Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3024
Holder for tiden på å lese The Dark Tower-serien av Stephen King, og klarer ikke la være å annbefale denne serien til alle jeg kommer over som er interessert i bøker.

Nå som de fleste får sett alle filmene de ønsker å se er det ikke lenger slik at man tanker "WOW! Jeg er sikker på at jeg aldri kommer til å se en bedre film" lenger. Personlig tenker jeg "Den filmen var sinnsyk, og den skriver seg definitivt inn på lista blandt de beste filmene jeg har sett" men jeg er sikker på at jeg kommer til å se noe bedre i fremtiden. Det samme hadde jeg begynt å føle for bøker. Inntil jeg begynte å lese The Gunslinger av Stephen King.. Boken var litt treg til å begynne med, lite forklaring i henhold til universet hovedpersonen befant seg i osv. men jeg sanset at denne boken kom til å gripe meg etter hvert som jeg leste mer, og jeg har aldri tatt mer rett. Det skjønte jeg helt og holdent underveis på bok 2.

Bøkenes sjanger er vel en blanding av horror, action, mystikk og fantasy.

Serien handler om Roland, den siste gjenlevende revolvermannen. Han følger en mystisk person kalt "den sortkledde" med hensikten å nå Det Mørke Tårn, noe som er universets/universenes sentrum og det endelige svar på alt. Det er utrolig mange løse tråder som sakte men sikkert flettes sammen og danner en helhet som ikke ligner noe jeg har sett eller lest tidligere, og jeg vil ikke gå nærmere inn på handlingen i frykt av å spolere noe.

Dette er en relativt dyster serie med direkte og til tider ganske groteske skildringer. Den får frem det beste og samtidig det verste i mennesker på en vidunderlig og grusom måte når det kommer til bl.a. etikk, moral og handling.

Jeg var en tur innom biblioteket etter å ha spillt gjennom Bioshock på leting etter en bok med handling som utspiller seg i et like absurd/freaky univers, men fikk desværre ikke tak i det jeg lette etter. Det gjorde jeg imidlertid da jeg fant samlingen av Bok 1 og 2 i The Dark Tower serien på nattbordet til fattern. Etter å ha lest ferdig bok 3 føler jeg at det minner mer om en blanding av Bioshock og Fallout, og jeg ELSKER det.

Jeg er ikke veldig erfaren med å skrive annmeldelser, men jeg håper dere tar poenget mitt: DETTE ER EN HELT SINNSYKT BRA SERIE!

Her er et utdrag fra bok nr. 2, De Utvalgte:

Jo da. Dette var kvinnen han hadde ført gjennom døren. Da hun kastet et blikk i retning revolvermannen, lot han ikke bare som han sov, for hun ville ha sanset en bløff; han sovnet. Da han følte at blikket hennes beveget seg bort, våknet han og åpnet det ene øyet igjen. Han så henne løfte revolveren - hun viste mindre tegn til anstrengelse enn Eddie hadde vist den første gangen Roland hadde sett ham gjøre det samme - og siktet på Eddies hode. Så ventet hun. Ansiktet uttrykte en ubeskrivelig listighet.
Akkurat da minnet hun ham om Marten.
Hun fiklet med sylinderen, fikk det ikke til ved første forsøk, men fikk så åpnet den. Hun så på tennhetten på patronen. Roland stivnet og ventet først for å se om hun ville oppdage at tennhetten allerede var truffet, ventet så for å se om hun ville snu revolveren, se inn i den andre enden av sylinderen, og oppdage at det var helt tomt der det skulle ha vært bly. Han hadde vurdert å lade revolveren med patroner som hadde klikket, men bare et lite øyeblikk, Cort hadde lært dem at Den kløvfotede til syvende og sist hersker over alle revolvere, og at en patron som klikker èn gang, ikke nødvendigvis gjør det den neste. Oppdaget hun det, ville han springe opp med èn gang.
Men hun svingte sylinderen på plass igjen, og begynte å spenne hanen... men stoppet så igjen. Stoppet for at vinden skulle overdøve det enslige lave klikket.
Han tenkte: Her har vi en til: Herregud, så ond denne er, og beinløs at på til, men hun er en revolverkvinne like sikkert som at Eddie er en revolvermann.
Han ventet sammen med henne.
Det kom et vindkast.
Hun spente hanen og plasserte revolveren drøyt en centimeter fra Eddies tinning. Med ansiktsuttrykket til et morderisk gjenferd, trakk hun av.
Klikk.
Han ventet.
Hun trakk av igjen. Og igjen. Og igjen.
Klikk-klikk-klikk.
<<Forpulte jævel!>> hylte hun og vendte kolben opp med en grasiøs bevegelse.
Roland krøllet seg sammen, men fór ikke opp. Et barn forstår seg ikke på en hane før det har knust fingeren på stiften. Dreper hun ham, dreper hun deg.
Betyr ikke noe,
svarte Corts stemme ubønnhørlig.
Eddie rørte på seg. Og refleksene hans var ikke så ille; han beveget seg raskt nok til å unngå å bli slått bevisstløs eller drept. I stedet for å treffe den sårbare tinningen, knuste den tunge kolben den ene siden av kjeven.
<<Hva i...!>>
<<DIN JÆVEL! JÆVLA HVITING!>> skrek Detta, og Roland så henne heve revolveren for andre gang. Og til tross for at hun ikke hadde bein, og at Eddie hadde rullet seg til siden, var det akkurat på grensen til hva han kunne risikere. Dersom Eddie ikke hadde lært leksa si nå, så ville han aldri gjøre det. Neste gang revolvermannen ba Eddie om å være på vakt, så ville han være det, og dessuen - så var kjerringa rask. Det ville ikke være lurt å basere seg for mye på Eddies hurtighet eller Damens handikap.
Han spratt opp, sprang over Eddie, dyttet henne bakover og landet oppå henne.
<<Så du vil smake på denna, din jævel?>> skrek hun til ham samtidig som hun gned skrittet mot underlivet hans og løftet armen som fortsatt holdt revolveren over hodet hans. <<Vil du ha ´n? Du skal få´re som du vil, lover!>>
<<Eddie!>> brølte han igjen, denne gangen nøyde han seg ikke med å rope, han befalte. Et øyeblikk ble Eddie bare liggende på huk. Øynene var vidåpne, og bloded dryppet fra kjeven, som allerede var begynt å hovne opp. Beveg deg, kan du ikke bevege deg? tenkte han, eller er det det at du ikke vil? Han holdt på å gå tom for krefter nå, og neste gang hun slo med den tunge kolben, ville hun brekke armen hans med den... hvis han da klarte å få armen opp i tide. Hvis ikke, ville hun knuse hodet hans med den.
Så beveget Eddie på seg. Han fikk tak i revolveren idet han kastet seg over henne. Hun hylte, snudde seg mot ham og bet ham som en vampyr, og forbannet han på et så bredt sørstatmål at selv Eddie ikke kunne forstå det; for Roland hørtes det ut som om kvinnen plutselig hadde begynt å snakke et fremmed språk. Men Eddie klarte å vri revolveren ut av hånden hennes, og nå som det truende slagvåpenet var borte, kunne Roland nagle henne til bakken.
Selv ikke da ga hun seg, men fortsatte å vri og kaste på seg og banne. Svetten piplet frem over hele det mørke ansiktet.
Eddie måpte. Munnen åpnet og lukket seg som munnen til en fisk. Han tok prøvende på kjeven sin, krympet seg, trakk fingrene til seg igjen, undersøkte dem og blodet på dem.
Hun skrek at hun skulle drepe dem begge to; de kunne bare prøve å voldta henne, hun skulle drepe dem med fitta si, de fikk bare vente å se, det var ei jævla slem grotte med tenner rundt åpningen, og dersom de ville prøve å utforske den, ville de oppdage det selv.
<<Hva i helvete ->> sa Eddue dynt,
<<Et av revolverbeltene mine - >> glefset revolvermannen andpusten til ham. <<Hent det. Jeg ruller henne over på magen oppå meg, så tar du armene hennes og binder hendene bak på ryggen.>>
<<Ikke TALE OM!>> skrek Detta og spente plutselig den beinløse kroppen med en så voldsom kraft at hun nesten kastet Roland av seg. Han kjente at hun gang på gang prøvede å kjøre det som var igjen av det høyre låret inn i ballene hans.
<<Jeg... jeg... hun...>>
<<Gjør noe, eller Gud forbanne din fars ansikt!>>brølte Roland og endelig beveget Eddie på seg.
Kall meg en snobb, men jeg synes dette er dårlig og banalt, herreversjonen av husmorslitteratur. Fint at du har funnet bøker som du liker, men å gå rundt og reklamere for serien som HELT SINNSYKT BRA blir bare litt for drøyt.
"Hun skulle drepe dem med fitta si"- nøff said.
Jeg valgte det utdraget for å fremheve hvor mørk og brutal handlingen i boken er. Det appelerte ikke til deg, men hver sin smak. Damen i utdraget er schizofren, den ene personligheten er ond som fanden, den andre god som en engel. For å kunne bringe damen med seg (noe som er hans skjebne) må han forene hennes to personligheter. Hvordan hun har blitt schizofren og hvordan han må løse "problemet" er en veldig interessang affære i seg selv. Her skal forfatteren presentere en person som er så ondskapsfull og syk at selv djevlen ville utstøtt henne, og jeg syntes han klarer det på en meget bra måte; banalt og brutalt.

Hva slags bøker liker du? Har du noen annbefalinger?
Sist endret av nilsern; 2. juni 2009 kl. 18:19.
Det er ikke uten grunn at Stephen skriver kvantitativt mye, når innholdet kvalitativt sett er piss.
Jeg liker mye forskjellig.
Om det er fitte, mørke og styggedom du er ut etter,
hva med Charles Buckowski, f.eks hans romaner om Henry Chinaski;
Post office, Factotum og Women. Diktsamlingene hans er også fantastiske.
http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Bukowski

Eller hva med Jens Bjørneboe?
Bestialitetens historie rocker balle. Under en hårdere himmel, vinter i bellapalma, jonas, haiene... the list goes on.
http://no.wikipedia.org/wiki/Jens_Bjørneboe

Jeg tror også du kan komme til å elske Nullpluss av Gert Nygårdshaug.
Boken handler om Tremor Harding som bor i byen Lagendonk. Han beslutter seg for å spise seg selv, siden han har opplevd alt og har all kunnskap. Veldig underholdene lesning, og sær nok til at man bruker hodet litt også.
Flere andre bøker av han er også gode, bl.a. prost gotvins geometri og mengele zoo. Har ikke sjekket ut diktene hans, men om de lever opp til romane, er de også gode. Krimbøkene er også ok.
http://no.wikipedia.org/wiki/Gert_Nygårdshaug
"Vi, de druknede" av Carsten Jensen er en av mine favorittbøker....
I tillegg til det meste av Jens Bjørneboe og Ingvar Ambjørnsen
Jeg regner med at du er interessert fantasy, siden du liker The Dark Tower. Jeg har selv lest de to første på STERK oppfordring fra mannen i mitt lv, men jeg ser ikke det helt store. Har kjøpt treeren, på engelsk denne gang, for å gi den en sjanse.

Om du er på jakt etter litt mer... hva slags ord skal jeg bruke... "high class"- fantasy, anbefaler jeg gode gamle George RR. Martin og hans serie "A song of Ice and Fire". En mer engasjerende serie skal du lete lenge etter. Plottet og intrigene er gode og komplekse, og du får dessuten de elementene man vil ha når man leser fantasy.

"The Gentleman Bastards Sequence" av Scott Lynch er også verdt å få med seg om man liker den litt lettere, mer Terry Pratchett-aktige stilen. Gode bøker!
Prøvde meg på The Dark Tower for ei stund siden... Ble lei av den endeløse gåinga lang den derre stranda eller hva det nå var, kom meg aldri helt gjennom den boka
Jeg leser knapt skjønnlitteratur for tiden, det går mest i biografier - både på norsk og engelsk. Den siste romanen jeg tok fatt i var vel Society of Others, en nokså merkelig bok om en outsider. En villet outsider.
http://www.freakforum.nu/forum/archi...p/t-95910.html

Vel, jeg holder en knapp på Coca hola company. Den er morsom og lese
Hvis du er interessert i fantasy så vil jeg anbefale Tidshjulet-serien av Robert Jordan. Er en veldig bra bokserie som består av ihvertfall 8 mursteiner av noen bøker. Anbefaler virkelig denne serien.
Anbefaler å lese noe annet enn fantasy. Støtter opp om Miles sine forslag.
Kanskje du vil like Neil Gaimans bøker. American Gods er f.eks ganske fin. http://en.wikipedia.org/wiki/American_Gods
Duma Key av Stephen King er BRA. Flere King fans mener det er en av hans beste også. De holder visstnok på med filmatisering as we speak Kan bli spennende..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av nilsern Vis innlegg
Holder for tiden på å lese The Dark Tower-serien av Stephen King, og klarer ikke la være å annbefale denne serien til alle jeg kommer over som er interessert i bøker.

Nå som de fleste får sett alle filmene de ønsker å se er det ikke lenger slik at man tanker "WOW! Jeg er sikker på at jeg aldri kommer til å se en bedre film" lenger. Personlig tenker jeg "Den filmen var sinnsyk, og den skriver seg definitivt inn på lista blandt de beste filmene jeg har sett" men jeg er sikker på at jeg kommer til å se noe bedre i fremtiden. Det samme hadde jeg begynt å føle for bøker. Inntil jeg begynte å lese The Gunslinger av Stephen King.. Boken var litt treg til å begynne med, lite forklaring i henhold til universet hovedpersonen befant seg i osv. men jeg sanset at denne boken kom til å gripe meg etter hvert som jeg leste mer, og jeg har aldri tatt mer rett. Det skjønte jeg helt og holdent underveis på bok 2.

Bøkenes sjanger er vel en blanding av horror, action, mystikk og fantasy.

Serien handler om Roland, den siste gjenlevende revolvermannen. Han følger en mystisk person kalt "den sortkledde" med hensikten å nå Det Mørke Tårn, noe som er universets/universenes sentrum og det endelige svar på alt. Det er utrolig mange løse tråder som sakte men sikkert flettes sammen og danner en helhet som ikke ligner noe jeg har sett eller lest tidligere, og jeg vil ikke gå nærmere inn på handlingen i frykt av å spolere noe.

Dette er en relativt dyster serie med direkte og til tider ganske groteske skildringer. Den får frem det beste og samtidig det verste i mennesker på en vidunderlig og grusom måte når det kommer til bl.a. etikk, moral og handling.

Jeg var en tur innom biblioteket etter å ha spillt gjennom Bioshock på leting etter en bok med handling som utspiller seg i et like absurd/freaky univers, men fikk desværre ikke tak i det jeg lette etter. Det gjorde jeg imidlertid da jeg fant samlingen av Bok 1 og 2 i The Dark Tower serien på nattbordet til fattern. Etter å ha lest ferdig bok 3 føler jeg at det minner mer om en blanding av Bioshock og Fallout, og jeg ELSKER det.

Jeg er ikke veldig erfaren med å skrive annmeldelser, men jeg håper dere tar poenget mitt: DETTE ER EN HELT SINNSYKT BRA SERIE!

Her er et utdrag fra bok nr. 2, De Utvalgte:

Jo da. Dette var kvinnen han hadde ført gjennom døren. Da hun kastet et blikk i retning revolvermannen, lot han ikke bare som han sov, for hun ville ha sanset en bløff; han sovnet. Da han følte at blikket hennes beveget seg bort, våknet han og åpnet det ene øyet igjen. Han så henne løfte revolveren - hun viste mindre tegn til anstrengelse enn Eddie hadde vist den første gangen Roland hadde sett ham gjøre det samme - og siktet på Eddies hode. Så ventet hun. Ansiktet uttrykte en ubeskrivelig listighet.
Akkurat da minnet hun ham om Marten.
Hun fiklet med sylinderen, fikk det ikke til ved første forsøk, men fikk så åpnet den. Hun så på tennhetten på patronen. Roland stivnet og ventet først for å se om hun ville oppdage at tennhetten allerede var truffet, ventet så for å se om hun ville snu revolveren, se inn i den andre enden av sylinderen, og oppdage at det var helt tomt der det skulle ha vært bly. Han hadde vurdert å lade revolveren med patroner som hadde klikket, men bare et lite øyeblikk, Cort hadde lært dem at Den kløvfotede til syvende og sist hersker over alle revolvere, og at en patron som klikker èn gang, ikke nødvendigvis gjør det den neste. Oppdaget hun det, ville han springe opp med èn gang.
Men hun svingte sylinderen på plass igjen, og begynte å spenne hanen... men stoppet så igjen. Stoppet for at vinden skulle overdøve det enslige lave klikket.
Han tenkte: Her har vi en til: Herregud, så ond denne er, og beinløs at på til, men hun er en revolverkvinne like sikkert som at Eddie er en revolvermann.
Han ventet sammen med henne.
Det kom et vindkast.
Hun spente hanen og plasserte revolveren drøyt en centimeter fra Eddies tinning. Med ansiktsuttrykket til et morderisk gjenferd, trakk hun av.
Klikk.
Han ventet.
Hun trakk av igjen. Og igjen. Og igjen.
Klikk-klikk-klikk.
<<Forpulte jævel!>> hylte hun og vendte kolben opp med en grasiøs bevegelse.
Roland krøllet seg sammen, men fór ikke opp. Et barn forstår seg ikke på en hane før det har knust fingeren på stiften. Dreper hun ham, dreper hun deg.
Betyr ikke noe,
svarte Corts stemme ubønnhørlig.
Eddie rørte på seg. Og refleksene hans var ikke så ille; han beveget seg raskt nok til å unngå å bli slått bevisstløs eller drept. I stedet for å treffe den sårbare tinningen, knuste den tunge kolben den ene siden av kjeven.
<<Hva i...!>>
<<DIN JÆVEL! JÆVLA HVITING!>> skrek Detta, og Roland så henne heve revolveren for andre gang. Og til tross for at hun ikke hadde bein, og at Eddie hadde rullet seg til siden, var det akkurat på grensen til hva han kunne risikere. Dersom Eddie ikke hadde lært leksa si nå, så ville han aldri gjøre det. Neste gang revolvermannen ba Eddie om å være på vakt, så ville han være det, og dessuen - så var kjerringa rask. Det ville ikke være lurt å basere seg for mye på Eddies hurtighet eller Damens handikap.
Han spratt opp, sprang over Eddie, dyttet henne bakover og landet oppå henne.
<<Så du vil smake på denna, din jævel?>> skrek hun til ham samtidig som hun gned skrittet mot underlivet hans og løftet armen som fortsatt holdt revolveren over hodet hans. <<Vil du ha ´n? Du skal få´re som du vil, lover!>>
<<Eddie!>> brølte han igjen, denne gangen nøyde han seg ikke med å rope, han befalte. Et øyeblikk ble Eddie bare liggende på huk. Øynene var vidåpne, og bloded dryppet fra kjeven, som allerede var begynt å hovne opp. Beveg deg, kan du ikke bevege deg? tenkte han, eller er det det at du ikke vil? Han holdt på å gå tom for krefter nå, og neste gang hun slo med den tunge kolben, ville hun brekke armen hans med den... hvis han da klarte å få armen opp i tide. Hvis ikke, ville hun knuse hodet hans med den.
Så beveget Eddie på seg. Han fikk tak i revolveren idet han kastet seg over henne. Hun hylte, snudde seg mot ham og bet ham som en vampyr, og forbannet han på et så bredt sørstatmål at selv Eddie ikke kunne forstå det; for Roland hørtes det ut som om kvinnen plutselig hadde begynt å snakke et fremmed språk. Men Eddie klarte å vri revolveren ut av hånden hennes, og nå som det truende slagvåpenet var borte, kunne Roland nagle henne til bakken.
Selv ikke da ga hun seg, men fortsatte å vri og kaste på seg og banne. Svetten piplet frem over hele det mørke ansiktet.
Eddie måpte. Munnen åpnet og lukket seg som munnen til en fisk. Han tok prøvende på kjeven sin, krympet seg, trakk fingrene til seg igjen, undersøkte dem og blodet på dem.
Hun skrek at hun skulle drepe dem begge to; de kunne bare prøve å voldta henne, hun skulle drepe dem med fitta si, de fikk bare vente å se, det var ei jævla slem grotte med tenner rundt åpningen, og dersom de ville prøve å utforske den, ville de oppdage det selv.
<<Hva i helvete ->> sa Eddue dynt,
<<Et av revolverbeltene mine - >> glefset revolvermannen andpusten til ham. <<Hent det. Jeg ruller henne over på magen oppå meg, så tar du armene hennes og binder hendene bak på ryggen.>>
<<Ikke TALE OM!>> skrek Detta og spente plutselig den beinløse kroppen med en så voldsom kraft at hun nesten kastet Roland av seg. Han kjente at hun gang på gang prøvede å kjøre det som var igjen av det høyre låret inn i ballene hans.
<<Jeg... jeg... hun...>>
<<Gjør noe, eller Gud forbanne din fars ansikt!>>brølte Roland og endelig beveget Eddie på seg.
Vis hele sitatet...
Hvilken aldersgruppe mener du disse bøkene mest passer for? personlig syns jeg de virker ganske brutale, men spennende
nilsern's Avatar
Trådstarter
Mange bra annbefalinger her. Takker for det. Leser alt fra fantasy til utopier (selv om jeg holdt på å rive av meg håret da jeg leste 3 sider om hvordan hovedpersonen koker og spiser egget sitt i Epp). Grunnen til at jeg finner The Dark Tower spessielt interessant er at det er den første serien jeg leser som har en så grotesk handling kombinert med ett så bra plot. Må legge til at serien har tapt seg litt siden bok #2, hvertfall i henhold til twists og handling, men det virker som om den tar seg opp igjen.

Det er ikke uten grunn at Stephen skriver kvantitativt mye, når innholdet kvalitativt sett er piss.
Vis hele sitatet...
Det varierer veldig fra bok til bok. Det gjelder å luke ut det som er bra..

Hvis du er interessert i fantasy så vil jeg anbefale Tidshjulet-serien av Robert Jordan. Er en veldig bra bokserie som består av ihvertfall 8 mursteiner av noen bøker. Anbefaler virkelig denne serien.
Vis hele sitatet...
Kom til bok 5, del 1 før jeg fant ut at forfatteren var død Veldig bra serie, men har ikke troen på at noen vil fullføre den på et verdig nivå.

Hvilken aldersgruppe mener du disse bøkene mest passer for? personlig syns jeg de virker ganske brutale, men spennende
Vis hele sitatet...
Om jeg skulle satt "aldersgrense" på den så hadde den nok falt inn under 18 år, men sånt er jo relativt..
Sist endret av nilsern; 16. juni 2009 kl. 13:47.
▼ ... over en uke senere ... ▼
"Den kalde huden" av Albert Sánchez Piñol. Den er endel av en triologi som kan leses hver for seg. Den eneste fellesnavneren er monstre. Den er virkelig fasinerende og skummel, og den kan minne om en fabel.
Sitat av Catnip Vis innlegg
Jeg regner med at du er interessert fantasy, siden du liker The Dark Tower. Jeg har selv lest de to første på STERK oppfordring fra mannen i mitt lv, men jeg ser ikke det helt store. Har kjøpt treeren, på engelsk denne gang, for å gi den en sjanse.

Om du er på jakt etter litt mer... hva slags ord skal jeg bruke... "high class"- fantasy, anbefaler jeg gode gamle George RR. Martin og hans serie "A song of Ice and Fire". En mer engasjerende serie skal du lete lenge etter. Plottet og intrigene er gode og komplekse, og du får dessuten de elementene man vil ha når man leser fantasy.

"The Gentleman Bastards Sequence" av Scott Lynch er også verdt å få med seg om man liker den litt lettere, mer Terry Pratchett-aktige stilen. Gode bøker!
Vis hele sitatet...
Må si meg enig her. Jeg har lest mange bøker, spesielt innen fantasy. "A song of ice and fire" serien er helt klart det beste jeg har lest av fantasy. Jeg er ganske sikker på at serien er minst like mørk, hvis ikke mørkere enn "Dark Tower" serien. Kombiner det med et utrolig bra plot og du får en perfekt serie, anbefalt på det sterkeste!

"Gentleman Bastards" serien er underholdene, spesielt den første boken. Den er ganske lett å lese og man blir ferdig med den ganske fort, anbefalt den også ja.

Hvis du vil lese noe annet enn fantasy så anbefaler jeg "War and Peace" av Leo Tolstoy også. Utrolig bra bok som blir regnet som mange som en av de beste bøkene noen sinne. Den er ganske lang og litt tung da, men absolutt verdt det.
nilsern's Avatar
Trådstarter
Ble litt nysgjerrig på "A Song of Ice and Fire" etter de varme annbefaligene og så på litt fan art og denne: http://www.youtube.com/watch?v=szQ-ZhVxZSU - Ser ut som en spennende saga, men veldig typisk fantasy med handling som utspiller seg i "ridder-tiden", og dette føler jeg på en måte at jeg har lest nok av, og dette er nok en av grunnene til at jeg likte "The Dark Tower" så godt, men jeg skal gi den en sjanse=)
Må si en ting og det er at jeg ikke leser så mye bøker....
Måtte vist si flere ting...
De bøkene jeg har lest i mitt liv er harry potter serien frem til den 5 boka og disse bøkene fikk meg til å åpne øynene for nye bøker. (hvem hadde trodd at bøker var så bra? ja, faktisk bedre en filmene) fantasien?
Det triste er at jeg ikke har lest flere bøker etter harry potter bøkene, vet ikke hvorfor, men det er vel jeg som har vært for slapp...

men isåfall! må si jeg er glad for at du lagde denne posten! det fikk meg til å åpne opp øynene igjen for bøker! og jeg skal gi boka/serien en kjangse, siden den hørtes spennenes/bra ut, etter det du skrev!
nilsern's Avatar
Trådstarter
Hyggelig at du setter pris på anmeldelsen! Bøker er veldig kos når man klarer å "ta del" i handlingen. Bare for å advare deg, bok nr. 1 har en noe treg handling med mange spørsmål og få svar, men prøv å komme deg igjennom og les bok nr. 2. Er først da den virkelige spenningen begynner!