Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 10217
Anonym bruker
"Lei Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er godt kjent for politiet.
Nylig gjorde jeg et alvorlig lovbrudd. Senere samme dag ringte det på døra, jeg spurte gjennom døra hvem det var.

Presten.

Hva gjelder det?

Jeg kan ikke si det uten å se at du er Navn Navnesen.

Okei, hvis presten ringer på døra så kan det være et dødsbudskap eller lignende.

Åpnet døra. En hånd griper tak i hånda mi, og den andre nappet ut telefonen fra hånda mi. Rett på med håndjern. Tre sivile politifolk.

Jeg tror at de valgte denne fremgangsmåten for å sørge for at jeg ikke rakk å ødelegge bevis, eller låse digitale enheter slik at de ble kryptert. Alt her er kryptert.

Gikk bra i seg selv, de fikk ikke tak i bevis eller mulighet til å få tak i bevis. Jeg slapp ut av arresten etter et par døgn, uten noe om og men. Enkel sak for meg. Blir ikke tatt.

MEN; Nysgjerrig: Kan de lovlig lyve om hvem de er for å få meg til å åpne døra? Jeg har ikke tenkt å gjøre noe med saken, jeg kan ikke bevise at det skjedde heller. Bare nysgjerrig as fuck....
Politet kan vel strengt talt gjør akkurat som dei vil til en viss grad
Dette syntes jeg ikke var greit, anmeld saken til politiet.
Det kommmer an på hva som er hensiktsmessig ut ifra situasjonen, og det er nok ganske standard (og ukontroversielt) å lyve i sånne sammenhenger. Har vært utsatt for det samme selv, og vet bl.a. at det er standard at de utgir seg for å være vaktmester e.l. når de skal hente ut folk som skal deporteres.
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Man kan vel si at det bryter med politiinstruks politiinstruks §5-4?

§ 5-4.Legitimasjon av politimyndighet.
Under utøvelse av politimyndighet skal en politimann alltid ha politilegitimasjon med seg. På forlangende fra den person tjenestehandlingen direkte angår, plikter politimannen å opplyse grad og navn, men bare så langt tjenesteforholdene på stedet tillater dette. En politimann som ikke er i uniform plikter å legitimere sin politimyndighet, såfremt han ikke er kjent av den som forlanger det.
Vis hele sitatet...
Høres for meg ut som at du burde være takknemlig for at de ikke tok døra di.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Man kan vel si at det bryter med politiinstruks politiinstruks §5-4?
Vis hele sitatet...
Intensjonen med den er nok at du skal kunne verifisere at det faktisk er politiet som grip inn. Vi får anta at dei identifiserte seg som politiet i det handjerna var på, og då er strengt tatt kravet i den tenesteinstruksen oppfyllt.
Anonym bruker
"Moden Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kommer ingen vei med å rapportere det. Monter et kikkehull til neste gang
Det jeg lurer mest på er hvorfor du valgte å rane apoteket. Det fremstår som en lite klok handling.

I tillegg må jeg jo gratulere deg med å tilstå på internett med nok detaljer til at politiet kan overbevise en domstol om at du sto bak ranet!
Sist endret av ArneJunior; 22. april 2018 kl. 18:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
At man går på prestebløffen samme dag som man har begått et alvorlig kriminell handling er jo ganske utrolig i seg selv.
Anonym bruker
"Lei Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av ArneJunior Vis innlegg
Det jeg lurer mest på er hvorfor du valgte å rane apoteket. Det fremstår som en lite klok handling.

I tillegg må jeg jo gratulere deg med å tilstå på internett med nok detaljer til at politiet kan overbevise en domstol om at du sto bak ranet!
Vis hele sitatet...

Sitat av urinfare Vis innlegg
At man går på prestebløffen samme dag som man har begått et alvorlig kriminell handling er jo ganske utrolig i seg selv.
Vis hele sitatet...
Hadde jo uansett måttet åpne døra for politiet. Som sagt, de klarte ikke å ta noe. Dersom de hadde sagt at de var politi, ville jeg spurt om hva de ville osv., mens jeg samtidig sjekket om alle digitale enheter er låst. Så det spiller ingen rolle om jeg gikk på bløffen eller ikke.
Du måtte ikke.. Det greieste er å sitte stille og "ikke være hjemme". Det hadde ihvertfall jeg gjort om jeg ventet politiet.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Du måtte ikke.. Det greieste er å sitte stille og "ikke være hjemme". Det hadde ihvertfall jeg gjort om jeg ventet politiet.
Vis hele sitatet...
Så banker de på døren til mor, far kompis og frue. Ta ansvar for dritten din.
Anonym bruker
"Lei Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Du måtte ikke.. Det greieste er å sitte stille og "ikke være hjemme". Det hadde ihvertfall jeg gjort om jeg ventet politiet.
Vis hele sitatet...
Da tenker jeg for meg at jeg hadde sittet med regning for ny dør..
Sitat av Carmex Vis innlegg
Så banker de på døren til mor, far kompis og frue. Ta ansvar for dritten din.
Vis hele sitatet...
Ja, ok. Ser den. Var litt lite gjennomtenkt.
Aldri vært storkriminell.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Ja, ok. Ser den. Var litt lite gjennomtenkt.
Aldri vært storkriminell.
Vis hele sitatet...
Synes ikke innlegget ditt var så dumt, jeg. Hvorfor åpne?

Om politiet bryter seg inn eller ikke, avhenger jo av mange faktorer. Men i en liten narkosak, eller noe annet som ikke er prekært, så bryter de seg ikke inn helt uten videre der hvor jeg bor, i alle fall.

Ødelegge et inngangsparti for 5-20k for å avdekke kriminalitet som bøteleggges med 2000 kroner skjønner selv politiet at er irrasjonelt.

til TS: Det de gjorde er sikkert ikke lov, jeg aner ikke. Men som du lærte på barneskolen, tre mot en er feigt!
Sist endret av TrippyKing; 23. april 2018 kl. 01:22.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Ødelegge et inngangsparti for 5-20k for å avdekke kriminalitet som bøteleggges med 2000 kroner skjønner selv politiet at er irrasjonelt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Det er da ikke de som betaler for det? Forøvrig er det nok en viss fare for at straffen blir en god del mer enn bøter i TS sitt tilfelle.

Sitat av TrippyKing Vis innlegg
til TS: Det de gjorde er sikkert ikke lov, jeg aner ikke. Men som du lærte på barneskolen, tre mot en er feigt!
Vis hele sitatet...
Politiet skal ikke slåss rettferdig. De skal anholde deg med minst mulig fare for deg selv og andre. Tre-fire stykker er således aldeles utmerket; da kan de hanke deg inn uten videre anstrengelser, og uansett hvor utagerende du er, så får de det som de vil - fortrinnsvis uten mer personskader enn nødvendig.
Sist endret av Myoxocephalus; 21. mai 2018 kl. 11:49.
Om de gjorde seg til kjenne når de påførte deg håndjern så har de ikke gjort noe galt.
Har hørt om historier som går ut på at politiet står på døra hos godt kjente dealere og unskylder seg med at de leter etter noen som har rømt fra en instutisjon eller lignende og visstnok så er det et grunnlag du ikke kan nekte de inngang (?) Uansett gjør de nok som de føler for, du trenger heller ikke åpne for presten...

Sakset dette rett fra politiloven:

§ 5-4.Legitimasjon av politimyndighet.
Under utøvelse av politimyndighet skal en politimann alltid ha politilegitimasjon med seg. På forlangende fra den person tjenestehandlingen direkte angår, plikter politimannen å opplyse grad og navn, men bare så langt tjenesteforholdene på stedet tillater dette. En politimann som ikke er i uniform plikter å legitimere sin politimyndighet, såfremt han ikke er kjent av den som forlanger det.

https://lovdata.no/dokument/INS/fors..._3-2#%C2%A75-4

Så vidt jeg skjønner så har ikke sivilt politi lov til å holde på sånn som dette, men uniformert politi kan???
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 420master Vis innlegg
Så vidt jeg skjønner så har ikke sivilt politi lov til å holde på sånn som dette, men uniformert politi kan???
Vis hele sitatet...
Tenestehandlinga er å kleppe på vedkommande handjern og arrestere han. Dei har ei plikt til å identifisere seg som politi umiddelbart etter at det er gjort, og oppgi navn og tenestestad om den personen det gjeld spør om det - så langt tenesteforholda tilseier det.

Vi får anta at politiet opplyste om at dei var politi i det handjerna var på plass. Då har dei oppfylt lovkravet. I praksis kan dei avvike det om det er saklege grunnar frå å fråvike det, som angitt.

Forøvrig er ikkje det direkte frå politiloven, men derimot tenesteinstruksen til politiet, som har rang som forskrift.
Sist endret av vidarlo; 24. april 2018 kl. 08:17.
oh my bad, men jeg tolker den setningen litt annerledes virker det som

"Politimannen (uniformert) plikter å opplyse grad og navn, men bare så langt -tjenesteforholdene- tillater det... Da tolker jeg den som at uniformert kun plikter å opplyse ETTER at deres tjeneste er gjort, mens for sivilt plikter å legitimere seg som politi. Uten noe videre forklaring

Og bare som en fakta EDIT. Akkurat den samme posten står i Politiloven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...-53#KAPITTEL_3

Se paragraf 20
Sist endret av 420master; 23. april 2018 kl. 20:43.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Den som har politimyndighet, skal under utøvelse av myndigheten ha politilegitimasjon med seg. Begrensninger i politimyndigheten skal fremgå av legitimasjonen. Tjenestemannen plikter, så langt tjenesteforholdene på stedet tillater, å oppgi navn eller tjenestenummer og grad eller stilling når dette forlanges av den som tjenestehandlingen direkte angår. Den som ikke er i politiuniform, skal på forlangende fremvise politilegitimasjon såfremt han ikke er kjent av den som forlanger det.
Vis hele sitatet...
Det vil altså vere eit lovbrot om dei ikkje viste fram legitimasjon på forespørsel, etter at dei pågreip vedkommande, dersom dei var i sivil. Det er uinteressant. Det er ikkje tema her. Spørsmålet er om politiet gjorde noko ulovleg ved å hevde dei var presten. Det kan neppe kallast ei tenestehandling. Tenestehandlinga er pågripinga.

Om politiet var i sivil, og ikkje kjent for vedkommande, så ville dei hatt plikt til å legitimere seg på forespørsel frå den dei pågreip.

Forøvrig er det langt ifrå det samme som står i politilova og tenesteinstruksen. Tenesteinstruksen inneheld ei spesifisering av kravet. Lova slår kun fast at dei plikter å ha med seg legitimasjon.
Sist endret av vidarlo; 24. april 2018 kl. 08:16.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvorfor det? Det er da ikke de som betaler for det? Forøvrig er det nok en viss fare for at straffen blir en god del mer enn bøter i TS sitt tilfelle.
Vis hele sitatet...
De betaler for det hvis det var "bomtur". Og selv om det ikke var bomtur, så skal de prøve å minimere skadene. Det vil si at oppdragets alvorlighet må vurderes opp mot eventuelle materielle skader forbundet med å ta seg inn med makt.

Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Det de gjorde er sikkert ikke lov, jeg aner ikke.
Vis hele sitatet...
Vel, la oss sette det litt på spissen. La oss tenke oss at sivile politifolk prøver å infiltrere et terrornettverk. Skal de ikke ha lov til å lyve om hvem de er? Skal de være tvunget til å si sannheten hvis en av terroristene spør dem om de er politi?
Sist endret av hemmeligegreier; 23. april 2018 kl. 21:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I enkelte belastede miljøer kan jeg se for meg at mange har fiender de anser som langt farligere enn politiet. La oss si(hypotetisk) at jeg er i et slikt miljø, og er i overkant paranoid og er redd for at andre personer i miljøet er ute etter å kidnappe meg. Vil jeg da kunne dømmes for vold mot offentlig tjenestemann dersom jeg forsvarer meg mot det jeg tror er en torpedo som skal drepe meg?

Jeg kan se for meg at sikkerheten til politiet i slike tilfeller er best ivaretatt ved å legitimere seg så fort som overhode mulig.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Du måtte ikke.. Det greieste er å sitte stille og "ikke være hjemme". Det hadde ihvertfall jeg gjort om jeg ventet politiet.
Vis hele sitatet...
Da kan jeg nesten garantere deg at du kommer til å få ytterdøra di slått av hengslene
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvorfor det? Det er da ikke de som betaler for det? Forøvrig er det nok en viss fare for at straffen blir en god del mer enn bøter i TS sitt tilfelle.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over hvem som må betale. Det hele kommer jo an på om vedkommende som sitter med politiet utenfor huset sitt, greier å vurdere om det er smart å åpne eller ikke. Det kommer an på alvorlighetsgraden som du selv er inne på, og flere andre ting.

Venter man på en dom på 10 år, eller en mild straff? Svaret på det spørsmålet vil nok være en refleksjon av hvor mye døren er verdt der og da.

Jeg bor ikke i en by, men på et sted der politiet får gjort nesten ingen ting med kriminalitet, bortsett i fra å ta i mot anmeldelser som sikkert sendes med faks til et eller annet forsikringsselskap.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Politiet skal ikke slåss rettferdig. De skal anholde deg med minst mulig fare for deg selv og andre. Tre-fire stykker er således aldeles utmerket; da kan de hanke deg inn uten videre anstrengelser, og uansett hvorutagerende du er, så får de ddet som de vil - fortrinnsvis uten mer personskader enn nødvendig.
Vis hele sitatet...
Jeg snakket ikke om slåssing i det hele tatt. Jeg mente at i en situasjon med tre eller to politimenn, én mistenkt og ingen vitner, så kan de gjøre så og si hva som helst. I teorien. Men jeg tror, forsåvidt uten å ha noen saklig måte å redegjøre for det på, at korrupsjon ikke er et helt ukjent fenomen i politiet.
Anonym bruker
"Lei Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det vil altså vere eit lovbrot om dei ikkje viste fram legitimasjon på forespørsel, etter at dei pågreip vedkommande, dersom dei var i sivil. Det er uinteressant. Det er ikkje tema her. Spørsmålet er om politiet gjorde noko ulovleg ved å hevde dei var presten. Det kan neppe kallast ei tenestehandling. Tenestehandlinga er pågripinga.

Om politiet var i sivil, og ikkje kjent for vedkommande, så ville dei hatt plikt til å legitimere seg på forespørsel frå den dei pågreip.

Forøvrig er det langt ifrå det samme som står i politilova og tenesteinstruksen. Tenesteinstruksen inneheld ei spesifisering av kravet. Lova slår kun fast at dei plikter å ha med seg legitimasjon.
Vis hele sitatet...
Prøver ikke å kverrulere nei, men hmm, er ikke det en tjenestehandling å få meg til å åpne døra i seg selv?
Anonym bruker
"Lei Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ah ja, da faller vi tilbake på "så langt forholdene sier det"..
Sukk. Myten om at Politiet ikke har lov å lyve til pasientene sine. Den kommer nok aldri til å dø.

Det er mange situasjoner der Politiet ikke bare har lov til å lyve, men der det tilogmed er påkrevd. Alle typer undercover-type opplegg er et åpenbart eksempel. Det er også situasjoner der Politiet må snakke sant, som for eksempel alle typer avhør, bevisopptak osv. Som tidligere nevnt i tråden må de også oppgi korrekt identitet på forespørsel i alle situasjoner der de gir seg til kjenne som Politi.

TS: Det er mange måter Politiet kunne åpnet døra di på. Av de som jeg kommer på er nok det å fortelle deg en liten løgn en av de bedre. Å slå ned døra er dyrt, og å tilkjennegi seg som Politi kunne ført til mindre heldige situasjoner for alle innvolverte, deg selv inkludert.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Synes ikke innlegget ditt var så dumt, jeg. Hvorfor åpne?

Om politiet bryter seg inn eller ikke, avhenger jo av mange faktorer. Men i en liten narkosak, eller noe annet som ikke er prekært, så bryter de seg ikke inn helt uten videre der hvor jeg bor, i alle fall.

Ødelegge et inngangsparti for 5-20k for å avdekke kriminalitet som bøteleggges med 2000 kroner skjønner selv politiet at er irrasjonelt.

til TS: Det de gjorde er sikkert ikke lov, jeg aner ikke. Men som du lærte på barneskolen, tre mot en er feigt!
Vis hele sitatet...
Hei. Politiet har brutt seg inn flere ganger hos meg, kun fått bøtelagt meg en gang. De gir seg faen i om du får 5000 ekstra i kostnader, de gjør hva de må for å komme seg inn.
Har alltid funnet en løsning uten å ødelegge noe som helst hos meg, selv når ingen har vært hjemme. Tror det varier en del, ut i fra hvor man bor, for eksempel. Trynefaktor, osv. Hva man er mistenkt for.

Tviler på at de har noe imot å slå inn døra til en narkis i en eller annen blokk i Oslo.

Ting fungerer tydeligvis annerledes der folk flest bor
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Tviler på at de har noe imot å slå inn døra til en narkis i en eller annen blokk i Oslo.
Vis hele sitatet...
Med mindre det står om liv eller helse så må de be om tillatelse fra operasjonssentralen, for det er politiet som må betale hvis de driter seg ut.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
I enkelte belastede miljøer kan jeg se for meg at mange har fiender de anser som langt farligere enn politiet. La oss si(hypotetisk) at jeg er i et slikt miljø, og er i overkant paranoid og er redd for at andre personer i miljøet er ute etter å kidnappe meg. Vil jeg da kunne dømmes for vold mot offentlig tjenestemann dersom jeg forsvarer meg mot det jeg tror er en torpedo som skal drepe meg?

Jeg kan se for meg at sikkerheten til politiet i slike tilfeller er best ivaretatt ved å legitimere seg så fort som overhode mulig.
Vis hele sitatet...
Jeg ble født og hadde levd omtrent 21 år i et sånt miljø, og hør her min venn. Finnes det skikkelig uro i et område og skumle grupper? så er politiet ALLTID en av de gruppene.
Politiet i områder der det er et diktatur, krig, mafia eller ISIS er ikke mye bedre enn fiendene mot sivile folk. Tro på en erfaren.

med det sagt, så vil jeg ikke si at politiet i Norge er onde menn eller noe slikt, men kanskje ikke noe særlig intelligente individer? hele politi konseptet er ganske urettferdig mot individualitet; siden ulovlig og galt er to forskjellige ting
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av flere enn en Vis innlegg
Jeg ble født og hadde levd omtrent 21 år i et sånt miljø, og hør her min venn. Finnes det skikkelig uro i et område og skumle grupper? så er politiet ALLTID en av de gruppene.
Politiet i områder der det er et diktatur, krig, mafia eller ISIS er ikke mye bedre enn fiendene mot sivile folk. Tro på en erfaren.

med det sagt, så vil jeg ikke si at politiet i Norge er onde menn eller noe slikt, men kanskje ikke noe særlig intelligente individer? hele politi konseptet er ganske urettferdig mot individualitet; siden ulovlig og galt er to forskjellige ting
Vis hele sitatet...
Er du fremdeles i det miljøet?
Du har selv gjort noe du sier er "alvorlig kriminelt", samtidig som at du klager på at politiet har uttalt seg for å være noen andre, for å pågripe en kriminell?

Jeg er glad politiet gjør det de kan for å pågripe "alvorlig kriminelle"
nyt fotlenke, får du flere anmeldelser ryker det og du havner i ekte fengsel
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er godt kjent for politiet.
Nylig gjorde jeg et alvorlig lovbrudd. Senere samme dag ringte det på døra, jeg spurte gjennom døra hvem det var.

Presten.

Hva gjelder det?

Jeg kan ikke si det uten å se at du er Navn Navnesen.

Okei, hvis presten ringer på døra så kan det være et dødsbudskap eller lignende.

Åpnet døra. En hånd griper tak i hånda mi, og den andre nappet ut telefonen fra hånda mi. Rett på med håndjern. Tre sivile politifolk.

Jeg tror at de valgte denne fremgangsmåten for å sørge for at jeg ikke rakk å ødelegge bevis, eller låse digitale enheter slik at de ble kryptert. Alt her er kryptert.

Gikk bra i seg selv, de fikk ikke tak i bevis eller mulighet til å få tak i bevis. Jeg slapp ut av arresten etter et par døgn, uten noe om og men. Enkel sak for meg. Blir ikke tatt.

MEN; Nysgjerrig: Kan de lovlig lyve om hvem de er for å få meg til å åpne døra? Jeg har ikke tenkt å gjøre noe med saken, jeg kan ikke bevise at det skjedde heller. Bare nysgjerrig as fuck....
Vis hele sitatet...
De dropper som oftest å si hvem de er med mindre de er i fare for å bli skutt,, innsattsstyrken skreik bra hvem de var når de kom hvertfall!

Men det kom sivil og tok alt datautstyret mitt(det var også kryptert) men da sa de ikke hvem de var.. Trudde det var en spørreundersøkelse jeg.. Trur jeg Låser pcen når det ringer på fra nå av!