Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1688
Hei,

Lurte på om det er nok å hurtigformatere en USB minnepenn? Skal returnere den til butikken og vil ikke at det skal være mulig å gjenopprette filer.

Takk på forhånd.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, det er på ingen måte nok. Fullformatering er minimum, og sjølv ville eg etterpå fyllt den med uviktige ting og sletta det igjen.
Exonize's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, det er på ingen måte nok. Fullformatering er minimum, og sjølv ville eg etterpå fyllt den med uviktige ting og sletta det igjen.
Vis hele sitatet...
Sikker? Kan se for meg at det er mulig å gjenopprette filer om jeg kobler minnepinnen til samme PC jeg brukte til formatering. Men skal full formatere for å være sikker.
Sitat av Exonize Vis innlegg
Sikker? Kan se for meg at det er mulig å gjenopprette filer om jeg kobler minnepinnen til samme PC jeg brukte til formatering. Men skal full formatere for å være sikker.
Vis hele sitatet...
Sletting fjerner bare innholdet i filtabellen over filene som er der, ikke de faktiske filene. Hurtigformatering fjerner bare filtabellen og oppretter en ny. Filene er fortsatt der og kan enkelt hentes frem på en hvilken som helst maskin.
Du må overskrive, ikke kun formatere. Via en minnepenn kan du laste inn noen store filer og små filer som fyller den helt opp, for så å slette det.
Sitat av Exonize Vis innlegg
Skal returnere den til butikken og vil ikke at det skal være mulig å gjenopprette filer.
Vis hele sitatet...
Regner med at du bruker linux, saa du kan sikkert dd fra urandom (overskrive med tilfeldige data).

Men, denne er mye kjappere:

Kode

openssl enc -aes-256-ctr -pass pass:"$(dd if=/dev/urandom bs=128 count=1 2>/dev/null | base64)" -nosalt < /dev/zero > /dev/sdX
Kjoer den et par ganger om du er paranoid. /dev/-stasjonsbokstaven finner du med lsblk / lsusb.

Bruker du windows saa kan du jo bare kopiere med tilfeldige filer, som nevnt, eller laste ned ccleaner som kan overskrive med null.
For å sammenlikne med noe ikke datarelatert: Å formattere vegnettet i Norge vil i praksis si å fjerne alle skilter med veg- og stedsnavn. Vet du hvordan hjemplassen din ser ut, så vil du jo likavel finne frem.
Sitat av Xgeir Vis innlegg
For å sammenlikne med noe ikke datarelatert: Å formattere vegnettet i Norge vil i praksis si å fjerne alle skilter med veg- og stedsnavn. Vet du hvordan hjemplassen din ser ut, så vil du jo likavel finne frem.
Vis hele sitatet...
Ikke daarlig sammenligning.

Nettopp av den grunn teppebomber du hele driten til helvetet med random data, og har du foerst gjort det en gang og kun kjoerer full-disk kryptering ever after, saa trenger du aldri gjoere det igjen.

...men har du en to-terra disk saa tar det opp til tre dager med skikkelig /dev/urandom-overskriving, saa vaersaagod bli gal.
...men har du en to-terra disk saa tar det opp til tre dager med skikkelig /dev/urandom-overskriving, saa vaersaagod bli gal.
Vis hele sitatet...
Overskrive med nuller(dev/zero) en gang holder.
Det er bare myte at man trenger og fylle med random data eller overskrive mange ganger.

Kode

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/your_drive bs=1M
Lurte på om det er nok å hurtigformatere en USB minnepenn?
Vis hele sitatet...
Det et eneste som skiller hurtigformatering fra fullformatering,
er at fullformatering sjekker for "bad sectors" på harddisken.
Derfor tar fullformatering så lang tid.

Som nevnt ingen data blir overskrevet,
det er kun MFT(Master File Table) som blir slettet,
data er fortsatt intakt.
Sist endret av snippsat; 9. juli 2016 kl. 00:18.