Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 7120
Hei!

Jeg har sett meg lei av å ha dårlig luft og høy varme på soverommet når jeg sover/skal sove. Jeg bor øverst i en 60-talls blokkleilighet rett ved siden av en motorvei, så det å åpne et vindu eller i mitt tilfelle, verandadør er uaktuelt da trafikken er stor (støy) døgnet rundt. En metode er jo å bruke "sov i ro" i ørene når jeg sover, men det vil jeg ikke.

For utbytting av luft i rommet har jeg et isolert hull igjennom veggen med passiv luftstrøm. Det strømmer mye luft igjennom hvis det er over- eller undertrykk i leiligheten, men ikke hvis soveromsdøra er lukket. Ønsker å bytte ut lufta i rommet av to grunner: Det ene er fordi det blir dårlig luft i løpet av natta og det er varmere inne enn ute på sommeren. Dagen hull er ca Ø80mm og godt isolert (lydisolering) som absorberer lyden bra. Vinduer og dører ellers i leiligheten stenger lyd ganske godt ute.

Jeg har prøvd forskjellige løsninger den siste tiden og ønsker å dele de med dere. Trenger innspill da jeg ikke er helt førnøyd med løsningene jeg har laget.

Løsning 1 - En pc-vifte som blåser luft inn i rommet

Jeg fjernet det som var av spjeld og teipet en 120mm vifte direkte over hullet. Dette førte til at rommet ble det friskeste rommet i leiligheten, selv om viften bare gikk på 40% ytelse. Når jeg lå å sov så det ut til at noe luft greide å snike seg forbi sprekkene i rundt døren og ut i gangen, men ikke så mye som jeg ønsket.

Løsning 2 - Balansert ventilasjon

Jeg splittet røret igjennom veggen i to med en blikkplate, og 3D printet en ute og innedel som skulle skulle splitte inn/ut luften fra hverandre på en god måte. Jeg skulle sørge for at lufta som kom inn ikke ble resirkulert innad i systemet. Dette fungerte dessverre ikke slik jeg ønsket. Tanken var at jeg ville få friskere rom når soveromsdøren var lukket, men jeg fikk faktisk friskere rom med bare én vifte(L1) som lagde overtrykk i rommet enn med balansert ventilasjon. Jeg tenker at jeg må separere luftstrømmen på inne og utedelen helt slik at lufta ikke blir resirkulert og sendt ut igjen med en gang. Utedelen er designet slik at den sender halve luftstørmmen til hver sin side. For justering av viftehastighet er 2 stk potensiometer montert for trinnløs justering. Ønsker å utbedre denne løsningen, men vil ikke dra luftekanaler over hele rommet.












Løsning 3 - Vifte som blåser inn om sommeren og ut om vinteren

Denne ideen er kun på tegnebrettet. Jeg tenker at den beste løsningen må være å ha en vifte som blåser inn om sommeren m/filter. Når høsten kommer og det blir kaldt ute snur jeg bare viften, fjerner filteret og drar luften ut. Filter er nødvendig da viften i løsning en ble svart av eksosen fra hovedveien, bare etter 1 mnd. Hovedproblemet med løsningen er at jeg ikke får stor nok luftstrøm igjennom sprekkene i døren.

Som dere sikkert tenker nå er jo svaret ganske enkelt. Riv bort den balanserte driten(2) og gå for "Løsning 3". Er det noe enkel måte jeg kan utbedre nåværende løsning "Løsning 2" uten å dra ventilasjonsrør over hele rommet? Er det noe god "lydtett" gjennomføring jeg kan lage i soveromsdøren for bedre luftflyt ved "Løsning 3"? Er det en fjerde løsning jeg ikke ser her? Det går mer og mer opp for meg at jeg har løst dette problemet mye vanskeligere enn det som trengs.

Til opplysning bruker jeg 120mm noctua vifter som fungerer godt. Tilnærmet null støy.

Jeg tror løsning nr 2 er veien å gå, med noen små modifikasjoner. Jeg tror rett og slett at avstanden mellom hullene, på inne delen, er for nært hverandre. Ved å forlenge avstanden med 2 rør, en på øversiden og en på nedsiden, tror jeg du oppnår et tilfredsstillende resultat. Røret på øversiden bør jo gå nesten opp til taket, så den for sugd den varme luften ut. Mens røret på nedsiden mest er for å direkte luftstrømmen mot gulvet.



Dette bør jo være en triviell oppgave å lage, såfremt du har tilgang til 3D printer, noe jeg går ut i fra du har.

Det er i tillegg mulig å eksperimentere med hastighetene på de to viftene, f.eks kjøre en vifta raskere enn den andre, og måle resultat ut fra dette. Som du nevte i først post hadde du suksess med overtrykk i rommet, så da kan du jo prøve å kjøre den vifta som blåser luft inn f.eks 50% raskere enn den som suger ut.
Vet at det eksisterer ferdige lydfeller til ventilasjon. Ofte brukt på aktiv ventilasjon som balansert ventilasjon der det brukes kompressor. Men tipper det ville løst problemene dine med tanke på støy utenfra. Og for å bli kvitt den brukte luften på rommet kan jo også gjøres i et dedikert hull i veggen. Altså et hull for luft inn og et for luft ut. Med god avstand mellom hullene. Så kan du sette inn forskjellige filter etter behov. Hepa vil vel klare det meste av finstøvet fra motorveien? Viftehastighet og retning kan du stille på hvert ventilhull.
Om du har litt budsjett til prosjektet kan du sjekke ut Mitsubishi VL-100 miniventilasjon..
oPRE's Avatar
Trådstarter
0xFF - Tanken har streifet meg også, så nå har jeg gjort en modifikasjon. Nå må det testes hvor bra det fungerer




random67489 - Det hadde vært en drøm med et hull for luft inn og ett for luft ut. Men det å lage nye hull er nok ikke så populært i boretslagstyret. Jeg tenkte jeg skulle gjøre det enkelt og billig og bruke samme luftfilter som det bilen min gjør

Mxzyzptlk - Den er ikke dum. Jeg har lenge sett på Mitsubishi VL-50 miniventilasjon da den benytter bare ett 125mm hull for inn og ut luft. Den har filter, varmeveksler, god støydemping men koster dessverre minst 4.5k. Hadde lyst å gjøre det billigere. Hittil har prosjektet kostet meg rundt 700kr, da 3D printer og blikkplater er gratis. VL-100 er uaktuelt da den benytter seg av to hull igjennom veggen.

Jeg tenker at den ultimate løsningen må være å gå for "Løsning 3" Hvor jeg instalerer vifte og filter på utsiden av veggen slik at jeg kan kjøre opp viftehastigheten drastisk uten at det ødelegge nattesøvnen min.
Jeg ville foreslått rør ned en meter-ish både inne og ute. Da vil du være noenlunde sikret at luften ikke "blander" seg. For å hindre lydgjennomgang så vinkler du rør i 90 grader slik at lydbølger "reflekteres tilbake" og ikke kommer inn.

Selv har jeg en bod/teknisk rom i kjelleren der luft bare suges inn med en gammel pc-vifte, filtreres gjennom en form for vaskeklut og så har jeg borret 3x hull i døren i topp for å ha et sted der luften kan slippes ut fra rommet.
Sist endret av lumbricus; 14. juni 2018 kl. 15:19.
Vil bare nevne at så lenge du har inn og ut luft (noe du nødvendigvis må ha om du skal bytte ut luften i rommet), vil det i praksis ha liten betydning om viften blåser eller suger, da det enten vil bli under eller overtrykk i rommet, som igjen sørger for luften presses eller suges ut av rommet gjennom røret uten vifte.
Om vinteren vil du få det veldig kalt på rommet, dersom du ikke har noen form for oppvarming av luften du trekker inn utenfra.
Så med oppsettet ditt vil du på vinterstid sende all varmen ut, og vil i prinsippet være det samme som at vinduet står åpent, uavhengig av om viften suger eller blåser.
Slik jeg ser det har du nå en delt kanal for avtrekk og inntak?

For god luftgjennomstrømning ville jeg montert en avtrekksvifte høyt på den ene veggen og en inntaksvifte lavt på en annen vegg.
Hvis du monterer to vifter på samme vegg vil luften fra avtrekksviften gå rett inn igjen via inntaksviften. Dette gjelder hvertfall hvis de er i samme høyde og ikke mange meter unna hverandre.
Du kanskje er tjent med å splitte luften på utsiden av veggen også, ellers er det vel lett hendt at den sirkulerer inn igjen der - särlig hvis det er vindstille.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Her er en litt mere avansert version av det du selv har forsøkt å lage : https://www.flexit.no/produkter/romventilator/
Anbefaler deg å bytte terkel under innerdøra på soverommet til en som er lavtbyggende slik at luft kan strømme fra resten av leiligheten slik at du unngår undertrykk i rommet.
Har kun sett romventilatoren utstilt, så vet ikke hvor mye støy den lager.
Sist endret av peinein; 24. august 2018 kl. 00:09.