Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 7329
Har kjøpt meg ny sykkel, og trenger derfor en god måte å sikre sykkelen på utendørs i Oslo sentrum(noe som vil tilsi at jeg trenger en helvetes robust lås).

har lest diveres tester på nett, og inntrykket jeg sitter igjen med er at ingen av låsene som selges som "sykkellåser" kan stoles på.

Noen som vet om sykkellåser som faktisk er 99 % innbruddssikre eller som avgir lyd? Kanskje en kjetting med solid hengelås er det sikreste?

Har også tenkt litt på å GPS-tracke sykkelen. Det skal da helst være mulig å gjøre "usynlig", f.eks. noe som kan gjennmes under setet og som sender ut posisjon 1 gang i timen. Det er definitivt noe jeg sterkt vurderer, for da kan man jo faktisk spore opp jævelen selv.
Tv2 Hjelper deg testa sykkellåser en gang i påsken, tror jeg. Denne var den eneste forsikringsfyren ikke klarte å klippe opp. Men såklart, du er jo aldri 100% sikra.

Få deg en god sykkellås, kjøp deg en sykkelforsikring, Falken selger visst slike, og bruk sunn fornuft.

Angående GPS, så er jeg litt usikker, for det høres veldig dyrt ut. Ideen er god nok, men er det ikke slik at sykler ofte blir solgt utenlands av sykkelmafia fra Øst-Europa? Her har jeg null kilder eller peiling. Bare noe jeg har hørt.
ABUS GRANIT Extreme Plus 59
Denne er egentlig for motorsykler, og veier ca 6kg. Men dette er noe av det sikreste du får
http://www.abus.com/var/ImagesPIM/abus/webl/d27582f042a01ce06796f95ef0b6b37f.jpg
Bøylelås er det nærmeste du kommer. Bare husk på å feste selve rammen.
Uansett hvilken lås du bruker så må du passe på å få festet både rammen og bakhjulet i stativet du fester sykkelen til. Ofte stikker folk av med bare bakhjulet, som visstnok er ganske dyrt i seg selv.
En solid bøyle eller kjettom som han posta over.
Pluss en bevegelses-sensor alarm som dette: http://www.ebay.com/itm/Lock-Bicycle...8AAOSwPe1T2w-n

Ganske billig og effektivt. Evt en vanlig alarmwire-lås i tillegg for dobbel alarm.
Fikk testa i praksis hvor lang tid det tar å benytte baufil for å få opp standard sykkellås (stålwire) pga hadde mistet nøklene til egen lås (egen sykkel, så har altså ikke vært ute med kriminelle handlinger her nei). Trodde jeg skulle bli stående å "evles" i lang tid, men tok kanskje 20 sekunder elns.
Jeg bruker en vanlig abus kjettinglås til å låse ramme+fremhjul til stativ/stolpe også har jeg rammelås på bakhjulet. Eneste som er blitt stjelt så langt er sykkelpumpa jeg ikke gidder å ta med meg. Bruker som oftest kun rammelåsen når jeg bare skal en svipptur på butikken.
Om det er en litt dyr sykkel så ville jeg brukt to forskjellige låser. Feks en kraftig kjettinglås og en U-lock feks kryptonite. Evt. u-lock og foldylock.
Om du vet det er mye sykkeltyverier der du bor så bruk alle tre
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Gikk til innkjøp av en Abus Granit X-Plus 540 Bøylelås. Det er den sikreste på markedet, og koster derfor ca. 1k.
Gikk på YoutTube og sjekket at x antall østeuropeere ikke klarte å klippe over den. En vinkelsliper derimot kutter ALT.
Jeg er nå på utkikk etter en solid metallkonstruksjon, som har en slik form|_|
Det skal borres hull i husmuren, fylles igjen med sement, for så å dytte denne metallkonstruksjonen inn.

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt dette i Oslo området? Den må være solid, skal ikke være mulig å klippe over med avbitertang.
Sist endret av trikker95; 18. mai 2016 kl. 18:51.
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Gikk til innkjøp av en Abus Granit X-Plus 540 Bøylelås. Det er den sikreste på markedet, og koster derfor ca. 1k.
Gikk på YoutTube og sjekket at x antall østeuropeere ikke klarte å klippe over den. En vinkelsliper derimot kutter ALT.
Jeg er nå på utkikk etter en solid metallkonstruksjon, som har en slik form|_|
Det skal borres hull i husmuren, fylles igjen med sement, for så å dytte denne metallkonstruksjonen inn.

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt dette i Oslo området? Den må være solid, skal ikke være mulig å klippe over med avbitertang.
Vis hele sitatet...
En smed? Men virker litt drastisk det der å borre i husveggen, sement og det hele. Du kan ikke bare låse den inne et sted? ... f.eks i en parkeringskjeller eller i trappeoppgangen...

forresten hvis du skal sette sykkelen på samme sted hele tiden så bare la tusenkroners låsen din henge igjen der. siden den sikkert veier jævla mye. ingen som vil stjele bare låsen uansett
Sist endret av tetragrammaton; 18. mai 2016 kl. 19:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
En smed? Men virker litt drastisk det der å borre i husveggen, sement og det hele. Du kan ikke bare låse den inne et sted? ... f.eks i en parkeringskjeller eller i trappeoppgangen...

forresten hvis du skal sette sykkelen på samme sted hele tiden så bare la tusenkroners låsen din henge igjen der. siden den sikkert veier jævla mye. ingen som vil stjele bare låsen uansett
Vis hele sitatet...
Forstår at det kan høres litt overkill ut, men det er ikke så mye som skal til. Bare borre 2 hull i muren, fylle igjen med sement, stikke inn metallkonstruksjonen og la det stivne.

Grunnet til at jeg er litt paranoid når det gjelder sykkelen er fordi den er konvertert til elektrisk fremdrift, dvs. at sykkelen koster totalt litt over 10k. Jeg bor også midt i Oslo der sykkeltyvene herjer. Og det er ikke narkisene jeg er redd for, men østeuropeerne som er drevne på dette å stjele sykkel.

Å ta med sykkelen inn kan jeg ikke. For å kunne sove godt trenger jeg dette metallet slik at det den er låst fast i er sikkert. Waste å kjøpe en så dyr sykkellås hvis det den er låst til ikke duger. I tillegg til å låse den fast utenfor huset skal det monteres lampe med PIR-detektor rett ovenfor, eventuelt også et IP-kamera med bevegelsesdetektor. Ja, jeg er paranoid.


Jeg vet heller ikke om jeg kan forsikre den, da motoren ikke er lov å bruke på en sykkel iht. norsk regelverk.
Sist endret av trikker95; 18. mai 2016 kl. 19:57.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Forstår at det kan høres litt overkill ut, men det er ikke så mye som skal til. Bare borre 2 hull i muren, fylle igjen med sement, stikke inn metallkonstruksjonen og la det stivne.
Vis hele sitatet...
Sånn at det tar tjue sekunder å få laust med spett eller slegge? Ting festa med sement tåler kompresjon. Ikkje skjærkrefter. Ville heller skrudd det fast, og herpa gjengene sånn høveleg slik at det ikkje lar seg gjere å skru opp igjen.
Sitat av trikker95 Vis innlegg
I tillegg til å låse den fast utenfor huset skal det monteres lampe med PIR-detektor rett ovenfor, eventuelt også et IP-kamera med bevegelsesdetektor. Ja, jeg er paranoid.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er om det er spesielt stor hjelp i. Vil nokon stele den er det rimelig trivielt. Sikker på at det ikkje finst mulighet for å ta den inn? I ytterste konsekvens finst det jo stativ for å henge sykkelen på veggen, og eg har kjenninger i Oslo som bruker slike stativ nettopp for å unngå at den vert stelt.
Min sykkel har en ramme med et litt firkanet rør, altså ramma er litt flat på ene siden.

Der har jeg satt på et lasergravert skilt med navn og tlf. nr. Skiltet er ganske stort, like bredt som ramma.

Dersom du tror du er smart og skrur av skiltet, står det samme under, jeg har boret inn bokstaver og tall med en 2mm bor igjennom hele ramma...

Blir sykkelen stjålet står det da mitt tlf. nr på den, eneste måten å fjerne det på er å kutte ut 4x10cm av rammen og sveise i et nytt stålstykke...

Mener alle låser enkelt kan kuttes opp, men å omsette en sykkel som er ekstremt godt merket vil bli verre.
Sist endret av Provo; 21. mai 2016 kl. 08:48. Grunn: Dobbelpost
Hva med og borre gjennom hele grunmuren og feste beslagene fra innsiden? Hør med en lokal rørlegger om å få låne piggmaskin med stort bor. Sånn man bruker for å legge opp til frostfritt utevann.
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Hva med og borre gjennom hele grunmuren og feste beslagene fra innsiden? Hør med en lokal rørlegger om å få låne piggmaskin med stort bor. Sånn man bruker for å legge opp til frostfritt utevann.
Vis hele sitatet...
Hva med å kjøpe nytt hus med plass til sykkelen inne? Gjerne et med høyt gjerde/mur rundt så det er vanskelig å komme inn.
Det beste er forskjellig sensoralarmer som jeg linka til. Som sagt batteridrevet vinkelsliper kutter alt som er på under et minutt. det meste på 10 sec. Så hvis din sykkel er verdt å stjele hjelper det lite med lås til tusen kr.
En studine jeg snakket med hadde en gammel damesykkel ulåst i flere år. Den var så stygg at ingen ville ha den. Så en tyverisikring er å finne en shabby sykkel men tune den opp slik at den er i 100% teknisk stand. Og så bruker du to låser. Du kan jo spraye ramma i kamuflasjefarge...
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Har selv tenkt en del på sikring av sykler, da den siste el-sykkelen min kostet mer enn de to siste bilene mine, tilsammen. Men det sier kanskje mer om bilparken. Ville godt for GPS tracking. Du har jo el-sykkel, så lade muligheter har du nok av. Det som er litt viktig her, er at trackeren er skult(i ramma?), og har mulighet for triangulering via mobilnettet dersom gps ikke er tilgjengelig. Kombinerer du dette med en hundre og ørten dB alarm, så vil jeg tro du er godt på vei.

Siden du har el-sykkel, så har du kanskje hub-motor? Dersom du har dette kan denne brukes som en lås, ved og omtrent låse bakhjulet elektrisk, og gjøre sykkelen umulig og stjele for og trille avgårde ned til sentrum, eller hjem fra byen.

Alle låser kan klippes, og jeg finner aldri noe sted og feste låsen. Dessuten er jeg for lat, digital kodelås eller NFC er tingen!
Dersom du har en stor hub motor så kan du jo merke denne selv med ditt tlf. nr. f.eks?

Bruk millimeterpapir og skriv firkantede bokstaver. Lim papiret der du vil markere, bruk en kjørner og slå forsiktig nedstansede merker. Burde være lett å lage merker i aluminium. Blir jo pent også om du er nøyaktig med millimeterpapiret?

Biltema selger også et stanse sett, hvor du kan slå inn bokstaver og tall. Da kan du merke de ulike komponentene.

Jeg vet også at skoler brennmerket sine PC'er så de ikke skulle stjeles og omsettes. De brukte et slikt stanse sett og smeltet inn bokstavene.

Du kan jo bruke et slikt sett og merke på undersiden av batterikassen, du kan også lage tall siffer rundt navet som er av aluminium, da må merkingen gå
i en sirkel.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Han...er-2000034272/
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Min sykkel har en ramme med et litt firkanet rør, altså ramma er litt flat på ene siden.

Der har jeg satt på et lasergravert skilt med navn og tlf. nr. Skiltet er ganske stort, like bredt som ramma.

Dersom du tror du er smart og skrur av skiltet, står det samme under, jeg har boret inn bokstaver og tall med en 2mm bor igjennom hele ramma...

Blir sykkelen stjålet står det da mitt tlf. nr på den, eneste måten å fjerne det på er å kutte ut 4x10cm av rammen og sveise i et nytt stålstykke...

Mener alle låser enkelt kan kuttes opp, men å omsette en sykkel som er ekstremt godt merket vil bli verre.
Vis hele sitatet...
Du har jo bare ødelagt sykkelen din. Svekket konstruksjonen og senket verdien betraktelig. Fortsatt er det null stress å selge den svart. Bare å klistre no fancy tape/klistremerker rundt stanga, av typen som gjerne er på sykler uansett.

Hvis man går grundig til verks så kan man også fylle hullene dine med l̶o̶d̶d̶e̶t̶i̶n̶n̶ superlim, og slipe til og lakke over etterpå.

Du hadde vært langt bedre tjent med å sveise navneplata fast i ramma.
Sist endret av mentalmelt; 29. mai 2016 kl. 17:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.