Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  244 117503
For å lage en røykbombe, trenger man veldig få ting.

Utstyrsliste:
1. Salpeter (KNO3 eller Kaliumnitrat)
2. Vanlig sukker
3. Stekeplate, samt en liten gryte
4. Beholder, gjerne en colaboks, eller noe tilsvarende som du føler passer seg.

Salpeter, kan man skaffe seg på Felleskjøpet, Apoteket og mest sannsynlig de fleste "bonde butikker".

Blandingsforhold:
La oss si du skal lage en bombe på 30 gram, det er mye diskusjon angående blandingsforhold, men jeg har kommet frem til at det funker fint å blande likt. Altså 1 del sukker, og 1 del salpeter. Dette betyr da, i denne 30 grams bomba at det brukes 15gram av hver ingrediens.

Slik gjør man:
Smelt sukkeret oppi gryta (eller stekepannen, alt etter hva du har), så overfører du sukkeret oppi beholderen din, bland i salpeteren så snart du har fått sukkeret i beholderen. Rør litt om, for å blande det godt sammen.
Før nedi en form for lunte før blandingen størkner, du kan prøve med vanlig rakett lunter, hjemmelaga lunter, deler av stjerneskudd. Bare vær sikker du får lunten et stykke nedi, så den ikke dauer med en gang.

La blandingen størkne, vent minimum (etter min mening) 1 time.

Så tar du med deg beholderen til en brukbar plass, antenner lunta, og vips.

(Opprinnelig skrevet av møkk på nFF)
[color=red]
Edit: En annen, vel utbredt oppskrift er blandingsforholdene KNO3 60% Sukker 40%. Prepareres på samme måte. Oksygenbalansert blanding (eller, i alle fall NESTEN OB) er 70% KNO3 - 30% Sukrose. Dette brenner raskere, men gir ikke fra seg like mye røyk.[/color]
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg har hørt at man skal blande sukkeret og salpeteret i kjelen, og så overføre til beholder, er dette galt (eller mer farlig)?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Nei. Noen smelter en av delene først, men selv foretrekker jeg å smelte begge deler samtidig.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har prøvd å først smelte sukker og så legge til KNO3. Dette ga et flott resultat. Hvis jeg smeltet begge delene sammen ga dette et litt mørkere, og trolig dårligere, resultat.

Dessuten anbefaler jeg blandingsforholdet 30/70 med mest sukker. Gjør at røyken ikke blir så varm og lettere legger seg langs bakken istedet for å sveve opp.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
jeg bruker 1ts med bakepulver pr 100g KnSu har merket at røyken varer lengre da og legger seg litt mer til bakken istedenfor at røyken stiger rett til værs og forsvinner
skal se om jeg kan legge ut en film med 100g knsu med bakepulver det er en merkbar forskjell
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det som nokk skjer er at bakepulveret sinker reaksjonen, og røyken blir ikke like varm, og vil da gå lavere.
Jo varmere røyken er jo fortere går den opp.
Varmluftsballong prinsipp.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Unnskyld for at jeg bumper tråden.


Er det aldersgrenser eller andre restriksjoner for og kjøpe Salpeter? Kommer det i pulver hvis man kjøper på ett apotek?
Nei, der er ikke aldersgrense.
Ja, det kommer i pulver.
Har søkt litt omkring på nettet men finner ingen pris på Salpeter.

Hvor mye (sånn ca.) koster det for Salpeter på apoteket? Kommer det i store poser?

Og igjen, jeg beklager for og bumpe og spørre dumme spørsmål.
Bestill herifra: http://kjemishop.com/. Mye billigere enn på apoteket.
Det er faktisk b0mb3rm4n og brainiac på forumet her som styrer siden.
Tusen takk for siden. Dessverre er ikke 18 så det enkleste for meg ville vært og kjøpt på apoteket uansett. De selger forresten ikke salpeter på siden, ikke som jeg har sett i alle fall.
Men svovel og diverse andre godsaker tror jeg nok jeg skal spare opp til og få noen til og bestille for meg.

Men hjertelig takk uansett.
Det heter for kaliumnitrat. Og såvidt jeg vet, så trenger du ikke å være 18 år for å bestille!
Må man ikke betale via kort på siden?
Kan du vennligst forklare hvordan man ellers kan betale, jeg vil ikke si jeg har så mye peiling på og handle online.


Kaliumnitrat? Vel, det forandrer vel saken. Ser at de selger 1kg til 50kr.
Du kan bestille med postoppkrav. Dvs at du betaler på postkontoret når varen har ankommet.
Sitat av S3MT3X Vis innlegg
Bestill herifra: http://kjemishop.com/. Mye billigere enn på apoteket.
Det er faktisk b0mb3rm4n og brainiac på forumet her som styrer siden.
Vis hele sitatet...
Helt Feil - Vi styrte gamle NordicChem. NordicChem har slått seg sammen med KjemiShop. Se www.nordicchem.com for info.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Skal bestille KNO3 fra kjemishop.com i morgen og planlegger og lage en liten røykbombe i neste uke.

Men det er (fortsatt..) noe jeg lurer på.

1: Kan blandingen eksplodere eller selvantenne mens du lager det? Hvis du har det f.eks i en brusboks med lunte, vil det da eksplodere eller bare smelte brusboksen?

2: Er røyken giftig?

3: Har lest at man ikke trenger og varme opp det men også bare kan ha det som pulver / blande det med vann så det blir en pasta uten og varme det, er det sant?

3: Annet nyttig som er greit og vite som ikke står i tråden?

Jeg håper dere ikke går lei av mine spørsmål, for det blir sikkert noen fremover.
1:

hvis du har før høy varme mens du smelter det vil det antenne ja, og du får alt i ansiktet, så forsiktighet lønner seg nok brusboksen smelter bare.
2: Om røyken er giftig tror jeg vi har diskutert før, og vi har kommet fram til at selv om den ikke er det, anbefales det selvfølgelig ikke å puste det inn som om det var ren O2.

3: Å blande i pulverform fungerer, men det vil skape mer flamme, brenne opp fortere og skape mindre røyk. Et viktig element er at blandingen må være helt tørr.

3(?): Ikke smak på det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
En kompis fortalte meg at hvis du lagte eksakt denne blandingen som er omtalt i denne tråden og bruker den i en klassisk røyrbombe så vil det eksplodere like godt som med vanlig krutt.

Noen som har erfaring eller noen tanker om dette?
Alle komposisjoner som brenner hurtig og utvikler mye gass kan potensielt brukes i rørbomber. Granulert KNSU fungerer eksempelvis fint til dette, dog ikke like bra som svartkrutt grunnet blant annet brennhastighet.
Sitat av ThomasAdam Vis innlegg
En kompis fortalte meg at hvis du lagte eksakt denne blandingen som er omtalt i denne tråden og bruker den i en klassisk røyrbombe så vil det eksplodere like godt som med vanlig krutt.

Noen som har erfaring eller noen tanker om dette?
Vis hele sitatet...
jeg hadde et lite uhell med en knsu (rc candy) rakett under en test :P ( ps:filmen ).

http://www.youtube.com/watch?v=EzXUM2zOnkY

og "ThomasAdam " granulert knsu er bare kno3 og sukker blandet og ikke smeltet
[COLOR="Red"]FAIL![/COLOR]
JA SÅ HADDE JEG MIS FORSTÅTT HVA DET ER DA!
mvh Kaffe
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Alle komposisjoner som brenner hurtig og utvikler mye gass kan potensielt brukes i rørbomber. Granulert KNSU fungerer eksempelvis fint til dette, dog ikke like bra som svartkrutt grunnet blant annet brennhastighet.
Vis hele sitatet...
Takk for alle svar

Er ny i blanding osv, har tidligere bare brukt tilgjengelig fyrverkeri krutt og riflekrutt så jeg har et par spørsmål...

1. Har granulert KNSU lavere eller høyere brennhastighet enn svartkrutt?

2. Hvordan går man frem for å lage granulert KNSU? Er det bare å blande Kno3 og husholdnings sukker i en bolle? Eller må det males osv?

3. Kan granulert KNSU på noen som helst måte selvantennes etter å ha blitt plassert i røret? Eller er det like stabilt som svartkrutt?
Sitat av kaffe Vis innlegg
jeg hadde et lite uhell med en knsu (rc candy) rakett under en test :P ( ps:filmen ).

http://www.youtube.com/watch?v=EzXUM2zOnkY

og "ThomasAdam " granulert knsu er bare kno3 og sukker blandet og ikke smeltet
Vis hele sitatet...
Det var ikke det jeg mente med granulert KNSU, nei. Jeg mente en sammensmeltet blanding av KNSU som deretter knuses i mindre biter, eller granuler om du vil.

Når det kommer til spørsmålene dine:
1: KNSU har lavere brennhastighet enn normalt BP (dog hvis det er ræva BP er det vel samme greia)
2: Sjekk oppskriften på første side av tråden
3: Det er veldig stabilt. Mindre friksjonssensitivt enn svartkrutt, for eksempel. Bør dog ikke oppbevares, da det trekker fuktighet fra lufta,
Takk Bjølg, virker som om du bra peiling på dette...

Dine svar fører meg til noen nye spørsmål

1. Så hvis jeg forstår rett vil jeg i dette tilfellet ettertrakte en blanding som har rask brennhastighet? Da er det vel best for meg med en 70-30 blanding som forklart på side 1?

2. Vil KNSU fungere bedre i en rør bombe dess finere malt/granulert det er?

3. Hvordan får jeg granulert dette skikkelig uten spesial utstyr?

4. Jeg så på Ingrediens tråden og stusset litt over dette:
Kaliumnitrat: Apotek, (anbefales ikke) Fellskjøpet, fåes som Krista-K Plus

Hvor er det Kaliumnitrat ikke anbefales å kjøpes? Apoteket eller Felleskjøpet? Og hvorfor?
1: Jepp
2: Inntil en viss grad. En kornstørrelse på rundt 2-3mm vil funke finfint, men større går også an.
3: Lag vanlig KNSU, vent til det stivner, knus på foretrukket måte. Vil anbefale å fordele smeltet KNSU i små biter, sli at du slipper prakket med å skulle lage korn av en diger kump.
4: Apoteket anbefales ikke grunnet blodpris. FK er ca 1000 ganger billigere.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Der kom bjølg før meg på Kaffe's påstand... Hrmpf!
Jaja, i allefall granulert KNSU er _granulert_ KNSU...

Anngående det i en rørbombe, viss man har en booster på ca ett par gram BP, som antenner veldig kjapt og får fylt røret med varme gasser og anntent alle granulene samtidig, så kan det bli litt bedre.
Har noen siste spørsmål

1. Er det bare til å blande bp in i det ferdig granulerte KNSU'en eller bør jeg bare ha en liten ladning med bp der lunta antenner først for å få en slags kick start på bomba?

2. Hvor hardt bør jeg pakke denne blandingen i røret?

3. Hvordan vil dette fungere i forhold til å bare bruke riflekrutt?
1: Stemmer det, å ha det ved lunta vil være det mest effektive.
2: Det lønner seg å ikke pakke den for tett, men å la det være luft imellom granulene. Større brennoverflate = større brennhastighet.
3: Riflekrutt er laget for å utvikle mye gasser fort, og egner seg derfor sikkert bedre til rørbomber enn KNSU. Dog lønner KNSU seg svært når det kommer til økonomi, da begge ingrediensene er mulige å skaffe til svært lav pris.
Ja, er egentlig ganske logisk... Bare greit å hørre fra noen som virkelig kan det...
to spørsmål til som jeg ikke finner svaret på

1. Er det noe forksjell i kvalitet på Kaliumnitrat man kjøper på apoteket og felleskjøpet?
Er det ikke masse annet dritt i Krista K pluss som ikke er helt gunstig?

2. Hva heter det produktet du får kaliumnitrat i hos apoteket? Eller får man 100 g rent kaliumnitrat pulver hvis man går og spør etter det?
Sitat av ThomasAdam Vis innlegg
Ja, er egentlig ganske logisk... Bare greit å hørre fra noen som virkelig kan det...
to spørsmål til som jeg ikke finner svaret på

1. Er det noe forksjell i kvalitet på Kaliumnitrat man kjøper på apoteket og felleskjøpet?
Er det ikke masse annet dritt i Krista K pluss som ikke er helt gunstig?

2. Hva heter det produktet du får kaliumnitrat i hos apoteket? Eller får man 100 g rent kaliumnitrat pulver hvis man går og spør etter det?
Vis hele sitatet...
1.har selv fra fk funker til absolutt alt jeg lager krutt ,knsu ,rc candy ,stjerner osv..
de er velig rent også er til å anbefale ,

2.du bare spør om har kaliumnitrat så har de på 90g bokser til 100kr
om du får kjøpt der eller ikke kommer an på humøret til kjerringa bak disken ,har selv erfart at de som regelt ikke er i humør til å selge svovel å kno3 :/

men du kan også kjøpe fra http://www.kjemishop.com/ har selv bestilt der fra fikk det på 4dager og det jeg bestilte var av knall kvalitet så jeg kan anbefale kjemishop
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Krista-K består av 98% ren KNO3, tilsatt antiklumpemiddel. De resterende 2% er jeg ikke sikker på, men jeg har hørt at det er CaNO3. Hvis det er tilfellet så vil det ikke ha noe å si for pyrotekniske komposisjoner.
tok meg tid i dag til og teste denne oppskriften men en ting jeg syntes var litt dumt var at sukkeret stivna så fort at jeg nesten ikke fikk blandet kaliumnitratet i det., haha men det funka etter vært.
▼ ... over en uke senere ... ▼
er man nødt til å smelte det? eller går det an å bare blande godt?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Man kan bare blande det godt, men det brenner mye hissigere og er enklere å håndtere hvis man smelter det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Endelig fikk jeg tak i kaliumnitrat

Det første jeg gjorde var å sjekke denne oppskriften, så jeg kunne den utenat.
Jeg laget først på denne måten her , men jeg fikk ikke til å blande kaliumnitratet inn, så jeg prøvde å varme både sukkeret og kaliumnitratet på likt.
Det funket veldig bra og jeg er fornøyd med det siden det var første gang

Det blir nok noen sånne til nyttår da, hvis jeg får tak i mere kaliumnitrat
Jeg kjøpte noe KNO3 fra en venn av meg som bare så vidt fikk tak i en 25kg sekk fra felleskjøpet for 150kr. Når han var i butikken spurte han om de hadde krista-k, men de i butikken sa at de ikke visste hva det var.
Han ringte til de og spurte igjen, og plutselig da hadde de xD
Han ble spurt hva navnet til faren hans var, så han bare gjettet et navn og det stod faktisk i kundelista xD

Så nå skal jeg lage røykbombe
▼ ... over en uke senere ... ▼
*bump*

Jeg har nå fått laget litt KNSU for første gang. Stoffet brant ganske godt og røyk en del.

Da jeg først lagde det startet jeg først med og smelte sukkeret, så la jeg til salpeter. Det brant Ok.

Så prøvde jeg og smelte sukkeret og ta det i en beholder for så og legge til salpeter. Brant OK det også men ble veldig ujevnt blandet selv om jeg hadde nøyaktige mål.

Til slutt men ikke minst startet jeg med og ta 400ml vann i en beholder, la vannet koke så oppløse salpeter og så sukkeret.
Vannet måtte koke en god stund før jeg sto igjen med bare KNSU, men slutt resultatet ble mye bedre og jeg kunne forme det som modulær!


Jeg har ett tynt stål rør på ca. 1.1/2 - 2cm i omkrets og ca. en meter langt som jeg skal fylle med KNSU og tenne på på nyttårsaften, gleder meg veldig. (har også to 120/130 grams røyk"bomber" jeg skal tenne på i morgen)
Jeg brukte oppskriften på "legendary smokebomb" med 60/40/40 (KNO3/Sukker/paraffin voks). Det brant seint og ga MASSE røyk.

Jeg kommer til å bruke den oppskriften til alle røykbomber, her er link: http://www.pyrosummit.com/guides/mastermind/lsmoke.html
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Til slutt men ikke minst startet jeg med og ta 400ml vann i en beholder, la vannet koke så oppløse salpeter og så sukkeret.
Vannet måtte koke en god stund før jeg sto igjen med bare KNSU, men slutt resultatet ble mye bedre og jeg kunne forme det som modulær!
Vis hele sitatet...
Når det er helt tørt kan det ikke formes, da det blir krystalinsk. Når det er helt tørt brenner det en del bedre
Sitat av Up Vis innlegg
Når det er helt tørt kan det ikke formes, da det blir krystalinsk. Når det er helt tørt brenner det en del bedre
Vis hele sitatet...
Når jeg kokte KNO3 og Salpeter med vann ble sluttresultatet faktisk bedre. Satte det rett i kjøleskapet i en halvtimes/times tid og så la jeg det i en pose.
Tente det på i dag, røyk ganske bra.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hvorfor la du det i kjøleskapet?
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Når jeg kokte KNO3 og Salpeter med vann ble sluttresultatet faktisk bedre. Satte det rett i kjøleskapet i en halvtimes/times tid og så la jeg det i en pose.
Tente det på i dag, røyk ganske bra.
Vis hele sitatet...
Jeg håper du mente sukker og salpeter?
KNO3 = salpeter

Ikke så dumt å legge det i kjøleskapet, det herder fortere.
Mente sukker og salpeter ja. Min feil.

Up: Det herder fortere som Dwerg sa.
ja jeg har også erfart at rc-candy en blir mye harderer hvis jeg legger motoren i fryseboksen etter at jeg har lagt i rc candy en
Men vannet fordamper saktere i et kjøleskap enn det ville gjort i varmere omgivelser. Mer vann = dårligere forbrenning.
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Men vannet fordamper saktere i et kjøleskap enn det ville gjort i varmere omgivelser. Mer vann = dårligere forbrenning.
Vis hele sitatet...
nope de er mesten ikke vann i rc candy i de hele tatt , for for at rc candy en i de hele tatt skal brenne så må de nesten ikke være vann i den , de er derfor at du må trykke den utover plata sånn at du får steket bortvannet

[COLOR="Red"]beklager for misforståelsen da Bjølg jeg bare trodde at de var rc -candy du siktet til med en gang [/COLOR]
Nå snakka jeg ikke om RC-candy heller, men KNO3 og sukker løst i vann og rekrystallisert.
Har laget KNSU nå, blandet 50/50 med ca 100g totalt. Når jeg setter den på blir det bare en stor flamme med lite røyk. Noen Innspill på hva jeg kan gjøre galt? Er ny i gamet og har bare gjort dette èn gang...
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av MarineA Vis innlegg
Har laget KNSU nå, blandet 50/50 med ca 100g totalt. Når jeg setter den på blir det bare en stor flamme med lite røyk. Noen Innspill på hva jeg kan gjøre galt? Er ny i gamet og har bare gjort dette èn gang...
Vis hele sitatet...
Tørmikset du eller smeltet du det sammen?
Etter egne erfaringer fungerer det mye bedre å smelte det sammen!
Hvordan kaliumnitrat (KNO3) brukte du?
ja jeg smeltet alt sammen, hev oppi Kaliumnitrat og sukkeret i samtidig. Bruker Multi-K som Kaliumnitrat. Hos meg blir massen kålsvart, har dette noe å si? Er også usikker på hvor lenge jeg skal smelte det sammen...