Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1306
Åssen linux distro bør jeg legge inn? Har aldri vært borti i linux før (har drevet på en del med shell, så jeg kan slike ting), men har lyst til å lære det så jeg kan sette opp en linux server til ditt og datt når jeg får fastlinje.. hva bør jeg velge..?
Jeg driver å installerer phat linux nå... kan si deg hva jeg syns etterpå eller i mårra.. jeg har heller aldri prøvd linux.
jeg downer red-hat nå åsså
Når jeg starta installern fra cd'n sto det enellerannen feilmelding som jeg ikke husker. så når jeg prøvde å gå over til linux sto det: Starting linux...Ok, loading kernel. så skjedde IKKENO. ikkeno maskin-aktivitet eller noe.. WTF??
Jeg foreslår at du installerer Slackware 8 (eller 7.1). Ingen grafisk installasjon, masse manuell redigering av konfigurasjonsfiler.

Det går an å bruke RPM, men det beste er å laste ned source til programmer og kompilere selv.

På Slackware lærer du Linux fort, hvis du er villig til å RTFM
jeg skjønner ikke et ord av hva du snakker om, men jeg hadde uansett tenkt å laste ned slack.

åssen er redhat?
Originally posted by crizp
Jeg foreslår at du installerer Slackware 8 (eller 7.1). Ingen grafisk installasjon, masse manuell redigering av konfigurasjonsfiler.

Det går an å bruke RPM, men det beste er å laste ned source til programmer og kompilere selv.

På Slackware lærer du Linux fort, hvis du er villig til å RTFM
Vis hele sitatet...
Ok, vi snakker her om en som aldri har vært borti linux (egne ord). Og slack er jo kjent som en mer "vidrekommen" distro. Og kall meg gjerne dum, men tekstbasert?

Jeg ville ha lagt inn SuSE. Det går jo an å prøve ut forskjellige distribusjoner. Men SuSE ville jeg anbefalt hvis du er helt ny. VELDIG grei installasjon. Og velg grafisk da
Bare min mening...
zeth's Avatar
Trådstarter
Kom til å tenkte på at en kamerat har en eller annen distro sammen med en bok!! det må jo være ypperlig for en n00b? tenker jeg tester det først jeg..
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Tja... boken kan sikkert være grei den...
men på den andre siden så kan det jo skje ting som ikkje duden som skrev boken har tatt med...
f.ex at du ikkje finner musa.
eller at installeren ikkje finner skjermkortet og nekter å forsette å installere...

finst sikkert en rekke sånne ting men det var vel skjermkort greia som irriterte mest...

men vis du er heldigere en meg så skjer dette aldri deg og då er det jo rett fram...

go for it boy!
Trodde det var mandrake som var newbe linuxdistro #1 jeg...

--> http://www.linux-mandrake.com/en/
nidaroz sa at mandrake var treig og at jeg heller skulle prøve red-hat.. . som sagt har jeg aldri vært borti linux...
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
no har jo eg aldri kjørt mandrake da men alle linuxer eg har vært borti har vært relativt mykje kjappere en windows ivertfall...
Mandrake kan vel ikkje være såååå treigt at det gjer noe? Ikkje i begynnelsen ihvertfall??
Det er mulig mandrake er en newbie-distro. Men hvorfor ikke velge noe av kvalitet i samme slengen? SuSE finner alt av pnp-hardware selv (slik som windows), mus, tastatur, skrivere, you name it. Og selve systemet (hvis du kjører grafisk) er veldig lettfattelig.

Zeth: hvilken distro hadde han kompisen din?
zeth's Avatar
Trådstarter
trustix og red hat ihvertfall
Jeg var og er fortsatt linux newbie jeg kjøpte red-hat 7.0 og det gikk helt greit å installere har testa det på to maskiner nå funka ikke på den tredje fordi jeg ikke hadde driverne til scsi cd-romen min.Jeg anbefaller red-hat du kan gjerne laste den ned.
Jeg har lasta ned begge red-hat filene.. altså:
seawolf-i386-disc1.iso
seawolf-i386-disk2.iso

Men det var også en extra fil..
seawolf-i386-SRPMS.iso

er dette bare extra eller noe? jeg så litt på redhat sida om at
det var en extra fil eller noe sånnt... workstation tilbehør for n00bs eller noe var det vel..

når det gjelder slack er det enkelt nok. fila heter
slackware.iso
også en extra som heter
slackware-extra.iso

hvis noen veit om det bare er en extra fil som jeg ikke trenger eller noe liksom...? den er på 646 mb, større en noen av de andre filene.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
mandrake er vel den distroen som er kjent for å være mest brukervennlig, men redhat nærmer seg med stormskritt. og suse er heller ikke så veldig gale, det støtter veldig masse. men en distro til å kjøre shellkontoer på er slack best. men siden gui er viktig kan du prøve deg på redhat.
rekylvinyl.no
Originally posted by Gusto
men en distro til å kjøre shellkontoer på er slack best. men siden gui er viktig kan du prøve deg på redhat.
Vis hele sitatet...
nå har jeg en følese etter å ha lest posten din at det ikke er noe gui i slack. det er jo fullstendig galt. eneste distro som jeg kommer på nå som ikke kjører X (gui) er trustix. kjør slack du xeqtr.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
jeg har ikke prøvd slack før, og det eneste jeg vet om det er at det er bra til å kjøre shellkontoer og slikt på. så når folk her sier at det ikke har noe gui, gikk jeg ut i fra at det var rett
Originally posted by d34dGh0Zt


Ok, vi snakker her om en som aldri har vært borti linux (egne ord). Og slack er jo kjent som en mer "vidrekommen" distro. Og kall meg gjerne dum, men tekstbasert?

Jeg ville ha lagt inn SuSE. Det går jo an å prøve ut forskjellige distribusjoner. Men SuSE ville jeg anbefalt hvis du er helt ny. VELDIG grei installasjon. Og velg grafisk da
Bare min mening...
Vis hele sitatet...
Jeg ordla meg kanskje litt vanskelig, men jeg holder fortsatt en knapp på Slackware. Det er ikke en newbie distro, og det er det jeg synes er flott.

Den første Linux jeg lærte var slackware, og har prøvd stort sett alle andre før jeg installerte slackware igjen. Hvis man virkelig skal lære Linux er Slackware best.

Den er vanskeligere å komme i gang med, men etter 2 måneder på slack er du dobbelt så flink som en som har 2 mnd erfaring med SuSE eller RedHat.
jeg skulle teste slack åsså. problemet er bare at jeg ikke har lasta det ned ennå! . men jeg har begge cd'ene med redhat. zeth: jeg kan jo si deg hva jeg syns om det hvis du fortsatt er interresert.