Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 7492
God kveld,

Dette gjelder onkelungen min som har solgt skutern sin, og jeg sitter å vurderer om jeg skal ta meg "råd" til å bruke min advokat for å hjelpe han eller ikke. Om det er behov for advokathjelp er jeg også usikker på.

Storyen: 11 år gammel skuter som har gått langt, ble solgt ganske billig. Kjøperen fikk låne skuteren hans en hel dag på hytta før han tok valget og kjøpte den for underkant av 30.000,- Etter en liten uke ble onkelungen min oppringt av kjøper, som sa at veiv-lagrene hadde tatt kveld, og det hadde kanskje blitt skader på resten av motoren. Han hadde da kjørt 15 mil med skutern, samt kjørt ned fra fjellet etter han hørte at det ble en rar lyd i motoren.

Kjøper krevde også at gutten skulle koste reparasjonskostnadene, ellers skulle han komme å levere skuter tilbake og få tilbakebetalt hele kjøpssummen. Han har også sendt en brev til onkelungen min der det står at han reklamerer på kjøpet, og krever rep.utgifter dekket eller kjøpet hevet.

De hadde ikke skrevet noen kontrakt. Vognkort del 2 ble underskrevet, og beløpet ble overført via nettbank.

Skuter ble solgt uten noen form for garanti.

Noen av dere som har kjennskap til kjøpsloven? Hva gjør vi videre her?
Kjøper har egentlig ikke krav på noen ting. Men selger kan jo være med å dele rep. utgifter hvis han vil være grei.

Når man kjøper noe brukt privat får man ikke garanti på kjøpet...
Sitat av mummitrollet Vis innlegg
Kjøper har egentlig ikke krav på noen ting. Men selger kan jo være med å dele rep. utgifter hvis han vil være grei.

Når man kjøper noe brukt privat får man ikke garanti på kjøpet...
Vis hele sitatet...
Det er dette jeg også mener, men finner du dette i kjøpsloven eller noe slikt? Tenkte vi skulle svare på brevet i saklig format med henvisninger til paragrafer etc
Den undervurderte
Kan ikke se for meg at dette skulle vært et så stort problem så lenge det ikke eksisterer kontrakt på salget. 15 mil er vel litt langt på en uke, og jeg mener han har seg selv til å takke for det. Tror ikke dette skal bli så vanskelig, men ville tatt kontakt med advokaten din å hørt, for å være på den sikre siden, for jeg, som sagt, tror ikke det er så mye motpart kan gjøre da skuteren ble solgt uten noen form for garanti/kontrakt og kjørt så langt så fort.

PS. Mener også å ha lest et sted at det er mulig å heve kjøpet så lenge varen ikke holder opp i henhold til alder/stand, men er noe usikker.
Sitat av mummitrollet Vis innlegg
Kjøper har egentlig ikke krav på noen ting. Men selger kan jo være med å dele rep. utgifter hvis han vil være grei.

Når man kjøper noe brukt privat får man ikke garanti på kjøpet...
Vis hele sitatet...
Handler du fra en privatperson, nytt eller brukt, er du nemlig beskyttet av kjøpsloven. Og denne gir deg mange av de samme rettighetene som forbrukerkjøpsloven

http://m.dinside.no/php/art.php?id=922069
Står litt om kjøp her: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27


Så lenge kjøper ikke kan bevise at selger har unnlatt å informere om feil,eller har prøvd å skjule noe kommer han ingen vei.

Når det skjer noe med en gammal skuter som har gått langt,og han i tillegg har kjørt en ukes tid etter kjøp har han vel ingen sak.

Jeg kjøpte selv en gammel bil hvor motoren tok kvelden etter en ukes tid,kom ingen vei med det jeg heller
http://tablet.dagbladet.no/2012/06/2...otor/22346277/

Sitat av mummitrollet Vis innlegg
Står litt om kjøp her: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27


Så lenge kjøper ikke kan bevise at selger har unnlatt å informere om feil,eller har prøvd å skjule noe kommer han ingen vei.

Når det skjer noe med en gammal skuter som har gått langt,og han i tillegg har kjørt en ukes tid etter kjøp har han vel ingen sak.

Jeg kjøpte selv en gammel bil hvor motoren tok kvelden etter en ukes tid,kom ingen vei med det jeg heller
Vis hele sitatet...
kommer ann på prisen og hva du kunne forvente ..
Sist endret av Notoneofthem; 22. april 2014 kl. 01:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan ikke en dritt om skutere, men en minimal kunnskao om kjøpslov. Alt avhenger i stor grad av hva som er blitt opplyst på forhånd av kjøpet, og hvorvidt varen er (mis)brukt i ettertid.

1: Den er av alder og har allerede gått langt, noe kjøper ser (burde ha gjort). Dette taler for at varen ikke lengre er av "frisk" kvalitet, og kan oppleve feil ved en senere anledning.
2: Vedkommende har faktisk fått prøvekjørt skapningen, uten innvendinger. Dersom ingenting skurret for ham da er de ganske klart at skadene er kommet i ettertid av kjøpet/utviklet "siste fase" av skadene etter kjøpet, men likevel ikke var av en slik grad i forkant at dette er noe selger kan bebreides for.
3: Det siste og viktigste punktet; Uten kontrakt står kjøper på bar bakke, uavhengig av hva som måtte sies mellom partene. Med mindre noen kan opptre som vitner for muntlige punkter, selvfølgelig, noe som (mest sannsynlig tydeligvis) ikke er tilfellet her.

Vedkommende kan komme med så mange brev og trusler som han vil, men om dette skulle gå til en juridisk arena er han, på god gammeldags norsk, fuck'd. Er min oppfatning av saken, ihvertfall.
Det å kjøre etter at han hørte ulyder, tyder allerede feil hos kjøper. Lager en sneskuter ulyder, så lønner det sjeldent å kjøre 1 meter. Så reperasjonskostnadene kunne vært redusert betraktelig.
Sitat av PairADice Vis innlegg
3: Det siste og viktigste punktet; Uten kontrakt står kjøper på bar bakke, uavhengig av hva som måtte sies mellom partene. Med mindre noen kan opptre som vitner for muntlige punkter, selvfølgelig, noe som (mest sannsynlig tydeligvis) ikke er tilfellet her.
Vis hele sitatet...
Nei, kjøper har fortsatt kjøpsloven og plikter/rettigheter som følger den. Kjøper står IKKE på bar bakke.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Kan ikke en dritt om skutere, men en minimal kunnskao om kjøpslov. Alt avhenger i stor grad av hva som er blitt opplyst på forhånd av kjøpet, og hvorvidt varen er (mis)brukt i ettertid.

1: Den er av alder og har allerede gått langt, noe kjøper ser (burde ha gjort). Dette taler for at varen ikke lengre er av "frisk" kvalitet, og kan oppleve feil ved en senere anledning.
2: Vedkommende har faktisk fått prøvekjørt skapningen, uten innvendinger. Dersom ingenting skurret for ham da er de ganske klart at skadene er kommet i ettertid av kjøpet/utviklet "siste fase" av skadene etter kjøpet, men likevel ikke var av en slik grad i forkant at dette er noe selger kan bebreides for.
3: Det siste og viktigste punktet; Uten kontrakt står kjøper på bar bakke, uavhengig av hva som måtte sies mellom partene. Med mindre noen kan opptre som vitner for muntlige punkter, selvfølgelig, noe som (mest sannsynlig tydeligvis) ikke er tilfellet her.

Vedkommende kan komme med så mange brev og trusler som han vil, men om dette skulle gå til en juridisk arena er han, på god gammeldags norsk, fuck'd. Er min oppfatning av saken, ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Ut ifra det jeg ser i førsteposten, kan det se ut som at kjøper har herjekjørt med objektet (hvilken idiot er det som faktisk kjører 15 mil i nesten stillestående fart på ei uke?). Da er det ikke så lett å få pengene tilbake.
http://www.forbrukerradet.no/tips-og...rivat--1128867
«Som den er»
Det hender at selger tar forbehold om at bilen selges «som den er» eller liknende. En slik ordlyd vil ikke frita selger for alt ansvar. Du kan ha et krav mot selger dersom:

Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet
Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet.
Det er også en mangel hvis bilen er i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst, prisen, alderen og kilometerstanden.
Sitat av Husemann Vis innlegg
Ut ifra det jeg ser i førsteposten, kan det se ut som at kjøper har herjekjørt med objektet (hvilken idiot er det som faktisk kjører 15 mil i nesten stillestående fart på ei uke?). Da er det ikke så lett å få pengene tilbake.
Vis hele sitatet...
15 mil på en uke kjører man fint Tar lett en fjelltur på 7-8 timer som vil si du kjører en gjennomsnittsfart på 60-70 altså på en dag
Spørr på www.scooterforum.no her får du garantert mye hjelp
Sist endret av Cobraultra; 22. april 2014 kl. 14:14.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Noen av dere som har kjennskap til kjøpsloven? Hva gjør vi videre her?
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet; si høflig 'nei takk' til å betale eller heve kjøpet. Muntlig avtale, bankoverføring av penger og at ny kjøper har overtatt scooter er mer enn nok bevis for at salget faktisk har funnet sted.

Selger er pliktig til å informere om alle defekter og mulige defekter han har kunnskap om; og kan også stå ansvarlig om det er defekter som det er urimelig at finnes gitt alderen og den almenne tilstanden til salgsobjektet.

At ting går galt med 11 år gammel scooter er ikke urimelig, selv om en salgssum til 30000 innebærer at den skal være i god stand. Jeg hadde derimot svart noe sånt som dette:

"
Hei.

Vi beklager på det sterkeste at det har oppstått en skade på din nyinnkjøpte scooter, og håper alt ordner seg. Kjøpet er derimot allerede gjort, vi har på alle måter fulgt våre plikter i å informere om scooterens tilstand; og vi minner om at du prøvekjørte den en hel dag før du bestemte deg. Scooteren er 11 år gammel, og tilfeldige skader oppstår dessverre. Vi kan ikke se at det på noen måte er grunnlag for å heve kjøpet, ei heller at det er vårt ansvar å reparere skaden som har oppstått etter salgstidspunkt.

At du har hatt uflaks er derimot ikke gøy, og siden den faktisk er nyinnkjøpt, kan vi tilby oss å betale opptil kr 2500 av regningen.

vennlig hilsen
Blablabla og blablabla
""


Dere trenger ikke betale noe som helst, men det er hyggelig gjort mot noen som har hatt uflaks.. og det kan potensiellt spare dere for forliksråd og mye stress. Om dere bare står på krava uten å gi han noe som helst kan han nemlig bli sur nok til å virkelig legge innsats i å gjøre en kamp ut av dette. En liten håndssutstrekning kommer langt endel ganger.
Du må beise sjarken!
var nylig borti dette selv da jeg var i tønsberg og kjøpte meg bil, i følge selger og naf test så skal bilen være i topp stand, men etter 170mil av hjemturen så står jeg der i en røyksky og turboen har gått.
Ringer selger dagen etterpå og han går med på å betale halve kostnaden av en turbo, og jeg står for montering.
(denne avtalen har vi skriftlig).
Snakket med en onkel som er jurist i NAf og han sa at på en 10 år gammel bil som har gått 120k km så kan sånt skje og selger MÅTTE ikke betale noe, men at de fleste som er særiøse velger og spytte i litt.
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
OT: hva slags skuter som er 11 år gammel blir solgt for 30.000? er dette vanlig 50cc så har du gjort et godt salg!
Sitat av lurvelen Vis innlegg
OT: hva slags skuter som er 11 år gammel blir solgt for 30.000? er dette vanlig 50cc så har du gjort et godt salg!
Vis hele sitatet...
Hehe har det gått litt fort i svingen? Dette er skuter som i snøskuter ikke Scooter som i moped. Men stusset selv på dette til jeg begynte og lese hva som faktisk sto.
At motorkjøretøy "plutselig" kan ta kvelden er ingen hemmelighet. Her kommer dette med pris, alder og stand - altså "forventningene", som blir den avgjørende faktoren.

Men hva er konsensus på dette? At en skraphaug til 5000 ikke kan forventes noe av sier seg selv like mye som det sier seg selv at en nybil rett under nypris skal funke. Men hvor møtes pris og forventning? Hvilken part, utifra allmenn rettsoppfatning, stiller sterkest i et brukt-kjøp? Er det ofte folk går på en stjernesmell ved å selge noe i god tro, eller brenner folk seg lettest andre veien?

Slik jeg ser det er det nettopp denne listen som avgjør om set er en sak her eller ikke. Lovene i set selv er jo rett frem. Også ble jeg litt nysgjerrig
Sist endret av Tøffetom; 22. april 2014 kl. 23:06.
Har noen kamerater som både har kjøpt og solgt kjøretøy med samme problemstilling - at ting brått og uheldigvis tar kvelden. I samtlige tilfeller har de enten gått med på å betale opptil 50% av reparasjon eller fått tilbake litt av selger.
kan noen venligst forklare meg hva en skuter er? du mener ikke scooter? alså 50cc scooter? eller er dette scooter i høyere ccm så en slags motorsykkel med automat?

Jeg kjøpte noen dekk til bilen min på finn.no og fant senere ut at det var skade på det ene dekket. snakket med fyren og sa jeg ville heve kjøpet alså bytte tilbake. var sikker på at jeg hadde 2 ukers angrerett, men han slengte noen paragrafer på meg så jeg "tapte" saken. lagte en liten topic på freak her men var visst ingen lover jeg kunne slå i bordet med. Det er ikke 14 ukers angrefrist mellom privatpersoner. spesielt ikke uten at det har blitt laget noe skriftlig avtale osv.
Sitat av Sehpirot Vis innlegg
kan noen venligst forklare meg hva en skuter er? du mener ikke scooter? alså 50cc scooter? eller er dette scooter i høyere ccm så en slags motorsykkel med automat?
Vis hele sitatet...
https://www.youtube.com/watch?v=oIj2NwXpfAc
Det er en snescooter, er noe sånt TS snakker om.

Sitat av Sehpirot Vis innlegg
Jeg kjøpte noen dekk til bilen min på finn.no og fant senere ut at det var skade på det ene dekket. snakket med fyren og sa jeg ville heve kjøpet alså bytte tilbake. var sikker på at jeg hadde 2 ukers angrerett, men han slengte noen paragrafer på meg så jeg "tapte" saken. lagte en liten topic på freak her men var visst ingen lover jeg kunne slå i bordet med. Det er ikke 14 ukers angrefrist mellom privatpersoner. spesielt ikke uten at det har blitt laget noe skriftlig avtale osv.
Vis hele sitatet...
14-dagers retten er kun på kjøp over nett, f.eks om du kjøper en ny datamaskin fra komplett. Ikke når du kjøper over disk eller mellom privatpersoner.
Sist endret av Vod0; 23. april 2014 kl. 00:55.