Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4175
Var på sesjon og ble plasert i sambandsbataljonen i bardufoss og tenkte ikke noe særlig over det egentlig. I ettertid har jeg lest litt og funnet ut at samband er dritt og fått kjæreste i fredrikstad så nå har jeg ikke så veldig lyst til å dra til bardfoss lenger. Hvordan bytter jeg til garden? Vet at jeg må sende en formel søknad osv. med tungtveiende grunner, men hva er de grunnene? Hva må jeg skrive i søknaden for å få bytta?
Du må finne på en grunn som gjør at de vil ha deg i garden, eller en grunn som binner deg til hjemplassen din. At du tror samband er dritt er ikke en god grunn, ikke kjæreste heller.
Trådstarter
7 0
Sitat av maniiac Vis innlegg
Du må finne på en grunn som gjør at de vil ha deg i garden, eller en grunn som binner deg til hjemplassen din. At du tror samband er dritt er ikke en god grunn, ikke kjæreste heller.
Vis hele sitatet...
Ja det skjønner jeg, det er det som er hele poenget med inlegget mitt, hva kan en slik grunn være? konkret liksom.
Tja, du gikk ikke tilfeldigvis i skolekorpset når du var yngre da?

Har intrykk av at Garden alltid er interresert i folk til korpset...
sykdom i nær familie er ve det eneste som duger vil jeg tro, i tillegg må du tenke på at de kanskje bare for å slippe papirarbeidet sender deg ut av forsvaret. er mer enn nok av motiverte folk som vil inn.

men har du ett ønske om å være i forsvaret så bit tenna sammen og kos deg i Nordnorge, var kjipt første uka så ble det gøy.

kjærsten kan komme på besøk i helgene i tromsø f.eks.
Ring dem og spør. Da jeg skulle inn til førstegangstjeneste, og ble plassert på en plass jeg ikke ville, ringte jeg bare og ba om å få bli flyttet. Det funka helt fint.
Skal du i militæret kan du like gjerne ta det i nord. Det er der det skjer og det er der du får være med på de ordentlige øvelsene. Nå er vel ikke samband det mest actionprega, men det er hvertfall bedre enn garden som er en vits. Suck it up, du kommer ikke til å angre. Hvis du skal bytte tjeneste så be om panserbataljonen på Setermoen eller 2. Bataljon på Skjold( der var jeg i 05). Beste året i mitt liv.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
garden som er en vits.
Vis hele sitatet...
Hvorfor mener du garden er en vits?
Hei,

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg for to år siden. Jeg byttet fra samband til Garden - det gikk helt fint.

Ring til VPV (verneplitksverket) på 03003‬ - så veileder de deg videre.

Garden gir deg en unik og spennende førstegangstjeneste - og det er noe jeg vil anbefale deg. Lykke til!
Sist endret av omgomgomg; 20. april 2018 kl. 22:25.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
det er hvertfall bedre enn garden som er en vits.
Vis hele sitatet...
Det finnes to avdelinger i førstegangstjenesten som har et skarpt oppdrag så vidt jeg vet; Garnisonen i Sør-Varanger (Grensen til Russland), og Gardens vaktkompani. I tillegg er vel Garden en av de mest vel-drillede soldatene en kan komme over. Å si at de er en vits blir for dumt.

Jeg var selv ved GSV, og angrer ingenting, men å rakke ned på andre avdelinger kun fordi du selv ikke var der er noe jeg synes en burde holde seg for god for.

Til OP tenker jeg å si at uansett hvor du havner, så er det stort sett noe en gruer seg veldig til, og i etterkant ser en som regel tilbake på førstegangstjenesten som en veldig fin tid. Selvfølgelig suger rekrutten og det faktum at en er langt borte, men slikt går fint. Du får permer og hjemreiser uansett hvor du er i landet.
Greit, en vits var vel å ta i. Det jeg mente er at det er ikke ordentlig soldattjeneste, hvertfall etter min definisjon. Skarpt oppdrag ja, men man fungerer jo som en vakt. Dessuten er det begrensa hva slags trening du får når det ligger her i Oslo. Bli drilla i sluttet orden og kunne gå frem og tilbake mellom slottet kan hvem som helst gjøre. I
Nord Norge får du mer muligheter til å lære soldatferdigheter. Større og lengre øvelser ute i felt. Er det noen av disse i garden? Nå er det blitt 13 år siden jeg var inne så kan ikke si jeg er oppdatert på nøyaktig hva tjenesten inneholder lenger.
Basert på det flere jeg kjenner som var i Garden har sagt, så er det ikke akkurat "kosetjeneste" i Garden. En har lik soldatutdanning som alle andre i Forsvaret, og de har en del felt-timer, avhengig av hvilken gren av Garden en er en del av, selvfølgelig. En får en ganske grei, om enn litt grunn, innføring i hvordan livet i Garden er i serien "I Kongens Klær", som går på MAX.