Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 5864
Anonym bruker
"Lilla Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hører konstant om familiemedlemmer som dreper fammen sin om dagen. Hva kommer det av? Er det bivirkninger av korona-viruset eller?

Grunnen til jeg lager denne tråden

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...n-funnet-doede
Hvorfor skulle det vært relatert til corona?
Helt grusomt og ufattbart. Toppen av egoisme og faenskap.
Noe info om emnet finnes her: https://en.wikipedia.org/wiki/Familicide

Yardley, Wilson, and Lynes divide familicides into four groups: anomic, disappointed, self-righteous, and paranoid.[15]
In this typology, the "anomic" killer sees his family purely as a status symbol; when his economic status collapses, he sees them as surplus to requirements. The "disappointed" killer seeks to punish the family for not living up to his ideals of family life. The "self-righteous" killer destroys the family to exact revenge upon the mother, in an act that he blames on her. Finally, the "paranoid" killer kills their family in what they imagine to be an attempt to protect them from something even worse.[19]
Vis hele sitatet...
Hvis man skal spekulere vilt, så kan det vel like gjerne være relatert til at vi lever i en tid med økonomiske problemer.
Sist endret av Ipeds; 23. januar 2024 kl. 21:10.
Jeg tipper psykisk sykdom. Har du dårlig økonomi og relasjoner innad i familien så er det også ting som gjør at menn ser litt mørkere på framtida enn kjerringer.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Jeg tipper psykisk sykdom. Har du dårlig økonomi og relasjoner innad i familien så er det også ting som gjør at menn ser litt mørkere på framtida enn kjerringer.
Vis hele sitatet...
Dårlig økonomi er en stressfaktor og stress kan utløse vold, men noe som enda oftere utløser vold i nære relasjoner er den type holdninger til kvinner som tillater folk å kalle dem for kjerringer. Kanskje du kan begynne å bruke en litt mer likeverdig og mindre nedsettende betegnelse, som tjaaa... kvinner?
Viss du knerter hele familien for du har dårlig økonomi. Så er det vel strengt tatt noe mer alvorlig i bunn?
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjerring er ikke et nedsettende ord. Er et ganske utbredt og aksepteret benevnelse på lik måte som dama, kona, bedre halvdel etc. selv har jeg aldri likt ordet Kjerring fordi jeg syns det høres stygt ut på samme måte som navnet Olaf.
Min farfar omtalte alltid min farmor som kjerring. Dette var hans dialekt for "min kjære" og "kjæresten min".

Jeg har aldri sett på kjerring som noe stygt nettopp pga han.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Jeg kan desverre medele at jeg vet akkurat hvem dette er og hvilken familie det er og kan bekrefte at det ikke er noen økonomiske problemer i familien, det er meget trist det som har skjedd og det er ufattelig for nærområdet og de som bor i den lille bygda.

Trur folk hadde søtti pris på å ikke spekulere så innmari, det er nok vanskelig nok ifra før av.
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Jallamedalla Vis innlegg
Min farfar omtalte alltid min farmor som kjerring. Dette var hans dialekt for "min kjære" og "kjæresten min".

Jeg har aldri sett på kjerring som noe stygt nettopp pga han.
Vis hele sitatet...

Når man som i kommentaren her over snakker om "menn og kvinner" og konsekvent bruker kjerring istedet for kvinne da viser språket den holdningen man har til kvinner i forhold til menn. For noen er det ubevisst at de bidrar til den ukultur med nedsettende kvinnesyn men de fleste er veldig klar over at det er et nedsettende ord å bruke og det er bra at det blir påpekt.

Det er noe helt annet å si kjerringa mi på dialekten man snakker enn det å omtale kvinner generelt og som kjønn for "kjerringer". Alle vet at det er nedsettende. Alle vet at det er nettopp derfor man heller sier jævla kjerring istedet for jævla kvinne om man krangler eller bruker kjerring og kjerringer når man snakker om noe som man ser på dårlige enn seg som mann og mann som for eksempel bilsjåfører og bruker kjerring som skjellsord for å rakke ned på menn man syns gjør noe man ikke har respekt for osv.
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei,

Jeg kan desverre medele at jeg vet akkurat hvem dette er og hvilken familie det er og kan bekrefte at det ikke er noen økonomiske problemer i familien, det er meget trist det som har skjedd og det er ufattelig for nærområdet og de som bor i den lille bygda.

Trur folk hadde søtti pris på å ikke spekulere så innmari, det er nok vanskelig nok ifra før av.
Vis hele sitatet...
Enig, å spekulere i andres tragedie burde man spare seg for. Istedet for å lure på hva som har skjedd i en enkeltsak er det mye bedre å heller diskutere hva man kan gjøre for å forebygge vold og drap i nære relasjoner. Men siden svaret der er holdningsendring mot kvinner så tipper jeg det er en diskusjon gutta her ikke har så mye interesse av

Det er samme typen som sikkert syns det er greit å kalle damer for horer også og ikke ser problemet med det og da kommer man ingen vei
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Enig, å spekulere i andres tragedie burde man spare seg for. Istedet for å lure på hva som har skjedd i en enkeltsak er det mye bedre å heller diskutere hva man kan gjøre for å forebygge vold og drap i nære relasjoner. Men siden svaret der er holdningsendring mot kvinner så tipper jeg det er en diskusjon gutta her ikke har så mye interesse av

Det er samme typen som sikkert syns det er greit å kalle damer for horer også og ikke ser problemet med det og da kommer man ingen vei
Vis hele sitatet...
Desverre så er det nok sånn, går helt ut av kontekst og blir noe helt annet, jeg personlig klarer ikke å fatte hva som har skjedd enda og sitter forsatt i sjokk, og det er meldinger overalt og nei. Fy faen rett og slett, det er så sårende det som har skjedd
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
blir mildt sakt sjokkert over mengden drap for tiden.
Det har vel alltid vært størst sannsynlighet for at det er en i nær relasjon som dreper deg hvis du først skulle være så uheldig. Nå virker det jo som at drap generelt er på vei opp og antall drap i nære relasjoner vil jo øke i takt med antall totale drap. Mennesker er snille dyr ass.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dårlig økonomi er en stressfaktor og stress kan utløse vold, men noe som enda oftere utløser vold i nære relasjoner er den type holdninger til kvinner som tillater folk å kalle dem for kjerringer. Kanskje du kan begynne å bruke en litt mer likeverdig og mindre nedsettende betegnelse, som tjaaa... kvinner?
Vis hele sitatet...
Så så ikke ta sånn på vei. I deler av landet er det å kalle sine kone for kjærring en fin ting. Fra gammelt av kommer det kjerring av ordet kjær, altså en man har kjær.

Brukes ordet da i flertall kunne det vært erstattet av koner, partnere osv. Det trenger ikke være negativt ladet og bruken av ordet trenger altså ikke reflektere hverken kvinnesyn eller være nedsettende.

Det kan jo være relevant å spørre om før det tar full fyr i hodet?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dårlig økonomi er en stressfaktor og stress kan utløse vold, men noe som enda oftere utløser vold i nære relasjoner er den type holdninger til kvinner som tillater folk å kalle dem for kjerringer. Kanskje du kan begynne å bruke en litt mer likeverdig og mindre nedsettende betegnelse, som tjaaa... kvinner?
Vis hele sitatet...
I all verden, går det bra?
Kill em all, let god sort em out, men jau, drap i seg selv er svakhet. Grow up....
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva kommer det av? Er det bivirkninger av korona-viruset eller?
Vis hele sitatet...
Av alle konklusjoner det går an og trekke..

Paranoide konspirasjons huer slutter aldri å fascinere meg.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Av alle konklusjoner det går an og trekke..

Paranoide konspirasjons huer slutter aldri å fascinere meg.
Vis hele sitatet...
Neineinei! Etterdønningene av korona og konsekvensen av nedstengningene med mere er et meget sannsynlig tema når vi snakker om drap og motivet for drap..

Det at du er naiv, blind og mangler innsikt i intern familiedynamikk betyr ikke at alle andre er konspiratoriske eller paranoid.

Nå håper jeg du ikke jobber som etterforsker i politiet eller tilsvarende, for å avskrive en potensiell forklaring på dette viset er bare å bli veldig veldig svakt
Mange fikk psykiske og økonomiske problemer pga de helt unødvendige nedstengningene, så helt usannsynlig er teorien ikke.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Enig, å spekulere i andres tragedie burde man spare seg for. Istedet for å lure på hva som har skjedd i en enkeltsak....
Vis hele sitatet...
Slapp helt av og pust dypt. Her snakkes det og spekuleres rundt hvorfor slike handlinger generelt sett begås. Et viktig og forebyggende tema. Ta deg heller en tur til flashback-forum. Der trenger de mer påpakk.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei,

Jeg kan desverre medele at jeg vet akkurat hvem dette er og hvilken familie det er og kan bekrefte at det ikke er noen økonomiske problemer i familien, det er meget trist det som har skjedd og det er ufattelig for nærområdet og de som bor i den lille bygda.

Trur folk hadde søtti pris på å ikke spekulere så innmari, det er nok vanskelig nok ifra før av.
Vis hele sitatet...
Ironisk at det er du selv som drar fram en enkeltsak her. Ingen her som har spekulert alene rundt denne saken.
-
Nå var det like før jeg skrev "slutt å leke mamma", men da ville jeg vel vel blitt hengt slik som han som skrev kjerring..
Sist endret av Ipeds; 24. januar 2024 kl. 08:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Jeg tipper psykisk sykdom. Har du dårlig økonomi og relasjoner innad i familien så er det også ting som gjør at menn ser litt mørkere på framtida enn kjerringer.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker generelt nå og ikke angående en spesiell sak.
Men jeg tenker at hvis man har dårlig økonomi så drar man ikke med seg andre familiemedlemmer og dreper dem da tar man kun sitt eget liv. Dersom det derimot handler om arv og god økonomi så kan det tenkes at man drar med seg andre hvis man krangler over avgjørelser. Jeg syns media burde være litt mer åpen om årsaker og slikt. Det er vel ikke alle som egentlig sliter psykisk eller har psykiske sykdommer som har gått til psykolog og har diagnoser på papiret heller. Dette kan jo spesielt gjelde menn, som ikke vil oppsøke hjelp siden "menn skal være sterke".
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Hvorfor skulle det vært relatert til corona?
Vis hele sitatet...
Verden har alltid vært gal men etter corona utbrudded klikket det offisielt for menneskeheten så han er nok ikke helt på bærtur. Kan være noe underliggende du og jeg ikke ser.
Storetrær
Lycke's Avatar
Kjerring er nedsettende i 2024, bare bondeknøler og konebankere som bruker slike uttrykk
Sitat av Lycke Vis innlegg
Kjerring er nedsettende i 2024, bare bondeknøler og konebankere som bruker slike uttrykk
Vis hele sitatet...
Helt enig!

Har aldri forstått meg på de som sier kjærring. Det er brukt som skjellsord. Gubben er ikke like ille
Sitat av Lycke Vis innlegg
Kjerring er nedsettende i 2024, bare bondeknøler og konebankere som bruker slike uttrykk
Vis hele sitatet...
Kaller du hele trøndelag for bondeknøler?
Sitat av Lycke Vis innlegg
Kjerring er nedsettende i 2024, bare bondeknøler og konebankere som bruker slike uttrykk
Vis hele sitatet...
Synes bondeknøl var ganske nedsettende, hvorfor kan du bruke det ordet men jeg kan ikke bruke kjerring? 'Jeg er krenket.
Corona, krig, økonomi, er mer enn nok av ting som skjer i verden , som gjør at livet virker håpløst.

Og store høytider som jul kan jo være en trigger for krangel, utløsende for psykisk sykdom/traume osv.

Og kjerring er helt an på dialekt, måten det blir sagt på om det er støtende eller ikke, skriftlig vil jeg påstå det er støtende da jeg ikke for langt riktig tonefall på det
Du må være på en rimelig mørk plass i livet når du kan drepe dine egne døtre og barnebarn(10mnd gammelt) Satan for ein feig jævel som dreper seg selv etterpå...
Sitat av Lycke Vis innlegg
Kjerring er nedsettende i 2024, bare bondeknøler og konebankere som bruker slike uttrykk
Vis hele sitatet...

Først av alt, bondeknøl er da vitterlig ganske forbanna nedsettende det også, eller har du lyst å prøve å ro det i land?

Med det sagt; hei, kar fra Finnmark her, du er klar over at fordi du spesifikt får sand i musa av f.eks bruken av kjerring så betyr ikke det at det er korrekt sant?

Når jeg sier at jeg skal hjem til Kjærringa så skal jeg hjem til hun jeg har valgt å dele livet mitt med, hun jeg deler seng med, drar på ferier med, hun jeg tenker på når jeg våkner, det siste jeg tenker på før jeg sovner, hun som støtter meg når jeg har det tungt og også hun jeg gjør alt jeg kan for å støtte når hun trenger det.

Like fult er kjerringa mi hun som gjør meg til et bedre menneske, hun som har hjulpet meg å oppnå mange av drømmene mine, hun jeg henvender meg til når jeg trenger råd om noe og i det hele tatt, hun jeg elsker

Og dette er ikke noe jeg har funnet på i mitt eget lille sinn, dette er kultur her oppe.. At du er så språklig fattig at du ikke evner å se at et ord kan ha flere betydninger basert på tonefall, geografi, kultur osv gjør deg neppe til en autoritet på hvordan språk brukes og hva som er gjeldende normer

Eksempel; om jeg kaller deg en jævla kjerring, så er det negativt, både i 1900 og i 2024.

Eksempel 2; om jeg sier at jeg og kjerringa skal ta oss en langhelg i London bare for å komme oss litt bort og kose oss.. Det er passelig positivt, både i 1900 og 2024

Kom deg ned av den skyhøye hesten din å innse at det er forskjeller på språk her til lands og ikke prøv å bestem hva som er rett for ett helt jævla folk på rundt 5 mill
Fuck Mr. Plod!
Å se hvordan verden går så fort fram er jævlig demotiverende mtp. Jobb og utdanning.

Kan umulig være mere enn 5-10 år til den vanlige mannen i gata ikke kan få seg en vanlig jobb.

Tror vi er like ved ett økonomisk vippepunk som virkelig ikke lar seg løse med flere jobber eller bedre betalt. På tide å belønne god adferd!

Jeg kan Pytagoras, men jeg klarer ikke snakke med en fremmed person, Det er fucked.

Hvorfor bruker vi fortsatt så mange år på å lære piss vi ikke trenger å kunne, når det virkelig er helt aldre grunnleggende verdier som mangler.

Jeg tror også coronaen har gjort noe med oss, men drepe familien? Drøy konsporasjon.
Identitet etc ligger ute på «det andre forumet».
▼ ... over en måned senere ... ▼
Enda en, far drepte mor og to voksne barn mens de sov.

Avdød mann i 50-årene drapssiktet etter dødsfallene i Ål

F*cked up
Begynner å bli veldig mye av sånt nå. Noen som har koll på statistikken de siste par-tre årene? Føler det er noe hver dag. Drap, skytinger, knivstikkinger osv. Norge er nok ennå relativt trygt i det store og hele, men man blir jo bekymret for fremtiden til sine barn hvis dette fortsetter å eskalere.
Sist endret av FriFugl; 4 uker siden kl. 16:42.
Rart er det. For 10 år siden så var det som regel eller alltid siden immigrasjon vært mannfolk fra fjerne strøk som har tatt kona og levd videre samt barna.

Jævlig rart at suicidalitet går over til å drepe en hel husstand og at det er menn født og oppvokst i Norge med ett godt utadvendt seende som har all grunn til å være stolt av familiene sine.

Kan det være at de er skyldig i noe grovt? Men uforklarig allikevel at slike monstre finnes. Man kan ikke skylde på psykdom for noe sånt.
Sitat av Dough Vis innlegg
Enda en, far drepte mor og to voksne barn mens de sov.

Avdød mann i 50-årene drapssiktet etter dødsfallene i Ål

F*cked up
Vis hele sitatet...
Hva er greia med menn i 50-60årene og drap på familien?

Er de livsleie?
Inntrykk av at det skjer oftere på små steder ?
Kanskje færre folk / naboer som legger merke til problemer i en familie der ?
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
De som tar livet av familien og så seg selv, har muligens en eller annen skrudd logikk om at de sparer sine nærmeste for sorgen, ved å ta dem med seg i døden.
De narsissister og sosiopater som regner seg som viktigere
enn sine barn og egne nære familie, er unntaket som gjerne
og helst, kun bør ta livet av seg selv. i virkelighet ikke alltid slik
Sist endret av herognå; 4 uker siden kl. 05:24.
Fuck Mr. Plod!
Sitat av herognå Vis innlegg
De narsissister og sosiopater som regner seg som viktigere
enn sine barn og egne nære familie, er unntaket som gjerne
og helst, kun bør ta livet av seg selv. i virkelighet ikke alltid slik
Vis hele sitatet...
De skjønner jo ikke at de er det selv.
Også er de jævlig flinke til å trå forsiktig.

De vil alltid eksistere, kan ikke fjerne dem. De har sin plass i samfunnet dem å

Hadde heller trodd at en som var helt virkelighetsfjern ville gjort noe sånt. en narsissist pleier vel ikke drepe? de bare stikker når de ikke vil ha noe mere fra deg.