Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 724
Hei!!
Jeg har et skoleprosjekt der vi skal restaurere ting. Jeg har en platespiller som kun går på 20 volt DC. Løsningen jeg hadde var at jeg skulle seriekoble to 9 volts batterier så jeg får ca 18 volt med DC. Dette var greit. Men når jeg tok opp ledningen som kommer ut fra platespilleren så er bare 7 små ledninger. Hvordan i huleste skal jeg kunne vite hva som skal på pluss og minus polene???

Håper virkelig noen kan hjelpe meg!!
Sist endret av snja; 26. mars 2010 kl. 12:43.
1. Bruk en strømforsyning slik at du faktisk får 20V.
2. Finn skjemategning og se hvor kablene fører.
Eller bare prøv alle kabler. Prøv svart og rød først
Skru fra hverandre faenskapet og sjekk hvem av de ledningene som går hvor.

Mvh The Rebel
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
På eldre elektroniske duppeditter var fargekodene noe anderledes, fks blå er pluss og brun er minus, men syntes som sagt over du burde åpne den. BTW: ikke bruk batterier, varer så kort tid og ser veldig pljuskelig ut
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
1. Bruk en strømforsyning slik at du faktisk får 20V.
2. Finn skjemategning og se hvor kablene fører.
Vis hele sitatet...
Hvor finnes det noe slik?? Det skal være likestrøm. Takk for svar

KapteinFredrik, Jeg prøvde å bare ta noen tifeldige på minus og noen på pluss men da begynnte det bare å ryke. Det er ingen svart eller rød ledning. Alt ligger sammen.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Strømforsyner kan du nappe ut fra andre elektroniske ting du har(Husk å lese på specs), eller bare kjøpe stillbar.

Om alt ligger sammen, uten isolasjon så kan det jo være at alle de ledningnene er pluss, og du finner en liiiten enslig ledning til som er minus? Wild guess, da jeg ikke har sett spilleren.

Kan også være du har svidd noe av elektronikken, får håpe på det beste

BTW: Har du merke/modell på spilleren? Kan hende man kan finne noe på nettet.
Sitat av snja Vis innlegg
Hvor finnes det noe slik?? Det skal være likestrøm. Takk for svar

KapteinFredrik, Jeg prøvde å bare ta noen tifeldige på minus og noen på pluss men da begynnte det bare å ryke. Det er ingen svart eller rød ledning. Alt ligger sammen.
Vis hele sitatet...
Se om du ser hvor røyken har blitt dannet. Kanskje hadde du flaks og bare kortsluttet batteriet, slik at ledningsisolasjonen begynte å ryke, hvis ledningene var tynne nok. Men jeg gjetter nok på at noen elektroniske komponenter ble ødelagt. Det er generelt en veldig dårlig idé å sette så høy spenning på kontaktpunkter du ikke vet hvor går hen.

Finner du ut av det, så ikke bruk batterier. De går tom på null tid uansett. Lag eller kjøp en strømforsyning, og finn koblingskjemaet til spilleren så du ser hvor du skal koble strømmen.
ta bilde og post her hvordan den ser ut inni, ALDRI bruk batteri til test, pga den har dritt høykortslutings strøm vil si du brenner opp alt for lett ting. (hvis noe skule kortslutte)
Sist endret av ranvik; 26. mars 2010 kl. 17:49.