Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2331
Samt nytt spm ang subdomain.
Jeg vil bare forsikre at jeg har tenkt riktig - når jeg logger inn på godaddy.no for å endre «settings» hva angår siden min. Vi kaller den dobbeltkake.no
Forwarding er da det eneste alternativ jeg om jeg ønsker mennesker som går på dobbelkake.no skal se hva jeg deler fra min ubuntu med apacheserver? Jeg har nå forwardetn det til noip dyndns adressen.
Eller kan jeg endre cname e.l?

Om tilfelle for å krongle/lære mer. Hva om jeg så ønsker subdomain? Bestemmes dette fra settinger utført på server eller i kombinasjon fra server og domeneeier?


Et lite ekstra på slutten: i et hjemmenettverk hva er nødvendigheten av et DNS nettverk?
CNAME er vel en måte å si alias på ja.
Kan benyttes utenfor samme domene og tilogmed nameserver. Eneste er at webserveren må gjøre et nytt oppslag, men det er en liten pris å betale.

Subdomener:
Server kombinert med domene.

Vanligvis kan du lage en sonefil som inneholder *.dobbeltkake.no -> 123.123.123.123.
Når nettleseren forsøker å gå på dverghamster.dobbeltkake.no vil den koble seg til 123.123.123.123 og be om http://dverghamster.dobbeltkake.no. Da vet webserveren din at "ey, her vil de se dverghamstere" og laster siden for dverghamstere.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vil bare legge til at apache kaller det VirtualHosts.
Man legger altså til andre DocumentRoots basert på hvilken adresse klienten kobler seg til.

Les mer her
Sist endret av Dodecha; 16. mai 2018 kl. 23:34.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Hei!
Disse videoene synes jeg var nyttige.

Snakker både om DNS og om hvordan du setter det opp.
▼ ... noen uker senere ... ▼
En måte er å sette opp egen DNS server lokalt i nettverket ditt, hvor du har en sonefil for domenet.

I såfall legger du inn navneserveren din på GoDaddy, og alle forespørsler blir svart av den lokale DNS serveren din.

Om du benytter Apache må virtual host konfigurasjonen settes opp slik at Apache svarer på hoved og sub domener du ønsker å levere til klienter/lesere.