Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 14249
Hei.

Etter en ganske heftig fest her har et branslukningsapparat blitt tømt i kjelleren.

Jeg lurer da på hvordan man må vaske sånt. Må ISS inn i bildet?

Fortvilet 2.hand festvert.
Sitat av Time Vis innlegg
Hei.

Etter en ganske heftig fest her har et branslukningsapparat blitt tømt i kjelleren.

Jeg lurer da på hvordan man må vaske sånt. Må ISS inn i bildet?

Fortvilet 2.hand festvert.
Vis hele sitatet...

Et verdibevaring firma bør inn i bildet.
I alle fall hvis det er snakk om et pulver apparat. Pulveret trenger inn over alt, og fører til korrosjon på ledningsnett og elektriske apparater.

Ved branntilløp blir ofte rengjøringen etter pulver apparater dyrere enn selve brannskaden.
Sist endret av Medisinmann_XL; 8. august 2010 kl. 16:15.
Hvis du vet hvem som gjorde det så må de punge ut... En generell regel er at det koster 1000kr i opprydding per sekund en bruker apparatet. Et gjennomsnittlig 6kg apparat holder i litt over 20 sekunder hvis jeg husker riktig, så det er dyrt!
BRUK CO2 ALLE SAMMEN!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Pyrotecnican: 1000 kroner pr. sekund = 20.000 kroner pr. 20 sekunder

Dette gir 20.000 kroner pr. 6 kg = 3333 kroner pr. kg.

Jeg har hørt pris på mye høyere enn dette. Var snakk om 20-40.000 pr. kg, uten at jeg har videre kilde for det.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Finnes noen privatpersoner (enkeltmannsforetak) som driver med dette, da kan det hende du får det litt billigere enn med et firma.
Dæven, vedkommende som hadde gjort dette i min kjeller skulle fått betale ut av egen lomme.

- En regner skader for 10.000-20.000 kroner per kilo pulver som blir sprøytet ut. Det kan bli kostbart når du tømmer et 6 kilos apparat på 12-14 sekunder, sier Jan Ove Brakstad i Bergen Brannvesen.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://pub.tv2.no/nettavisen/ibergen/article920139.ece
Så når det brenner så heller la det brenne ned enn å røre den jævla brannslukkeren ?
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Så når det brenner så heller la det brenne ned enn å røre den jævla brannslukkeren ?
Vis hele sitatet...
Du kan jo vurdere husbrannslange eller skumapparat for eksempel. Men som det stod flere steder så er ja, ofte rengjøringen mye dyrere enn brannskadene ved bruk av pulverapparat.

Når det kommer til TS' spørsmål; befaring og prisvurdering av et renholdsfirma er vel muligens å anbefale. Også sender du regning til de som gjorde det?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kan vel feie/støvsuge opp det værste, så kanskje du sparer bittelitt, selv om du sikkert ikke kommer til å betale selv da
Tror ikke man bør gå løs på dette med en normal støvsuger. Pulveret er vel veeeldig fint og vil vel trenge inn på diverse steder i støvsugeren som man ikke vil ha det? Eventuelt gjennom filteret også. Mulig jeg tar feil, men..
bruk støvsugeren så mye som mulig og få opp mest mulig før du vasker området
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Ta bilder, få befaring/prisvurdering av noen som kan fjerne det, send regning til skyldige.
Når jeg var liten dro jeg ut splinten på brannsloknings apparatet i kjellern!
Faren min skulle flytte den, noen måneder etterpå og tok tak i håndtaket på noen sekunder var hele rommet hvitt.

Heldigvis har vi ingen verdi saker i kjellern! så vi vaska bare det vi kunne se, nå 5 år etter på kan jeg enda finne pulver.
Ville ikke brukt støvsuger hvertfall. Pulveret går antageligvis gjennom alle filtre, og da har du et større problem igjen. Prøv å kost sammen det meste og hiv det i en pose, så er det bare til å gå løs med en våt klut og vaske som en gud og litt til. OG etter det så vasker du litt til på steder du kan ha glemt. Begynn øverst, og vask deg nedover.
Har erfart de samme hos en jeg kjenner,
de bare feide og vaska alt de kunne!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Så når det brenner så heller la det brenne ned enn å røre den jævla brannslukkeren ?
Vis hele sitatet...
Hva skjer hvis du lar det brenne? You do the math. Om huset ditt og alt innhold er verdt mindre enn 100 000,- så må jeg si du lever under meget fattige kår
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Låse av kjelleren og aldri bruke den igjen, så kjøpe et brannslukningsapparat per etasje i huset til han som gjorde det og et til bilen? Eller gå amok med 20kg mel
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
1. Etterforsk.
Finn ut alt om den angitte kvelden, og finn ut HVEM som fyrte av dritten. Bruk gjerne skitne knep som å bare helt casual snakke med han som vanlig, og si du hørte det var han som gjorde det, men du har vaska opp så null stress... Skylla har fylla sier du, men synes han kan kjøpe deg en kebab eller noe billig som en unnskyld. Få det dokumentert. Hvis skriftlig er det jo ingen problem, men hvis det er muntlig, bare ha overvåkningsmikrofon eller noe.

2. Ring vaskehjelpen.
Verdibevaringsfirmaene eller hvem som gjør denne jobben, fikser problemet. Dyrt ja, men ikke ditt problem(les steg 3).

3. Skriv brev til synderen.
Du skriver et langt skriv hvor du forklarer alt til synderen, og legger ved regning... Han har allerede innrømt det var han.

My two cents... Hvordan jeg kanskje hadde gjort det
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Hvis du vet hvem som gjorde det så må de punge ut... En generell regel er at det koster 1000kr i opprydding per sekund en bruker apparatet. Et gjennomsnittlig 6kg apparat holder i litt over 20 sekunder hvis jeg husker riktig, så det er dyrt!
BRUK CO2 ALLE SAMMEN!
Vis hele sitatet...
Pass på hva du sier nå. Det er ikke bare snakk om personskader når det kommer til brann.. Ikke så mye vits å spare noen tusen hvis du dør selv? Jeg kjenner en som har jobbet i brannvesenenet i 30 år, og han sier at pulver er generelt klart best til å slukke alle branner.
Sitat av Skeid Vis innlegg
Pass på hva du sier nå. Det er ikke bare snakk om personskader når det kommer til brann.. Ikke så mye vits å spare noen tusen hvis du dør selv? Jeg kjenner en som har jobbet i brannvesenenet i 30 år, og han sier at pulver er generelt klart best til å slukke alle branner.
Vis hele sitatet...
For å si det slik, vi har begge deler hjemme. Og hvis jeg en dag skal velge så tar jeg CO2 først og hvis det ikke hjelper, pulver. Hvis jeg klarer brannen med CO2, fint, penger spart! Hvis ikke, vel, bedre med 100.000kr i rensing enn 3mill i hus...
det samme skjedde på fest hos meg en gang, tror regningen fra vaskebyrået lå på rundt 30.000. Om du ikke vet hvem som gjorde det kan du prøve å få det på forsikringen, var det jeg ble nødt til. Ikke prøv å bruke støvsuger til å fjerne det heller, den blir bare ødelagt.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Så det startet med en liten debatt om at pulver er bedre enn CO2 apparat. Stemmer nok det, men hva om vi tar med skumapparat og husbrannslange i konkurransen?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Jonta Vis innlegg
Pyrotecnican: 1000 kroner pr. sekund = 20.000 kroner pr. 20 sekunder

Dette gir 20.000 kroner pr. 6 kg = 3333 kroner pr. kg.

Jeg har hørt pris på mye høyere enn dette. Var snakk om 20-40.000 pr. kg, uten at jeg har videre kilde for det.
Vis hele sitatet...
Det blir jo HELT feil å sette opp en prislapp på hvor mye det koster å bruke et brannslukningsapparat inne, du har jo ikke en aning om hva som blei ødelagt, hva som var i kjelleren....

Til TS: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6442623
Dette er en reportasje om akkurat det du snakker om nå, håper det hjelper.
Sitat av NRK
Vi anbefaler en kraftig industristøvsuger til å fjerne støvet.
Vis hele sitatet...
Der er løsningen..
Du kan låne den SYKE støvsugeren til bestemor om du skulle trenger, hehe :P