer designes slik at man ikke trenger software, kun kretser for å styre dette. Musikk går også under dette, både opptak og avspilling. 3: Signalbehandling for elektronisk kommunikasjon. Alle de tre brukes i praksis sammen, men man spesialiserer seg innen ett område og blir king-chief-master-banshee-wizard-demon-overlord i det man velger å fordype seg i.

Uansett har 8 eller 9 av 10 som går ut fra NTNU jobb før de har avlagt siste eksamen, så jobbmarkedet er der uansett hva du går.
Jeg tror ikke det vil være et stort behov for programmere i norge i fremtiden eller andre vestlige land for den saks skyld, det er fordi de største bedritene innen IT som capgemini og accenture outsourcer nesten alt av programmering fra india.
De har blitt såpass gode og effektive til å outsource at det bare blir sløseri å ansette en nordmann som skal ha 1000% mer i timen og jobber tregere.

Når det er sagt derimot, vil det alltid være behov for noen programmere i norge, og jeg ser for meg at hver avdeling har et par til å gjøre små kode jobber, og rett og slett vite hvordan man bestiller ny kode fra india.
Men jeg ser for meg at denne programmerings stillingen vil kreve at du er "best-in-class" og at du burde ha andre egenskaper itillegg som f.eks software engineering egenskaper.

Dette er veldig kontroversielt tema, og mange programmere som har viet livet sitt til dette i norge vil være uendig med meg. men dette er hvertfall mitt syn på saken.
Sitat av Maea Vis innlegg
Jeg tror ikke det vil være et stort behov for programmere i norge i fremtiden eller andre vestlige land for den saks skyld, det er fordi de største bedritene innen IT som capgemini og accenture outsourcer nesten alt av programmering fra india.
De har blitt såpass gode og effektive til å outsource at det bare blir sløseri å ansette en nordmann som skal ha 1000% mer i timen og jobber tregere.

Når det er sagt derimot, vil det alltid være behov for noen programmere i norge, og jeg ser for meg at hver avdeling har et par til å gjøre små kode jobber, og rett og slett vite hvordan man bestiller ny kode fra india.
Men jeg ser for meg at denne programmerings stillingen vil kreve at du er "best-in-class" og at du burde ha andre egenskaper itillegg som f.eks software engineering egenskaper.

Dette er veldig kontroversielt tema, og mange programmere som har viet livet sitt til dette i norge vil være uendig med meg. men dette er hvertfall mitt syn på saken.
Vis hele sitatet...
når du kommer med slik synsing er det jo greit å komme med hvilken erfaring du har fra bransjen som gjør at vi kan tillegge dine meninger noe vekt. Mitt inntrykk er at enkelte "enkle" jobber blir outsourcet med folk som ønsker skreddersydde og store tjenester gjerne går for selskaper de kan holde nære relasjoner til.

En av fordelene med å bruke norske utviklere (enten ansette egne eller ved å leie inn konsulentselskaper) er at man kan få en nær kontakt med utvikleren. De som lager applikasjonen sitter gjerne i samme bygget som de som ønsker applikasjonen, noe som gjør det mye lettere med direkte kommunikasjon hvor man har feedback hele veien. Jeg hører ofte folk si at deres erfaring er at hva kunden egentlig ønsker, og hva han spør om - ofte er helt forskjellige ting. Med en mer "agile-approach" har man muligheten til å tilpasse seg underveis når kunden ser hva han egentlig spurte om, slik at man kan lage det han egentlig ønsket.

---

Så mitt inntrykk er at ja, en god del jobber vil nok bli outsourcet - men behovet for utviklere er veldig stort. Og det vil nok være mangel på gode utviklere i Norge i overskuelig framtid. Så ville ikke vært redd for å ende opp uten jobb om man har kompetanse innenfor programmering.