Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 11064
Hei Freaks!
Lurer litt på å kjøpe en nøkkel boks for å henge nøklene i.
Nøkkelboksen har kodelås og skal brukes i hverdagen, at nøklene legges i nøkkelboksen mens vi er på jobb/skole, ikke at vi reiser bort i 14 dager. Bor i et sameie med leiligheter over oss og ved siden av oss.

Jeg er litt u-sikker ang innbrudd da det egentlig går ann å bruke et brekkjern for å få ned nøkkelboksen, hvor lett det er å få den opp hvet jeg ikke. Jeg leste en kommentar på

http://www.clasohlson.com/no/Nøkkels...onslås/40-8727

og en hadde skrevet at de hadde fått opp boksen med noe redskap alle hadde hjemme.

Om noen vil gjøre innbrudd, hvor stor sjangs er det for at det blir der jeg bor i et sameie og hvor mye energi tror dere en som vil gjøre innbrudd gjør? Må nesten ta med seg nøkkelboksen hjem, få den opp å komme tilbake ? Da er det lettere å knerte hverandadøra.
Ønsker innspill fra dere :-)

Her er den jeg lurer på: (bilde)
Sist endret av Huttetutta; 29. april 2014 kl. 16:20.
De knerter heller ruta di enn og bruke brekkjern for og få ned boksen. Og deretter vinkelsliper etc for og komme inn til nøklene.
Har sånn boks selv, null stress.
Hei

Tenker umiddelbart at om en har nok tid vil en kunne åpne en slik ganske lett. Er jo begrenset antall kombinasjoner en kan ha. Om jeg husker rett fra skolen vil du kunne ha 10^4 muligheter, dvs 10 000. Nå tror jeg dog at noen kan begynne å lure om det står fremmede på boksen din og fikler i timesvis.

Hadde en sykkellås med kode for noen år tilbake. Holdt noen uker.
Poenget med boksen er jo ikke at den er umulig og åpne.
Men det er vanskeligere og åpne den enn det er og komme seg inn på en annen måte.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg ville kanskje gått for noe mindre (lettere å "gjemme") og mer solid. Og som ikke har 3/5 stjerner på Clas Ohlson.
Gjem heller nøklene en plass utenfor boligen. Jeg ville ikke hatt en nøkkelboks stående rett ved inngangsdøra.
Finnes nok mer robuste låser enn det CA selger.

Generelt så bør slike bokser gjømmes best mulig. Så om det er mulig å gjømme den eller skjule den.
Ved utgangsdøra er det en åpen "bod" og der står det to sykler og litt til, har skrudd opp nøkkelboksen inni der på en vegg. For å oppdage nøkkelboksen må jeg gå inn der og snu meg så jeg står med ryggen mot utgangsdøra. Om man ikke skal snoke er det helt ulogisk å gå inn der.
Slike nøkkelbokser er ikke Forsikrings-godkjente, såkalt FG stempel. Dersom du får innbrudd igjennom en slik boks, og tyvene da får adgang til nøkler og kan låse opp; så må du nok si takk og farvel til innboforsikringen.

Det eneste som er godkjent er en FG-avlåsning på ytterdøren. Det vil si at du ikke bruker en sånn vanlig knappvrider, men kun har nøkkelbasert avlåsning. Du har sikkert sett mange har en slik sort-nøkkel-sak der. Denne skal egentlig fjernes hver gang den siste personen forlater huset. Tanken bak er at det skal være like vanskelig å bryte seg inn, som å bryte seg ut.
- Greit de tar vinduet, men da skal de pent for bære 40tommern ut av ett vindu fullt av glasskår. Skjønner?

Invester i en FG godkjent elektronisk avlåsning istedet for.
Kodelås med motorlås og innfelt sluttstykke for eksempel. Da slipper du å tenke på nøkkel i det heletatt.
Dersom du kan vise til FG godkjent avlåsning på ytterdøra, så får du også fratrekk på forsikringspremien!

Lykke til
Skal du ha nøkkelsafe, så kjøp deg noe ordentlig. De er faktisk ikke vansklige å brekke opp, brekkjern, hammer og litt tid.
Beste på markedet per nå: http://www.sikkerheten-selv.no/produ...-v%C3%A6rcover