Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 633
Maskinen min fra 2013 med i7 4770 og GTX 780ti må byttes ut da jeg trenger mer punch. Jeg ser at jeg må bytte alt da ingenting er kompatibelt lenger og i den anledning har det dukket opp et aldri så lite dilemma.

AMD er endelig tilbake, med Ryzen i spissen. Jeg husker godt krigen tidlig på 2000-tallet hvor AMD sine Athlon-cpuer både var overklokkingsvennlige og ga mye mer for pengene. Etter såpass mange år med Intel på topp så frister det naturligvis å gå tilbake til AMD, men etter å ha lest meg kvalm på nettet etter benchmarks, anmeldelser og anbefalinger klarer jeg rett og slett ikke å velge.

Jeg ser at I7 7700K er kongen på FPS-haugen, mens Ryzen ligger rundt 10% bak i ytelse, men tar igjen på videoredigering, streaming og, ja selv benchmarks som ikke har med spill å gjøre. (Vil det endre seg med BIOS updates tro?) I mitt tilfelle så bruker jeg maskinen stort sett til gaming, men vil også streame litt når Destiny 2 kommer. Samtidig så ønsker jeg en oppgraderbar maskin og da er det vel ventet at AMD holder seg til samme plattform noen år, mens Intel bytter ut sin?

Verdt å nevne er at jeg på skjermkortfronten skal ha Nvidia, helst 1080TI og per nå har jeg kun 1080p @144hz - men maskinen skal være klar når jeg en dag også oppgraderer skjermen.

For å oppsummere det jeg egentlig vil ha svar på:
Skal jeg safe med Intel eller gå for amd?
Isåfall hvilken av Intel/Ryzen-prosessorene skal jeg velge?
Hvilken type RAM egner seg best?
Anbefalt hovedkort?
Tips til strømforsyning?

Spillene jeg kommer til å spille er: Destiny 2, PUBG og CSGO, i den rekkefølgen.

Kom gjerne med forslag til en hel build. Men vil ikke ut med mer enn maks 20 000, helst mindre.

PS: Dette er skrevet på iPhone, beklager eventuelle skrivefeil.

På forhånd, tusen takk for hjelpen:-)
Så snart du skrur på streaming så gruser 1700 7700k.
Om du ikke streamer så er 7700k raskere, men ikke mye.

Ryzen skalerer veldig godt med ram så 3200mhz er finfint.
Mange fine strømforsyninger der ute, men regel nummer en er, aldri spar penger på strømforsyning.

Ellers er det mange fine videoer på youtube der dem tester AMD vs Intel.

Jayz2cents ser ut til å være en relativt nøytral fyr når det gjelder AMD vs Intel iallefall. (AMD fanboys anklager han for å være intel fanboy. Intel fanboys anklager han for å være AMD fanboy.)
Jayz2cents


Sorry om det ble rotete. Ikke fått dagens kaffe enda.
Om du ikke skal feks streame er det ikke mye vits, sånn jeg ser det, å bygge helt på nytt. Vil være mye mer fornuftig å bare sette inn en gtx 1080ti. Da får du mest mulig ytelse for minst mulig penger. Du må ganske mange år tilbake før det er verdt det å oppdatere prosessoren for spilling og til en viss grad redigering.

Men skjønner godt hvis du har lyst til å bygge på nytt.