Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1769
Ruser dere? Drikkker dere dritings eller trener dere bare.
Trener så endorphinene spruter innvendig!! Sundt er det og et mye smartere valg
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Spørs hva slags vondt. Noen ganger må man gråte, noen ganger må man hjelpe andre og noen ganger må man knuse.
Alkohol og cannabis hjelper ikke meg ihvertfall, gjør bare alt værre.
Sist endret av Bothrops; 2. juni 2020 kl. 23:19.
Sånnn at du har lyst å ende opp på sykehus
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Løp barbeint til nærmeste sykehus? Kan du presisere litt hva du mener?
Hva mener du med at du tenker på noe vondt? Er det angst for noe du er redd at skal skje? Er det isåfall begrunnet, er du i en farlig eller vond situasjon? Isåfall må du først fokusere på å komme ut av den.

Eller handler det om noe som har skjedd før? Er det påtrengende tanker som kommer plutselig, og overvelder deg? Bestemte minner eller en akutt vond følelse? Kan isåfall høres ut som et flashback, og det finnes noen triks for å håndtere det.

Eller er det mer sånn at du tenker på det hele tiden, sånn at det preger dagen din?

Tror du kan få bedre hjelp om du forklarer litt nærmere.
Styrketrening, det er en langvarig og langsiktig problemløsning. Ellers så ruser jeg meg, begge deler hjelper der og da, men sistnevnte har ikke en særlig reinforcing effekt. Men jeg vil faktisk ikke si at det gjør det verre heller! Når det kommer til rus, alt innenfor rimelighetens grenser, det er viktig å huske på!
Sist endret av Deagleflyndre; 3. juni 2020 kl. 01:54.
Før ruset jeg meg.

Nå står jeg i ubehaget og distraherer meg selv på ulike måter. Hvis du sliter med vonde tanker og minner som trenger seg inn i bevisstheten din hjelper det å ha rutiner og ikke minst mål.

Jeg har flere mål, som jeg har nevnt mange nok ganger her på freak

Blant annet:
10k skritt daglig
Spise sunt
Ikke ruse meg
Være sosial, dele mye tid med dama, og unngå ensomhet.

Tror også jeg skriver en del på freak som en form for distraksjon og underholdning. Det må jo være en grunn til det
Sist endret av krystallkongen; 3. juni 2020 kl. 09:35.
Musikk, gå en tur, lese noe, se en video på youtube. Kort sagt så prøver jeg å distrahere meg selv fram til jeg er klar til å tenke på det vonde.
Sitat av PureFArmageddon Vis innlegg
Sånnn at du har lyst å ende opp på sykehus
Vis hele sitatet...
Hva slags tanker er dette?
Jeg har (som de fleste, antar jeg) en rikholdig varieté av vonde tanker som melder sin ankomst med ujevne mellomrom, men ingen av dem innebærer at jeg ender frivillig opp på sykehus.
Tenker du noe à la selvskading?
Kan du utdype?
Drar noen linjer med amfetamin kombinert med et par pils.
Vonde tanker, og følelser som resulterer fra dem, er noe som setter sine spor i hjernen (forsterker visse baner, som blir til hjernens vaner) hvis de trenger seg inn titt og ofte og man fortsetter å assosiere seg med dem (altså tar dem på alvor, lar dem påvirke ditt humør). Dette kalles for å leve reaksjonært - du blir en slave av tankene dine.

Dropp rusen, det er en dårlig strategi å håndtere følelser på. Det som hjalp meg enormt mye er å lære meditasjon (vipassana spesifikt). Du trener din oppmerksomhet rett og slett. Du innser at tanker er ikke deg, de er som lyder eller følelser i kroppen, de kommer og forsvinner. Det mange gjør feil er å identifisere seg med tankene og bli lost i lange tankerekker uten en gang å legge merke til det selv.

Etter ett par uker med meditasjonstrening (avhengig av din grad av forståelse av hvordan man gjør det korrekt), vil du kunne fange opp de negative påtrengende tanker og kutte dem av før de rekker å danne en tråd og påvirke humøret. Etter ett par måneder vil dette skje automatisk fordi hjernen din blir så vant med prosessen. Og de negative tankene slutter å komme så ofte, nettopp fordi du ikke lot dem danne baner i hjernen. Deny them myelin!

Anbefaler Waking Up-app, en helt fantastisk verktøy for å lære meditasjon. Du trenger bare å sette av 10 minutter per dag, men viktig å faktisk gjøre det hver dag!
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Drar noen linjer med amfetamin kombinert med et par pils.
Vis hele sitatet...
Det fungerer kanskje på kort sikt - for noen. Kanskje grei nok løsning
hvis man er i litt dårlig humør, men om man er plaget med depresjon
eller lignende, tror jeg rus kan forverre denne tilstanden, da særlig
hvis det gjelder rusmidler som kan gi harde nedturer - slik som f.eks.
amfetamin og alkohol.

For min del er naturen den beste legedommen mot svartsinn.
Få ting slår det å komme seg vekk fra byen i noen timer, aller
helst slik at man ikke hører lyden av den, kun fugler, vær og vind.
Sånn sett er Norge et fantastisk land å bo i, det er som regel ganske
kort vei til ubebodde områder.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det fungerer kanskje på kort sikt - for noen. Kanskje grei nok løsning
hvis man er i litt dårlig humør, men om man er plaget med depresjon
eller lignende, tror jeg rus kan forverre denne tilstanden, da særlig
hvis det gjelder rusmidler som kan gi harde nedturer - slik som f.eks.
amfetamin og alkohol.

For min del er naturen den beste legedommen mot svartsinn.
Få ting slår det å komme seg vekk fra byen i noen timer, aller
helst slik at man ikke hører lyden av den, kun fugler, vær og vind.
Sånn sett er Norge et fantastisk land å bo i, det er som regel ganske
kort vei til ubebodde områder.
Vis hele sitatet...
Vise ord!

Natur, musikk, kunst og dyreopplevelser vil jeg legge til.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Er det mulig mindfulness kan ha en rolle i å bearbeide dette? Og jeg regner med det er bearbeidelse som er, eller bør være, målet.

Tanken er å la tankene spille seg ut, uten å engasjere seg i dem eller prøve å gjøre noe med dem overhodet. La dem komme, og se hva som foregår.
Sitat av robhol Vis innlegg
Er det mulig mindfulness kan ha en rolle i å bearbeide dette? Og jeg regner med det er bearbeidelse som er, eller bør være, målet.

Tanken er å la tankene spille seg ut, uten å engasjere seg i dem eller prøve å gjøre noe med dem overhodet. La dem komme, og se hva som foregår.
Vis hele sitatet...
Greit nok at det kan være nyttig å la tankene spille seg ut, men man behøver å ha en forståelse av at det ikke nødvendigvis er sannhet, i tillegg til å ikke dømme deg selv utifra tankene som dukker opp. Sånn som jeg ser det - hvis man klarer å la tankene spille seg ut uten å reagere sterkt emosjonelt, bare observere, så kan det være sunt (for det er nettopp en sterk reaksjon som gjør at enkelte tanker blir hengende igjen og plage deg, hjernen betrakter dem som viktig da). Men når det gjelder negative tanker som allerede har satt seg fast pga sterke reaksjoner over tid og ikke vil gi slipp, så er det best å kutte dem av "ved rota" slik som jeg beskrev i min forrige post. Vipassana og mindfulness er akkurat det samme.