Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4174
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det noen som har klaget på ting som ble sagt og ikke gjort på legevakt før? Og faktisk har fått medhold?

Jeg tenker litt sånn at hva er vitsen når man ikke kan bevise hva legen har sagt eller ikke. Det blir jo ord mot ord.
Har du en historie å fortelle?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vel, å ikke gjøre noe er det minst logiske.
Selv om det ikke skulle bli noe resultat av akkurat din klage så er den loggført, og om legen fortsetter i samme viset og flere klager så vil man ha et godt grunnlag til å gå til sak mot legen i fremtiden, om alle tenkte som deg hadde det aldri skjedd noe.
Sist endret av Dodecha; 31. mai 2020 kl. 18:57.
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For fremtiden kan du jo slå mobilen på opptak før du skal gjøre noe. Da har du dokumentasjon i ettertid om det skjer noe du føler ikke er riktig. Kan være en fordel før møter med det offentlige, leger, legevakt, psykologer etc. Jo bedre dokumentasjon jo større sjanse for å vinne frem. Og med god nok dokumentasjon slik at det ikke er tvil så kan det også bli lettere å få fjernet udugelige ansatte fra stillinger de aldri burde hatt. Er det snakk om tjenesteforsømmelse eller at de har tatt en svak faglig vurdering så er det jo riktig at slike tullinger lukes vekk eller i det minste får straff av noe slag slik at de skjerper seg og tar jobben sin mer alvorlig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For fremtiden kan du jo slå mobilen på opptak før du skal gjøre noe. Da har du dokumentasjon i ettertid om det skjer noe du føler ikke er riktig. Kan være en fordel før møter med det offentlige, leger, legevakt, psykologer etc. Jo bedre dokumentasjon jo større sjanse for å vinne frem. Og med god nok dokumentasjon slik at det ikke er tvil så kan det også bli lettere å få fjernet udugelige ansatte fra stillinger de aldri burde hatt. Er det snakk om tjenesteforsømmelse eller at de har tatt en svak faglig vurdering så er det jo riktig at slike tullinger lukes vekk eller i det minste får straff av noe slag slik at de skjerper seg og tar jobben sin mer alvorlig.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ulovlig å ta opp uten tillatelse så det kan ikke brukes som «bevis». Men for deg selv kan du jo høre på, og bare si at du husker det som ble sagt så får du ikke problemer.
I see you...
NAPse's Avatar
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Det er faktisk ulovlig å ta opp uten tillatelse så det kan ikke brukes som «bevis». Men for deg selv kan du jo høre på, og bare si at du husker det som ble sagt så får du ikke problemer.
Vis hele sitatet...
Nei, det er fullt lovlig å ta opptak så lenge du selv deltar i samtalen.

Sitat av https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/lydopptak/
Lydopptak kan være straffbart

Hemmelig avlytting eller opptak av samtaler mellom andre er forbudt etter straffeloven § 205 første ledd bokstav a. Det betyr at man kun kan ta lydopptak av samtaler som man selv deltar i.
Vis hele sitatet...
Sist endret av NAPse; 31. mai 2020 kl. 20:19.
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Det er faktisk ulovlig å ta opp uten tillatelse så det kan ikke brukes som «bevis». Men for deg selv kan du jo høre på, og bare si at du husker det som ble sagt så får du ikke problemer.
Vis hele sitatet...
http://www.juridiskabc.no/sivilprose...amtaler-moter/

Joda, du kan både ta opp og bruke det som bevis så lenge du selv deltar i samtalen.
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Det er faktisk ulovlig å ta opp uten tillatelse så det kan ikke brukes som «bevis». Men for deg selv kan du jo høre på, og bare si at du husker det som ble sagt så får du ikke problemer.
Vis hele sitatet...
Nei du har lov og ta opp møter og samtaler du selv er en del av, og du kan også legge det fra som bevis senere. En venn vant en sak mot NAV med mobilopptak som bevis. Alle bør bruke opptak i alle situasjoner der en kan få behov for å dokumentere hva som har foregått. For egen sikkerhet. Og det er fult lovlig.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror ikke det hjelper så mye, men sikkert verdt et forsøk. Jeg ringte 112 etter jeg våknet med sinnssyke smerter i brystet i November. Ble hentet i ambulanse og sendt rett hjem etter EKG+blodprøver. Idiot-legen sa det sikkert var "treningsverk" og la ved en liten "mulig angstsykdom" i journalen. Klarte ikke ligge/sitte første uka pga smertene. Smertene avtok suksessivt men ble aldri helt frisk; ble sliten av å gå opp ei trapp etc, noe som er uvanlig da jeg er godt trent. Oppsøkte fastlege 3mnder senere - enda jeg følte meg frisk iforhold til hvordan det var - og ble sendt rett på hjerte avd. Da ble det konstatert at jeg hadde hjertesvikt på høyre del av hjertemuskelen som jeg sannsynligvis hadde gått med siden jeg ringte ambulansen; altså flere mnder. Utrolig at det gikk bra og at jeg ikke sitter med varige mèn. Har ikke hørt en dritt fra første legen. Ingen unnskyldning eller forklaring. Ingenting.
Da tror jeg Norsk pasientskadeerstatning (npe.no) e instansen du vil kanskje bør kontakte som neste steg. Evt. ikke dersom det ikke er påvist varig skade bør du be om en tilsynssak på behandlere du mener ikke har opptrått korrekt, les mer her https://helsenorge.no/rettigheter/sl...-en-tilsynssak
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
KasperAG: Hvis du sikter til meg så skreiv jeg innlegget til sammenligning for TS. Det skal mye til for å få medhold i saker som "hva-som-ble-sagt-og-ikke-gjort" som er tilfelle for TS. Det er (heldigvis) ikke påvist varige fysiske varige mèn for min del (akutt perikarditt). Men fikk en skikkelig knekk med angst når kardiologen stakk hodet innom rommet første dagen av sykehusoppholdet og bare "du har hjertesvikt på H side, vi vet ikke hvorfor men skal forsøke å finne ut av det." Har nylig hatt siste check-up med O2-max test + EKG og alt ser bra ut. Ingen bindevev etc.

Tror det skal mye til for å få medhold i slike saker - spesielt nå som covid19 herjer.
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det handler om flere slemme og ulovlige (?) ting som legen kommenterte og fortalte meg.

Er det ikke ulovlig av en lege å si dette. Det er ordrett hvordan det ble sagt:

Ut av det blå:
Lege: har du bil?
Meg: ja
Lege: du kan jo kjøre i 200kmt

Merk at dette er bare 1 av de tingene som ble sagt under samtalen med legen på legevakten som jeg reagerer på. Jeg var jo på legevakten pga at jeg var suicidal.

Jeg er fortsatt sint på legen for jeg holdte nesten på å ta livet mitt den dagen, og på legevakten ble jeg som dere sikkert skjønner bare bagatellisert, ledd av, oppfordret til å ta selvmord og tipset om nye selvmordsmetoder.

Ts
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det handler om flere slemme og ulovlige (?) ting som legen kommenterte og fortalte meg.

Er det ikke ulovlig av en lege å si dette. Det er ordrett hvordan det ble sagt:

Ut av det blå:
Lege: har du bil?
Meg: ja
Lege: du kan jo kjøre i 200kmt

Merk at dette er bare 1 av de tingene som ble sagt under samtalen med legen på legevakten som jeg reagerer på. Jeg var jo på legevakten pga at jeg var suicidal.

Jeg er fortsatt sint på legen for jeg holdte nesten på å ta livet mitt den dagen, og på legevakten ble jeg som dere sikkert skjønner bare bagatellisert, ledd av, oppfordret til å ta selvmord og tipset om nye selvmordsmetoder.

Ts
Vis hele sitatet...

det er vel strengt tatt ikke ulovlig, eller, med mindre det kan kategoriseres som en oppfordring til å ta sitt eget liv? Det høres i hvertfall ganske ulovlig ut, for leger eller andre profesjonelle helsepersonell. Men uansett så er det jo ganske betenkelig å si noe sånt, og det burde absolutt rapporteres.
Rette klageinstans er fylkeslegen.
Send en klage til legevaktsleder med kopi til fylkeslege, skal vel litt til for at dette er ulovlig, men uproffesjonelt er det.

Viktig og klage på slike ting, og det er av to grunner, er det en ung uerfaren lege, så kan denne rettledes og kanskje bli en bedre lege.
Grunn to er hvis denne legen har flere saker på seg om uproffesjonel adferd, så kan legen få advarsler, sparken, begrensinger i sine retigheter eller miste lisensen som lege.

Så skriv et brev hvor du forteller hvordan du opplevde det og send av gårde.
At du trådstarter opplever det slik skjønner jeg , men det er jo ganske mye vi ikke har fått vite om denne hendelsen. Jeg skjønner at du «er sint på» legen for hvordan du ble tatt imor men kanskje du må tenke gjennom det hele en gang til. Hva holder du egentlig på med? Hvor vil du med dette?

Du høres helt ærlig bare snurt og «krenket» ut. Noen ganger må folk sette hverandre på plass, kanskje dette var en av disse gangene.
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av lydmannen Vis innlegg
At du trådstarter opplever det slik skjønner jeg , men det er jo ganske mye vi ikke har fått vite om denne hendelsen. Jeg skjønner at du «er sint på» legen for hvordan du ble tatt imor men kanskje du må tenke gjennom det hele en gang til. Hva holder du egentlig på med? Hvor vil du med dette?

Du høres helt ærlig bare snurt og «krenket» ut. Noen ganger må folk sette hverandre på plass, kanskje dette var en av disse gangene.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men når legen sitter og tipser en pasient om metoder for å kverke seg selv, så syns jeg det faktisk er på plass å klage. Det er sykelig oppførsel fra en lege. Samme om det var respons i en diskusjon eller hva det var, så er det fortsatt helt uhørt at helsepersonell skal si noe slikt.

Jeg støtter TS 100%, send et godt formulert brev til fylkeslegen som forklarer hvordan du opplevde dette.
Som han over meg påpeker så mangler vi kontekst her.

Enig eller ikke, etter krav til helseattest for førerkort skal legen vurdere suicidalitet som ett moment for å inneha sertifikat.

Var kanskje en dårlig formulering fra legen sin side, men om dette var det verste han sa synes jeg du bør forsøke å legge det fra deg så lenge ikke dette åpenbart ble sagt med dårlige intensjoner.

Håper ting ordner seg for deg :-)


Unnskyld meg, men når legen sitter og tipser en pasient om metoder for å kverke seg selv, så syns jeg det faktisk er på plass å klage. Det er sykelig oppførsel fra en lege. Samme om det var respons i en diskusjon eller hva det var, så er det fortsatt helt uhørt at helsepersonell skal si noe slikt.
Vis hele sitatet...
Om pasienten tidligere har truet med å kjøre seg i hjel eller kjøre uaktsomt er det ikke sykelig av legen å påpeke dette i gitte situasjoner. Det er noe helt annet enn å oppfordre til å ta livet sitt i trafikken.
Sist endret av stranger; 1. juni 2020 kl. 13:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Syns det er litt sykt at dere bagatelliserer dette. Under hvilke omstendigheter er det ok at en lege oppfører seg slik? Hvordan kan dette IKKE være sagt med dårlige intensjoner?
Det er ikke normalt å tipse suicidale pasienter om å kjøre i 200 km/t. Og som du nevner, så skal vel en lege i verste fall kunne inndra førerkortet om det er reell fare for at bilen blir brukt i selvmordforsøk? Og i beste fall er det en sykt usmakelig oppfordring til å bryte loven, mest sannsynlig med implikasjon om at han kan risikere å daue av det, hvis han ønsker å dø.

Jeg syns ikke dette er noe man bare skal legge bak seg uten å klage. Jeg ser ikke hvordan et slikt utsagn kan være noe annet enn flåsete og direkte uforskammet gjort av noen i helsetjenesten. Ganske psycho, spør du meg.

Jeg kan se at det kan være tatt ut av kontekst, men da antar man jo at TS lyver. Det gidder jeg ikke å anta, for det kan bare ts vite.
Men om premisset vi får presentert her stemmer, og legen faktisk sa disse tingene, ville jeg uten tvil rapportert det.
Hvordan en selvdoagnostisert suicidal pasient oppfatter hva som blir sagt på legevakta er vel nesten definisjonen på subjektivt.
Det første her burde være å få en nøytral part til å høre på opptaket for en 2nd opninion.
Når du går på legevakta som selvdiagnostisert suicidal så må du forvente å bli spurt om ubehagelige spørsmål for at dem skal vurdere hvorvidt det er akutt. Har du førerkort og bil vil ett naturlig spørsmål være hva du vil kunne gjøre med 1,5t stål i 200km/t. Orker ikke rote frem tall på dette nå men desverre for de som virkelig er i fare for å skade seg selv så er majoriteten av selvutnevte suicidale kun ute etter oppmerksomhet og da er det ikke nødvendigvis akutt og med behov for akutt innleggelse.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er ofte stor forskjell på subjektiv oppdatning og objektiv oppfatning. Når man er sårbar, frustrert og sliter med psykiske problemer har man lett for å tolke alt i værste mening. Jeg oppfatter at det han sa mest sannsynlig var en bekymringsfull ytring om at det var bekymringsverdig at du hadde eller brukte bil i den tilstanden du var eller er i, og langt fra noen oppfordring eller tips til metode.

Jeg forstår du føler deg dårlig ivaretatt og er frustrert på livet og manglende hjelp. Kan signere på at legevakta ikke alltid bidrar med mye, men noen som virkelig tar tak i krisen din er akutt teamet på DPS. Anbefaler deg å kontakte de og Rask Psykisk Helsehjelp i kommunen din.

Benytt deg også av Mental helses hjelpetelefon for å ventilere og lette på trykket når de vonde følelsene tar kontroll over deg. Selvom man ikke vet hva man skal si eller de ikke kan løse problemene dine, så er det utrolig godt å bare snakke med dem.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Det er faktisk ulovlig å ta opp uten tillatelse så det kan ikke brukes som «bevis». Men for deg selv kan du jo høre på, og bare si at du husker det som ble sagt så får du ikke problemer.
Vis hele sitatet...
Ulovlig anskaffet bevis er fortsatt gyldige bevis her i Norge. Setter man feks opp overvåkningsutstyr på dametoalettet og tilfeldigvis fanger opp en voldtekt med det så kan man legge det fram og få gjerningsmannen felt, men man blir selv straffet for ulovlig overvåkning. Det er bare i USA at ulovlige bevis kan ugyldiggjøres.
New generation
colakork's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ulovlig anskaffet bevis er fortsatt gyldige bevis her i Norge. Setter man feks opp overvåkningsutstyr på dametoalettet og tilfeldigvis fanger opp en voldtekt med det så kan man legge det fram og få gjerningsmannen felt, men man blir selv straffet for ulovlig overvåkning. Det er bare i USA at ulovlige bevis kan ugyldiggjøres.
Vis hele sitatet...
Så politet i Norge kan uten noen form for skjellig mistanke plante overvåkningsutstyr på rommet mitt og bruke det? OGSÅ få en klapp på skulderen for det hvis alt går bra? (JEG BLIR DØMT)
Legevakten har dessverre et ganske stygt rykte på seg når det kommer til behandling av personer som sliter psykisk. Jeg ville prøvd alternativer som akutten (de vil bare henvise deg til legevakten om de ikke har kapasitet), da spesielt for selvskading og slikt. Jeg kjenner til et tilfelle hvor en person ble bedt av akutten om å bare komme rett til dem fremfor å oppsøke legevakten. De var rett og slett så sjokkert over hvor dårlig personen ble behandlet. I Norge så varierer helsetilbudet veldig basert på hvor du bor, i de større byene har man gjerne flere alternativer, som akutteam.

Det skader ikke å sende en klage til fylkesmannen, eller ta det opp med fastlegen din om du har god kontakt med dem. Uansett utfallet av klagen til fylkesmannen så vil det over tid gi dem et bilde av hvordan legen opererer, som på sikt kan ha positiv effekt. Det kan også føles godt at klagen ikke går for døve ører, du vil få et personlig svar på en klage til fylkesmannen.

Når det kommer til bevisførsel i Norge så er det opp til dommeren hvorvidt det kan fremlegges. Jeg tenker at det er ganske sannsynlig at saken får en litt annerledes vending om politiet legger frem overvåkningsbilder fra soverommet ditt for å ta deg for å røyke deg stein om kvelden. I Norge står proporsjonalitet veldig sterkt. Så ingen grunn til å bli paranoid over noe sånt. Politiet har også ganske begrenset kapasitet til å gjøre sånt, så at de skulle bruke det på ulovlige operasjoner finner jeg ganske virkelighetsfjernt.
Tomme tønner...
Spenningen's Avatar
3 0
Man kan klage på behandling på legevakten ja, gjorde det selv her om dagen og klagen ble opp og godkjent.
I hvert fall på legevakten i Oslo så, gå inn på Oslo Kommunes hjemmeside..
Så kategorien Helse og omsorg
Klikk på Akutt helsehjelp
Legevakt Oslo
Klikk på sykdom. Og nederst på denne siden står det:
"Klage på begandling."

Her kan man også bestille utskrift av journal maks 10 år tilbake i tid.
(der var det jo litt for en over middels aktiv ung mannn)