Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3437
Lærling
12 0
Skal bygge meg en pc til day trading(lage robot)!
Trenger hjelp til å velge hva komponenter eg skal gå for da eg har veldig lite erfaring med merker!
Her er det eg tenker som minimun-kapasitit på maskinen/det eg har tekt på så langt! Må berre legge fleire punkt til lista hvis det er nokke annet som er viktig som eg ikke har tatt med!!

PSU: 550W

CPU: QUAD-CORE 3.3 GHz

RAM: 16GB

GRAFIKK-KORT: 4G

SSD: 500GB

BUDSJETT: OMKING 13 000 TIL 15 000(uten skjer, tastatur og mus)

Berre til å komme med eksempler på kabinett eg kan kjøpe som er kule men som ikke fakker med budsjette for hardt!:D
Hvordan skal du lage denne "botten"?
Lærling
Trådstarter
12 0
Laster ned software fra nettet og programmer det, så det det kan analysere markeder og kjøpe/selge! Blir bare tre programmer i første omgang, et som analyserer og gir ordre, et som kjøper og selger, og et som lagrer alle tredes med viktig informasjon.
har en annen laptop som gjør noe det samme bare at det er nettbassert men med denne pc'en gjør eg det lokalt!
Lærling
Trådstarter
12 0
Missforstår sikkert noe nå men prøver. Ingenting av det eg gjør her er ulovligt eller krypter verken info, personlig info eller programmer! Dette er daytrading som blir gjort gjennom ett forhåndsinnstilt program(lovlig)! Programmet eg bruker(finns mange ulike) programmes til å se indikatorer i markeder og dermed kjøpe og selge for meg! Siden en datamaskin gjør jobben går det veldig fort og handlene kan vare alt fra 20 sek til flere timer! Høyfrekvente(highfrequency) trader botter kan kjøpe og selge på barre millisekunder!

Kan trade kryptovalutablokkjede, som Bitcoin eller DASH, eller en applikasjonsblokkjede, som Ethereum eller TRON!
Hvis det var det du mente!?

Men tilbake til PC'n? Noen innvendinger?
Til dere som lurer så vil han kjøre en aksjerobot.

TS, det som er viktig da er responstid. Dersom du skal kjøpe og selge på sekundet vil alt fra kvalitet på nettet ditt, router og hastighet på maskinvare spille en rolle.

Dersom du skal day trade i litt roligere tempo kan jeg ikke skjønne at dette skal kreve enorme ressurser (selvsagt avhengig av hvor mye data du skal prosessere).

Jeg ser du lister både ram og skjermkort med antall GB, men til ditt formål er nok hastighet vel så viktig.

Ang påstander om lovligheten er det ikke fritt frem for slike boter på verdens børser. Dersom du handler i millisekunder vil du kunne bli anklaget for markedsmanipulasjon dersom roboten din bruker ufine metoder for å drive prisen opp eller ned.
Men blir spillereglene fulgt så er det bare å kjøre på.
Hvis det er hastighet man trenger så har antall gb veldig lite å si. For gpu sin del er det clocken som bestemmer hastigheten, minne er bare mellomlagring av programmer
tipper at enhver, gaming pc som ikke er mer enn 5 år gammel, fixer et privat program lett
Lærling
Trådstarter
12 0
@Rosander @420master hvordan måles hastigheten på RAM og Skjermkortet(Evt andre komponenter)? Lagringsplassen som eg har skrevet over er minimum! Hastigheten på informasjon som kommer inn og ordre som går er selvsagt heilt essensielt for å tjene penger når dette skjer lokalt! Hadde disse prossesene blitt gjort f.eks i London for å trade norske børs kunne eg brukt enn gammel gaming pc på 5 år++ men dette går ikke siden det er pc'en som skal gjorde jobben og hvis noe crasher her kan det for bli fordelig dyrt!

Hva skal eg lete etter når det kommer til hastighet?

Hvilke kvalitetsmerker stoler dere mest på?

Kan for all del kjøpe enn ferdigbygget pc hvis det er enn som møter kravene og ikke koster all verden. Så lenge denne går ann å oppgradere etterhver!

Bare til å komme med tips!! Kjører foresten 3 skjermer på minst 1080p oppgraderer til 4k senere(ikke tenk på det enda da).
Kjøp en supermocro workstation, da har du serverdeler og stabilitet.

https://nextron.no/main.php3?PI=list...=2986&SO=price
Lærling
Trådstarter
12 0
Ang lovverket rundt dette kan spesielt interesserte besøke denne liken https://www.esma.europa.eu/ ! Her er det dagevis med lesestoff og det omfatter først og fremst rettningslinjer for High Frequency Trading(HFT) men også algoritme trading. Utover reglene fra ESMA har Norge veldig lite regler å komme med selv om Finanstilsynet gjobber aktivt med kontroll av Aksjemarkede.

Men kan vi holde oss til Hardware/pc som møter krav som er skrevet i første innlegg, hastighet og kvalitet!? Takk
Hvor høyt volum har du tenkt deg (handler per sekund)?
Har du tilgang på FIX, FIXML, FAST e.l feed fra børsene du skal handle fra? Hva slags kapasitet har du tenkt til å kjøpe isåfall?

Det viktigste for robothandel er nettverket og latency til feeden du bruker, maskinvare kommer i andre rekke.
Normalt sett vil man leie noen U serverplass i eller like ved den aktuelle børsen.

Har du ikke en direktefeed, men bruker et api hos en eller annen tredjepart har ikke maskinvare noe som helst å si.
Lærling
Trådstarter
12 0
@rfa takk for godt svar! Tenkte du på 5039A-iL, GS50 eller 7049A-T? La merke til at det er HDD og ikke SSD vil det vere merbar forskjell på disse? GS50'en har bare 64GB minne, hvis det ikke er noe eg overser så er dette ikke nok! Core og Xeon E5 hva vil det si?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kaizo Vis innlegg
@rfa takk for godt svar! Tenkte du på 5039A-iL, GS50 eller 7049A-T? La merke til at det er HDD og ikke SSD vil det vere merbar forskjell på disse? GS50'en har bare 64GB minne, hvis det ikke er noe eg overser så er dette ikke nok! Core og Xeon E5 hva vil det si?
Vis hele sitatet...
Du bør jo opplyse litt om kva programvare du skal ha...

Latency er jo ikkje heilt uviktig. Har du innlagt fiber med levelig latency?
Du trenger ikke all verden for å kjøre 3 display med software som "Autostock" og andre programmerbare klienter. Ville heller utsatt planen om å kjøre i 4K, å heller investert i UPS og mobilruter. Sitter du der med strøm/nettverks -brudd og short 50k med 10x gearing, så betyr 4k kontra 1080p veldig lite...

Og som @vidarlo påpeker, fiber er ett minimumskrav for dagens marked, med mange lynraske roboter som konkurrer mot deg.
Sitat av kaizo Vis innlegg
@rfa takk for godt svar! Tenkte du på 5039A-iL, GS50 eller 7049A-T? La merke til at det er HDD og ikke SSD vil det vere merbar forskjell på disse? GS50'en har bare 64GB minne, hvis det ikke er noe eg overser så er dette ikke nok! Core og Xeon E5 hva vil det si?
Vis hele sitatet...
For eks 5039A-iL, du får alle med SSD.

Som andre nevner så er nok latency viktigere enn hw.