Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2350
Hei, jeg har en gammel Acer 5930g som begynner å bli ganske sliten.. Jeg har byttet hardisk til SSD og lagt til ekstra ram, fra 3 til 4..
Jeg har problemer med å installere eksempelvis Autocad 2014-->, og vurdre å installere Windows 7. Noen som vet om 7 er mindre eller mye mer ressurs krevende for en pc eller ikke?

https://www.komplett.no/product/375531
Det jeg har erfart er å kjøre fra vista - win 7 har fikset alle probleme mine, samt en følelse at win 7 går raskere
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Det skal sies at det ærlig talt var verre når Vista var nytt, men du vil nok merke endring, ja. Jeg leste at 7 skal være Vista med ren kode. Selv foretrekker jeg 7 over 98, XP, vista og 8.1. Dessuten skal 7 bruke mindre ressurser enn Vista, men som sagt har forskjellene utjevnet seg og Vista er per i dag ikke fortjent like mye tyn som det har fått. Men hvis du kan vente til høsten ville jeg prøvd meg på tieren.
Ok, har likt Vista vedlig godt, men får ikke installert programvaren jeg ønsker, så må prøve ut w7..
Synes det var ganske dyrt da... Lå på rundt 1000 kr på komplett...

Takk for svar :-)
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Kjøpe? *host, hark*
Nå skal det sies at Win10 visstnok skal ha enkelte utgaver som er gratis. Ellers kan du prøve Linux-distroer men da må du regne med inkompabilitet til enkelte programmer til tross for Wine.
Anbefaler jeg deg og skaffe win 8.1

Win 8.1 er Raskere på en gammel datamaskin! Tull og kjøpe win7 til en sånn maskin!

Mye lurere for sikkerhetens skyld. Win 8.1 Har mye tryggere Installasjon Det sier Microsoft til meg ihvertfall.
Du kan jo alltids installere en prøveversjon av Windows 7, og kjøpe den hvis du er fornøyd.
Windows 8.1 er djevelens verk og suger ballene til bestefar, uansett hva Microsoft sier.

Vista er også noe makkverk, det beste er etter min mening å installere Windows 7, det vil si det beste er sannsynligvis ikke å installere Window i det hele tatt, men må man så gå i det minste for sjuer'n.

Det koster litt, men det finnes nettsider med piratskiplogoer hvor prisene er en del lavere, i mange tilfeller så mye som 100% lavere.
Kjøp windows 8.1 og last ned Programmer som gir deg tilbake startmenyen til win7. lettere er det ikke.

Flere butikke og anmeldelser anbefaler win8 til dette.
Ikke kjøp win7!

Ikke hør på sånne pirate folk
Sist endret av Inspires; 24. april 2015 kl. 17:41.
Ok, ikke sikker på om win 8 er løsningen, pc'en er ganske gammel (2008).

Synes win 7 er ganske dyrt i fht at det er et "gammelt" os..
Da anbefaler jeg deg Ubuntu
Sitat av Inspires Vis innlegg
Flere butikke og anmeldelser anbefaler win8 til dette.
Vis hele sitatet...
Windows 8 (og 8.1) er jo viden kjent som det verste operativsystemet Microsoft noen gang har laget, selv Microsoft har jo innrømmet at det er en stor flause.

Det er faktisk verre enn Vista, og det skal litt til.

Jeg hadde heller installert ms-dos 3.1 enn Windows 8, og det er hyggeligere å trekke tenner enn å jobbe i Win 8.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Inspires Vis innlegg
Da anbefaler jeg deg Ubuntu
Vis hele sitatet...
Om han kjører Ubuntu kan han ikke forvente full kompabilitet med AutoCAD. Derimot kan han bruke DraftSight uten å kjøre Wine, men da vil han mangle en del nøkkelfunksjoner som AutoCAD har for eksempel 3D-konstruksjon. Han ka se 3D-filer i det minste.

Windows 8 er ikke så ille som han over meg sier, men jeg ville absolutt tenkt nøye over det. Jeg har selv nylig nedgradert fra 8.1 til 7.
Sist endret av Duckie; 26. april 2015 kl. 12:08.
hvis du virkelig vil ha frustrasjon generatoren igang fikser du deg Windows ME (Millennium Edition) ....

vil du kjøre relativt knirkefritt kjører du Win 7 , win 8(8.1) er noe makkverk uten like som microsoft selv internt har døpt win 8.X den nye vista
Først og frem Autocad jeg vil kjøre, da jeg får 3 års lisens gjennom skolen..
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Om du allikevel skal kjøpe enten W7 eller W8, kan du vel laste ned en piratversjon av begge og teste hvilken du liker best før du kjøper?
Om de bare skal testes så kan han like dumt laste ned originaler direkte fra microsoft Ligger en tråd her på forumet med linker til "the real deal" Ellers så kan en teste win 10 gratis noen måneder fremover enda... (men helt stabilt er det vel ikke enda)
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Jeg stemmer for Windows 7 Ultimate for bruk av AutoCAD. Systemet har fått god tid å modne på og det er stabilt. Jeg sier ikke at Windows 8 er ustabilt, men det er en større sjanse å ta.