Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2054
Kilde: https://www.nrk.no/ostfold/viser-de-...ekt-1.14095464

Først la meg si jeg støtter videoen sine hensikter og mening, men grubler på budsjettet. Hvordan kan det ha seg at en slik video koster 200.000,- og lage? Om jeg tar feil er dette støtte fra kommunen som noen har puttet i egen lomme, eller tar jeg grundig feil?

Min hypotese budsjett er:
- 4 telefoner (iphone 7 så klart) Noe som kan vært billigere med produsenter sine telefoner 24,800,-
- Video rec app: La oss si 500,- maks
- Snapchat skuespillet fra festen der de kaster en bilderamme: Kan umulig tru noen sekunder koster mer enn 5000,-
- De få sekunder vi så hun som ble voldtatt (kamera/facetime) kanskje 5000? For alt vi vet er hun gratis skuespiller for en god sak.
- Lett redigert, absolutt alle som anser 5 timer på youtube guider kan redigere en slik video. Men la oss si 10.000,- fordi noen sløser penger

Totalt: 45,300,-
Hva mangler jeg?

Hva kan deres konklusjon være?
Limited edition
Moff's Avatar
Lønn til alle innvolverte, leie av utstyr til å redigere video, leie av utstyr til å redigere lyd. Hvem som helst kan lage denne videoen på et par timer hvis de har alt utstyr og en helt klar plan for hva de vil gjøre. Et ferdig utarbeidet manusskript kommer ikke dalene ned i postkassa til filmprodusenter uten videre. Det mye koster penger å leie profesjonell tid og profesjonelt utstyr. Selv om resultatet kanskje ser ut som det kunne ha vært filmet og redigert på en mobiltelefon i løpet av en dag, så er det vanvittig mye tid som går med på planlegging og logistikk. Lønn og leie av utstyr er som regel den aller største bolken i et slikt prosjekt, og det er ikke sånn at én person tar seg av alt som foregår bak kamera. Dette er også et relativt nytt konsept, så bare det å komme opp med idéen har nok kostet en god del.
Sitat av Moff Vis innlegg
Lønn til alle innvolverte, leie av utstyr til å redigere video, leie av utstyr til å redigere lyd. Hvem som helst kan lage denne videoen på et par timer hvis de har alt utstyr og en helt klar plan for hva de vil gjøre. Et ferdig utarbeidet manusskript kommer ikke dalene ned i postkassa til filmprodusenter uten videre. Det mye koster penger å leie profesjonell tid og profesjonelt utstyr. Selv om resultatet kanskje ser ut som det kunne ha vært filmet og redigert på en mobiltelefon i løpet av en dag, så er det vanvittig mye tid som går med på planlegging og logistikk. Lønn og leie av utstyr er som regel den aller største bolken i et slikt prosjekt, og det er ikke sånn at én person tar seg av alt som foregår bak kamera. Dette er også et relativt nytt konsept, så bare det å komme opp med idéen har nok kostet en god del.
Vis hele sitatet...
Jeg ser den men pirke på leie av utstyr når dette klart er filmet med mobil oppløsning og ikke red kamera som profesjonelle bruker. Selv har jeg et kamera til 30.000 "sony a7s mark 2" som bare er kamera huset, det er kamera som kan leies for 1500,- dagen fult av utstyr blant; linse gimbal, mikroner og ekstern rekording (Kilde: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=119452141 ) Uansett ble det nesten ikke brukt videokamera til denne innspillingen.

Manuset er klart noe som må skrives, men veldig enkelt om jeg kan si det. Det tar meg 1 til 4 dager å skrive opp en voldtekts evt pedofil overgrep i familien med samme kvalitet. Jeg kan ta første dager til lese andre sine historier, ta kontakt og intervjue. Deretter bygge opp et 6 minutters manus fra demmes historier blannet med mitt ideologi til manuset.

Jeg kan tru det er lett og finne en ung jente fra universitetet som ønsker å spille inn en slik video gratis, bare for å hjelpe andre damer som har gjennomgått noe så grusomt. Hvem ville ikke gjort det gratis? Mener summen av filmen er altfor høy til noe så simpelt, det er ikke frekt men finner det veldig mystisk.

Ideen er langt fra nytt, det eksistere filmer som basere seg på telefon eller facebook.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
- Kontakt de som lagde filmen og spør hvorfor det kostet så mye
- Tilby å lage slikt selv for langt lavere pris
- Kontorlokaler, markedsføring m.m. må også betales på et vis
Det er proffe folk som tar betalt deretter. Gikk sikkert en hel uke+ for å lage filmen. Med et team på 3-5 er du oppe i 100k bare i lønnskostnader.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg

Manuset er klart noe som må skrives, men veldig enkelt om jeg kan si det. Det tar meg 1 til 4 dager å skrive opp en voldtekts evt pedofil overgrep i familien med samme kvalitet. Jeg kan ta første dager til lese andre sine historier, ta kontakt og intervjue. Deretter bygge opp et 6 minutters manus fra demmes historier blannet med mitt ideologi til manuset.

Jeg kan tru det er lett og finne en ung jente fra universitetet som ønsker å spille inn en slik video gratis, bare for å hjelpe andre damer som har gjennomgått noe så grusomt. Hvem ville ikke gjort det gratis? Mener summen av filmen er altfor høy til noe så simpelt, det er ikke frekt men finner det veldig mystisk.

Ideen er langt fra nytt, det eksistere filmer som basere seg på telefon eller facebook.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt om du har satt deg inn i alle kostnadene som er involvert i å ha et eget selskap med flere ansatte. De skal dekke kontorleie, sykelønn, lokaler, forsikring, og lønnsutgifter til de ansatte og ikke minst skatt. Om du tar dette i betraktning, samt at når en lager en video er det ikke bare å gå rett på filming, slik Jonta sier, du skal også legge ned research, organisere og planlegge før selve filmingen starter, kanskje fokusgrupper også for å vurdere om filmen har ønsket effekt er ikke summen spesielt stor.

Mye av argumentasjonen din bygges opp på prisen av kameraene og at videon ser ut som om den er filmet på en iphone. For utgiftene bedriften har med én ansatt kunne de kjøpt over fire RED ONE M-X. Så det har ikke så mye å si i det store og det hele.

Ja det er penger fra kommunen de som har laget filmen har puttet i egen lomme, på samme måte som byggeselskaper som bygger bygninger for staten får penger for å bygge bygningene.
Sist endret av Skepty; 23. juni 2018 kl. 00:06.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Vet ikke helt om du har satt deg inn i alle kostnadene som er involvert i å ha et eget selskap med flere ansatte. De skal dekke kontorleie, sykelønn, lokaler, forsikring, og lønnsutgifter til de ansatte og ikke minst skatt. Om du tar dette i betraktning, samt at når en lager en video er det ikke bare å gå rett på filming, slik Jonta sier, du skal også legge ned research, organisere og planlegge før selve filmingen starter, kanskje fokusgrupper også for å vurdere om filmen har ønsket effekt er ikke summen spesielt stor.

Mye av argumentasjonen din bygges opp på prisen av kameraene og at videon ser ut som om den er filmet på en iphone. For utgiftene bedriften har med én ansatt kunne de kjøpt over fire RED ONE M-X. Så det har ikke så mye å si i det store og det hele.

Ja det er penger fra kommunen de som har laget filmen har puttet i egen lomme, på samme måte som byggeselskaper som bygger bygninger for staten får penger for å bygge bygningene.
Vis hele sitatet...
Selvsagt om de har leid inn "proff" team vil det koste skjorten ettersom de har bygget opp flere ansatte osv som krever lønn. Men som Jonta sier burde jeg kanskje kontakte de for mer informasjon, skal ta kontakt med de får ønske om more utdypet kostnader.

Kommer med oppdatering
Sist endret av Mentaltsvak101; 23. juni 2018 kl. 03:09.
Men du tar høyde for at alle jobber gratis i regnestykket ditt?
Hvor er kostnadene til daglig drift?
Hva betaler du for regnskap?
Hvem betaler du for å finne location?
Og statister?
Hvem betaler for timene det tok i møter for å vinne kontrakten?
Hvem tar den økonomiske risikoen i tilfelle noen blir syke og du må leie vikar eller noe blir ødelagt? For jeg ser ikke forsikring i regnestykket ditt.

Mtp eksponeringen filmen har fått er 200 000kr en veldig fin pris.