Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3415
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det noen som liker det bedre en og røyke?
Når jeg leser om det virker det nesten "skumlere" en lsd for eksempel, som jeg har en del erfaring med.
Kan man ha "store" opplevelser på edibles?

Det jeg liker best med cannabis er dypere tanker og følelser som uteblir litt når jeg har toleranse. God ide og prøve edibles?
Jeg røyker som regel 0,08-0,1 når jeg vape`er så samme prosedyre etter 45 minutter ca.

Hvordan føler man seg dagen etterpå kontra røyking?

Noen tanker om hvor mye jeg burde prøve?
Må hasjen decarb`es?
Her må du bare prøve deg forsiktig frem tror jeg. Jeg har fått heftig dårlige opplevelser på edibles. Men jeg freaker lett ut ellers også når jeg røyker. Jeg hadde cannabis smør som jeg blandet ut i teen. Men det ble ikke fordøyd ordentlig før jeg spiste mat. Trodde det ikke kicket inn skikkelig så jeg spiste mer. Det angret jeg veldig på. Tror det skal gå greit om du spiser det sammen med noe lite slik at det ihvertfall går ned til fordøyelsessystemet ditt.
Edibles gir meg definititvt en mer psykadelisk rus enn hva vaping og røyking. Dette skyldes bl. a. av dosering men også pga leveren danner et annet mer potent stoff da THC'et brytes ned om jeg ikke husker helt feil.

Med det sagt har aldri følt at det er en genuin trip på samme nivå som LSD eller sopp. Mer som at du er insane fjern og blir fjernere for hvert kvarter som går.

Om du våger deg ut er det ganske tydelig at man er potte fjern da øynene gjerne blir blodsprengte. Har tatt meg selv i å planlegge en tur på butikken i typisk rushtid for å snu i døra når jeg ser meg selv i speilet.
Merk at jeg nå snakker om dosering i det høyere siktet (1g +). Lager ofte edibles av vape aske, da har jeg beregnet meg fram til at omtrent to fulle snusbokser med aske er nok til en ganske trippy aften. Lager man mindre doseringer er det selvsagt mulig å begrense hvor påvirket man vil bli.
Jeg tenker og prøve edibles er en fantastisk idé, her har du noen positive sider.
  1. Lungene blir spart.
  2. Luktfritt etter du har laget dem, lager du litt mengder er ikke lukt en bekymring.
  3. Det varer mye lengre, noe som er pluss og minus.
  4. Du bruker mindre cannabis, penger spart.

Jeg liker edibles bedre grunnet ingen lukt etter du har laget dem. Noia med røyking over at naboen kan ha lukta det, ødelegger litt av opplevelsen for meg.

"skumlere" en lsd for eksempel, som jeg har en del erfaring med.
Kan man ha "store" opplevelser på edibles?
Vis hele sitatet...
Kan vere uheldig og grønne ut.

Hvordan føler man seg dagen etterpå kontra røyking?
Vis hele sitatet...
Problemet er når den ikke hitter før jeg har sovnet, våkner jeg alltid opp med hodepine og dårlig søvn.

Noen tanker om hvor mye jeg burde prøve?
Må hasjen decarb`es?
Vis hele sitatet...
0,05 til 0,1 for en behagelig opplevelse.

Min erfaring er at de blir mye kraftigere om du decarber.
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Prøv også å forme cannabutter som små tamponger, frys ned, og ta det så rektalt. Gir en helt annen form for rus, og varer lenge.
Jeg liker å ha kontrollen, så edibels er ikke for meg, men rektalt føler jeg at fungerte bedre (rusen kommer ganske raskt, og bare å "spyle" ut når man føler man har fått nok).
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det noen som liker det bedre en og røyke?
Vis hele sitatet...
Ja, egentlig. Gjør det alt for sjelden though, er så mye kjappere å bare ta seg et trekk. Men hver gang jeg spiser så tenker jeg alltid "hvorfor gjør jeg ikke dette oftere?"
Jeg opplever det som mye mer euforisk enn når jeg røyker.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når jeg leser om det virker det nesten "skumlere" en lsd for eksempel, som jeg har en del erfaring med.
Kan man ha "store" opplevelser på edibles?
Vis hele sitatet...
Det er kanskje ikke lett å tro på før du opplever det, men cannabis i edibles har et utrolig mye større psykedelisk potensiale enn ved å bare røyke det. Man kan innta mye mer, og det varer mye lengre enn røyking. Så om man først går på en smell, er man "in for a ride", på godt og vondt.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det jeg liker best med cannabis er dypere tanker og følelser som uteblir litt når jeg har toleranse. God ide og prøve edibles?
Jeg røyker som regel 0,08-0,1 når jeg vape`er så samme prosedyre etter 45 minutter ca.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg forstår rett, så savner du dypere tanker og introspeksjon, fordi du har opparbeidet en toleranse?
Edibles treffer på en annen måte enn ved røyk/vape, så det er verdt å prøve om man er veldig innrøyka og tolerant. Det er ikke tull at det gir en mer euforisk rus enn ved røyking heller, men jeg orker ikke søke opp vitenskapen bak det akkurat nå - har akkurat våknet Men jeg mener det var noe om metabolisering av delta-thc i leveren eller noe...

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan føler man seg dagen etterpå kontra røyking?
Vis hele sitatet...
Husker ikke Sikkert bakfjern som ei fele, men du vil ikke føle deg så tung og groggy i lungene pga røyk/vape hvertfall. Hvis du ikke overdriver og tar jævlig stor dose eller tar det for seint, så skal det være helt greit.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen tanker om hvor mye jeg burde prøve?
Må hasjen decarb`es?
Vis hele sitatet...
Dosering kan være litt tricky på edibles. Mange som er innrøyka tar alt fra 0.5-1g i en joint og tror de kan ta samme dose i edibles... For mange blir det en litt for heftig kveld, siden edibles funker på en annen måte enn røyk/vape. Folk kan også bli utålmodig og ta mer enn de tåler fordi de ikke ventet lenge nok på funken. Det kan seriøst ta opp til 1-2 timer før det kicker inn.

Min anbefalning er å decarbe det, spesielt om det er grønt. Hasj er visst ofte semi-decarbed fordi de ofte bruker varme når de presser hasjen sammen i produksjonen, men jeg pleier å decarbe hasjen i 30 min på 100-120 grader. Pakker den inn i aluminiumsfolie selvsagt.

Grønt er ikke decarbed fra før, så der anbefales det at man gjør det for å få maks utbytte i potensen.

https://wayofleaf.com/education/decarboxylation

Jeg har generelt hatt størst suksess med bakevarer forresten. Har ofte laget kjapp skakkao (og glemt decarbing). Mener å huske at ca halvparten av gangene jeg har laget skakkao så ble det litt i minste laget.
De gangene jeg har bakt muffins eller brownies, har det som regel vært 100% suksess. Det er nok fordi stekingen sørger for en grei decarbing, mens skakkao går mye fortere og garanterer ikke en god decarb, men mindre man er nøye med å gjøre dette på forhånd.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Prøv også å forme cannabutter som små tamponger, frys ned, og ta det så rektalt. Gir en helt annen form for rus, og varer lenge.
Jeg liker å ha kontrollen, så edibels er ikke for meg, men rektalt føler jeg at fungerte bedre (rusen kommer ganske raskt, og bare å "spyle" ut når man føler man har fått nok).
Vis hele sitatet...
Har hørt man kan putte mye rart i rassen, men hadde faktisk ikke sett for meg cannabis Er dette sant, eller er det tidenes cope? Klarer nesten ikke å tro på det. Taes thc opp gjennom slimhinnene, altså? Trodde det måtte gjennom leveren eller lungene...
Sist endret av Alzo88; 13. mai 2021 kl. 14:37.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mange bra svar

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det noen som liker det bedre en og røyke?
Vis hele sitatet...
Ytterst få, dette er mest fordi det er vanskelig å kontrollere. Du må enten sette av dagen til edibles eller røyke.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan man ha "store" opplevelser på edibles?
Vis hele sitatet...
Ja, edibles kan være mer heavy og psykedelisk vs spaca og lættis fra røyk.

Har selv opplevd ekstremt intense farger og sett fargenyanser jeg aldri hadde sett tidligere. Og en intens følelse av at sola er ekstra varm og vinden ekstra bløt etc.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan føler man seg dagen etterpå kontra røyking?
Vis hele sitatet...
Mer sigen. Såvidt fjern, men bare akkurat så det er mest irriterende. Vil si det gir litt mer abstinenser.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen tanker om hvor mye jeg burde prøve?
Vis hele sitatet...
Tommelfingerregel er spis halvparten av hva du ville røyka i løpet av dagen. Mindre om du planlegger å røyke i tillegg.

Om du vil spise mer, sørg for at det går minst 2 timer og ett godt måltid mellom dosene.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Må hasjen decarbes?
Vis hele sitatet...
Ja, vannbad er enklest, les svaret til Alzo88.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vannbad: Liten kjele med hasj og smør/kokosolje, som flyter oppi en større kjele, denne med kokende vann, i minst 1 time. Thats it.
Jeg liker ikke å røyke. Blir paranoid av lukten.
Man kan mikrodoserer hasj (smeltet i olje over stearinlys i et par minutter) av og til. Man blir mellow, positiv og happy. Lager man stort og har i en flaske med pipette. Så er det bare å riste å innta noen dråper. 10 dråper og man blir skjev som det rette tårnet i Pisa

Bon appétit
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Edibles er bedre målt på veldig mye, men tid før effekt starter, økt psykoaktivitet, lengde på rus, gjør det kvalitativt annerledes enn å røyke en rev.

Helsemessig er det vel aller best med balansert grønn i edible form
Sist endret av meaculpaUIO; 14. mai 2021 kl. 15:32.
Min oppskrift på suksess :

Decarbe 3 g weed i komfyren. 120 grader i 25 min.

Bland weeden i smeltet smør og følg denne oppskriften:

https://www.tine.no/oppskrifter/kake.../saras-cookies

Vipps har du 30 cookies. Ta maks 1 per session.

Enjoy!
Jeg har personlig ikke særlig sansen for ediebles, det er litt som et annet rusmiddel og jeg føler at risikoen for overdosering eller kjipe bivirkninger som angst eller fysiske ubehag er så store på ediebles.
Har prøvd edibles en håndfull ganger og syntes jeg får mye bedre funk av røyking da edibles ikke kivker ordentlig på meg til tross for ganske store doser, men når det er sagt så har edibles egenskeper som røyking ikke har som for eksempel at jeg klarer å oppføre meg normalt selvom jeg er relativt fjærn så det er en fin ting
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sikkert dumt spørsmål, men når man decarber, typ 120 grader i 30 min, trenger man da ikke smelte det lenge med fettet?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sikkert dumt spørsmål, men når man decarber, typ 120 grader i 30 min, trenger man da ikke smelte det lenge med fettet?
Vis hele sitatet...
Jo det må(absolutt burde) du.
Jeg pleier å la det ligge i varmt smør/fett/olje i et sted mellom 1-2 timer. Trenger ikke nødvendigvis ha på varme på stekeplaten kontinuerlig heller, bare nok til at det først er skikkelig varmet opp og så la stå så lenge du har tid til. Smeltet fett holder seg varmt eksepsjonelt lenge. For mest nøytral smak på fettet kan MCT olje anbefales, finnes på div helsekost eller innvandrerbutikker.
Lagde edibles for første gang noen mnd tilbake og det falt veldig i smak. Synes det er best mtp lukt og oppbevaring. Jeg må planlegge litt mer når og hvor lenge jeg skal være rusa kontra røyking som er lettere å dosere i tillegg til at den kommer fort også går nedover. Edibles kommer mer sigende før du når toppen og deretter dabber av. Rusen er så å si det samme imo, kanskje litt mer i det indre med edibles - om det gir mening.

Ikke prøvd noen syke doser på dette. Ett kakestykke er vel på ca 0,2g. Brukte 5g decarbet weed til 150g smør. Spiste noe rett før jeg la meg en dag, sov godt hele natten og følte meg vanlig dagen derpå. Men igjen, ingen store doser. Kanskje 0,1g. Decarbet i en time på 110grader før jeg lagde cannasmør og bakte med det.
Less is more er min erfaring med edibles. For mange år siden lagde jeg en hel masse cookies på kanskje 0,1-0,2 pr cookie. Og fant ut at sweetspot var en kvart cookie for en digg kjærlig følelse i kroppen og ekstra musikk og danseglede gjerne kombinert med å gå ut e.l. For mye og man risikerer å ende opp som zombie i sofaen som ikke er noe særlig.

Er ofte litt innkjøring for å finne sweetspot også. Sånn sett greit å ha litt mengder, så man slipper ny innkjøring fra gang til gang.

Å lage cabnabutter over svært lang tid forkorter også tiden det tar før det kicker. Jeg lot det putre i vannbad i over et døgn. Da tok det en halvtime før man merka effekt (istedet for den klassiske: "dette funker jo ikke" før det smeller etter 3 timer)

Sammenligna med tradisjonelle psykedelika blir edibles ofte tyngre og mindre klar følelse i større mengder. Men i mindre doser har man en klar god følelse på linje med minidose psykedelika.
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Synes edibles er oppskrytt. Uansett mengde får jeg aldri samme headspace og må røyke i tillegg, men med en tung og slapp kropp. Kanskje det funker bra om man har kroppslige plager cannabis hjelper mot?