Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  866 178819
Er vel snart på tide å stikke tilfjells til det gir seg. /s
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er vel snart på tide å stikke tilfjells til det gir seg. /s
Vis hele sitatet...
Får vi andre bli med deg til fjells da? Freak.no's pandemi koloni!
Sitat av mr_rager Vis innlegg
/media

Vis hele sitatet...
Haha, måtte lese det minst 5 ganger. Såvidt hu overlevde

Hvilken avis er det fra?
hadde det ikke vært for media så hadde de fleste av oss levd lykkelig uvitende om dette..

media hauser jo opp alt dette. er det noe værre en Svineinfluensa? (nei, jeg har ikke lest alle konspirasjonene, ei heller gidder jeg å lese mer enn overskrifta på nyhetssitene)
Sitat av DSlhm Vis innlegg
hadde det ikke vært for media så hadde de fleste av oss levd lykkelig uvitende om dette..

media hauser jo opp alt dette. er det noe værre en Svineinfluensa? (nei, jeg har ikke lest alle konspirasjonene, ei heller gidder jeg å lese mer enn overskrifta på nyhetssitene)
Vis hele sitatet...
Ånei, media rapporterer om saker som er aktuelle. Fy skam!
Jeg synes media dekker dette ganske greit jeg, du må huske å ikke bare lese overskriftene de er jo clickbait som med alle andre temaer.
nei, at media dekker det er helt greit det, men det er måten de dekker det på, klikkhoreri og skremselspropaganda..
Sitat av DSlhm Vis innlegg
nei, at media dekker det er helt greit det, men det er måten de dekker det på, klikkhoreri og skremselspropaganda..
Vis hele sitatet...
De avisene jeg leser har en ganske nøktern dekning. Har du noen eksempler?
Nå er det 6 ansatte på øyeavdelingen på Ullevål som har fått påvist Corona. Smitten kom altså fra 1 ansatt etter retur fra nord-italia.
6 ansatte som er smittet. Hvor mange pasienter har de totalt behandlet før øyeavdelingen ble stengt? Den ansatte som bragte inn smitten har selv hatt kontakt med "tre sifret antall pasienter" siden han ble smittet. Hva med hans kolleger?

Her har vi faktisk flere potensielle supersmittere som har vært veldig tett på sine pasienter. Og de jobber vel i en viss grad med "slimhinner".

Viruset må jo være relativt hissige greier. En skulle jo tro at på en avdeling på et sykehus er det mer enn normal fokus på renhold, desinfisering, håndvask og sprit på hender støtt gjennom dagen. Likevel rakk altså en ansatt å smitte 5 andre ansatte på avdelingen i løpet av halvannen uke. Dette kan bli stygt. Hvor lang tid går det fra folk blir smittet til de kan smitte andre? De har litt av en jobb å gjøre på øyeavdelingen. Flere av pasientene er kanskje svake grupper som diabets pasienter eller tilsvarende og er dermed i risikogruppen.
Sitat av einbrukjar Vis innlegg
900 dør av influensa i Norge, men 10-30% av befolkningen blir smittet. Om 20% av befolkningen blir smittet av sesonginfluensa: 900 / 1 000 000 = 0.0009.

Til nå med coronaviruset. Dødsfall / smittede = 56 / 2019 = 0.027.

Ser du forskjellen? Med samme rate ville 27 736 mistet livet av i influensa i Norge. Coronaviruset har altså stor dødelighet. Det er derfor det er farlig.
Vis hele sitatet...
Riktig math, men 2% dødelighet er IKKE stor. Problemet er at viruset sprer seg lett og raskt, og at vi ikke vet nok om det.
Sitat av flere enn en Vis innlegg
Riktig math, men 2% dødelighet er IKKE stor. Problemet er at viruset sprer seg lett og raskt, og at vi ikke vet nok om det.
Vis hele sitatet...
Tjaa, alt er vel relativt er det ikke? 2% er "stort" i forhold til 0.1%, men "lite" i forhold til 40% (som dødsraten til brystkreft).

Ser ut som det sprer seg ganske raskt enkelte steder da, så 2% kan jo bli en del
Hvis trenden man ser på antall smittede i Norge fortsetter med samme utvikling (som man ser på f.eks. oversiktssiden flere har linket til her allerede) – altså hvor mange som er smittet i forhold til folketallet – så er det bekymringsverdig. Er rutinene her til lands dårligere enn andre lands, har andre land underrapportert, eller er det uflaks? Uten å ha gått nøye gjennom listen/matten er vi jo uansett ganske høyt opp på listen (San Marino med 10 smittede er sånn sett langt verre stilt).

For å svare litt på tråden, så er det usannsynlig med superstore konsekvenser mtp. hvor (relativt) lite dødelig det er, men samtidig er det viktig å huske på at for de dødeligheten og alvorlige komplikasjoner hovedsaklig gjelder – de gamle og folk med eksisterende problemer som gjør det vanskeligere å overleve slikt – så er det ramme alvor. Man trenger kanskje ikke 100% av de overdrevne nyhetssakene, men jeg tror det er nyttig å bli minnet på at man ikke burde ta for lett på det, for det angår ganske mange, og man har et felles ansvar for å minimere skadeomfanget.
Sist endret av Viva la Opium; 3. mars 2020 kl. 15:46.
Det jeg stusser på er følgende kommentarer fra kommuneoverlege Dagfinn harr i Kristiansand:

Dersom du har vært i risikoområder og ikke føler symptomer skal du ikke testes.
Sykdommen smitter ikke før du merker symptomer.
Vis hele sitatet...
Han sier også at det ikke eksisterer intern smitte innad i landet, hvordan kan de vite dette når det virker som kun risikogrupper testes?
Jeg vil anta at de fleste kun vil få lette symptomer på dette viruset.

Er ikke dette litt som å be om at det skal oppstå intern smitte? Selv om intern smitte sikkert ikke er mulig å forhindre på lengre sikt.

Kilde: https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/...iruset-tirsdag
Sist endret av random105675; 3. mars 2020 kl. 16:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rosander Vis innlegg
Han sier også at det ikke eksisterer intern smitte innad i landet, hvordan kan de vite dette når det virker som kun risikogrupper testes?
Jeg vil anta at de fleste kun vil få lette symptomer på dette viruset.
Vis hele sitatet...
Om du les strategidokumentet til FHI gir det litt meining.

Kort sagt er det ingen som håper å kunne stoppe smitte, men forsinke det nok til at toppen vert fordelt utover tid, og at vi får betre tid til å finne ut av medisiner og behandling som aukar oddsen for å overleve. Det er ein balansegang mellom å bruke for mykje ressursar på å utsettje det, og slite ut organisasjonen før krisa kjem, og det å utsettje smitte så lenge som mogeleg.

FHI er åpne om at smitte internt i landet vil komme, og at det vil råke svært mange, men at ein håpar å flytte toppen av det i tid, og gi ei flatare kurve, slik at helsevesenet får betre høve til å respondere. Det er nyanser VG og dagbladet ikkje ser ut til å formidle spesielt godt.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Hvis trenden man ser på antall smittede i Norge fortsetter med samme utvikling (som man ser på f.eks. oversiktssiden flere har linket til her allerede) – altså hvor mange som er smittet i forhold til folketallet – så er det bekymringsverdig.
Vis hele sitatet...

Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Er rutinene her til lands dårligere enn andre lands, har andre land underrapportert, eller er det uflaks?
Vis hele sitatet...
...det finnes ihvertfall en del tullinger der ute

Planlegger å raide Kollen: - De kan ikke stoppe oss
Titusenvis blir snytt for skirenn i Kollen som i helga vil gå uten publikum på grunn av coronavirusutbruddet i Norge. Det går absolutt ikke ubemerket hen.

"- Anbefaler alle på det sterkeste å stille opp i Marka uansett – så vi kan lage stemning for løperne! skriver en person på Facebook-siden «Skifest & RAW AIR i Kollen».

Det samme budskapet formidler en annen:

- Anmoder alle til å stille opp i skogen og Marka uansett.
"

19 år gamle Petter Haug fra Trondheim hadde nemlig tatt seg fri fra jobb og forpliktelser for å dra på Skifesten. Nå har han, og resten av guttegjengen, opprettet Facebook-arrangementet «Raid Kollen they can’t stopp us all».
https://www.dagbladet.no/nyheter/pla...e-oss/72215445

"- Må refundere pengene?

Daglig leder Sæterøy sier til Dagbladet at det fredag blir omfattende møtevirksomhet for å få orden på situasjonen – også angående ting som refusjon av billetter."

Når man er så bekymret for utviklingen at man vurderer såpass sterke tiltak som å stenge alle skoler og barnehager, med de økonomiske konsekvenser det innebærer, så burde muligens Oslo Kommune ta mye av den regningen?
Som ett forebyggende tiltak.
Sist endret av vindaloo; 6. mars 2020 kl. 17:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Litt pussig at ikke nattklubbene er stengt og at Ruter ikke har måttet stoppe.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Litt pussig at ikke nattklubbene er stengt og at Ruter ikke har måttet stoppe.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ihvertfall ikke likt å jobbe i en eller annen service næring som innebærer mye menneskelig kontakt!
Myoxocephalus: Hei, hvordan går det med påminnelsen du har i kalenderen din med "Dette blir faen meg for dumt!!1 Jeg har satt inn påminnelse i kalenderen min så jeg kan skrive told ya so!!1 Ingen kommer til å av dette!!1:@"

With all due respect; vil bare få bekreftet at dette er 0 stress ettersom du er ekspert.
Sist endret av mr_rager; 7. mars 2020 kl. 08:33.
Sitat av mr_rager Vis innlegg
Myoxocephalus: Hei, hvordan går det med påminnelsen du har i kalenderen din med "Dette blir faen meg for dumt!!1 Jeg har satt inn påminnelse i kalenderen min så jeg kan skrive told ya so!!1 Ingen kommer til å av dette!!1:@"

With all due respect; vil bare få bekreftet at dette er 0 stress ettersom du er ekspert.
Vis hele sitatet...
Tips!
Hvis du bruker quotefunksjonen, så slipper du å feilsitere folk. Jeg bruker nemlig å ordlegge meg med litt færre utropstegn og emojier. Du ville også sett at jeg ikke har kalt meg selv noen ekspert - jeg har bare sagt at de som frykter svartedauden kan ta seg en seriøs bolle.

Så la oss se her og ta en liten tilstandsrapport, da! Jeg lever fortsatt. Det gjør du også. Jeg må på jobb på mandag, og da tenker jeg å reise kollektivt som normalt. Naboen er ute og måker snø, han ligger ikke dau i ei grøft. Det ser ikke ut som svartedauden helt ennå, altså.

Jeg kan bekrefte at kalenderen min pinger meg i februar i 2021. Det er litt pussig at du etterlyser et tilbakeblikk allerede nå, siden utbruddet altså så vidt har begynt, kanskje brukernavnet ditt avslører litt mer om deg selv enn du egentlig ønsker?

Dersom halvparten av verdens befolkning er utradert, landene ligger brakk, og alle samfunnsinstitusjoner har kollapset, så skal jeg selvfølgelig poste en beklagelse om et snaut års tid. Hvis vi derimot kommer dithen at utbruddet forsvinner før sommeren er over, og det totalt bare var et tusentalls mennesker som døde her i landet - hvorav de aller fleste var gamle og syke - så kan vi med trygghet fastslå at vi ikke fikk noen ny epidemi lik svartedauden.
Sist endret av Myoxocephalus; 7. mars 2020 kl. 09:49.
Myoxocephalus; Har ikke feilsitert deg at all. Du har ikke kalt deg selv for ekspert men du fremstår som en ved sitatene du har skrevet. Hvem har snakket om svartedauden? Det er bare deg og navnet, ikke innholdet, i tråden.

Brukernavnet mitt kommer forresten fra en låt, Kid Cudi - Mr Rager - sjekk den ut. La oss håpe det var eneste feilen i svaret ditt.
Sitat av mr_rager Vis innlegg
Du har ikke kalt deg selv for ekspert men du fremstår som en ved sitatene du har skrevet.
Vis hele sitatet...
Er det bare meg eller høres det litt ut som et kompliment?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mr_rager Vis innlegg
Myoxocephalus; Har ikke feilsitert deg at all. Du har ikke kalt deg selv for ekspert men du fremstår som en ved sitatene du har skrevet. Hvem har snakket om svartedauden? Det er bare deg og navnet, ikke innholdet, i tråden.
Vis hele sitatet...
Ikkje?

Sitat av mr_rager Vis innlegg
Myoxocephalus: Hei, hvordan går det med påminnelsen du har i kalenderen din med "Dette blir faen meg for dumt!!1 Jeg har satt inn påminnelse i kalenderen min så jeg kan skrive told ya so!!1 Ingen kommer til å av dette!!1:@"
Vis hele sitatet...

Eg greier ikkje finne innlegget der det du hevder å sitere finst. Kanskje du kan lenke til det?
Der var vi passert 100k smittede på verdensbasis. Desto mer interessant så er 57k friskmeldt.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette blir faenmeg for dumt. Hvis folk virkelig ønsker å tro at apokalypsens første rytter er på vei og at vi alle skal dø av pest og kolera, så er det heller ingen vits i å forsøke å berolige unødvendig frykt eller imøtegå dårlige argumenter. Det som er verdt å si har blit sagt mange ganger. Jeg legger inn en påminner om denne tråden i kalerendern min, så får jeg heller poste en liten "told ya!" når faren er over og alle overlevde.
Vis hele sitatet...
Går utifra at det er dette de siktes til.
Og muligens spesielt: og alle overlevde
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette blir faenmeg for dumt. x///x Jeg legger inn en påminner om denne tråden i kalerendern min, så får jeg heller poste en liten "told ya!" når faren er over og alle overlevde.
Vis hele sitatet...
Beklager at jeg la ved utropstegn. Det var for å sette det på spissen - akkurat som dere gjør ved å si at de fleste som skriver her faktisk tror at det er svartedauden som har kommet tilbake.

×Pi: Absolutt! Jeg tar Myoxocephalus for å være en intellektuell person med mye kunnskap etter å ha lest mange av postene hans.

Trodde bare ikke han satt på kunnskap type virolog i tillegg. For min del har jeg ikke tatt veldig stilling for hva jeg tror hvordan dette vil utarte seg ettersom jeg ikke har nok grunnlag for det. Det er derfor jeg leser tråden; for å få kunnskap. Det er sjeldent noen er ekspert på alt
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Går utifra at det er dette de siktes til.
Og muligens spesielt: og alle overlevde
Vis hele sitatet...
Ja, det er opplagt det innlegget. Og det er ganske opplagt at innlegget er feilsitert. Hadde mr_rager brukt sitatfunksjonen hadde han sluppet å feilsitere meg slik han gjorde.

Men ja, jeg skrev "alle overlevde". Kontekst! Jesus. Skjønt, ok. Hva med "alle som deltar i denne diskusjonen overlevde", da? Eller "alle, bortsett fra en marginal minoritet som knapt kan kalles statistisk støy, overlevde". Er det bedre? Jeg kan godt modererer påstanden min til noe slikt. Men det er faktisk helt greit å kreve et slikt presisjonsnivå! For hvis jeg er utilgivelig slumsete om jeg bruker "alle overlevde" i den konteksten der, hva skal vi da si om fearmongerne som insisterer på at folk blir sveisa inne i husene sine?
Sist endret av Myoxocephalus; 7. mars 2020 kl. 11:46.
Faktisk ikke bekymret her eller, foreløpig ser det ut som en helt grei oveelevelsesrate.

Men oppdaget at jeg er i en risikogruppe... Riktignok fremdeles ung og frisk, men allikevel. Greit og følge rådene. Heldigvis bor jeg ruralt så trenger ikke bekymre meg for mennesker. Og skulle karantener og slikt dukke opp så er fryseren full av sau, elg og fisk. Så får kjøpe noen ekstra pakker med grønnsaker.

Greia med dette viruset er jo at det er nytt og ingen vaksine eller behandling. Derfor det får så mye oppmerksomhet. Hvis vi får på plass vaksine og behandling så er det bare nok ett av mange virus som infiserer luftveiene våres.

Ellers så er man jo allerede forberedt på zombiene, så har våpen og ammo ��
Kan vi ikke bare alle legge inn februar 2021 i kalenderen da? Så kan vi møtes for fest, spel og korona-debatt i hyggelig lag.

Om samfunnsstrukturen har brutt sammen innen den tid kan jeg og loot-gjengen min "N95-boiis" sikkert fikse lokaler
Begynner visst å sirkulere rykter om at viruset kan ha lekket ut fra et forskningslaboratorium som ligger
mindre enn 300 meter fra markedet som sålangt har blitt oppgitt som original smittekilde. Og nei, dette
er ikke spekulasjoner om biovåpen (som har blitt spredd tidligere) men rett og slett om forskning på
patogener - blant annet hos flaggermus:

https://www.express.co.uk/news/weird...ood-market-spt

Så spørs det jo - hvis dette faktisk stemmer - om kinesiske myndigheter noensinne vil innrømme det.
De er jo som kjent noe "restriktive" når det gjelder informasjonsflyt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Begynner visst å sirkulere rykter om at viruset kan ha lekket ut fra et forskningslaboratorium som ligger mindre enn 300 meter fra markedet som sålangt har blitt oppgitt som original smittekilde.
Vis hele sitatet...
Dei rykta har sirkulert lenge.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Og nei, dette er ikke spekulasjoner om biovåpen (som har blitt spredd tidligere) men rett og slett om forskning på patogener - blant annet hos flaggermus
Vis hele sitatet...
Det er ein variant av påstanden.

Forøvrig. Kva er mest sannsynleg? At viruset kjem direkte frå flaggermus som vert selde over disk på markedet, eller frå eit laboratorie? Vel er virus små og smittsame, men samtidig er dei passive og relativt skjøre.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Fuckings Daily Express som kjelde. Woho! Avisa som i eit par tiår har køyrt konspirasjonsteorier om prinsesse Diana. Avisa som slo opp at foreldra sto bak McCann-forsvinninga...

Det er ei avis som får VG og Dagbladet på sitt verste til å virke nøkterne, saklege og velfundamenterte.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Så spørs det jo - hvis dette faktisk stemmer - om kinesiske myndigheter noensinne vil innrømme det.
De er jo som kjent noe "restriktive" når det gjelder informasjonsflyt.
Vis hele sitatet...
Eg har ikkje greidd å finne den påståtte forskningsartikkelen, The possible origins of 2019-nCoV coronavirus", men har funne noko som vert hevda å vere den:

https://www.zerohedge.com/health/smo...boratory-wuhan

The bats carrying CoV ZC45 were originally found in Yunnan or Zhejiang province, both of which were more than 900 kilometers away from the seafood market. Bats were normally found to live in caves and trees. But the seafood market is in a densely-populated district of Wuhan, a metropolitan of ~15 million people. The probability was very low for the bats to fly to the market. According to municipal reports and the testimonies of 31 residents and 28 visitors, the bat was never a food source in the city, and no bat was traded in the market. There was possible natural recombination or intermediate host of the coronavirus, yet little proof has been reported.
Vis hele sitatet...
Om det som står der stemmer, er det vas frå ende til annan.

Det stemmer sikkert at det er lite truleg at flaggermus ville fly til markedet - delvis fordi flaggermus ofte er nattaktive, og då er folk stortsett heime i si eiga seng, så smitterisikoen ville vere liten. Men det er heller ingen som har påstått at det er det som skjedde. Det er mange former for dyr til sals, inkludert bushmeat.

Kort sagt er grunnlaget utelukkande spekulasjoner, og til dels sviktande forusetninger så vidt eg kan bedømme.

Det er sjølvsagt ikkje mogeleg å utelukke det, men det er IMHO ingen grunn til å tru på det per no. Occams razor tilseier at den likninga med færrast ukjende er den mest trulege, og enn så lenge så er det at det var tilfeldig infeksjon frå dyr, som smitta viare frå markedet. Om det var infiserte seljarar, eller kjøtet dei selde som var problemet? Eller begge deler? Who knows.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dei rykta har sirkulert lenge.
Vis hele sitatet...
Jeg blir faktisk litt usikker på om du mener at det ér sannsynlig eller ikke?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Fuckings Daily Express som kjelde. Woho! Avisa som i eit par tiår har køyrt konspirasjonsteorier om prinsesse Diana. Avisa som slo opp at foreldra sto bak McCann-forsvinninga...
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg oppdatert på den faktiske kredibiliteten til de forskjellige nyhetssidene, men ved et google-søk på dette temaet så har du ganske mange å velge imellom.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Forøvrig. Kva er mest sannsynleg? At viruset kjem direkte frå flaggermus som vert selde over disk på markedet, eller frå eit laboratorie?
Vis hele sitatet...
Hvordan man man egentlig være 100% sikker på at akkurat denne varianten av koronaviruset kommer direkte fra flaggermus? Dersom man aldri har funnet nøyaktig den samme varianten av dette viruset i en flaggermus, så synes jeg personlig det virker langt mer sannsynlig at dette kommer fra det mikrobiotiske labaritoriet som ligger i ground zero. Et labaritorie som etter all sannsynlighet rutinemessig utvikler og forsker på nye varianter av forskjellige typer virus.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om det ikkje var åpenbart, så er eg kritisk til påstandane, og skriv m.a. at den vitenskaplege artikkelen eg fann, som skulle underbygge nyhendesaka, er reint spekulativt vas.
Sitat av stepry Vis innlegg
Hvordan man man egentlig være 100% sikker på at akkurat denne varianten av koronaviruset kommer direkte fra flaggermus?
Vis hele sitatet...
Det kan vi ikkje vere. Men det handler om kva som er det mest trulege. Vi veit at flaggermus er delikatesse i Kina. Vi veit og at flaggermus er notoriske virusresorvoar, fordi dei ofte ikkje vert sjuke av virus som skaper sjukdom hos andre pattedyr. I tillegg lever dei i ekstremt store kolonier samanlikna med mange andre pattedyr.
Sitat av stepry Vis innlegg
Dersom man aldri har funnet nøyaktig den samme varianten av dette viruset i en flaggermus, så synes jeg personlig det virker langt mer sannsynlig at dette kommer fra det mikrobiotiske labaritoriet som ligger i ground zero.
Vis hele sitatet...
Mtp. at virus muterer, og at ein koloni kan vere millioner av flaggermus, og andre faktorer så framstår det som litt tilfeldig om vi vil finne eksakt det viruset i det fri.

Forøvrig er det litt irrelevant kva du meiner, med mindre du fører relevant argumentasjon for det...
Sitat av stepry Vis innlegg
Et labaritorie som etter all sannsynlighet rutinemessig utvikler og forsker på nye varianter av forskjellige typer virus.
Vis hele sitatet...
Kva sannsyn er det du baserer det på? Tilfeldige tal du dreg ut av ræva og multipliserer saman? Ver i det minste ærleg - du antar det, utan grunnlag eller argumentasjon.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Det skjer jo bare mer og mer hver dag nå. Lurer på om innelandsflyvinger blir stengt snart, eventuelt at andre land stopper flyvinger fra norge?
Har det egentlig vært noen corona-dødsfall i Norge ennå? Et eneste ett? Virker som om noen mener avisoverskriftene allerede gjør at dette kvalifiserer til å sidestilles med svartedauen, men om det ikke har gått med et eneste liv ennå, så vil jeg tørre å hevde at det er et lite stykke igjen dit.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Har det egentlig vært noen corona-dødsfall i Norge ennå? Et eneste ett? Virker som om noen mener avisoverskriftene allerede gjør at dette kvalifiserer til å sidestilles med svartedauen, men om det ikke har gått med et eneste liv ennå, så vil jeg tørre å hevde at det er et lite stykke igjen dit.
Vis hele sitatet...
Kan jo hende det allerede har skjedd. Men såvidt jeg vet går det et par / tre uker ish mellom at en får det og dør. Gi det en måneds tid og vi har nok hatt vårt første dødsfall eller flere.
Sist endret av Quakecry; 8. mars 2020 kl. 04:19.
Det er i hovedsak gamle mennesker med underliggende sykdommer og komplikasjoner som blir skikkelig syke og risikerer å dø av dette.

Ville vært interessant å sett tall og grafer på hvordan en vanlig type influensa sprer seg i verden til sammenligning med covid19.

For meg virker det nettopp som det, en influensa som er farligere for allerede svekkede mennesker. For denne gruppen mennesker er en vanlig influensa eller lungebetennelse også farlig og potensielt dødelig.

I saker som dette ser man medias makt på godt og vondt.
Ja, man skal ta dette på alvor og ta nødvendige forhåndsregler med håndhygiene etc for å prøve å begrense smitten.
Men jeg syns ikke at man skal stenge flyplasser og erklære unntakstilstand.

Jeg tar det ihvertfall med ro enda, selv om jeg følger med på utviklingen. Kan godt hende jeg endrer syn på saken etterhvert, men jeg tviler.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Har det egentlig vært noen corona-dødsfall i Norge ennå? Et eneste ett? Virker som om noen mener avisoverskriftene allerede gjør at dette kvalifiserer til å sidestilles med svartedauen, men om det ikke har gått med et eneste liv ennå, så vil jeg tørre å hevde at det er et lite stykke igjen dit.
Vis hele sitatet...
Ingen dødsfall, heller ingen friskmeldte

Noen som har noen formening om Norge vil gå samme vei som Italia, og som Frankrike ser ut til å gå nå?

Ser at da Frankrike hadde ca like mange smittede som Norge har idag var 1 Mars (130 som var smittet).
Og når har de vist 949 smittede
Så fra 130 til 949 på 6 dager.

Og Italia hadde ca like mange smittede som Norge har idag 23 Februar (150 som var smittet).
Og idag har Italia 5883 smittede.
Så fra 150 til 5883 på 13 dager.

Er det egentlig noe grunn for at Norge ikke skal gå i nøyaktig samme retning?
Og nei, er ikke paranoid med panikkanfall Jeg bare lurer, for jeg ser en ganske lik "trend" for de fleste landene i Europa med høye tall.

Tyskland for eks: 2 Mars hadde de 151.
Idag (7 mars så igår, gjelder forøvrig de ovenfor også) hadde de 795.
Så på 151 til 795 på 5 dager.
Sist endret av hvagjordo; 8. mars 2020 kl. 06:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Når dødeligheten ligger på nærmere 4% iflg det man hører på nyheter så er det nok 100% sikkert at noen allerede er døde av det og at mange vil dø. Når man ser på tiltak som nå blir gjort rundt omkring og tenker på dokumentaren som ble vist på urix så kan man vel uten å være pesemist eller tro på konspirasjoner gange tallene man hører med 100. Hvis man skal tro litt på kinesere som forteller om hva de hører fra sine kjære i områdene så vil man fort kunne tro at å gange med 100 er veldig forsiktig tatt i. Men det som kanskje skremmer meg mest er dødeligheten blant barn i Kina hvis man skal tro på det som kommer ut av info rundt det. Når New York nå innfører unntakstilstand så bør man vel uten å bli sett på som tulling kunne si at vi ikke får sannheten fordi det ville skremt oss.
Sitat av daffe Vis innlegg
Når dødeligheten ligger på nærmere 4% iflg det man hører på nyheter så er det nok 100% sikkert at noen allerede er døde av det og at mange vil dø. Når man ser på tiltak som nå blir gjort rundt omkring og tenker på dokumentaren som ble vist på urix så kan man vel uten å være pesemist eller tro på konspirasjoner gange tallene man hører med 100. Hvis man skal tro litt på kinesere som forteller om hva de hører fra sine kjære i områdene så vil man fort kunne tro at å gange med 100 er veldig forsiktig tatt i. Men det som kanskje skremmer meg mest er dødeligheten blant barn i Kina hvis man skal tro på det som kommer ut av info rundt det. Når New York nå innfører unntakstilstand så bør man vel uten å bli sett på som tulling kunne si at vi ikke får sannheten fordi det ville skremt oss.
Vis hele sitatet...
"I delstaten New York er 89 personer bekreftet smittet av viruset. I USA er over 300 smittet, og 17 bekreftet døde som følge av det nye coronaviruset."

Er vel egentlig en smule forståelig, 89 av 300 er nesten 1/3 i en delstat.
Sitat av daffe Vis innlegg
Når dødeligheten ligger på nærmere 4% iflg det man hører på nyheter så er det nok 100% sikkert at noen allerede er døde av det og at mange vil dø. Når man ser på tiltak som nå blir gjort rundt omkring og tenker på dokumentaren som ble vist på urix så kan man vel uten å være pesemist eller tro på konspirasjoner gange tallene man hører med 100. Hvis man skal tro litt på kinesere som forteller om hva de hører fra sine kjære i områdene så vil man fort kunne tro at å gange med 100 er veldig forsiktig tatt i. Men det som kanskje skremmer meg mest er dødeligheten blant barn i Kina hvis man skal tro på det som kommer ut av info rundt det. Når New York nå innfører unntakstilstand så bør man vel uten å bli sett på som tulling kunne si at vi ikke får sannheten fordi det ville skremt oss.
Vis hele sitatet...
Hva er det du rabler om? Selvfølgelig vil noen dø i Norge men først må de rekke bli syke og utvikle sykdom. De ramler ikke om på gata som påstått på youtube.

Du blir ikke mer troverdig av å gange alt med 100 og attpåtilmene det er forsiktig.

Urix var skuffende dårlig journalistikk for å komme fra rikskringkasteren, nesten på youtube-nivå.

NYC ærklærer unntakstilstand som en politisk formalitet for å løse ut nødvendige ressurser som raskt vil kunne skaffe tilveie nødendig utstyr og personell. Thats it.

Hvilken dødelighet blant barn? Dødeligheten for aldersgruppen 10-39 er svimlende 2 promille. 0,2%

Ingen registrerte under 10 år.

https://www.worldometers.info/corona...-demographics/
Uvaksinert 👍
Man må jo også tenke på at fra man er smittet til man kan bli syk så tar det en stund. Så antall syke og døde har jo ett stort etterslep i tallmaterialet. Så hvis ingen nye blir smittet fra i morgen så vil uansett antall døde øke. Så at man nærmer seg 15% eller mer når dette er ferdig er vel ikke utenkelig? Akkuart nå så er det jo tallmessig positivt med flere smittede for å få ned døds prosenten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Så at man nærmer seg 15% eller mer når dette er ferdig er vel ikke utenkelig?
Vis hele sitatet...
Jo, ut frå det vi veit frå Kina så er 15% letalitet nær utenkjeleg. 15% smitta, og av dei eit par prosent døde er eit plausibelt scenario.

Viare er det verdt å hugse på at det stortsett er eldre og sjuke som døyr av viruset. Det er stortsett ikkje den gruppa som reiser til ski-ferie i Italia, så den gruppa som har bragt smitte inn i landet er neppe dei som er mest utsette for å døy av dette. Så langt er vel ingen innlagt på sjukehus i Noreg.
BRAND ∞ STRONG
En ting som ihvertfall er sikkert er at den 30. januar 2020, mens dere fortsatt drev å kranglet om dødelighet og mulighet for smitte i
Norge, da tok jeg tak i det som kom til å bli det virkelige problemet både i Norge og globalt, nemlig kaoset som følger med.

Aller mest økonomisk selvfølgelig, men også med tanke på viktige samfunns funksjoner.
Nå stenges skoler i Norge, i Italia stenger de byer.
Vi er forholdsvis lette å gjøre den slags med i Norge antar jeg bla. fordi vi har en god underliggende infrastruktur på plass.
Ikke alle land, heller ikke i Europa som er like godt forberedt på den slags.
Uvaksinert 👍
Er det nå som er rett tidspunkt å kjøpe aksjer i firmaer som retthjem osv? Når områder blir satt under karantene så bør jo myndighetene ha på plass utkjøring av mat og i de store byene er vel denne infrastrukturen på plass allerede ved hjelp av firmaer som kjører ut mat. Er det andre type private bedrifter som man kan se kan få viktige oppgaver fremover som man bør investere i?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av daffe Vis innlegg
Er det nå som er rett tidspunkt å kjøpe aksjer i firmaer som retthjem osv?
Vis hele sitatet...
Nei, Det er nå du burde ha hatt aksjer i disse...
Du kan jo investere i helse-foretak og begravelsesbyråer.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
En ting som ihvertfall er sikkert er at den 30. januar 2020, mens dere fortsatt drev å kranglet om dødelighet og mulighet for smitte i
Norge, da tok jeg tak i det som kom til å bli det virkelige problemet både i Norge og globalt, nemlig kaoset som følger med.

Aller mest økonomisk selvfølgelig, men også med tanke på viktige samfunns funksjoner.
Nå stenges skoler i Norge, i Italia stenger de byer.
Vi er forholdsvis lette å gjøre den slags med i Norge antar jeg bla. fordi vi har en god underliggende infrastruktur på plass.
Ikke alle land, heller ikke i Europa som er like godt forberedt på den slags.
Vis hele sitatet...
Fordelen for sånne som deg som kaster ut 20 forskjellige teorier er jo at én har mulighet til å slå til. Ikke glem at du drev å lekte med tanken om at dette var et biologisk våpen utviklet av vesten som skulle sette Kina ut av spill. Men fakta er jo at det er vi i vesten som blir hardest rammet økonomisk.

Måten Kina styres på og er bygget opp gjør at de kommer seg fint ut av en krise som dette. Går landet dårlig subsidierer de bare de forskjellige bransjene og innfører tiltak som er helt umulig for vestlige demokratier å gjennomføre.

Dette kaoset du nevner merker jeg fint lite til i min hverdag, selv om det selvsagt rammer hard i enkelte regioner i noen land. Men vi er langt fra et realt kaos foreløpig.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Rosander Vis innlegg
Fordelen for sånne som deg som kaster ut 20 forskjellige teorier er jo at én har mulighet til å slå til. Ikke glem at du drev å lekte med tanken om at dette var et biologisk våpen utviklet av vesten som skulle sette Kina ut av spill. Men fakta er jo at det er vi i vesten som blir hardest rammet økonomisk.

Måten Kina styres på og er bygget opp gjør at de kommer seg fint ut av en krise som dette. Går landet dårlig subsidierer de bare de forskjellige bransjene og innfører tiltak som er helt umulig for vestlige demokratier å gjennomføre.

Dette kaoset du nevner merker jeg fint lite til i min hverdag, selv om det selvsagt rammer hard i enkelte regioner i noen land. Men vi er langt fra et realt kaos foreløpig.
Vis hele sitatet...
1. Jeg er ikke den eneste som har snust på den tanken. LEKT MED er dessuten et NØKKELORD her
Ang. Det økonomiske. Det at det rammer oss hardt var jo litt av poenget i den LEKEN min. Fordi ALLE viste at Kina var skurken.

2. Måten Kina er styrt å bygget opp på gjør at du aner veldig lite om dette.

3. Det er først de siste dagene det kaoset har begynt å virkelig sette inn.
De stenger byer i Europa nå!
I Norge stenges skoler, arrangementer avlyses og mange av de som har greie på mener vi har vært alt for trege med å reagere.
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Fuckings Daily Express som kjelde. Woho! Avisa som i eit par tiår har køyrt konspirasjonsteorier om prinsesse Diana. Avisa som slo opp at foreldra sto bak McCann-forsvinninga...
Vis hele sitatet...
Jeg legger meg flat. Jeg skulle selvsagt ha sjekket det øvrige
materialet fra denne publikasjonen først, jeg har ikke for vane
å lese (Daily) Express, og hadde rent glemt av hva slags
"presseetikk" de følger. Vi hadde vel noe tilsvarende her
til lands på nittitallet - "Søndag Søndag" - som tidvis ble
innkjøpt for å få en billig latter.

Forøvrig er det vel heller ikke påvist at noen har latt seg smitte
direkte fra hesteskoflaggermus, men at det kan være overført
via et mellomledd - muligens en art skjelldyr (pangolin).

Når det gjelder sannsynlighet for om smitten enten er spredd fra
et forskningslaboratorium eller gjennom salg av dyreskrotter vil
jeg kanskje anta at kinesiske virusforskere har en noe høyere
standard for smittevern enn lokale torghandlere.

Enn så lenge er vel smittekilden kun en antagelse.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
1. Jeg er ikke den eneste som har snust på den tanken. LEKT MED er dessuten et NØKKELORD her
Ang. Det økonomiske. Det at det rammer oss hardt var jo litt av poenget i den LEKEN min. Fordi ALLE viste at Kina var skurken.
Vis hele sitatet...
Det er lov, men du bør i så fall vere rimeleg tydeleg, for å unngå å havne i bås med dei som berre stiller spørsmål[/url]. Alminneleg redelegheit tilseier at du er litt sjølvkritisk og, når du først driv med den øvinga.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
2. Måten Kina er styrt å bygget opp på gjør at du aner veldig lite om dette.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje heilt rett. Vi kan t.d. vite vår handelsbalanse med dei, og vi kan sjå kor stor aktivitet dei har internt. Det er indikatorer på om det Beijing påstår er rett eller ikkje.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
I Norge stenges skoler, arrangementer avlyses og mange av de som har greie på mener vi har vært alt for trege med å reagere.
Vis hele sitatet...
Og andre av dei som har greie på det jobber i FHI og helsedirektoratet, og meiner det er rette tiltak.

Det er ein balansegong. Det er jævla lett å vere etterpåklok, når ein ser korleis ting utspelar seg. Om du hugsar ti år tilbake i tid, til 2009, fekk myndigheitene kritikk for å overdramatisere svineinfluensaen. Den gongen fekk det ingen store følgjer for samfunnet, og mange latterleggjorde tiltaka.