Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4949
hei freak

har forelsket meg litt i amfetamin, men vill selvfølgelig ha et kontrollert (miss)bruk av stoffet.

hvor ofte og i hvilke settinger er det greit og bruke amfetamin?

hvor lenge har man tolleranse for stoffet?

hvor lenge sammenhengende er det greit å være på speed?

vet at det ikke er noe fasitsvar til slikt men regner med at endel av dere har greie rutiner som fungerer
Sist endret av K93; 18. august 2015 kl. 17:34.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Det der er så individuelt at det nesten ikke går ann å svare på. Jeg har selv drevet endel med det over en 5-8 års periode med mer eller mindre hver helg-misbruk. Noe som egentlig skulle tilsi at jeg burde vært sprøytenarkoman for lenge siden. Det har altså ikke skjedd, og nå er jeg så godt som rusfri. Altså, det finnes ingen fasit på misbruk.

Når du spør om settinger, så må jeg vel bare si ingen. Egentlig. Men om man skal ha det fett med det, og kose seg, er det best å bruke på fest. På fredagene freks. Da har du hele helgen til å komme deg etter evnt nedtur, og du har lørdagene om du føler at en todagers er innafor
Når det er sagt vil jeg igjen skyte inn. Egentlig ingen setting. For det eskalerer, og blir til flere ganger enn det man anser som OK etterhvert.

VÆR FORSIKTIG! Pepper er noe dritt som det er veldig lett å forelske seg i. Men det regner jeg med du allerede har funnet ut..

Jeg vil tilslutt sende deg til DonVitos tråd (til de som vil prøve amfetamin), noe som har blitt litt vanlig kutyme her inne når folk spør om sånne ting.



Vil legge til at ved helgemisbruk har jeg ikke opplevd at toleransen har blitt større. Jeg har ikke måttet ta mere fordi jeg var rusa forrige helg altså. Det har kun skjedd når det har vært douchebags som har solgt meg søppel.
Sist endret av sorrY; 18. august 2015 kl. 17:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Toleransen utvikler seg like fort for amf som for smack. Det oppleves ofte som at man ikke er speedet, mens realiteten er at man bare begynner bli så utslitt og utmattet at stimulantene overgås.

For meg er det snakk om uke eller to; så er toleransen redusert nærmest til 0 igjen.

Når du kommer av er du sliten og litt nedfor, men det er ærlig talt den minst skremmende og omfattende formen for rustoleranse(avhengighet) jeg kjenner til.
Sitat av DotEXE Vis innlegg
hei freak

har forelsket meg litt i amfetamin, men vill selvfølgelig ha et kontrollert (miss)bruk av stoffet.

hvor ofte og i hvilke settinger er det greit og bruke amfetamin?

hvor lenge har man tolleranse for stoffet?

hvor lenge sammenhengende er det greit å være på speed?

vet at det ikke er noe fasitsvar til slikt men regner med at endel av dere har greie rutiner som fungerer
Vis hele sitatet...
1: Aldri, å alltid
2: kommer ann på hvor god du er til å lyve for deg selv.
3: Hele tiden, til slutt, uansett.

Ikke meningen å sprekke balongen din,
Men kjørte det møkkastoffe fast i over 10 år.
Jeg begynte som deg. Just saying..
Nå tildags er jeg stolt om jeg holder meg til 2-3 ganger i året.
liker meg selv skikkelig godt hver gang jeg sprekker.

Stop playing with fire..
Sist endret av Eyeamare; 18. august 2015 kl. 18:09.
Bullshit, det går helt fint å ha ett "sunt" forhold til stimulanter, langt i fra alle blir "forelska" og klarer ikke å holde seg unna, jeg kjenner utrolig mye folk som bruker det kun til fest i helger og ikke lar det eskalere i ukedagene og ellers når det ikke passer seg.

Selvsagt finnes det motparten og som tar seg en strek og vips er de på nåla med alt det innebærer iløpet av kun kort tid, men det går mere på karakteren din enn noe annet tenker nå jeg.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Bullshit, det går helt fint å ha ett "sunt" forhold til stimulanter, langt i fra alle blir "forelska" og klarer ikke å holde seg unna, jeg kjenner utrolig mye folk som bruker det kun til fest i helger og ikke lar det eskalere i ukedagene og ellers når det ikke passer seg.

Selvsagt finnes det motparten og som tar seg en strek og vips er de på nåla med alt det innebærer iløpet av kun kort tid, men det går mere på karakteren din enn noe annet tenker nå jeg.
Vis hele sitatet...
Aldri brukt nål..
Jeg begynte med èn gang i året, å så ble det bare mer å mer.
Slutt å romantisere..
Its a shitty drug, å før du vet det vil du ha mere.

Jeg sier ikke dette er standard, at alle som prøver rammler uttpå, men etter å ha sett mange som begynner med helgebruk osv, som sværger at det kun er partyshiat, så kjenner jeg ingen i dag, som holdt seg til kun partyshiat.
Sist endret av Eyeamare; 18. august 2015 kl. 18:21.
Sitat av sorrY Vis innlegg
... Jeg har selv drevet endel med det over en 5-8 års periode med mer eller mindre hver helg-misbruk. Noe som egentlig skulle tilsi at jeg burde vært sprøytenarkoman for lenge siden. ...
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på en ting, er du usikker på om det er 5 eller 8 år?
For min del så er det aldri greit å være ruset, det er så bortkastet.
Hadde et kontrollert forbruk i et par år der jeg kunne ha et gram liggende i måneder før stoffet plutselig hoppet og beit meg i ræva, og da dreide hele livet mitt seg plutselig om speed. Ikke det verste å slutte med, men noe av det verste å være avhengig av.

Men kan prøve å svare deg på et vis ut i fra mine erfaringer i diverse miljøer. Selv om det som du sier ikke er noe fasitsvar.

1. En runde i uka

2. Du trenger ikke å tenke på toleranse om du skal ha et kontrollert forbruk. Vet ikke svaret på dette helt. Bare juster opp formen gradvis til du er der du vil være. Hvis du injiserer er det vanlig med en kvarting i slengen.

3. Greit hvordan? Gleden avtar kraftig for meg etter halvannet til to døgn, eller etter natt nr 2, spørs på formen, mat og væskeinntak og søvnmengde i forkant. Blir generelt jævligere og jævligere dess lengre du er på. Hvis du mener greit sånn sosialt og med tanke på hva som er akseptert, tror jeg det er kortest mulig. En natt kanskje, og sove natten etter. Er ikke gøy å være sammen med folk som har vært våken stort lenger enn det.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Sitat av snuskatten Vis innlegg
Jeg lurer på en ting, er du usikker på om det er 5 eller 8 år?
Vis hele sitatet...
Nei, men bruken min har ikke vært konstant. Kunne vel formulert meg litt bedre for å være supertyldelig, så here goes ; Jeg har brukt amfetamin sporadisk men med økende grad i ca 8 år.

Bedre?
Sist endret av sorrY; 18. august 2015 kl. 19:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
K93
K93's Avatar
Trådstarter
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Hadde et kontrollert forbruk i et par år der jeg kunne ha et gram liggende i måneder før stoffet plutselig hoppet og beit meg i ræva, og da dreide hele livet mitt seg plutselig om speed. Ikke det verste å slutte med, men noe av det verste å være avhengig av.

Men kan prøve å svare deg på et vis ut i fra mine erfaringer i diverse miljøer. Selv om det som du sier ikke er noe fasitsvar.

1. En runde i uka

2. Du trenger ikke å tenke på toleranse om du skal ha et kontrollert forbruk. Vet ikke svaret på dette helt. Bare juster opp formen gradvis til du er der du vil være. Hvis du injiserer er det vanlig med en kvarting i slengen.

3. Greit hvordan? Gleden avtar kraftig for meg etter halvannet til to døgn, eller etter natt nr 2, spørs på formen, mat og væskeinntak og søvnmengde i forkant. Blir generelt jævligere og jævligere dess lengre du er på. Hvis du mener greit sånn sosialt og med tanke på hva som er akseptert, tror jeg det er kortest mulig. En natt kanskje, og sove natten etter. Er ikke gøy å være sammen med folk som har vært våken stort lenger enn det.
Vis hele sitatet...
en runde i uka? jeg tenkte mer 1 i måneden. men da holder jeg meg ihvertfall på den litt sikrere siden:P
Det er ikke noe fasit svar på hva som er "for mye" tar en seg mange fester med litt for mye amf, så ja. Shit happens, vil ikke si en har et problem av den grunn. Om en planlegger å bare ta det en gang i måneden, så kan det fort bli mer. Og da sitter en der "Hmm, siden det ble to helger på rad nå, så kader det vell ikke med en til.."
Og slik fortsetter det.. Nå er det ikke mange det tar helt av med, men når en sitter å planlegger hva som blir for mye, føler jeg du har litt potensiale.
Sist endret av Zherxyl; 18. august 2015 kl. 21:14.
Vil si at et kontrollert forbruk er så lenge du kun tar det fordi det er gøy,
og ikke fordi du og trenger det, eller ikke klarer å fungere uten.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Er det flere som opplever/opplevde trangen til å slutte, og aldri ta det etter hver binge man har med det stoffet der? Jeg snakker ikke om sånn "æææ, aldri mer tequila" feeling, men mer en enorm avsky, og at man ikke ønsker det på sin verste fiende.

Jeg hadde det iallefall sånn etter hver jævla gang jeg gikk våken på dritet. Hver søndag eller mandag var man i limbo.

Desto større grunn til å være forsiktig hver helg..
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Aldri brukt nål..
Jeg begynte med èn gang i året, å så ble det bare mer å mer.
Slutt å romantisere..
Its a shitty drug, å før du vet det vil du ha mere.

Jeg sier ikke dette er standard, at alle som prøver rammler uttpå, men etter å ha sett mange som begynner med helgebruk osv, som sværger at det kun er partyshiat, så kjenner jeg ingen i dag, som holdt seg til kun partyshiat.
Vis hele sitatet...
Jeg driver da på ingen måte romantisering av stoffet, men jeg har førstehåndserfaring og ser på venner og bekjentes kontrolerte bruk at det langt i fra er så svartmalt som f.eks du vil ha det til.. Men, sier vel kanskje mere om min omgangskrets enn din?

Sitat av Mozzie Vis innlegg
For min del så er det aldri greit å være ruset, det er så bortkastet.
Vis hele sitatet...
Vel, da har du kanskje ikke noe grunnlag til å bidra i diskusjonen her da?
Man kan jo justere den toleransen med litt downers, men da har man ikke et kontrollert forbruk lenge(r).
Sitat av sorrY Vis innlegg
Er det flere som opplever/opplevde trangen til å slutte, og aldri ta det etter hver binge man har med det stoffet der? Jeg snakker ikke om sånn "æææ, aldri mer tequila" feeling, men mer en enorm avsky, og at man ikke ønsker det på sin verste fiende.
Vis hele sitatet...
Ja gjett om. Ble skikkelig dårlig bare på bare tanken på det en periode, spesielt på avtenningen og dagene etterpå.
Var en stund jeg ikke klarte å gå forbi blomsterbutikken fordi jeg syns blomsterlukten minnet så mye om speedlukten at jeg ble kvalm!

Tror den avskyen fremdeles henger i nå når jeg har sluttet også,
for får sånn 90% dårlige assosiasjoner når jeg tenker på amf den dag idag.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Sitat av lyselilla Vis innlegg
Ja gjett om. Ble skikkelig dårlig bare på bare tanken på det en periode, spesielt på avtenningen og dagene etterpå.
Var en stund jeg ikke klarte å gå forbi blomsterbutikken fordi jeg syns blomsterlukten minnet så mye om speedlukten at jeg ble kvalm!

Tror den avskyen fremdeles henger i nå når jeg har sluttet også,
for får sånn 90% dårlige assosiasjoner når jeg tenker på amf den dag idag.
Vis hele sitatet...
Jepp! Titegn
Sitat av sorrY Vis innlegg
Er det flere som opplever/opplevde trangen til å slutte, og aldri ta det etter hver binge man har med det stoffet der? Jeg snakker ikke om sånn "æææ, aldri mer tequila" feeling, men mer en enorm avsky, og at man ikke ønsker det på sin verste fiende.

Jeg hadde det iallefall sånn etter hver jævla gang jeg gikk våken på dritet. Hver søndag eller mandag var man i limbo.

Desto større grunn til å være forsiktig hver helg..
Vis hele sitatet...
Ja, jeg fant til slutt løsningen. Tok mer og ble høy igjen bokstavelig talt før jeg sto opp fra senga når jeg våknet. Hadde styret klart i nattbordsskuffen.
Sitat av lyselilla Vis innlegg
Vil si at et kontrollert forbruk er så lenge du kun tar det fordi det er gøy,
og ikke fordi du og trenger det, eller ikke klarer å fungere uten.
Vis hele sitatet...
Kan du si, når det akkurat går fra "det er gøy" til "du og trenger det", og stoppe før den siste? Ganske sikker på mange ikke kjenner den siste har kommet, før det er for sent!..
Kontrollert bruk er når du kan kaste 20g rett i skuffen å vente nøyaktig 1 år før neste skudd.
Som du ser av svarene over, er det veldig individuelt. Noen begynner i det små og utvikler et misbruk over lang tid. Selv brukte jeg det ofte i en 3 års periode. Omtrentlig hver helg på det meste.(Iallefall 3 av 4 helger) Så fikk jeg en forholdsvis straight kjæreste. Så det stoppa av seg selv. Er ganske sikker på at jeg ikke hadde klart å satt ned foten selv. Nå bruker jeg det kanskje 4 ganger i året.
Tenker dette går på hvilken person du er. Noen blir rett og slett lettere avhengig av rusmidler enn andre - dette vet du mye bedre selv enn oss. Hvis du kjenner at du ikke har klart å avstå fra andre narkotiske stoffer over lengere tid, vil jeg ikke anbefale deg å begynne med flere. Et eksempel: du klarer ikke å holde deg unna røyk/snus/alkohol utenom fester og sånt.

Mange som tenker slik: "Skal bare, det skjer ikke meg, jeg blir ikke avhengig" osv, men driter seg selv ut.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Jeg fikser ikke å drikke meg full uten en stigende lyst på tenning. Helt topp med et par pils, men blir jeg full må jeg dra hjem. Evnt være en plass helt uten tilgang, for at jeg skal orke å være sosial. Sånn kommer det nok til å være resten av mitt liv. Verd det? I think not.
Sist endret av sorrY; 19. august 2015 kl. 18:12.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Kan du si, når det akkurat går fra "det er gøy" til "du og trenger det", og stoppe før den siste? Ganske sikker på mange ikke kjenner den siste har kommet, før det er for sent!..
Vis hele sitatet...
Nope, og det er det igjen som er så tricky.
Og grunnen til at de fleste faktisk ikke klarer å ha et kontrollert forbruk,
fordi den grensen mellom 'gøy' og 'må ha' går så gradvis, at ja nettopp,
det er for seint når man først innser det!

Men hvis man er klar over det på forhånd,
og faktisk legger merke til (og ikke minst innser) tegnene på å miste kontrollen over forbruket,
så kan det kanskje være litt lettere å stoppe i tide. Eller begrense bruken.

Kun uker etter jeg begynte med amf, var det så gale at om jeg ikke fikk tak i,
kunne jeg begynne å grine. Skikkelig. Som om verden var gått under.
Vil si at det var et tegn på at det ikke bare var gøy lengre.
Og hadde jeg villet ha et kontrollert forbruk på den tiden, og vert obs på tegn på at ting går over styr,
hadde det kanskje vert noe som kunne fått meg til å revurdere rusingen.