Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er du for eller mot aktiv dødshjelp?
For 461 82,91%
Mot 32 5,76%
Hverken for eller mot 63 11,33%
Stemmegivere: 556. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  93 18678
Jeg synes man skal kunne gå igjenom en krevende søkeprossess for å kunne bli kvalifisert til å kunne ta sitt eget liv med aktiv dødshjelp. Da vør de bli satt på et rom alene med pillene de skal ta også trykker de på en knapp når de vil ut, da kan de møte evt, familie. Det skal ikke være noen i rommet mens giften blir tatt,
Sitat av Settoz Vis innlegg
Jeg synes man skal kunne gå igjenom en krevende søkeprossess for å kunne bli kvalifisert til å kunne ta sitt eget liv med aktiv dødshjelp. Da vør de bli satt på et rom alene med pillene de skal ta også trykker de på en knapp når de vil ut, da kan de møte evt, familie. Det skal ikke være noen i rommet mens giften blir tatt,
Vis hele sitatet...
Hva med de som ikke kan røre seg i det hele tatt, og som dermed virkelig hadde trengt hjelp-delen av dødshjelp?
Til Provo: Jeg klarer ikke å gjøre meg opp noen skikkelig mening for/mot, men jeg ser klart både fordelene og ulempene ved aktiv dødshjelp. Viss du ønsker å dø, blir det jo selvmord, ikke noe form for aktiv dødshjelp. Så du har hele tiden en "rett" til å bestemme om du vil drunke deg selv i havet, eller ikke.

Til Orph og Provo:
OK, jeg skal formulere mitt eksempel litt tydeligere. Dere snakker om at aktiv dødshjelp burde være bra for en mann, 40 år, som er lam fra halsen og nedover, døv, og stum. (Så lenge denne mannen ønsker det selv) Hva viss han ikke ønsker det? Og det da samtidig på den tiden er mange i hans situasjon som gjør ende på livet sitt? Han ville følt seg som en byrde, og som en ekstrem belastning ovenfor venner/slekt.

Men nok om det. La oss si at aktiv dødshjelp blir tillatt. Jeg er 20 år. Viss jeg fikk en ekstrem depresjon med selvskading, selvmordstanker, der jeg er en trussel og skade for andre, for så at jeg ønskte å avslutte livet mitt med aktiv dødshjelp, ville ikke det da blitt feil? Eller ville jeg i det hele tatt fått tilbud om aktiv dødshjelp ut i fra deres forestillinger om hvordan det ville blitt, om det blir tillat?

Provo, du sier at aktiv dødshjelp blir i så fall vanskelig å få rett på. Så da spør jeg, hvor skal den grensen gå? For å få lov/tillatelse til å ta i bruk aktiv dødshjelp? Må man være en belastning? Eller en stor belastning med mange handicap?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Til Provo: Jeg klarer ikke å gjøre meg opp noen skikkelig mening for/mot, men jeg ser klart både fordelene og ulempene ved aktiv dødshjelp. Viss du ønsker å dø, blir det jo selvmord, ikke noe form for aktiv dødshjelp. Så du har hele tiden en "rett" til å bestemme om du vil drunke deg selv i havet, eller ikke.
Vis hele sitatet...
Men om du fysisk er ute av stand til å ta sjølvmord? Om sjølvmord er ein rett individet har, så blir jo ei logisk følge av det at den retten børe vere tilgjengeleg for dei som ikkje er i stand til å gjere det sjølv.

Kva er prinsippskilnaden mellom sjølvmord og aktiv dødshjelp, gitt at det er eit ønske hos vedkommande?
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Jeg er for aktiv nedfrysning.
Om du vil gå så langt som at du vil ta livet av deg selv, så må du si ja til å bli fryst ned.
Dersom det blir oppdaget en kur for din lidelse, tines du opp.
Dersom flere hundre år går forbi, og ingen kur finnes, destrueres isblokken din.

tanker?
Vis hele sitatet...
Først må det være mulig å gjennomføre.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men om du fysisk er ute av stand til å ta sjølvmord? Om sjølvmord er ein rett individet har, så blir jo ei logisk følge av det at den retten børe vere tilgjengeleg for dei som ikkje er i stand til å gjere det sjølv.

Kva er prinsippskilnaden mellom sjølvmord og aktiv dødshjelp, gitt at det er eit ønske hos vedkommande?
Vis hele sitatet...
Ingen er fysisk ute av stand til å ta selvmord. Ja, selvmord er en rett alle individ har. Men selvmord og aktiv dødshjelp er jo to helt forskjellige ting.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Ingen er fysisk ute av stand til å ta selvmord.
Vis hele sitatet...
Ikkje? Kva med pasienter med omfattande lamminger? Eller ekstremt svekka almenntilstand ved t.d. langt framskriden kreft?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Ja, selvmord er en rett alle individ har. Men selvmord og aktiv dødshjelp er jo to helt forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Forklar prinsippforskjellen ved at nokon som ønsker å døy går på butikken og kjøper tau, eller får hjelp til å settje ei sprøyte. Ein variant av aktiv dødshjelp er jo i praksis at dei som er i stand til det må settje sprøyta sjølv.
True phreak.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Til Orph og Provo: [/b] OK, jeg skal formulere mitt eksempel litt tydeligere. Dere snakker om at aktiv dødshjelp burde være bra for en mann, 40 år, som er lam fra halsen og nedover, døv, og stum. (Så lenge denne mannen ønsker det selv) Hva viss han ikke ønsker det? Og det da samtidig på den tiden er mange i hans situasjon som gjør ende på livet sitt? Han ville følt seg som en byrde, og som en ekstrem belastning ovenfor venner/slekt.
Vis hele sitatet...
Det er uvesentlig. Man kan ikke kontrollere hvordan individer reagerer på samfunnets lovverk på den måten der. Jeg tror nok uansett det vil utgjøre en liten forskjell i praksis.

Men nok om det. La oss si at aktiv dødshjelp blir tillatt. Jeg er 20 år. Viss jeg fikk en ekstrem depresjon med selvskading, selvmordstanker, der jeg er en trussel og skade for andre, for så at jeg ønskte å avslutte livet mitt med aktiv dødshjelp, ville ikke det da blitt feil? Eller ville jeg i det hele tatt fått tilbud om aktiv dødshjelp ut i fra deres forestillinger om hvordan det ville blitt, om det blir tillat?
Vis hele sitatet...
Depresjoner kan behandles, og faller ikke inn under de tilfellene hvor aktiv dødshjelp skal være greit som jeg nevnte tidligere.

Provo, du sier at aktiv dødshjelp blir i så fall vanskelig å få rett på. Så da spør jeg, hvor skal den grensen gå? For å få lov/tillatelse til å ta i bruk aktiv dødshjelp? Må man være en belastning? Eller en stor belastning med mange handicap?
Vis hele sitatet...
Hvorvidt man er en belastning eller ikke bør ikke spille inn. Det eneste som bør telle er livskvalitet, smertenivå, funksjonshemninger o.l.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Til Provo: Jeg klarer ikke å gjøre meg opp noen skikkelig mening for/mot, men jeg ser klart både fordelene og ulempene ved aktiv dødshjelp. Viss du ønsker å dø, blir det jo selvmord, ikke noe form for aktiv dødshjelp. Så du har hele tiden en "rett" til å bestemme om du vil drunke deg selv i havet, eller ikke.
Vis hele sitatet...
Ettersom vi er enige i dette, så kan vi ta det videre. Hvis jeg har rett til å bestemme at jeg selv vil dø, og jeg befinner meg i en situasjon som er helt horribel og som det ikke finnes grunn til å tro at skal bedre seg, og jeg er lenket til sykesengen uten å være i stand til å avslutte mitt eget liv for egen maskin – si hvis jeg for eksempel er lam, eller må ligge i respirator, eller en tilsvarende situasjon, i tillegg til enorme smerter – finnes det da, isolert sett, noen god grunn til at jeg ikke skal få hjelp av en lege? Med "isolert sett" mener jeg sett bort i fra sekundære utfordringer som om andre skulle kunne føle et press, eller om man kan pålegge leger å gjøre dette, og liknende – det er nemlig ikke hensiktsmessig å diskutere før man har fastslått hvorvidt selve eutanasien i seg selv kan være akseptabel. Så altså, sett bort i fra eventuelle sekundære ringvirkninger, er du enig i at det kan finnes situasjoner hvor det mest moralske er å hjelpe et menneske til å dø?

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Til Orph og Provo: OK, jeg skal formulere mitt eksempel litt tydeligere. Dere snakker om at aktiv dødshjelp burde være bra for en mann, 40 år, som er lam fra halsen og nedover, døv, og stum. (Så lenge denne mannen ønsker det selv) Hva viss han ikke ønsker det? Og det da samtidig på den tiden er mange i hans situasjon som gjør ende på livet sitt? Han ville følt seg som en byrde, og som en ekstrem belastning ovenfor venner/slekt.
Vis hele sitatet...
Ville han? Er ikke det litt sterke ord? Det er en mulighet vi bør gå grundig i sømmene, helt klart, men det er ikke slik at vi allerede nå kan konkludere med at en person som befinner seg i en situasjon hvor andre ville tatt sitt eget liv føler at han må gjøre det samme. Det er langt i fra noen selvfølge; personen i en slik situasjon vil være innlagt på sykehus, og hvis familie og venner stadig kommer på besøk så vil han jo føle at de ønsker hans selskap, mens hvis de aldri kommer er han jo heller ingen byrde for de. I tillegg har jeg jo påpekt at det vil være helt unaturlig å innfri et slik ønske uten omfattende samtaleterapi først. Det er ikke bare å plinge på sykepleieren så kommer han løpende med giftsprøyten. Som sagt har vi alltid et ansvar for å forsøke å snakke mennesker vekk fra en slik avgjørelse, og det gjelder like fullt i en slik situasjon.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Men nok om det. La oss si at aktiv dødshjelp blir tillatt. Jeg er 20 år. Viss jeg fikk en ekstrem depresjon med selvskading, selvmordstanker, der jeg er en trussel og skade for andre, for så at jeg ønskte å avslutte livet mitt med aktiv dødshjelp, ville ikke det da blitt feil? Eller ville jeg i det hele tatt fått tilbud om aktiv dødshjelp ut i fra deres forestillinger om hvordan det ville blitt, om det blir tillat?
Vis hele sitatet...
Det er veldig lite trolig at noen vil tilbys aktiv dødshjelp i det hele tatt. Hvis du tror det så forstår jeg at du er skeptisk, men det er det altså ingen grunn til å tro. For å være helt ærlig synes jeg du har en tendens til å falle ned på svart-hvitt-tenkning i denne saken. Det er ekstremt langt i mellom å legalisere aktiv dødshjelp og å tilby det til deprimert ungdom. Så for å svare kort på spørsmålet ditt: Nei, du ville ikke blitt tilbudt aktiv dødshjelp.

Men! Det ligger et poeng og lurer her. Fordi, la oss si at det eksisterer en mulighet for å dra til sykehuset og be om assistert selvmord. (Dette er altså langt i fra hva jeg tidligere har ment med aktiv dødshjelp, hvor jeg da har gjort det klart at jeg snakker om sengeliggende og gjerne terminalt syke mennesker med enorme lidelser. Dette scenarioet trenger altså aldeles ikke å bli en realitet selv om aktiv dødshjelp skulle bli lovlig i nevnte tilfeller.) Hvem er det som vil oppsøke dette? Jo, det er de som har bestemt seg for å ta sitt eget liv, og mange av de ville ellers tatt livet sitt på egenhånd uten et slik tilbud. Det de da vil møte er fagpersonell innen medisin og psykologi som vil gjøre absolutt alt de kan for å få denne personen på bedre tanker ved hjelp av medisinering og/eller samtaleterapi. Mange av de som da ellers ville hengt seg i garasjen, men i stedet oppsøkte sykehuset for assistert selvmord, ender med profesjonell hjelp til å komme seg ut av fortvilelsen og inn igjen i et bedre liv. Om bare 50 prosent av de som normalt ville tatt sitt eget liv på egenhånd hadde oppsøkt assistert selvmord av legepersonell, og bare 50 prosent av de igjen hadde som følge av terapien og eventuelt medisineringen kommet seg tilbake til et bedre liv, så ville vi unngått 25 prosent av alle selvmord. Dette er selvsagt bare en løs hypotese, og selv om det ikke virker usannsynlig trenger det slett ikke å være slik, men det er noe å tenke på, og noe som kunne vært interessant å finne forskning på.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Provo, du sier at aktiv dødshjelp blir i så fall vanskelig å få rett på. Så da spør jeg, hvor skal den grensen gå? For å få lov/tillatelse til å ta i bruk aktiv dødshjelp? Må man være en belastning? Eller en stor belastning med mange handicap?
Vis hele sitatet...
Det har ingenting med om man er en belastning å gjøre. Det virker som du tillegger oss verst tenkelige hensikter her. Dette er ikke snakk om å spare ressurser eller arbeidstimer, men å gjøre det som er best for personene det gjelder. Jeg kan ikke gi noe svar på akkurat hva som skal til for å kunne få innvilget aktiv dødshjelp, men det er heller ikke nødvendig for å kunne fastslå at det i mange tilfeller vil være den mest moralske handlingen ovenfor den som lider og ønsker å dø. Og så lenge dette er fastslått så er det ikke lenger et spørsmål om hvorvidt aktiv dødshjelp bør være lov, men hvem som ikke bør få det. Det er en viktig diskusjon, men altså ikke et argument mot aktiv dødshjelp i seg selv.
Sitat av Provo Vis innlegg


Ville han? Er ikke det litt sterke ord? Det er en mulighet vi bør gå grundig i sømmene, helt klart, men det er ikke slik at vi allerede nå kan konkludere med at en person som befinner seg i en situasjon hvor andre ville tatt sitt eget liv føler at han må gjøre det samme. Det er langt i fra noen selvfølge; personen i en slik situasjon vil være innlagt på sykehus, og hvis familie og venner stadig kommer på besøk så vil han jo føle at de ønsker hans selskap, mens hvis de aldri kommer er han jo heller ingen byrde for de. I tillegg har jeg jo påpekt at det vil være helt unaturlig å innfri et slik ønske uten omfattende samtaleterapi først. Det er ikke bare å plinge på sykepleieren så kommer han løpende med giftsprøyten. Som sagt har vi alltid et ansvar for å forsøke å snakke mennesker vekk fra en slik avgjørelse, og det gjelder like fullt i en slik situasjon.


Det er veldig lite trolig at noen vil tilbys aktiv dødshjelp i det hele tatt. Hvis du tror det så forstår jeg at du er skeptisk, men det er det altså ingen grunn til å tro. For å være helt ærlig synes jeg du har en tendens til å falle ned på svart-hvitt-tenkning i denne saken. Det er ekstremt langt i mellom å legalisere aktiv dødshjelp og å tilby det til deprimert ungdom. Så for å svare kort på spørsmålet ditt: Nei, du ville ikke blitt tilbudt aktiv dødshjelp.


Det har ingenting med om man er en belastning å gjøre. Det virker som du tillegger oss verst tenkelige hensikter her. Dette er ikke snakk om å spare ressurser eller arbeidstimer, men å gjøre det som er best for personene det gjelder. Jeg kan ikke gi noe svar på akkurat hva som skal til for å kunne få innvilget aktiv dødshjelp, men det er heller ikke nødvendig for å kunne fastslå at det i mange tilfeller vil være den mest moralske handlingen ovenfor den som lider og ønsker å dø. Og så lenge dette er fastslått så er det ikke lenger et spørsmål om hvorvidt aktiv dødshjelp bør være lov, men hvem som ikke bør få det. Det er en viktig diskusjon, men altså ikke et argument mot aktiv dødshjelp i seg selv.
Vis hele sitatet...

Jeg tror jeg har missforstått dette med aktiv dødshjelp. Media har lagt det frem på en annen måte enn du legger det frem på. Jeg hadde en forestilling om at det ikke ville være så vanskelig å få gjennomført det, som det du sier det hadde blitt. Ja, det var et interessant tema!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Kom på denne tråden da jeg leste om Tony (58) (som også er i Førstepost) fikk avslag på dødshjelp.
Hva syns dere om det?

Link til artikkel: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10067702
Erlendman : Helt sjukt, når man tydeligvis nesten er en grønnsak og man vil dø.
Så bør aktiv dødshjelp være et alternativ.
Hvorfor tvinge folk til å leve når de IKKE vil det selv.
Jeg er for aktiv dødshjelp, noe som er et tabu og strider imot mine yrkesetiske retningslinjer (sykepleier), så det er ikke ofte det tas opp på jobb o.l. Jeg mener gamle, kronisk syke og mennesker med sterkt redusert livskvalitet burde ha retten til å ende sitt eget liv. Jeg er derimot ikke for aktiv dødshjelp for psykisk syke som kunne brukt tilbudet som en måte å ta selvmord på. Psykiatrien kunne heller trengt en overhaling slik at disse pasientene hadde fått den hjelpen de trengte.
Går litt OT, men lurer på hvordan han klarte å si at han ville ha aktiv dødshjelp da han ikke kan snakke og er lam. Noen som vet?
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Går litt OT, men lurer på hvordan han klarte å si at han ville ha aktiv dødshjelp da han ikke kan snakke og er lam. Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Han er koblet til en datamaskin han styrer med hjernen som prater for han.

OT betyr forresten ikke off topic men on topic.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Jeg er for aktiv nedfrysning.
Om du vil gå så langt som at du vil ta livet av deg selv, så må du si ja til å bli fryst ned.
Dersom det blir oppdaget en kur for din lidelse, tines du opp.
Dersom flere hundre år går forbi, og ingen kur finnes, destrueres isblokken din.

tanker?
Vis hele sitatet...
Et par problemer med dette, hvem skal betale for nedfrysningen og lagring i 100 år?

Og hvor kommer ideen om at et liv skal bevares for enhver pris i fra? Er det noe denne kloden har nok av så er det mennesker.

Når det kommer til aktiv dødshjelp så er jeg 100% for.

Sitat av Doug Stanhope
Life is like a movie, if you've sat through more than half of it and its sucked every second so far, it probably isn't gonna get great right at the end and make it all worthwhile. None should blame you for walking out early.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det er sykt vist du er fanget i din egen kropp og ikke kan dø.
Det er ditt liv og du skal vel da også bestemme selv om du vil leve eller ei.
Livet er en gave, ikke noe en gjennom gå.
Om man velger og bruke gaven bør være opp til hver og en.
▼ ... over et år senere ... ▼
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Bumper opp en gammel tråd, men gadd ikke lage en ny.
Dette er veldig relevant til temaet:
I kveld avsluttet Jane (53) livet

Håper noen kan få noen flere innblikk.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Og den forrige linken du lenket til er også blitt oppdatert. Han døde en uke etter at han fikk beskjeden om at han ikke kunne avlives. (hvis jeg har forstått det riktig). Vet ikke hvordan han døde, om det ble endringer eller om han sultet i hjel.

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news...fferer-1273708
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Jeg er for aktiv nedfrysning.
Om du vil gå så langt som at du vil ta livet av deg selv, så må du si ja til å bli fryst ned.
Dersom det blir oppdaget en kur for din lidelse, tines du opp.
Dersom flere hundre år går forbi, og ingen kur finnes, destrueres isblokken din.

tanker?
Vis hele sitatet...
Problemet er jo det at du ikke kan bli tint opp uten å være hjernedød om du overlever. Vannmolekylene utvides og kraniet sprekker, alt inni deg blir en saftig grøt.
Sitat av BongRips Vis innlegg
Problemet er jo det at du ikke kan bli tint opp uten å være hjernedød om du overlever. Vannmolekylene utvides og kraniet sprekker, alt inni deg blir en saftig grøt.
Vis hele sitatet...
Tja... hvordan vet du at man ikke klarer å finne en løsning på det problemet i fremtiden?
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Tja... hvordan vet du at man ikke klarer å finne en løsning på det problemet i fremtiden?
Vis hele sitatet...
Njaa.. Tviler. I ''back to the future'' filmene skulle vi jo kjøre med flygebiler i 2011.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Jeg er for aktiv nedfrysning.
Om du vil gå så langt som at du vil ta livet av deg selv, så må du si ja til å bli fryst ned.
Dersom det blir oppdaget en kur for din lidelse, tines du opp.
Dersom flere hundre år går forbi, og ingen kur finnes, destrueres isblokken din.

tanker?
Vis hele sitatet...
Mine tanker om dette er at det hadde vært helt fantastisk!! Men, en person i 60 års alderen idag, som kanskje ikke er oppdatert på datamaskiner, nettbrett, smarttelefoner og så videre.... Om han blir fryst ned, og kan helbredes om .. la oss si 80 år. Da er jeg redd utviklingen har gått så langt at personen kan få problemer med å tilpasse seg samfunnet (basert på de tekniske løsningene samfunnet bruker om 80 år).

Hvordan vil dette oppleves for en som kanskje allerede idag føler seg akterutseilt i forhold til teknologi ? Kan personer som fryses ned i 50 årsalderen idag fungere om 80 år.. Vil man kunne benytte utdanningen sin, eller har man mistet så mye av den utviklingen yrket ditt har tatt på 80 år, at utdanning og erfaring plutselig er irrelevant ?

Hva tenker dere om dette ?

OBs: Da tenker jeg som Turbolego tenkte at: Det går ann å fryse ned kroppen, uten å skade cellene, hvor man da venter på at man om kanskje 100 år (?) har funnet opp teknologi som gjør at du kan tines opp og leve som om det var samme dag du ble fryst ned.
Lovlig, fordi jeg synes ikke en burde måtte leve vist en har et FELT liv/er diagnostisert med uhelbredelig kreft.
Burde jo da så klart dokumenteres, slik at alle og en hver som har en filleproblem kan ta livet sitt.
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Mine tanker om dette er at det hadde vært helt fantastisk!! Men, en person i 60 års alderen idag, som kanskje ikke er oppdatert på datamaskiner, nettbrett, smarttelefoner og så videre.... Om han blir fryst ned, og kan helbredes om .. la oss si 80 år. Da er jeg redd utviklingen har gått så langt at personen kan få problemer med å tilpasse seg samfunnet (basert på de tekniske løsningene samfunnet bruker om 80 år).

Hvordan vil dette oppleves for en som kanskje allerede idag føler seg akterutseilt i forhold til teknologi ? Kan personer som fryses ned i 50 årsalderen idag fungere om 80 år.. Vil man kunne benytte utdanningen sin, eller har man mistet så mye av den utviklingen yrket ditt har tatt på 80 år, at utdanning og erfaring plutselig er irrelevant ?

Hva tenker dere om dette ?

OBs: Da tenker jeg som Turbolego tenkte at: Det går ann å fryse ned kroppen, uten å skade cellene, hvor man da venter på at man om kanskje 100 år (?) har funnet opp teknologi som gjør at du kan tines opp og leve som om det var samme dag du ble fryst ned.
Vis hele sitatet...
Serriøst?

Jeg hadde glatt valgt å reise fremover i tid fremfor å dø.

Omskolering har man allerede utviklet program for i dag.
Tipper disse programmene vil bli forbedret i fremtiden.
Fryst ned og bli "vekket" opp om 100 år eller noe er noe jeg aldri ville vurdert engang.
Ingen som vet hvordan verden er så langt fram i tid, pluss at man har mest sannsynelig ikke noen gjenlevende venner, eller familie man kjenner for den saks skyld.
Tror det hadde blitt veldig vanskelig å tilpasse seg et såpass nytt liv!
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Tja... hvordan vet du at man ikke klarer å finne en løsning på det problemet i fremtiden?
Vis hele sitatet...
Nå skjer ikke skaden i det du times opp, men i det du fryses ned, cellene i kroppen sprenges når man fryses ned på grunn av iskrystallene som dannes.

Sitat av tidsskriftet.no
Moderne fryseteknikker er i ferd med å bli viktige hjelpemidler på alle områder av medisinen hvor man bruker celler og mindre vevsbiter. Hele organer eller individer lar seg imidlertid ikke fryse ned i levedyktig stand. Kryonisering (cryonics) der man mot betaling fryser ned hele mennesker, er useriøst og bare en form for mumifisering.
Vis hele sitatet...
Kilde
Syns det er helt for jævlig egoistisk av andre som skal bestemme om en syk person skal få lov til å få oppfylt sitt ønske om å dø eller ei.... Rett å slett sykt egoistisk!
Hvorfor kan ikke de syke bare ta livet av seg selv? Svelg piller, kutt pulsen, kjør rullestolen utfor et stup...
Det har med å kunne dø med verdighet. Og om du kan få assistert selvmord så kan det bli utført ett sted hvor du får ha dine nærmeste ved din side Og du får dø med den tryggheten alle fortjener når de velger å gå. Samt at du får nyte de siste dagene av ok helse først før du velger å avslutte det når du er veldig syk. Ved eget selvmord må du nesten benytte sjansen mens du er frisk nok til å gjøre det selv. Så det vil kutte ned tiden med dine kjære ganske mye.
Sitat av nikita Vis innlegg
Hvorfor kan ikke de syke bare ta livet av seg selv? Svelg piller, kutt pulsen, kjør rullestolen utfor et stup...
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle som er fysisk i stand til å gjøre dette, mange er "bundet" til sengen, mange er også ute av stand til å gjøre stort annet enn blunke å bevege på øynene. Da blir alt det du foreslår ganske vanskelig, om ikke umulig å gjennomføre.
Hvorfor er det galt å få hjelp til å avslutte livet på en verdig måte, dersom det er det mest humane alternativet?

Jeg kan ikke se at det står noe i artikkelen du linker til, om et banebrytende gjennom brudd, som gjør at nedfrysingen ikke skader kroppens celler i så stor grad at opptining vil være uproblematisk.

Så la meg gjenta en liten del fra sitatet fra tidsskriftet.no: Kryonisering (cryonics) der man mot betaling fryser ned hele mennesker, er useriøst og bare en form for mumifisering.
Sist endret av Veggen; 11. januar 2014 kl. 14:02.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis vi glemmer aktiv dødshjelp et lite øyeblikk.. Vil du si deg enig i at hvis jeg er en familieløs mann som selv ønsker å dra til havs og sette en sprøyte med gift i armen og avslutte mitt eget liv, så er det jeg selv som bør få bestemme dette? Det er jo mitt eget liv, så hvem andre skulle ha dømmende makt over hvorvidt jeg skal fortsette å leve – og hvorfor? Kanskje er det et dårlig valg, men er det ikke like fullt mitt valg?

Hvis du synes det valget bør være mitt, så la oss da si at jeg ikke evner å ta mitt eget liv på egen hånd, av forskjellige årsaker. Si for eksempel hvis jeg er lam fra mellomgulvet og ned, og må sitte med respirator døgnet rundt med store smerter. Må da disse skavankene få stå som en uoverstigelig klippe mellom meg og mitt valg? Eller kan det være akseptabelt at jeg får litt hjelp? Kanskje en person som forstår min situasjon og respekterer mitt valg skaffer meg giften og sprøyten, slik at jeg selv kan sette den – altså et såkalt "assistert selvmord". Hva gjør denne situasjonen så annerledes enn den forrige, fra et rent moralsk perspektiv? La oss gå enda lenger, å si at jeg er så ute av stand til å bevege meg at jeg ikke en gang klarer å sette sprøyten. Jeg trenger hjelp til det også, og en lege setter den for meg.

Den eneste forskjellen er at det er andre involverte mennesker i de to siste eksemplene, men hva forskjell gjør egentlig det for hovedankepunktene du nevner? Som hos de fleste andre motstandere av aktiv dødshjelp går argumentene dine mer på hvorvidt det å ta sitt eget liv kan være et dårlig valg, mer enn det moralske og prinsipielle rundt hvorvidt det bør være personens egne valg. Vi kan vel alle tenke oss situasjoner som er tilnærmet garantert permanente og så omsluttet av grunnløs og enorm lidelse at de ville vært fullstendig uverdige og skrekkelige å leve i. Hvem er vel vi til å bestemme fra godstolen at mennesker som faktisk lever i disse situasjonene ikke skal få velge selv om de vil avslutte det?

Det ligger et snev av slippery slope-argumentasjon i det du og andre sier også. At man skal tillate aktiv dødshjelp betyr ikke at det skal tillates for enhver triviell situasjon. En "enkel" depresjon, for eksempel, behøver ikke å være i nærheten av tilstrekkelig for å få innvilget aktiv dødshjelp – eller assistert selvmord, for den saks skyld. Men så lenge man kan tenke seg en situasjon som vil være håpløs og grusom å leve i, og som man følgelig heller vil slippe ved å dø smertefritt enn å måtte lide seg gjennom på veien mot det siste, så har man heller ikke grunnlag for å kategorisk avfeie aktiv dødshjelp som umoralsk.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke direkte uenig i dette. Men aktiv dødshjelp har noen etiske problemer!

Slik som eldre, utviklingshemmede eller skadede/invalide, som er deprimert og vil ta livet av seg, fordi dem mener at dem er til last for samfunnet.

Eller kanskje en pårørende som driver et menneske til aktiv dødshjelp, for h*n ikke klarer å vente med å sette kloa i arven. For det finnes slike "søte" etterkommere også.

Ellers hva med en meget deprimert en, som absolutt ikke ser noe poeng med å leve lenger. Skal h*n også få hjelp med å begå selvmord?

Selv om hos flere av disse tenkte personene kan kanskje bli en fremtidig viktig person, med et herlig liv foran seg.

Og jeg tror dette er grunnen til at Stortinget har sagt nei. For da er man sikret mot en del feil, og tunge valg for helsepersonal.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg er ikke direkte uenig i dette. Men aktiv dødshjelp har noen etiske problemer!
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har aldri ment at det ikke finnes vanskelige etiske avveininger når det gjelder aktiv dødshjelp. Hovedpoenget mitt har vært at så lenge vi aksepterer at vi er herrer over våre egne liv, og at det i prinsipp kan eksistere situasjoner hvor det å dø utvilsomt er det beste alternativet, men selvmord samtidig er fysisk umulig å utføre for personen selv, så kan vi heller ikke kategorisk avfeie aktiv dødshjelp som uetisk. Når vi i tillegg vet at disse situasjonene ikke kun eksisterer i prinsipp, men også i mange tilfeller i praksis, så bør vi vurdere lovligheten i dette på et grundigere, ærligere og mer rasjonelt vis enn de fleste gjør i dag. Når så mange diskuterer dette temaet ved å peke på etiske utfordringer, reelle eller ei, for å kontant utbasunere at “Se her! Hva med dette? Derfor kan vi ikke tillate aktiv dødshjelp!”, i stedet for å analysere dem og forsøke å løse dem, så er det et svik mot de som lever i situasjonene vi har beskrevet i eksemplene gjennom tråden.

Dette snur situasjonen på hodet. For ofte er det de som er for aktiv dødshjelp som beskyldes for ansvarsløshet, følelseskaldhet, manglende respekt for menneskeliv og manglende forståelse for vanskelige situasjoner og voldsomme belastninger. Sannheten er, i mine øyne, oftere motsatt.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Slik som eldre, utviklingshemmede eller skadede/invalide, som er deprimert og vil ta livet av seg, fordi dem mener at dem er til last for samfunnet.

Eller kanskje en pårørende som driver et menneske til aktiv dødshjelp, for h*n ikke klarer å vente med å sette kloa i arven. For det finnes slike "søte" etterkommere også.

Ellers hva med en meget deprimert en, som absolutt ikke ser noe poeng med å leve lenger. Skal h*n også få hjelp med å begå selvmord?
Vis hele sitatet...
Dette har jeg tatt for meg tidligere. Å tillate aktiv dødshjelp eller legeassistert selvmord betyr på ingen måte at dette skal tilbys hvem som helst. Vi vet for eksempel at depresjoner i de aller fleste tilfeller er helbredelig med terapi og medisinering. Det er ingenting som tilsier at oppegående, eldre mennesker eller personer med det som sannsynligvis er forbigående depresjoner (og som etter alt å dømme er fysisk i stand til å ta sitt eget liv uten hjelp) skal tilbys legeassistert selvmord, selv om vi skulle tillate det i tilfeller hvor pasienter er terminalt syke og i ekstreme lidelser. "Slippery slope"-argumentasjon er dessverre ikke det spor overbevisende her.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Heisann :')
25 6
Ja til aktiv dødshjelp! Så fremt personen er i stand til å ta en slik avgjørelse selv, burde valget være hans/hennes. Selv ville jeg heller tatt et ordentlig farvel med familie og venner og endt livet på min måte, enn å våkne opp en dag uten å ha fått sagt ordentlig farvel. Enten om jeg hadde hatt kreft eller kun et ønske om å ikke leve lenger, ville nok alle slått seg mer til ro med at jeg endte livet slik i stede for eks. å ikke våkne opp en dag eller hoppe utfor ei bru.

Dette måtte selvsagt blitt utført av spesialister. Enten hos en klinikk, eller et sted du velger. Da kan du trekke dine siste åndedrag hvor enn du vil, ikke nødvendigvis i ei ukomfortabel seng hos klinikken.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg leter etter litt statistikk på hvor mange som er for/mot aktiv dødshjelp. Ser at 82% er for aktiv dødshjelp her på forumet. men bare 500 stemmer. VG fikk 40k stemmer og da var det 66% som var for. Vet noen her om noen større slike spørreundersøkelser?

Og ett spørsmål. Viss over halvparten i norge er for aktiv dødshjelp. Burde det bli lovlig?
De som er imot bør bruke fantasien, om dem ville hatt muligheten til å avslutte sitt eget liv viss man blir dødssyk.
Selv ville jeg hatt muligheten viss jeg f.eks får dødelig kreft. Tanken på hvordan det må være å ligge i ei seng mens man blir sykere og sykere skremmer meg ca like mye som døden. At noen mener at jeg ikke skal få mulighet til å ta ett eget valg viss jeg havner en slik situasjon er provoserende.
Sist endret av sneipen; 2. april 2014 kl. 13:45.
Sitat av sneipen Vis innlegg
De som er imot bør bruke fantasien, om dem ville hatt muligheten til å avslutte sitt eget liv viss man blir dødssyk.
Selv ville jeg hatt muligheten viss jeg f.eks får dødelig kreft. Tanken på hvordan det må være å ligge i ei seng mens man blir sykere og sykere skremmer meg ca like mye som døden. At noen mener at jeg ikke skal få mulighet til å ta ett eget valg viss jeg havner en slik situasjon er provoserende.
Vis hele sitatet...
Hvilket etisk perspektiv skal man se på? Du tenke på enkeltmennesket nå. En leges jobb er å redde liv, hva tenker de viss de må gjøre det motsatte? Har de samvittighet til å ta ett liv? Hvilke verdier er viktige, skal man bare se på enkeltmennesket. Hvordan vil du påvirke samfunnet og miljøet. Hva med andre som kommer i samme situasjon som deg og de VIL leve lengst mulig. Fordi om de ikke har en høy livskvalitet selv liker de kanskje å få høre om andre de kjenner som har det bra. for eks barnebarna osv. Man har sterke smertestillende medisiner så døden trenger ikke nødvendigvis være smertefull. Noen sier bare gud kan bestemmer over død og liv. Skal man dø på grunn av ett kjemisk stoff blir sluppet ut i kroppen vår når man allerede er så nærme å dø naturligt? Mennesker har instinkt å overleve, derfor er man "redde for å dø". er man ei pyse viss man ikke tørr ta våres eget liv? Eller vil det føles riktig å dø med vilje?

nå stilte jeg en del spørsmål for å prøve å finne svar selv. Håper noen kan svare på spørsmåla som jeg stilte i det første innlegget mitt. 2 innlegg tilbake.
Sitat av Sehpirot Vis innlegg
Hvilket etisk perspektiv skal man se på? Du tenke på enkeltmennesket nå. En leges jobb er å redde liv, hva tenker de viss de må gjøre det motsatte? Har de samvittighet til å ta ett liv? Hvilke verdier er viktige, skal man bare se på enkeltmennesket. Hvordan vil du påvirke samfunnet og miljøet. Hva med andre som kommer i samme situasjon som deg og de VIL leve lengst mulig. Fordi om de ikke har en høy livskvalitet selv liker de kanskje å få høre om andre de kjenner som har det bra. for eks barnebarna osv. Man har sterke smertestillende medisiner så døden trenger ikke nødvendigvis være smertefull. Noen sier bare gud kan bestemmer over død og liv. Skal man dø på grunn av ett kjemisk stoff blir sluppet ut i kroppen vår når man allerede er så nærme å dø naturligt? Mennesker har instinkt å overleve, derfor er man "redde for å dø". er man ei pyse viss man ikke tørr ta våres eget liv? Eller vil det føles riktig å dø med vilje?

nå stilte jeg en del spørsmål for å prøve å finne svar selv. Håper noen kan svare på spørsmåla som jeg stilte i det første innlegget mitt. 2 innlegg tilbake.
Vis hele sitatet...
I det scenario jeg peker til bør man se det i pasientens perspektiv.
Ja, leger skal redde liv. Men nå det ikke er mulig bør en pasient ha mulighet, er det bedre å pumpe en pasient full av morfin og vente på at en skal dø.
Hva gode verdier representerer man når en skal tvinges til og vente å dø pga en sykdom pga noen mener at det ikke er riktig at man skal få bestemme selv?

Hva med andre som kommer i samme situasjon som deg og de VIL leve lengst mulig. Fordi om de ikke har en høy livskvalitet selv liker de kanskje å få høre om andre de kjenner som har det bra. for eks barnebarna osv. Man har sterke smertestillende medisiner så døden trenger ikke nødvendigvis være smertefull. Noen sier bare gud kan bestemmer over død og liv. Skal man dø på grunn av ett kjemisk stoff blir sluppet ut i kroppen vår når man allerede er så nærme å dø naturligt? Mennesker har instinkt å overleve, derfor er man "redde for å dø". er man ei pyse viss man ikke tørr ta våres eget liv? Eller vil det føles riktig å dø med vilje
Vis hele sitatet...

Folk er forskjellige, og det eksisterer folk som har stygge diagnoser, folk som vil avslutte livet når livskvaliteten er borte. Hva er det som er så etisk med å nekte den gruppen mennesker det valget?
Synes man bør se litt på hvordan sveits har det.
Jeg mener det finnes gode argumenter både for og mot aktiv dødshjelp.

Jeg er imidlertid for at aktiv dødshjelp skal være lovlig. Hovedargumentet mitt er at hvis jeg skulle havne i en situasjon hvor livskvaliteten min ble vesentlig nedsatt eller hvis jeg skulle få en dødelig sykdom, så vil jeg bestemme selv hvordan jeg forlater denne verden. Å vente på at sykdommen "tar" meg høres ikke spesielt morsomt ut. Siden jeg sterkt ønsker denne muligheten selv kan jeg ikke nekte andre å få den samme muligheten.

Jeg ønsker ikke å dø på den tradisjonelle måten. Faktisk hadde det passet meg bra å kunne hatt en tablett på luring, som gir en ukomplisert og behagelig død, som jeg kunne ta når jeg ikke lenger hadde lyst til å leve videre.

Alle eier sitt eget liv, og jeg skjønner argumentet om at ens egne holdninger og egne standpunkt kan påvirke samfunnet, og at dette må taes med i beregningen, men i dette tilfellet mener jeg at avgjørende vekt må legges på individets rett til å bestemme selv hva som er rett for en selv i forhold til liv og død.
Sist endret av belisarius; 2. april 2014 kl. 17:51.
Dette har jeg tenkt på mange ganger! Om jeg hadde vært i hans situasjon ville jeg nok heller dø jeg også. Det er så klart vanskelig å sette seg inn i hand situasjon. Men jeg kan virkelig ikke se for meg et liv hvor det eneste jeg kunne gjøre var å røre på øynene. Hva får man ut av livet da? Ingen verdens ting. Man føler seg bare til bry for den som må passe på deg 24/7, og det må være forferdelig å bare kunne sitte der uten å gjøre noe resten av livet. Da ville jeg nok ønsket selv å avslutte livet mitt.

Sitat av nikita Vis innlegg
Hvorfor kan ikke de syke bare ta livet av seg selv? Svelg piller, kutt pulsen, kjør rullestolen utfor et stup...
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke så lett når det eneste du kan røre på er øynene dine..
Sist endret av Endorfin; 3. april 2014 kl. 14:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det enkleste hadde vært å fått piller som smertefritt og rolig tar livet av deg på resept, som tas på legesenter/sykehus med fagfolk tilstede. Jeg synes også at aktiv dødshjelp bør tilbys alle, også de som er inne i deprisjoner. Selvsagt bør de først prøve andre utveier, men det bør ikke være et krav. Det blir feil å tvinge mennesker som ikke ønsker å leve til å ta selvmord, som ikke altid virker/kan være en smertefull død. Det bør være opp til hver enkelt å vurdere om man ønsker å leve eller ei.
Sist endret av benboy123; 3. april 2014 kl. 15:40.
Sitat av Monod Vis innlegg
Om jeg kan skyte inn.
Dette er ikke noe som kan gjøres nå i dag (kan gjøres for en del primitive og i hovedsak encellede organismer). Problemet er ikke å fryse ned et lik, kluet er å ikke skade cellene. Videre, neglisjerer man den svær lange listen med tekniske og biologiske utfordringer så vil jo "fryseren" være avhengig av å bli ivaretatt. Krig, politisk uro, naturkatastrofer, energimangel etc, det er mange faktorer som kan påvirke prosjektets resultat.

Og til slutt kan man jo spørre seg om man vil se ut som Ötzi :P
Vis hele sitatet...
Det største problemet med nedfrysningen er jo det at da man blir fryst vil cellene i kroppen din sprenge/bli ødelagt, siden væsken i kroppen din ekspanderes da den blir fryst. Vevet vil bli skadet.

Om du forfryser en hånd godt nok vil armen ''dø''. Det er ikke mulighet for å tine den opp og redde den, siden alt av vev er ødelagt. Utseende er nok det siste du bør tenke på.