Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1098
<?=getUserTitle()?>
Heisann, jeg står ovenfor ett problem her, jeg har satt .nav background til #000 og opacity:0.5
Og inni .nav skal det være tekst, noen som vet hvordan den beholder opacity:1.0?

Kort oppsumert: Hvordan få gjennomsiktig backgrunn med vanlig ugjennomsiktlig tekst på
Dette er et problem du ikke blir kvitt så fort. Opacity gjelder for både elementet du setter det på og alt som befinner seg inni. En løsning er å lage en .png-fil med opacity som du setter som bakgrunn (background-image). En annen løsning er å trikse med z-index der du setter opacity på den ene div-en og legger innholdet i den andre. Så det gjelder det å plassere div-en med innholdet over div-en med bakgrunnen. Dette gjør du med position: absolute og "left, top, right, bottom" (alt etter hva du behøver). Z-index vil altså sørge for at den øverste div-en legger seg oppå den andre, ved at du gir den ene div-en z-index: 100 og den andre z-index: 50 (verdiene er ikke viktig, bare den ene er høyere enn den andre).

Den første løsningen er absolutt den enkleste.
Første løsningen er vel også den mest anvendelige, har det for meg at forskjellige nettlesere reagerer så som så på csspacity
Bruk rgba.

Kode

background: rgba(0, 0, 0, 0.5);
De tre første tallene er red, green, blue, fjerde er opacity.

Edit: Browser support på denne er visst ikke helt optimal. Kun IE > 8 som støtter den, bla. a. Halvtransparent png-bilde er nok det beste.
Sist endret av ma10as; 29. april 2012 kl. 01:03.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hvorfor mene å huske, når man kan google "rgba css" og komme til CSS-tricks: RGBa browser support?
Jeg regner med at det er meg du svarer sarkastisk til, Jonta? Kan du fortelle meg hvor i mitt innlegg jeg nevner jeg at jeg tror, eller mene å huske? Jeg fant ut i etterkant - på samme side som deg - at rgba kun støttes av moderne nettlesere, og dette synes jeg kommer godt frem i mitt innlegg.
Hvilken doctype benyttes? HTML5 tolkes mer likt av de forskjellige nettleserne enn XHTML og HTML4
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
ma10as:
1: Ikke ment sarkastisk.
2: For det meste ikke et svar til deg.
3: I innlegget ditt nevner du kun IE, og jeg synes det ikke kommer frem klart at du også fant samme side som jeg gjorde. Om du mente «kommer tydelig frem at rgba kun støttes av moderne nettlesere» er jeg uenig i dette. Jeg trodde ihvertfall du kun mente IE (: