Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1186
Hallo.

Man har lenge visst at cannabis kan hjelpe mot forskjellige plager, noe jeg vet selv også.

Jeg har et par kamerater som har funnet veldig stor hjelp i cannabis. En kamerat hadde dype selvmordstanker, han gikk til psykolog og prøvde og prate ut problemene sine, uten stor hjelp. Han ble veldig usosial og gikk ikke på skolen. Etter noen uker med disse depressivetankene prøvde han cannabis, sammen med meg. Han ville ha meg der som moralskstøtte og andre grunner. Det jeg finner veldig interessant er at mens han var under cannabis rusen forsvant alle tanker om selvmord og andre depressivetanker.

Dette er så klart grunnlaget for og få et stort misbruk, men han prøvde kun denne gangen sammen med meg, og det har hjulpet han enormt. Han er nå tilbake på fote, tilbake på skolen og tar nye steg mot bli "kurert" hver dag. Det er så klart litt risikabelt og ta noe som helst form for stoff når man er i en slik tilstand, men det var vel derfor han ville ha meg der. Jeg var skeptisk, men fant fort ut at dette var unødvendig og spekulere over. Har ikke sett han så glad noen gang, tror jeg.

Jeg visste at cannabis kan hjelpe mot andre symptomer, men at det kunne hjelpe mot som antidepressiva visste jeg ikke. Er veldig glad for at dette hjalp han ut av helvette, for han var på kanten til og påføre seg selv skade.
Men cannbis hjalp han mer enn noen psykolog noen gang kunne, tror jeg.

Er det flere som har erfart at cannbis/andre rusmidler har hjulpet mot lignende problemer?
Sist endret av timmeyh; 7. februar 2009 kl. 05:37.
Som du sikkert har hørt 1000 ganger før så er det veldig inviduelt hvordan cannabis (nark. generelt) påvirker mennesker... Selv røyket jeg i 6 år non stop, til slutt begynte jeg å få dårlige vibber og følte meg mer og mer utafor for hver joint jeg tok... dette førte til angst og mye paranoia..
Men for all del, cannabis kan selvsagt ha sine positive virkninger på folk, dette er bare min story..

=)
Cannabis har hjulpet meg veldig, veldig mye - og det fortsetter å hjelpe meg.

Jeg tror ikke noen rus er hverken positiv eller negativ, det er hvilket mindset du tar med deg når rusen slår inn som teller.

Rundt juletider hadde jeg det ikke så veldig bra, og var veldig snar med å skylde på tjallen, men etter en samtale med min gode venn fortsod jeg at det var jeg som hadde dårlige rutiner ellers i livet mitt, altså jeg hadde ikke det beste utgangspunktet rent kognitivt sett.

Straks jeg innså det, ble faktisk alt mye bedre. Jeg tror mer og mer på at det ikke kan skje noe negativ, og at alt som skjer er meningen å skulle skje for å styrke oss - alle de dårlige trippene jeg har hatt har alltid vært deilig, og nødvendige for min egen psykologiske vekst.
For meg fungerte faktisk hasj som en erstatning for antidepresive i nesten et år, jeg var rett og slett ikke deprimert lenger når jeg flere ganger daglig røyket hasj... Nå har depresjonen begynt å komme tilbake, noe jeg tror er en reaksjon på selve "misbruket?". Så det kan vel gå begge veier, skape problemer og fikse problemer
Jeg vil si det du gjorde var uansvarlig og risikabelt. Kameraten din kunne lett blitt slynget inn i en psykose. Fint at det gikk bra, men det bør være klart at det er svært risikabelt å bruke hasj når en har ustabil psyke.

Edit: Jeg er fullstendig klar over at psykedelika er vist å fungere svært godt i terapisammenhenger, og det kan godt hende cannabis kan fungere slik, men det er uansett uansvarlig av en lekman å skulle forsøke seg som hobbypsykolog og administrere slike kraftige medisiner...
Sist endret av snegler; 7. februar 2009 kl. 15:22.
NEI Timmeyh.
Berømmer deg for din omsorg og ditt ønske om å hjelpe en venn.
Men når du beskriver deg selv som "moralsk støtte" gjenom din venns selvmedisinering med thc, da tipper det over for meg. Moralsk støtte når du selv skriver at du VET at dette fort kan gjøre ting værre?
Dem erfaringer jeg har tilsier at å ruse seg på thc dersom man sliter psykisk med angst, isolasjon og selvmordstanker er fullstendig galskap og gambling med liv og helse.
Sist endret av soulflight; 7. februar 2009 kl. 16:27. Grunn: for å gjøre det enklere å lese
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av soulflight Vis innlegg
NEI Timmeyh.
Berømmer deg for din omsorg og ditt ønske om å hjelpe en venn.
Men når du beskriver deg selv som "moralsk støtte" gjenom din venns selvmedisinering med thc, da tipper det over for meg. Moralsk støtte når du selv skriver at du VET at dette fort kan gjøre ting værre?
Dem erfaringer jeg har tilsier at å ruse seg på thc dersom man sliter psykisk med angst, isolasjon og selvmordstanker er fullstendig galskap og gambling med liv og helse.
Vis hele sitatet...
Så det hadde vært bedre om han hadde blitt stein alene? Vet ikke med deg, men jeg får noen helt sinnsyke tankerekker når jeg er stein, og hvis jeg hadde vært deprimert hadde jeg nok kommet til å bli knust av alle tankene mine uten noen å snakke med samtidig.

Det kompisen til OP gjorde var kanskje risikabelt, men han har da skrevet at han er klar over det og da er det liten vits i å fortsette å påpeke det. Vi kan heller være glade for at kompisen hans var heldig og føler seg bedre!
Sitat av snegler Vis innlegg
Jeg vil si det du gjorde var uansvarlig og risikabelt. Kameraten din kunne lett blitt slynget inn i en psykose. Fint at det gikk bra, men det bør være klart at det er svært risikabelt å bruke hasj når en har ustabil psyke.

Edit: Jeg er fullstendig klar over at psykedelika er vist å fungere svært godt i terapisammenhenger, og det kan godt hende cannabis kan fungere slik, men det er uansett uansvarlig av en lekman å skulle forsøke seg som hobbypsykolog og administrere slike kraftige medisiner...
Vis hele sitatet...
Det var han som foreslo og prøve, og han spurte meg om jeg ville være med.
som jeg skrev, jeg var fullt klar over risikoen. Men når han var på kanten til og skade seg, hva ville du gjort?
Så klart er det bra at ting til tross gikk bra.
Men, om noen var på kanten av å skade seg selv, ville jeg nok ha mobilisert noen til å ta seg av personen... ikke ruset meg sammens med ham. Og når Timmeyh er overbevist om at thc har hjulpet mere enn leger og psykologer mot både sosial angst og selvmordstanker.... ja da blir jeg skremt. fint at det gikk bra..... men med tanke på hvor mange som leser dette forumet ønsker jeg ikke å gi noen ideer om at rus og selvmedisinering er nøkkelen til en bedre psykisk helse. Sier ikke at Timmeyh sier at det er nøkkelen...... men jeg vil heller ikke at andre skal få slike ideer.

Jeg har selv flere ganger opplevd at det har gått galt med slik selvmedisinering/rus mot psykiske plager. Historien gjentar seg og vill sikkert alltid gjøre det.... Om jeg kan bidra til at det blir mindre glorifisering av thc, ja da sover jeg bedre.

Ingen tvil om at thc kan hjelpe mot noen plager... jeg har selv MS.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Soulflight: Du har selfølgelig et poeng, og det er viktig at de negative sidene kommer frem sammen med alle suksesshistoriene. Jeg føler bare at det ikke er noe vits i å si direkte til timmeyh at det kan være uklokt, siden det virket som kompisen han ville prøvd det uansett, og timmeyh bare var der for å gjøre ting bedre.

Som sagt er det viktig at hasj ikke får et uforbeholdent positivt omdømme, hverken i samfunnet generelt eller på nFF spesielt. Hvis noen som er bittelitt interessert i å teste det men er nervøse leser denne tråden og tenker "oi, hasj kan kurere depresjoner! Det må jeg teste" kan ting virkelig gå skeis. Alle rusmidler har sine positive og negative sider, enten det er mer av det ene eller det andre. Folk må være forberedt på å betale prisen hvis de velger å ruse seg og da er det bra at noen skriver "negativt ladde" innlegg som dine.