Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  162 18023
En kveld på byen lurte to personer meg til å ta ut 5000kr til dem når jeg var tydelig beruset på alkohol. Det eneste jeg husker var at de sa til meg at vi skulle kjøpe mer alkohol, og at ingen av dem hadde kortet sitt sånn at jeg måtte ta ut penger. Jeg tok ut pengene, jeg var så beruset at fra hva jeg husker så var det som at jeg bare hadde tatt ut en to-hundrelapp. Tiden gikk og vi fikk kjøpt noe mer drikke. Så tok de meg med et til et nach, noe som dumme meg skulle sagt nei til å bli med på ettersom det verste skjedde her. De ga meg enda mer drikke, på dette tidspunktet var jeg så full at jeg nesten ikke klarte å prate ordentlig engang. Utover kvelden klarte vedkommende å stjele min mobil også sammen med bankkortet og overføre 28 000kr til seg selv gjennom vipps, og bestille flere ting over internett. Disse menneskene hadde ikke drukket noe som helst, og var fullstending tilregnelig sammenlignet med meg. Det er tydelig at de utnyttet meg fordi jeg var såpass beruset, og at de fikk takk i alt av koder til bankkort og mobilen min pga dette. Jeg har vel krav på å få pengene tilbake gjennom loven? Jeg er en student og disse pengene har jeg fått fra lånekassen til å betale for skolen jeg går på, jeg er virkelig helt knust og lei meg nå... Jeg bor i tillegg alene så har ingen som kan hjelpe meg. Får ikke engang kontakt mine foreldre siden mobilen min ble frastjålet. Jeg sitter her og er i sjokk og veldig lei meg rett og slett, dette er så sinnsykt at jeg nesten ikke trodde på hva som sto på kontoutskriften. Setter veldig stor pris på alt av svar.
Dette hørtes ikke noe greit ut i det hele tatt.

Har du tatt kontakt med politiet og anmeldt forholdet? Hvis ikke det er noe åpenbart som forhindrer deg fra å anmelde ville jeg begynt der, kanskje gitt de én advarsel først og si du er villig til å droppe politiet om pengene er tilbake i løpet av kvelden. Men om dette er nytteløst, noe jeg tipper det er, ville jeg anmeldt, og jeg ville ikke ventet med å gjøre det.

Masse lykke til!
Sist endret av stranger; 4. desember 2020 kl. 20:06.
Sitat av stranger Vis innlegg
Dette hørtes ikke noe greit ut i det hele tatt.

Har du tatt kontakt med politiet og anmeldt forholdet? Hvis ikke det er noe åpenbart som forhindrer deg fra å anmelde ville jeg begynt der, kanskje gitt de én advarsel først og si du er villig til å droppe politiet om pengene er tilbake i løpet av kvelden. Men om dette er nytteløst, noe jeg tipper det er, ville jeg anmeldt, og jeg ville ikke ventet med å gjøre det.

Masse lykke til!
Vis hele sitatet...
Jeg var hos politiet tidligere idag, så saken er anmeldt. Problemet er det at jeg ikke vet hva disse personene heter siden jeg bare tilfeldigvis møtte dem når jeg skulle hjem fra byen. De var dumme nok til å vippse pengene til seg selv så politiet vet hvem som mottok pengene hvertfall. Men det er jo ikke sikkert at den som fikk pengene tilsendt har noe å gjøre med disse menneskene uansett, men det er hvertfall en start. Det viktigste for meg er egentlig å få pengene mine tilbake.. Hvordan er prosessen, er det sånn at jeg må kontakte banken? Høre med forsikiringen? Takk igjen.
Uten å vite sikkert tror jeg du kan få litt problemer her mtp at både vipps og mobil gjerne krever en form for innlogging. Hvordan fikk de tilgang til log in selv om de stjal mobil og kort? Har lest om saker der folk er lurt for typ hundretusen + kr på strippeklubber i østblokk land der retten har kommet til at de måtte dekke hele tapet selv pga tilgangskoder. Og disse sakene handlet vel strengt tatt om en 4 sifret pin slik at et gløtt over skuldra eller filming når noen taster pin er nok til å tappe konto. I din sak er både mobil og kort borte. Du har selv tatt ut fem flak fra minibank også er konto senere tømt. Hvordan fikk de tilgang til vipps?

Vet du hvem disse folka er? Ta tipset til stranger og kontakt dem og si at du anmelder dem om ikke kort, mobil og penga blit tilbakebetalt. Om du ikke hører noe fra de så får du reise på stasjonen og snakke med politiet og høre om de kan hjelpe deg. Om du vet hvem de er så kan du vel få tilbake penga gjennom sivil sak? Ja nei jeg vet jo ikke egentlig. Snakk med politiet du, de kan nok hjelpe deg mer enn jeg kan. Håper virkelig dette ordner seg.
Sist endret av _abc_; 4. desember 2020 kl. 20:19.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Uten å vite sikkert tror jeg du kan få litt problemer her mtp at både vipps og mobil gjerne krever en form for innlogging. Hvordan fikk de tilgang til log in selv om de stjal mobil og kort? Har lest om saker der folk er lurt for typ hundretusen + kr på strippeklubber i østblokk land der retten har kommet til at de måtte dekke hele tapet selv pga tilgangskoder. Og disse sakene handlet vel strengt tatt om en 4 sifret pin slik at et gløtt over skuldra eller filming når noen taster pin er nok til å tappe konto. I din sak er både mobil og kort borte. Du har selv tatt ut fem flak fra minibank også er konto senere tømt. Hvordan fikk de tilgang til vipps?

Vet du hvem disse folka er? Ta tipset til stranger og kontakt dem og si at du anmelder dem om ikke kort, mobil og penga blit tilbakebetalt. Om du ikke hører noe fra de så får du reise på stasjonen og snakke med politiet og høre om de kan hjelpe deg. Om du vet hvem de er så kan du vel få tilbake penga gjennom sivil sak? Ja nei jeg vet jo ikke egentlig. Snakk med politiet du, de kan nok hjelpe deg mer enn jeg kan. Håper virkelig dette ordner seg.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt sikker på hvordan de fikk tilgang til vipps. Det jeg mistenker er at vedkommende har sett på mobilskjermen min mens jeg logget inn på Vipps dessverre... De kan jo også bare ha gjettet til seg koden siden den ikke er så spesielt vanskelig, man vet jo aldri hvor desperate sånne kriminelle mennesker er. Kjente ingen av disse menneskene som sagt, og siden jeg var såpass full så husker jeg ikke engang navnene dems.
Om jeg skal tippe vil banken din si at du har vært uansvarlig og derfor må ta tapet selv. Det er jo ikke bare vipps kode. Du har også mistet kortet, mobilen og tatt ut en haug med cash fra minibank.

Vi får håpe jeg tar feil og at dette løser seg slik at du ikke trenger møte jula blakk og bitter.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om jeg skal tippe vil banken din si at du har vært uansvarlig og derfor må ta tapet selv. Det er jo ikke bare vipps kode. Du har også mistet kortet, mobilen og tatt ut en haug med cash fra minibank.

Vi får håpe jeg tar feil og at dette løser seg slik at du ikke trenger møte jula blakk og bitter.
Vis hele sitatet...
Hvordan har jeg vært uansvarlig?:/ Alle drikker seg jo fulle når de drar ut på byen, spesielt studenter på min alder. Det er ikke min feil at jeg møter på andre mennesker som utnytter meg når jeg er i en beruset tilstand for å oppnå en uberettighet vinning. Det står jo i loven dette. Kan jo sammenligne det med en voldtektsepisode; bare fordi en person av motsatt skjønn drikker seg uforsvarlig dritings, betyr ikke det at andre mennesker har rett til å gjøre hva enn de vil med vedkommende.
har de brukt vipps så står jo navnet der. Går såvidt jeg vet ikke ann å bruke vipps uten å være bekreftet med bankID.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
har de brukt vipps så står jo navnet der. Går såvidt jeg vet ikke ann å bruke vipps uten å være bekreftet med bankID.
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde å søke navnet opp men fant ingenting.. Men hva er poenget med hvordan de kom seg inn på vipps? Uavhenging av hva dem gjorde så gir det dem ikke rett til å bare ta alle pengene jeg har på konto, det er jo helt umenneskelig å holde på sånn.
Bare det å være full er uansvarlig. Det du gjør i framtiden er å legge igjen telefon og bankkort hjemme og kun tar med de kontantene du skal bruke. Legg penger til buss/taxi i en annen lomme. Da er det begrenset hvor mye penger du kan miste. Med mindre du tar med folk hjem da.

Du er sikker på at du ikke vippset selv i fylla? Så vidt jeg forstår var du ganske så virkelighetsfjern.

Poenget med å stjele penger? Hallo! Alle vil jo har mer penger og tyver blåser en lang dag i hvilke problemer DU får. Hvor gammel er du egentlig?

Er dette skjedd nylig? Alle barer og nattklubber er jo stengt for alkohol. Hvis politiet mener du har brutt helsereglene kan du få en saftig bot i tillegg.
Leste gjennom tråden en gang til. På meg virker dette veldig oppkonstruert. Er du sikker på at du ikke har gjort alt dette selv og vippsa pengene til en bekjent og nå skal dere forsøke å doble pengene? Mulig jeg er kynisk men det virker for merkelig på meg at dette har skjedd. Og har jeg rett så blir du tatt for svindelforsøk, falsk anmeldelse og må sikkert sone, i det minste risikerer du å å bli domfelt.
Sist endret av _abc_; 4. desember 2020 kl. 22:46.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Leste gjennom tråden en gang til. På meg virker dette veldig oppkonstruert. Er du sikker på at du ikke har gjort alt dette selv og vippsa pengene til en bekjent og nå skal dere forsøke å doble pengene? Mulig jeg er kynisk men det virker for merkelig på meg at dette har skjedd. Og har jeg rett så blir du tatt for svindelforsøk, falsk anmeldelse og må sikkert sone, i det minste risikerer du å å bli domfelt.
Vis hele sitatet...
Hele situasjonen er så forferdelig syk at jeg nesten ikke klarer å tro på det som har skjedd selv engang. Jeg kan forsikre deg om at ingenting av dette er oppkonstruert. Veldig respektløst av deg å komme med sånne påstånder. Jeg sitter her uten mobil eller bankkort, kontoen min er helt tømt, dette er noe av det jævligste jeg har opplevd.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Bare det å være full er uansvarlig. Det du gjør i framtiden er å legge igjen telefon og bankkort hjemme og kun tar med de kontantene du skal bruke. Legg penger til buss/taxi i en annen lomme. Da er det begrenset hvor mye penger du kan miste. Med mindre du tar med folk hjem da.

Du er sikker på at du ikke vippset selv i fylla? Så vidt jeg forstår var du ganske så virkelighetsfjern.

Poenget med å stjele penger? Hallo! Alle vil jo har mer penger og tyver blåser en lang dag i hvilke problemer DU får. Hvor gammel er du egentlig?

Er dette skjedd nylig? Alle barer og nattklubber er jo stengt for alkohol. Hvis politiet mener du har brutt helsereglene kan du få en saftig bot i tillegg.
Vis hele sitatet...
Dette skjedde igår. Ingen barer her er stengt. Tror du virkelig jeg tar å vippser 28 tusen kroner til folk jeg bare møter tilfeldig på gata? Jeg vil bare få pengene og mobilen min tilbake.

Update: Har sendt inn klage til forsikringsselskapet mitt nå, krysser fingrene for at de vil hjelpe meg.
Sist endret av unknown099; 4. desember 2020 kl. 23:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Jeg er ikke helt sikker på hvordan de fikk tilgang til vipps. Det jeg mistenker er at vedkommende har sett på mobilskjermen min mens jeg logget inn på Vipps dessverre... De kan jo også bare ha gjettet til seg koden siden den ikke er så spesielt vanskelig, man vet jo aldri hvor desperate sånne kriminelle mennesker er. Kjente ingen av disse menneskene som sagt, og siden jeg var såpass full så husker jeg ikke engang navnene dems.
Vis hele sitatet...
Du har vel ikke på fingeravtrykk pålogging på vips da? Da kan de ha tatt hånda di imens du var pæsa
Du må lese det jeg skrev en gang til. Jeg sier jo ikke at det ER slik. Jeg spør deg OM det er slik at dette er et forsøk på å "doble pengene". Ser du forskjellen? Og uansett hva som skjer i din sak, akkurat DET spørsmålet må du regne med å besvare mange ganger før du evt. har fått utbetaling eller dom.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du må lese det jeg skrev en gang til. Jeg sier jo ikke at det ER slik. Jeg spør deg OM det er slik at dette er et forsøk på å "doble pengene". Ser du forskjellen? Og uansett hva som skjer i din sak, akkurat DET spørsmålet må du regne med å besvare mange ganger før du evt. har fått utbetaling eller dom.
Vis hele sitatet...
Ja jeg skjønner det. Det jeg er mest redd for er at politiet ikke kommer til å stole på min side av saken, fordi den virker så sykt urealistisk, men jeg sier jo bare sannheten.. De folka virka så sykt hyggelige, men målet dems var å tappe meg for penger ved første blikk. Vi lever i en syk verden.
Ja og jeg sa bare det jeg tenkte, og det jeg er helt sikker på både politi og forsikringsselskap vil spørre deg om mange mange ganger fremover. Å være full er ikke carte blanche til å være ansvarsløs. Konsekvensene av det du har gjort kan medføre at du ikke får erstattet tapet. Men det blir jo bare spekulasjoner fra min side. Men du må regne med at du vil få masse spørsmål fremover, kanskje vil både etterforskere og forsikring kreve en nøye gjennomgang av din økonomi, og granske deg med lupe. For det er masse svindel hele veien og det vet både politi og forsikring.
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Hvordan har jeg vært uansvarlig?:/ Alle drikker seg jo fulle når de drar ut på byen, spesielt studenter på min alder. Det er ikke min feil at jeg møter på andre mennesker som utnytter meg når jeg er i en beruset tilstand for å oppnå en uberettighet vinning. Det står jo i loven dette. Kan jo sammenligne det med en voldtektsepisode; bare fordi en person av motsatt skjønn drikker seg uforsvarlig dritings, betyr ikke det at andre mennesker har rett til å gjøre hva enn de vil med vedkommende.
Vis hele sitatet...
Det er din feil at DU gjør deg selv så beruset at du klarer å gi fra deg både pin-koder, cash, og passord. Det var vel ingen som tvang deg? Det bør ringe en bjelle her. Som du sier selv, du skulle sagt nei til både å ta ut penger, og dra på nach til disse folkene, og det var strengt tatt fremmede personer.

Skal ikke si at du har et rusproblem, kanskje du bare er sårbar for rusmidler. Men kan si såppas at alkohol-problemer ikke belyses nok i samfunnet. Alkoholisme er ikke bare det at man "drikker hver dag". Problemene oppstår når det går utover jobb, familie, og selvsagt fornuft.

Hvem sin feil mener du det er, at du blir utnyttet når du er dritings og uberegnelig? Hvem har vel ikke blitt blakk etter en kveld på byen, med pene jenter, lovnader og mer...
Jeg har Gjensidige. Fra tidligere erfaringer med dette forsikringsselskapet så har de alltid utbetalt pengene ganske raskt, ble tidligere ifjor frastjålet en ganske dyr jakke - og de stilte faktisk ingen spørsmål i det heletatt. Fikk pengene dagen etter hvis jeg ikke husker feil. Det er så sykt typisk at dette skulle skje med meg, jeg er midt oppi alt av eksamener nå og prøver å leve et balansert studentliv. Jeg tror ikke det er så vanlig at unge individer som akkurat har fylt 20 er sånne store svindlere altså, men kan være jeg tar feil.

Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Det er din feil at DU gjør deg selv så beruset at du klarer å gi fra deg både pin-koder, cash, og passord. Det var vel ingen som tvang deg? Det bør ringe en bjelle her. Som du sier selv, du skulle sagt nei til både å ta ut penger, og dra på nach til disse folkene, og det var strengt tatt fremmede personer.

Skal ikke si at du har et rusproblem, kanskje du bare er sårbar for rusmidler. Men kan si såppas at alkohol-problemer ikke belyses nok i samfunnet. Alkoholisme er ikke bare det at man "drikker hver dag". Problemene oppstår når det går utover jobb, familie, og selvsagt fornuft.

Hvem sin feil mener du det er, at du blir utnyttet når du er dritings og uberegnelig? Hvem har vel ikke blitt blakk etter en kveld på byen, med pene jenter, lovnader og mer...
Vis hele sitatet...
Det er jo åpenbart ikke min feil at andre mennesker har onde intensjoner? Vi bor i Norge og dette er sånt man lærer på skolen, man skal ikke utnytte og lure folk for å oppnå ting i livet. Spesielt det å stjele penger fra andre er jo bare åpenbart noe man ikke gjør. Skal jeg liksom skylde på meg selv for at jeg ble indirekte rana eller?
Sist endret av unknown099; 4. desember 2020 kl. 23:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Jeg har Gjensidige. Fra tidligere erfaringer med dette forsikringsselskapet så har de alltid utbetalt pengene ganske raskt, ble tidligere ifjor frastjålet en ganske dyr jakke - og de stilte faktisk ingen spørsmål i det heletatt. Fikk pengene dagen etter hvis jeg ikke husker feil. Det er så sykt typisk at dette skulle skje med meg, jeg er midt oppi alt av eksamener nå og prøver å leve et balansert studentliv. Jeg tror ikke det er så vanlig at unge individer som akkurat har fylt 20 er sånne store svindlere altså, men kan være jeg tar feil.



Det er jo åpenbart ikke min feil at andre mennesker har onde intensjoner? Vi bor i Norge og dette er sånt man lærer på skolen, man skal ikke utnytte og lure folk for å oppnå ting i livet. Spesielt det å stjele penger fra andre er jo bare åpenbart noe man ikke gjør. Skal jeg liksom skylde på meg selv for at jeg ble indirekte rana eller?
Vis hele sitatet...
Den "Vi bor i Norge"-illusjonen må du nesten legge i fra deg. At du er privilgert og bor i Norge og får gratis/stipendiert utdanning gjør deg ikke immun mot å bli svindla. Du får se på det som en lærepenge. Å bo i verdens rikeste land gjør deg mer sårbar for svindel. Ja, du ble svindla. Det er det det heter. Men det kan du skylde deg selv for, om du har drukket deg dritings og bak hinsides fornuft. Du klarer sikkert ikke å gjøre rede for detaljene iløpet av kvelden, engang.

Bli voksen og tenk konsekvenser. Tenk på det sånn: noen hustla deg på byen, du fikk en dyr lærepenge. Ingen forsikringsselskap vil vel dekke det at du dro på nachpiel og ga ifra deg alt av digital informasjon...
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Den "Vi bor i Norge"-illusjonen må du nesten legge i fra deg. At du er privilgert og bor i Norge og får gratis/stipendiert utdanning gjør deg ikke immun mot å bli svindla. Du får se på det som en lærepenge. Å bo i verdens rikeste land gjør deg mer sårbar for svindel. Ja, du ble svindla. Det er det det heter. Men det kan du skylde deg selv for, om du har drukket deg dritings og bak hinsides fornuft. Du klarer sikkert ikke å gjøre rede for detaljene iløpet av kvelden, engang.

Bli voksen og tenk konsekvenser. Tenk på det sånn: noen hustla deg på byen, du fikk en dyr lærepenge. Ingen forsikringsselskap vil vel dekke det at du dro på nachpiel og ga ifra deg alt av digital informasjon...
Vis hele sitatet...
Jeg ga jo ikke fra meg alt av informasjon? Disse drittsekkene klarte å finne ut av det ved å observere. Er jo ikke helt skrudd heller. Og det er lett for deg å si at jeg bare kan se på dette som en lærepenge. Hvis forsikringsselskapet ikke vil hjelpe meg når jeg åpenbart har blitt rana så mister jeg all respekt for dette syke samfunnet vi lever i. Vi kan jo gjerne bytte situasjon. Nå sitter jeg med 5 kroner på brukskonto, med nesten ingen mat, ingen mobil, ingenting. Det er MINE penger de stjal, og jeg har krav på å få dem tilbake. Hvis det virkelig er så enkelt å komme unna med kriminelle handlinger i det landet her så skjønner jeg godt hvorfor folk velger å gå den veien i livet.
Du motsier deg jo allerede her i tråden. Proffe etterforskere kommer til plukke historien din fra hverandre rimelig kjapt også får du selv ta konsekvensene av det. Tidligere sa du at du ante ikke hvordan de fikk koden. Nå har de observert. Du tok selv ut FEM tusen kroner og ga de, også snakker du nå om at du har blitt rana. Du har jo ikke blitt rana. Du har gitt bort penga dine.

At du drikker deg hinsides naiv og gir bort en bråte penger og passord slik at totalt fremmede kan tappe deg skinnblakk det er faktisk din egen feil. Og jeg blir svært overrasket om det skulle vise seg at Gjensidige tar den regninga. Blir langt mindre overrasket om Gjensidige faktisk ender med å anmelde deg om du fortalte den samme historien til dem og til politiet.

Om du ikke gjør dette som et forsøk på svindel så bør du se på dette som tidenes wake up call. Kutt ut rus. Og vurder om du kanskje bør søke om å få økonomisk verge. Aldri hørt om at noen tar ut fem laken fra en minibank og bare gir det til vilt fremmede, hvor mye sprit og drikkevarer tenkte du dere skulle handle, liksom? Om du tror dette kan skje igjen så er det kanskje lurt at du har noen til å overse økonomien og gi deg lommepenger?
Sist endret av _abc_; 5. desember 2020 kl. 00:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Jeg ga jo ikke fra meg alt av informasjon? Disse drittsekkene klarte å finne ut av det ved å observere. Er jo ikke helt skrudd heller. Og det er lett for deg å si at jeg bare kan se på dette som en lærepenge. Hvis forsikringsselskapet ikke vil hjelpe meg når jeg åpenbart har blitt rana så mister jeg all respekt for dette syke samfunnet vi lever i. Vi kan jo gjerne bytte situasjon. Nå sitter jeg med 5 kroner på brukskonto, med nesten ingen mat, ingen mobil, ingenting. Det er MINE penger de stjal, og jeg har krav på å få dem tilbake. Hvis det virkelig er så enkelt å komme unna med kriminelle handlinger i det landet her så skjønner jeg godt hvorfor folk velger å gå den veien i livet.
Vis hele sitatet...
De har jo kamera på minibankene så de kan se hvem som har tatt de ut. Om du står der å tar ut selv tror jeg ikke banken vil være keen på å gi de tilbake.

Føler veldig med deg, men det er ikke sikkert banken eller forsikringsselskapet gir deg igjen disse pengene. Ser ikke helt hva du vil frem til med at du ikke vil leve i dette samfunnet hvis du ikke får de tilbake.

Hadde du vært villig til å betale en høyere pris for din forsikring for å dekke hva andre tabbet seg ut med når de var full?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du motsier deg jo allerede her i tråden. Proffe etterforskere kommer til plukke historien din fra hverandre rimelig kjapt også får du selv ta konsekvensene av det. Tidligere sa du at du ante ikke hvordan de fikk koden. Nå har de observert. Du tok selv ut FEM tusen kroner og ga de, også snakker du nå om at du har blitt rana. Du har jo ikke blitt rana. Du har gitt bort penga dine.
Vis hele sitatet...
Jeg har jo tenkt mer over hva som kan ha skjedd nå de siste timene? Det er sannsynlig at de fant ut av koden ved å observere hva surrete meg gjorde når jeg var dritings. Jeg hadde ALDRI gitt bort så mye penger til noen som helst, hvis det hadde vært en sånn veldedighetssak så hadde de nok levert mobilen og bankkortet tilbake, noe de ikke har Når jeg mener rana så mener jeg ikke på den klisje, stereotypiske måten. Man kan bli rana på en måte som ikke er voldelig. Det å ta eiendeler til en meget beruset person vil jeg håpe ikke er lovlig, fordi hvis det er så vet jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre mer. Og tbh politimannen jeg pratet med sa nok at denne saken ikke kommer til å bli særlig prioritert. Mest sannsynlig henlagt også. Man vet jo hvordan Politiet er i det landet her
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Jeg ga jo ikke fra meg alt av informasjon? Disse drittsekkene klarte å finne ut av det ved å observere. Er jo ikke helt skrudd heller. Og det er lett for deg å si at jeg bare kan se på dette som en lærepenge. Hvis forsikringsselskapet ikke vil hjelpe meg når jeg åpenbart har blitt rana så mister jeg all respekt for dette syke samfunnet vi lever i. Vi kan jo gjerne bytte situasjon. Nå sitter jeg med 5 kroner på brukskonto, med nesten ingen mat, ingen mobil, ingenting. Det er MINE penger de stjal, og jeg har krav på å få dem tilbake. Hvis det virkelig er så enkelt å komme unna med kriminelle handlinger i det landet her så skjønner jeg godt hvorfor folk velger å gå den veien i livet.
Vis hele sitatet...
De som tappet kontoen får nok svi om politiet har kapasitet til å etterforske saken ferdig om den ikke ender opp i haugen med henlagte saker som er henlagt "etter bevisets stilling" som det så fint pleier å stå. Men da tror jeg du må ta ut et sivilt søksmål eller forsøke å få igjen pengene via forliksråd eller namsmann. Uansett er dette neppe en sak for Gjensidige.
Jeg jobbet tidligere med reiseforsikring, og der er vilkårene generelt ganske tydelige på at selvforskyldt rus ugyldiggjør eventuelle krav. For ordens skyld så jobbet jeg med medisinske saker, ikke tyveri, men basert på det du skriver så har du ingen sterk sak her. Jeg har vært full mange ganger på byen i Norge og i utlandet, men har aldri blitt lurt eller frastjålet noe som helst. Å skylde på at du var full er ingen unnskyldning i det hele tatt. Du lever tilsynelatende i en naiv boble der du tror at det å være norsk eller å bo i Norge gjør deg immun mot skurker — la dette være en lærepenge, for verden dreier seg ikke om deg.
At vi bor i Norge gjør oss ikke akkuratt fritatt fra kriminalitet; snarere tvert imot. Kriminelle vil gjerne begå krim her til lands ettersom fengselene her er som 5stjerners hotell sammenlignet med fengsel i venezuela og de fleste andre u-land. I tillegg til at de aller fleste har penger og stuff som har verdi.

Om du er av typen som drikker så mye at du ikke klarer å se forskjell på en 200lapp og 5000kr i kontanter når du drar på byen, så kan det være en god idé å ikke ha alt du eier på brukskonto. På den måten er du forsikret mot utpressing óg å drikke fra deg all sans og fornuft.

"Tror du virkelig jeg tar å vippser 28 tusen kroner til folk jeg bare møter tilfeldig på gata?"
Lærte mamma eller pappa deg aldri at du ikke kan stole på fremmede? Du drar hjem til fremmede når du er ute av stand til å ta vare på degselv.. Hva om du ender opp i kjelleren hos noen pedofile..?

Storyen din virker litt fishy as.. Du er student, men dro på byen alene?

Du burde virkelig ant ugler i mosen om du drar på et nach hvor alle er edru og prøver å sjenke deg. Husker du ikke engang adressen? Burde være 0 problem for politiet å back-trace bevegelsene deres og få ID på folka.. Med mindre de møtte deg i finlandshetter.. i hvilket tilfelle du ihvertfall burde ant ugler i mosen.

"De folka virka så sykt hyggelige"
Psykopater og sosiopater er ofte de som er flinkest med mennesker.. husk på det.

Lykke til med forsikrings-svindelen
Dette høres for meg ut, som en sånn historie 18åringer forteller mor og far etter at man har brukt opp alle pengene før magaluf-ferien er over
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Jeg jobbet tidligere med reiseforsikring, og der er vilkårene generelt ganske tydelige på at selvforskyldt rus ugyldiggjør eventuelle krav. For ordens skyld så jobbet jeg med medisinske saker, ikke tyveri, men basert på det du skriver så har du ingen sterk sak her. Jeg har vært full mange ganger på byen i Norge og i utlandet, men har aldri blitt lurt eller frastjålet noe som helst. Å skylde på at du var full er ingen unnskyldning i det hele tatt. Du lever tilsynelatende i en naiv boble der du tror at det å være norsk eller å bo i Norge gjør deg immun mot skurker — la dette være en lærepenge, for verden dreier seg ikke om deg.
Vis hele sitatet...
Dette var et litt bedre svar. Men Gjensidige skal jo dekke de fleste former for tyveri? Ut ifra hvordan jeg har forstått det. Å stjele er stjele, det er ikke sånn at det plutselig er greit at man blir frastjålet ting selvom man er full. Generelt opplever jeg ikke ting som dette når jeg drar på fylla. Jeg var bare jævlig uheldig, har sittet og nesten grått i hele dag fordi det har gått opp for meg at jeg kanskje ikke får eiendelene mine tilbake, som har en verdi på opp mot førti fem tusen kroner.. Du kan fint kalle meg naiv, hadde likt å sett hvor mye bedre du var når du var på min alder.
Jeg tror deg for jeg har vært utsatt for det samme. Det fins faens så kyniske og kalkulerte kriminelle at normale folk vil ikke tro det en gang! Værste for meg var å ikke bli trodd for det hørtes helt fucka ut når jeg gjenfortalte, men samboer var oppmerksom og mistenka neddoping pga oppførsel og hadde tilfeldigvis strips som påviste ghb. Saken ble henlagt selvom jeg hadde navn på gjerningspersonene fordi det var for lite bevis på noe som hadde skjedd bak lukka dører på nach.

Det du har opplevd er definitivt utnytting, men ikke sammenlignbart med voldtekt.

Kan høres ut som at du har vært et målrettet offer og det er ikke umulig at disse svindlerne putta andre ting i glasset ditt enn bare alkohol. Det skal mye til for å tørre å styre og utnytte noen på den måten, og man risikerer at offeret forstår og reagerer med sinne, vold eller stikker, så i en sånn situasjon vil jeg tro de sikrer seg med å putte f ex ghb i glasset ditt.. Hvis de gjorde dette målretta! Edru selv og fremgangsmåten høres sånn ut for meg. At de så etter en å utnytte og at det desverre ble deg.. Ghb blir brukt av både svindlere og overgripere nettopp fordi offeret mister kontrollen og all kritisk tenking og blir lett å overtale. I tillegg går det fort ut av kroppen så det er som oftest ute av kroppen når man våkner dagen derpå og skjønner hva som har skjedd.. Det fins andre mindre vanlige stoffer som brukes som "sannhetsserum" også og jeg har hørt om folk som låser inn ranerne i leiligheten og sier "værsågod bare ta TV'en og bankkortet!" og spiller på ranernes lag og adlyder ukritisk uten å forstå hva som skjer. Når man er så rusa selv så registrerer man ikke om de andre drikker sprite eller vodka og sprite. Det er skumle greier og folk som driver med dette her fortjener like grov juling og fengselsdommer som overgripere gjør! Jævla avskum..!

Bra du har anmeldt. Skaff en advokat raskt som kan legge press på politiet til å hente ut overvåkningsfilmer fra områdene dere gikk i og fra minibanken, disse slettes innen en viss tid og politiet kan finne på å henlegge saken uten bevis så det er bra med en advokat som hjelper deg!
Banken kan nok si at de ikke kan hjelpe deg uten at politiet kan bevise at noe straffbart har skjedd, fins masse av folk somhar blitt svindla på fylla og på strippeklubb osv som ikke har fått noe erstatning fordi det blir ord mot ord om at man ble utnytta eller at man bare var full og overivrig. I ditt tilfelle vil ikke banken kunne vite sikkert om det er en scam du er med på og spenn vippsa til en du kjenner eller om du har blitt utsatt for kyniske svindlere ut fra bare en påstand. Man har noen større rettigheter om det er mastercard man er svindlet på enn om det er bankkontoen. Håper virkelig det ordner seg for deg og at om du begynner å slite med flashbacks og få det vanskelig psykisk at du oppsøker hjelp. Har du blitt dopa ned vil dette kunne generere traumer og det bør man ha rask hjelp med når de kommer.
Hvis de også har tatt telefonen din kan de lett spores med IMEI nummeret. Så hvorfor skjer ikke det?
Sitat av nooname Vis innlegg
Hvis de også har tatt telefonen din kan de lett spores med IMEI nummeret. Så hvorfor skjer ikke det?
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd å spore mobilen med iCloud, men den er tom for strøm så er ingen nytte..
Jeg må si at jeg har aldri møtt noen som frivillig har tatt ut fem lakser fra minibanken og gitt til vilt fremmede på gaten. Jeg kjenner mange som drar på nach med fremmede og det har også jeg gjort. Men jeg kjenner ingen som betalte fem lapper for å dra på nach.

Du har fått råd og tips og du gjentar bare det samme, pluss pynter litt her og legger til litt der. Ingen her kan gjøre noe mer for deg, du har anmeldt. Snuten og banken går gjennom saken. Samt forsikringen. Kanskje konkluderer de med at du var ung, dum og full. Eller så faller de på at dette er en så rar historie at de velger å heller etterforske deg. Du vente å se hva som skjer videre. Tyver er tyver også i Norge. De stjeler fra unge som gamle om de får muligheten. Og fulle folk det elsker tyver og svindlere. Du blei ikke ranet. Du ble bondefanget fordi du drakk deg hinsides naiv. Og som du nå vet, så skjer slikt også i Norge. Og det kan skje unge folk og gamle folk. Du er ikke den første og ikke den siste. Kanskje får de som nå har pengene straff. Kanskje ikke. Om de har valgt sin vei i livet så endrer vel uansett i straffen på veien videre? De må kanskje sone og møter medfanger og lærer nye ting og kan mer når de slipper ut.
Sitat av Oneminute Vis innlegg
Jeg tror deg for jeg har vært utsatt for det samme. Det fins faens så kyniske og kalkulerte kriminelle at normale folk vil ikke tro det en gang! Værste for meg var å ikke bli trodd for det hørtes helt fucka ut når jeg gjenfortalte, men samboer var oppmerksom og mistenka neddoping pga oppførsel og hadde tilfeldigvis strips som påviste ghb. Saken ble henlagt selvom jeg hadde navn på gjerningspersonene fordi det var for lite bevis på noe som hadde skjedd bak lukka dører på nach.

Det du har opplevd er definitivt utnytting, men ikke sammenlignbart med voldtekt.

Kan høres ut som at du har vært et målrettet offer og det er ikke umulig at disse svindlerne putta andre ting i glasset ditt enn bare alkohol. Det skal mye til for å tørre å styre og utnytte noen på den måten, og man risikerer at offeret forstår og reagerer med sinne, vold eller stikker, så i en sånn situasjon vil jeg tro de sikrer seg med å putte f ex ghb i glasset ditt.. Hvis de gjorde dette målretta! Edru selv og fremgangsmåten høres sånn ut for meg. At de så etter en å utnytte og at det desverre ble deg.. Ghb blir brukt av både svindlere og overgripere nettopp fordi offeret mister kontrollen og all kritisk tenking og blir lett å overtale. I tillegg går det fort ut av kroppen så det er som oftest ute av kroppen når man våkner dagen derpå og skjønner hva som har skjedd.. Det fins andre mindre vanlige stoffer som brukes som "sannhetsserum" også og jeg har hørt om folk som låser inn ranerne i leiligheten og sier "værsågod bare ta TV'en og bankkortet!" og spiller på ranernes lag og adlyder ukritisk uten å forstå hva som skjer. Når man er så rusa selv så registrerer man ikke om de andre drikker sprite eller vodka og sprite. Det er skumle greier og folk som driver med dette her fortjener like grov juling og fengselsdommer som overgripere gjør! Jævla avskum..!

Bra du har anmeldt. Skaff en advokat raskt som kan legge press på politiet til å hente ut overvåkningsfilmer fra områdene dere gikk i og fra minibanken, disse slettes innen en viss tid og politiet kan finne på å henlegge saken uten bevis så det er bra med en advokat som hjelper deg!
Banken kan nok si at de ikke kan hjelpe deg uten at politiet kan bevise at noe straffbart har skjedd, fins masse av folk somhar blitt svindla på fylla og på strippeklubb osv som ikke har fått noe erstatning fordi det blir ord mot ord om at man ble utnytta eller at man bare var full og overivrig. I ditt tilfelle vil ikke banken kunne vite sikkert om det er en scam du er med på og spenn vippsa til en du kjenner eller om du har blitt utsatt for kyniske svindlere ut fra bare en påstand. Man har noen større rettigheter om det er mastercard man er svindlet på enn om det er bankkontoen. Håper virkelig det ordner seg for deg og at om du begynner å slite med flashbacks og få det vanskelig psykisk at du oppsøker hjelp. Har du blitt dopa ned vil dette kunne generere traumer og det bør man ha rask hjelp med når de kommer.
Vis hele sitatet...
¨

Endelig en som faktisk forstår hvor jævlig dette føles!! Jeg har faktisk ikke tenkt over muligheten at noen muligens drugga meg ned på en måte, det er faen meg skremmende fordi det er spot on det du skriver her. Jeg tenker at jeg først ser hva forsikringsselskapet har å si, om de kan hjelpe meg. Drømmen er jo at de bare utbetaler hele summen tilbake. Men samtidig så vil jeg egentlig at disse syke ranerne skal få svi for handlingene sine. Helt hinsides at de tror hva dem har gjort mot meg er greit. Det verste av alt er jo det at de bor i samme by som meg, så en eller annen gang kommer jeg jo til å møte på dem igjen sikkert, det er skremmende å tenke på.
Sist endret av unknown099; 5. desember 2020 kl. 01:25.
Jeg er ikke helt sikker på hvordan de fikk tilgang til vipps. Det jeg mistenker er at vedkommende har sett på mobilskjermen min mens jeg logget inn på Vipps dessverre... De kan jo også bare ha gjettet til seg koden siden den ikke er så spesielt vanskelig, man vet jo aldri hvor desperate sånne kriminelle mennesker er. Kjente ingen av disse menneskene som sagt, og siden jeg var såpass full så husker jeg ikke engang navnene dems.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor dreiv du å rota på vipps på fylla? Du sitter på nach med bare ukjente og er drita og begynner å taste kode og vippse penger og greier? Du ser ikke selv at det er litt skjødesløst og at du dermed nesten må regne med å måtte tåle tapet?

Sitat av Oneminute Vis innlegg
Jeg tror deg for jeg har vært utsatt for det samme. ......skumle droger...sannhetsserum.
Vis hele sitatet...
Post count = 1

Støtteinnlegg til egen tråd? Eller bare en tilfeldighet?
Sist endret av _abc_; 5. desember 2020 kl. 01:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg må si at jeg har aldri møtt noen som frivillig har tatt ut fem lakser fra minibanken og gitt til vilt fremmede på gaten. Jeg kjenner mange som drar på nach med fremmede og det har også jeg gjort. Men jeg kjenner ingen som betalte fem lapper for å dra på nach.

Du har fått råd og tips og du gjentar bare det samme, pluss pynter litt her og legger til litt der. Ingen her kan gjøre noe mer for deg, du har anmeldt. Snuten og banken går gjennom saken. Samt forsikringen. Kanskje konkluderer de med at du var ung, dum og full. Eller så faller de på at dette er en så rar historie at de velger å heller etterforske deg. Du vente å se hva som skjer videre. Tyver er tyver også i Norge. De stjeler fra unge som gamle om de får muligheten. Og fulle folk det elsker tyver og svindlere. Du blei ikke ranet. Du ble bondefanget fordi du drakk deg hinsides naiv. Og som du nå vet, så skjer slikt også i Norge. Og det kan skje unge folk og gamle folk. Du er ikke den første og ikke den siste. Kanskje får de som nå har pengene straff. Kanskje ikke. Om de har valgt sin vei i livet så endrer vel uansett i straffen på veien videre? De må kanskje sone og møter medfanger og lærer nye ting og kan mer når de slipper ut.
Vis hele sitatet...
Ja de må jo hjelpe meg herregud, hvis det er sånn at jeg får null støtte, ikke ti kroner engang, kommer jeg virkelig til å bli knekt psykisk. Denne summen av penger for meg er enormt mye, kanskje ikke for deg eller noen andre, men det er helt absurd at jeg bare skal miste så mye.. Og det var jo ikke bare pengesummen, men mobilen min også, jeg sparte lenge for å ha råd til modellen. Det gjør så jævlig vondt, og jeg blir bare mer og mer stressa nå som tiden går. Har sittet foran PCen nå i hele for å finne på løsningsalternativer. Det er som at flere av dere her tror at denne summen med penger liksom er ingenting, det er jo faen meg enormt mye spenn for en som akkurat har fylt 20.
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Ja de må jo hjelpe meg herregud, hvis det er sånn at jeg får null støtte, ikke ti kroner engang, kommer jeg virkelig til å bli knekt psykisk. Denne summen av penger for meg er enormt mye, kanskje ikke for deg eller noen andre, men det er helt absurd at jeg bare skal miste så mye.. Og det var jo ikke bare pengesummen, men mobilen min også, jeg sparte lenge for å ha råd til modellen. Det gjør så jævlig vondt, og jeg blir bare mer og mer stressa nå som tiden går. Har sittet foran PCen nå i hele for å finne på løsningsalternativer. Det er som at flere av dere her tror at denne summen med penger liksom er ingenting, det er jo faen meg enormt mye spenn for en som akkurat har fylt 20.
Vis hele sitatet...
Det er jo ingen som sier at det ikke er mye penger.
Men det er dessverre sånn at selvom du driter deg ut så skal ikke andre måtte finansiere det.

Banken har ikke tilgang til gratis penger, det har heller ikke forsikringsselskapet. Pengene de har vil jo komme fra andre kunder, og i de fleste tilfeller så er ikke de intressert for å betale for 20 år gamle studenter sine uansvarlige øyeblikk på byen.

Føler virkelig med deg, men voksenlivet er dessverre slik at det ikke alltid er et sikkerhetsnett å falle tilbake på.
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Det er jo ingen som sier at det ikke er mye penger.
Men det er dessverre sånn at selvom du driter deg ut så skal ikke andre måtte finansiere det.

Banken har ikke tilgang til gratis penger, det har heller ikke forsikringsselskapet. Pengene de har vil jo komme fra andre kunder, og i de fleste tilfeller så er ikke de intressert for å betale for 20 år gamle studenter sine uansvarlige øyeblikk på byen.

Føler virkelig med deg, men voksenlivet er dessverre slik at det ikke alltid er et sikkerhetsnett å falle tilbake på.
Vis hele sitatet...
Jeg har jo vært fast kunde hos Gjensidige i mange år da.. De må vel gi meg litt tilbake av det mista hvertfall? Hva ellers er poenget med sånne forsikringsselskap
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Jeg har jo vært fast kunde hos Gjensidige i mange år da.. De må vel gi meg litt tilbake av det mista hvertfall? Hva ellers er poenget med sånne forsikringsselskap
Vis hele sitatet...
Altså enten så får du tilbake alt, eller så får du tilbake ingenting.
Det er ikke et spørsmål for dem om hvor mye du ble frastjålet, det er et spørsmål for dem om du ble frastjålet eller om du rotet bort pengene dine.

Du har gjerne vært kunde i flere år ja, men det er jo bare å gå å se på forsikringspolicyen til Gjensidige og se om de dekker det som har hendt mot deg.
Ja jeg forstår at dette er vondt, og jeg forstår at du har det kjipt og dette tapet virkelig svir. Du nevnte 45 000 i tap på dette. Det er masse penger, uten tvil. Men du klarer faktisk ikke å se eller tenke tanken om at du kanskje ikke er helt uskyldig i dette, i det minste indirekte. Du har gjort så mye dumt den kvelden og det å drikke seg drita er ikke noe frikort. En må ta ansvar selv om en er full. Og kanskje i ditt tilfelle så er det ansvaret at du selv må dekke tapet. Mulig jeg tar feil, da er du veldig heldig.

Kanskje du heller burde bruke tiden på å lete etter en jobb? Det virker som det eneste som kan hjelpe er at du raskt får deg en jobb. Om du bare har en femmer igjen på konto må du snakke med utleier og forklare om du ikke får betalt leie slik at du unngår å bli kastet ut. Så får du prøve å løse dette på en mest mulig praktisk måte. Første steg søke jobber. Steg to, dumpster diving, slumsøstrene, frelsesarmeen eller andre frivillige som deler ut matposer.

At vi sitter og skriver side opp og side ned om dette endrer jo ingenting. Og uansett endelig utfall i denne saken så kan du nok glemme å få noen erstatning umiddelbart. For det er ikke helt tydelig sak og alle claims på forsikring skal jo behandles. Så du må løse det praktiske nå først og fremst. Så får saken ta den tiden det tar. Du får ikke gjort noe med akkurat det. Jobb, inntekt og mat frem til første lønning blir jo det du må løse nå først og fremst.
Sist endret av _abc_; 5. desember 2020 kl. 01:45.
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Altså enten så får du tilbake alt, eller så får du tilbake ingenting.
Det er ikke et spørsmål for dem om hvor mye du ble frastjålet, det er et spørsmål for dem om du ble frastjålet eller om du rotet bort pengene dine.

Du har gjerne vært kunde i flere år ja, men det er jo bare å gå å se på forsikringspolicyen til Gjensidige og se om de dekker det som har hendt mot deg.
Vis hele sitatet...
Såpass ja, det gir mening det du skriver her. Ja altså jeg har lest at jeg i prinsippet skal få dem tilbake, jeg har gjort nok research før jeg sendte inn klagen. Fra tidligere erfaring så fikk jeg tilbake pengene for en jakke som ble frastjålet med verdi over 10k ved å bare skrive til dem "jakken ble stjålet på det tidspunktet osv". De har nok veldig mye tillitt til disse greiene tror jeg. Men nå er jo summen såpass stor også da.. så er ikke sikkert det går like greit denne gangen, men vi får se. Kommer til å være helt knust hele ferien hvis dette ikke går min vei, kommer ikke til å ha penger nok til å reise hjem tilbake til familien engang
Sitat av Pablo Technobar Vis innlegg
Dette høres for meg ut, som en sånn historie 18åringer forteller mor og far etter at man har brukt opp alle pengene før magaluf-ferien er over
Vis hele sitatet...
Eller kanskje en vill historie fra en som har tapt alle penga sine på poker i grisefylla?

Uansett om historien er sann eller ikke er vel hovedproblemet her at historien er så merkelig at det utvilsomt vil blinke mange røde lamper hos forsikringsselskapet, slik at denne saken vil kreve manuell behandling. Og et forsikringsselskap som aner ugler i mosen, de anmelder umiddelbart. En anmeldelse betyr jo ikke nødvendigvis straff eller dom, men dette blir nok en historie ts må fortelle om og om igjen til mange de neste ukene og kanskje måneder.
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Såpass ja, det gir mening det du skriver her. Ja altså jeg har lest at jeg i prinsippet skal få dem tilbake, jeg har gjort nok research før jeg sendte inn klagen. Fra tidligere erfaring så fikk jeg tilbake pengene for en jakke som ble frastjålet med verdi over 10k ved å bare skrive til dem "jakken ble stjålet på det tidspunktet osv". De har nok veldig mye tillitt til disse greiene tror jeg. Men nå er jo summen såpass stor også da.. så er ikke sikkert det går like greit denne gangen, men vi får se. Kommer til å være helt knust hele ferien hvis dette ikke går min vei, kommer ikke til å ha penger nok til å reise hjem tilbake til familien engang
Vis hele sitatet...
Føler jo selvfølgelig veldig med deg, håper det løser seg for din del.
Er jo mulig du kan kontakte familie og få låne noen tusenlapper så du har til mat og andre nødvendigheter?

Gjorde selv utrolig mye dumt og sløste mye penger når jeg var 20, er idag 22 og har blitt mye flinkere.

I værste fall så får du ikke tilbake pengene, og da gjør du deg selv ingen tjeneste med å sitte å deppe av det. Det beste du gjør for deg selv er å skaffer deg en deltidsjobb. Personlig har jeg en konto i en bank hvor jeg har brukskonto, og en annen bank hvor jeg har kun sparekonto. Beholder mesteparten av sparepengene mine på sparekontoen, det gjør man litt mer bevisst på pengebruken.
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Såpass ja, det gir mening det du skriver her. Ja altså jeg har lest at jeg i prinsippet skal få dem tilbake, jeg har gjort nok research før jeg sendte inn klagen. Fra tidligere erfaring så fikk jeg tilbake pengene for en jakke som ble frastjålet med verdi over 10k ved å bare skrive til dem "jakken ble stjålet på det tidspunktet osv". De har nok veldig mye tillitt til disse greiene tror jeg. Men nå er jo summen såpass stor også da.. så er ikke sikkert det går like greit denne gangen, men vi får se. Kommer til å være helt knust hele ferien hvis dette ikke går min vei, kommer ikke til å ha penger nok til å reise hjem tilbake til familien engang
Vis hele sitatet...

Hm. Det første de ser når de ser saken din, er at du tidligere har fremmet krav om erstatning. Bare der begynner det å blinke i røde lamper. Så ser de at kanskje var også den saken litt tvilsom. Er du uheldig blir du anmeldt for 2 tilfeller av svindel.

Du må nok lese om at den policy'n. Det står nok ikke noe sted at de dekker tap der noen selv har valgt å gi bort pengene. Pluss delt kodene til vipps og evt. BankID.
Sist endret av _abc_; 5. desember 2020 kl. 01:52.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Post count = 1

Støtteinnlegg til egen tråd? Eller bare en tilfeldighet?
Vis hele sitatet...
Gi deg a! Jeg er fast bruker her med høy post count men vil ikke at den hendelsen skal knyttes til nick og identitet for de her inne jeg kjenner IRL. Å snakke om hendelsen kan fortsatt trigge flashbacks og jeg måtte gå til psykolog i lang tid, og vil ikke at noen rundt meg skal begynne å spørre om noe jeg bare har fortalt to stk og jobbet hardt med for å legge bak meg. siden det ikke var mulig å poste med Anonym bruker funksjonen for å svare i tråden måtte jeg lage ny bruker . Syns trådstarter fortjente svar fra en som desverre for meg kjente igjen det han skriver..

Hvis du ikke tror at dette skjer så kan du søke på nett etter drugged and robbed, drugged truth serum, dopet med sannhetsserum, ghb ran og lignende. Det psyke greiene her skjer og kan skje den beste som er litt for godtroende til folk som spiller allright, spanderer en spika drink eller spør om du vil ha en slurk av flaska de sier er sprit og sitron (salt ghb) og drar en med på nach og i minibanken når de har klart å dope deg. Det er stygt å drive å tvile på andres traumer og nå ser jeg mer og mer parallellen trådstarter dro til voldtekt også. Først sa jeg at det ikke kan sammenlignes men jesus det kan hvertfall victimblamingen som foregår. Jeg kommer ikke til å gå mer inn i tråden her for det er triggende i seg selv å tenke tilbake på men fordobler de vanskelige følelsene til det å se andre tvile så mye på det man har vært gjennom. Samme faen hvor sykt du syns det høres ut, ingen former overgrep høres rasjonelle ut "hvorfor ga du koden?", "hvorfor ble du med han hjem?" fact is man kan ikke vite hvem som har onde intensjoner og når man er rusa er man i en sårbar posisjon lettere å utnytte. Vær glad det ikke har skjedd deg..
Sist endret av Oneminute; 5. desember 2020 kl. 01:58.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hm. Det første de ser når de ser saken din, er at du tidligere har fremmet krav om erstatning. Bare der begynner det å blinke i røde lamper. Så ser de at kanskje var også den saken litt tvilsom. Er du uheldig blir du anmeldt for 2 tilfeller av svindel.

Du må nok lese om at den policy'n. Det står nok ikke noe sted at de dekker tap der noen selv har valgt å gi bort pengene. Pluss delt kodene til vipps og evt. BankID.
Vis hele sitatet...
Jeg blir nok ikke anmeldt, hvis det skjer er det bare å skyte seg selv tbh, at noen skal anmelde meg for at jeg har mista alt jeg hadde, skjønner virkelig ikke hvordan du tenker. Jeg har ikke gitt bort penger til noen, vedkommende har lurt meg og overtalt en altfor beruset ung person til å gi dem noe de var ute etter fra starten. Når man er så full at man ikke klarer å tenke klart, så er det jo åpenbart at hele denne situasjonen her tyder på at det har blitt utført en straffbar handling. Og ja du kan sikkert si at en del av det er min feil, at jeg drakk for mye osv og skulle vært mer ansvarsfull. Men det at jeg skal miste 45 000 kroner fordi jeg drakk noen øl for mye på byen en kveld, er faen ikke rettferdig. Hvis dette faktisk skjer så kommer jeg til å sitte med traumer resten av livet.
Har du familie i samme by der du bor?
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Har du familie i samme by der du bor?
Vis hele sitatet...
Nei, har nylig flyttet hit. Familien min bor veldig langt unna, 7-8 timer med tog.
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Jeg blir nok ikke anmeldt, hvis det skjer er det bare å skyte seg selv tbh, at noen skal anmelde meg for at jeg har mista alt jeg hadde, skjønner virkelig ikke hvordan du tenker. Jeg har ikke gitt bort penger til noen, vedkommende har lurt meg og overtalt en altfor beruset ung person til å gi dem noe de var ute etter fra starten. Når man er så full at man ikke klarer å tenke klart, så er det jo åpenbart at hele denne situasjonen her tyder på at det har blitt utført en straffbar handling. Og ja du kan sikkert si at en del av det er min feil, at jeg drakk for mye osv og skulle vært mer ansvarsfull. Men det at jeg skal miste 45 000 kroner fordi jeg drakk noen øl for mye på byen en kveld, er faen ikke rettferdig. Hvis dette faktisk skjer så kommer jeg til å sitte med traumer resten av livet.
Vis hele sitatet...
Begynner å miste medfølelsen for deg mer og mer.
Du sier at du kommer til å slite med traumer for resten av livet? Fordi du har mistet omtrent 2 månedslønninger?

Du snakker også om at det ikke er rettferdig at du "mister" 45.000 fordi du var så dritings, kanskje du ser på det sånn. Andre ser på det på den måten at de ikke vil betale mer for sin forsikringsplan, for å dekke at andre blir så dritings at de vippser og deler ut penger som om det var ingenting. For de andre som betaler for samme forsikring gjør ikke disse tingene.
Jeg sier ikke at dette ikke KAN ha skjedd, men jeg sier at for meg virker det nesten litt for utrolig. Ikke at det spiller noen rolle hva jeg tenker, jeg skal ikke avgjøre om ts får igjen penger fra forsikringen eller etterforske saken. Om det faktisk er slik ts sier, så blir saken hans ennå mer vanskelig fordi han alt har hatt et forsikringsoppgjør tidligere.

Forsikringsselskaper de er noen luringer og de elsker statistikker. Og en statistikk de bruker er at om det kommer nye claims innen en viss tid fra forrige så skal saken behandles manuelt. Og er det mye støy så tar de også fram forrige sak og titter nøye på den. Blir de usikre så må kanskje ts blottlegge sin privatøkonomi. Banken vil uansett se på video fra minibank at ts selv tok ut pengene. Det er nok røde flagg til at dette blir komplisert. Så mening betyr null og niks.

Ts må uansett fokusere hvordan han skal klare seg fremover nå som han er blakk. For noen rask løsning på saken og rask utbetaling det skjer bare ikke. Det er slik forsikringsbransjen jobber.
Det her høres jo helt sykt ut, hvor stort ble gebyret på de 28 000 kronene du førte over via. vipps? Altså, hvor mye av den summen er gebyr?