Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2418
Hei.
Trenger litt veiledning innenfor lettsykkelappen.
Sikkert mange andre som også kan tenke seg denne tråden så jeg lager den nå
Jeg har tatt trafikalt grunnkurs og skal snart ta Mc kurs.

Men hva gjør jeg etter dette?

Jeg øvelses kjører en del i tilleg til at jeg har drevet med Cross kjøring i 4 år.
Jeg har en honda rebel 125. Er det noen som har noen erfaring med denne sykkelen? trim? osv...

takk for alle svar.
Kjøreskolen din vet sannsynligvis hva som skal til for at du skal få førerkort. Når du har tatt grunnkurset kan du begynne å øvelseskjøre, personlig anbefaler jeg å kjøre så mye som mulig med en forelder eller noen andre som har lov til å øvelseskjøre deg.

Når det kommer til sykkelen din ser det ut som det er litt jobb å trimme den - 4-taktere har gjerne mindre plomber og begrensninger enn 2-takterene. Les denne posten fra mc-forumet.no, så det sto en del nyttige saker der
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
Hei, jeg har lettlappen.

har selv en Kawasaki Eliminator 125.
trafikalt grunnkurs
mc-teori
du skal ha ca 10 kjøretimer (med langkjøring)
teori prøve (kan tas 6.mnd før fylte 16 år)
mørkekjørings demonstrasjon (fra ca oktober til april)
oppkjøring (der jeg tok så var det en "rep" time før oppkjøring)

trur jeg fikk med det meste nå...

lykke til med lappen
Trådstarter
Takker for alle svar.
Ettersom jeg har forstått det ved å lese litt på en del forum så trenger man så mange timer du har bruk for.
En som har øvelses kjørt mye trenger ikke så mange timer som en som ikke har øvelseskjørt i d heletatt.
er det påbudt med mørkekjøring før man i det heletatt kjører opp?
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
det er ikke påbutt med mørkekjøring kan tas ett år etter avsluttet opplæring (og lappen i handa) tar du den ikke innen for tidsrommet mister du lappen inntil du har tatt mørkekjøring.

hmm mener det kom en regel på 10 timer... men langkjøring er 3 timer en vanlig kjøretime er på 45min *2 = 1.5 time så trur ikke 10 timer er så mye... men hvis du er fersk og trenger mere kjøring så får man flere timer.
Sist endret av ass-beer; 10. april 2009 kl. 15:38.
Jeg anbefaler å melde deg på mørkekjøringen så fort som mulig. Jeg glemte mørkekjøringen og kjørte pr. def uten gyldig sertifikat i et halvt år. En annen ble stoppet av en sur politimann, ble fratatt lappen, fikk bot osv fordi han ikke hadde tatt mørkekjøringen. Når du ikke har tatt mørkekjøringen er lappen din kun gyldig til mars/april samme året/året etter. (alt etter om du tar sertifikatet før eller etter denne måneden) Så når du har tatt mørkekjøringen må du inn og få fornyet sertifikatet.

At du kan kjøre motorsykkel er ikke grunnlag nok til å få lappen. Du må kunne det traffikale og

Før oppkjøringen (som regel på trafikkstasjonen) går læreren gjennom det du måtte kunne om sykkelen, hvordan du skjekker om det er slakk i forgaffelen, bremser, kjede osv. så du trenger ikke å bekymre deg mer enn å vite hva du må kunne. dette får du også lære på MC-kurset. Du kan begynne å kjøre med trafikkskole etter første dag/time med MC-kurs, ikke før.

Dette kan du lese masse om på nettet og dedikerte MC/Moped-forum.

Lykke til
Først må du gjennomføre teorikurs, dette er obl. om du skal ha klasse a1 elr klasse a. Så kan du begynne med kjøretimer, du må ha veiledningstime trinn 2, altså giring og teknisk kjøring, så følger veiledning trinn 3. så vil det komme landeveikurs, 4 timer, er en stund siden jeg tok dette selv. så er du klar for oppkjøring PS: de bestiller som oftest ikke oppkjøring før du har klart teorien klasse a1 hos veivesenet,
Sitat av tanx Vis innlegg
PS: de bestiller som oftest ikke oppkjøring før du har klart teorien klasse a1 hos veivesenet,
Vis hele sitatet...
De bestiller aldri oppkjøring før du har bestått teorien.
mørkekjøring kan du bare si til byrokratiet at du har hatt så skifter de, er ofte mange kjøreskoler som gjør grunnkurs uten at de tar selve oppkjøringen og de er vant til at de ikke gjør en god jobb.
for å gjøre det kjapt er det lurt å ta teorien før du starter med kjøretimer, for da prøver de ikke så godt på å melke deg og siden du kan kjøre sykkel fra før er det lurt. pluss at du kan bestille oppkjøringing uten å ha gjort alle kjøretimene.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
De bestiller aldri oppkjøring før du har bestått teorien.
Vis hele sitatet...
Jo, dette har skjedde fler ganger med bekjente når det gjelder førerkort klasse B. Men da er de ute i god tid i forveien.
Jeg er 15 år(blir 16 neste år) og skal ta lett motorsykkel lappen, jeg har planer om å begynne på oppkjøringen, trafikalt grunnkurs og sånt i sommer. Men hva er det jeg kan ta nå? Kan jeg ta alt sammen nå bare at jeg ikke får lappen før jeg er 16, eller er det noe man må være 16 år for å ta? :P
Alle timene kan påbegynnes fra du er 15, men selve oppkjøringa må du naturligvis vente til du er 16 med. Vil for øvrig anbefale folk å høre med sin nærmeste trafikkskole om man er usikker på slikt, da de har mye bedre oversikt og peiling enn folk som kun har kjørt opp til lett-MC selv.
Sitat av tanx Vis innlegg
Jo, dette har skjedde fler ganger med bekjente når det gjelder førerkort klasse B. Men da er de ute i god tid i forveien.
Vis hele sitatet...
Nei, oppkjøring blir ikke bestilt før du har bestått teoriprøven.
Er det noen fordeler med lettsykkel lappen bortsett fra at man da kan kjøre 125? Har hørt at man kan kjøre traktor også med lett sykkel sertifikat, stemmer det?
det stemmer ikke, før var det slik at man fikk snøscooter lappen sammen med A1, slik er det ikke nå lengre.
Fordeler er vell du slipper unna teori til et eventuelt førerkort klasse A. Og selfølgelig får god innsikt i traffikbildet, da slipper du muligens et par kjøretimer når/hvis du skal ta bil lappen.
Som kinaputt sier er traktorlappen en egen førerkortklasse i dag, og du får ikke det med "på slengen".

Som han også sier, så slipper du å ta teorien på nytt når du flytter opp til klasse A, og det er også penger å spare på opplæring og kjøretimer, med tanke på all erfaringen du får i mellomtiden. På klasse A1 får du skikkelig opplæring, og du blir vurdert godt før du får førerkortet, i motsetning til mopedlappen. Jeg kjørte først 50cc scooter, og da jeg fikk M-lappen på 16-årsdagen følte jeg at jeg hadde full kontroll i trafikken, og ikke minst at lappen var velfortjent, etter å ha sirklet litt rundt på en bane og tilbrakt to timer bak en kjørelærer i trafikken. Jeg var ikke noe hoven eller blærete eller noe sånt, jeg følte meg bare som en dyktig trafikant. Så begynte jeg på A1 og innså hvor feil jeg tok. Jeg lærte ufattelig mye av A1, og ble en voldsomt mye bedre trafikant. Når jeg ser tilbake på mopedtiden, så vet jeg, helt ærlig, at jeg var mye bedre enn mange av mine mopedkjørende kompiser i trafikken, men jeg var fremdeles langt i fra flink, og erfaring hadde jeg ingenting av. Det er ufattelig mye psykologi i trafikken, og dette kommer kun med tidens hjelp. A1-kurset går også mye grundigere inn på dette.

Nå er jeg snart 18 år og har hatt A1 og 125cc i over halvannet år. Jeg har fremdeles mye igjen å lære, selv om jeg omtrent daglig nyter komplimenter fra venner og bekjente om at jeg "har roen" i trafikken. Nå er jeg også ferdig med opplæringen i klasse A, og venter bare på at 18-årsdagen min snart skal komme, så har jeg oppkjøring og får forhåpentligvis tunglappen også. Gleder meg til mange fine, trygge år på veiene. Å kjøre sykkel er helt herlig.

Ta A1 om du kan. Du kommer aldri i verden til å angre. Å kjøre i 60-70 med en vibrator av en 50-kubikks strikkmotor mellom beina kan ikke sammenlignes med følelsen av å cruise rundt i over 100 (eller hva nå enn fartsgrensa er, hehe) med en motor som tåler det 100% og ikke har noe problem med verken å akselere eller bremse når du har behov for det. Det går på komfort, trygghet, hensyn og glede! Jeg skal avslutte nå, men la meg nok en gang forkynne hvor mye mer du kommer til å tjene på å ha A1 enn M147 på førerkortet ditt.

Lykke til med valget, uansett hva du velger. Jeg håper du velger 125ccm. :-)
Trådstarter
En annen ting som kan betraktes som fordel med 125 ccm er at du lovelig kan kjøre med 2 pers på den.
Sykklene kan betraktes som tryggere dog motorvolumet er betydelig mye større en med en tynn og spinkel moped:P

Nå har jeg tatt trafikalt grunnkurs og skal snart ta mc kurs...
hvor lang tid kan jeg forvente meg å ha igjen før jeg får lappen?
Sitat av Azure Vis innlegg
Nå har jeg tatt trafikalt grunnkurs og skal snart ta mc kurs...
hvor lang tid kan jeg forvente meg å ha igjen før jeg får lappen?
Vis hele sitatet...
Det kommer egentlig bare an på deg selv. En kompis har brukt over ett år på lappen, mens jeg tok den på tre uker. Tok MC-kurs, ventet to uker, og hadde deretter alle kjøretimene mine på én uke, og kjørte opp og fikk lappen.

Var nødt til å presse det slik sammen, fordi 1. november var siste dag for oppkjøringer, og jeg begynte på lappen i oktober. Var glad for lappen når den var i hende, ja.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Når kan man begynne å kjøre opp til lappen? (hvilken tid på året)
Sitat av mcc93 Vis innlegg
Når kan man begynne å kjøre opp til lappen? (hvilken tid på året)
Vis hele sitatet...
Tipper man kan kjøre opp ved de fleste steder i landet nå når vi er kommet til sent i mai. Mener å huske omtrentlig oppkjøringsperiode er fra og med mai til og med oktober.

Nøyaktige datoer må du sjekke med din lokale trafikkstasjon ettersom det kan variere med hvor i landet du er.
Denne oversikten fra vegvesenet (pdf) er forresten grei og oversiktlig over hva som er obligatorisk.
For A1 skal man ha trafikalt grunnkurs, MC-kurs, 2 veiledningstimer (en for kjøregårdsøvelser og en for vei) og "sikkerhetskurs på vei" (= langkjøring og litt teori).