Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1971
Hei, hendte for ca. en uke siden at jeg gikk inn på statoil for å kjøpe meg mat da kortet mitt ble avvist, umulig tenkte jeg, da jeg hadde sjekket kontoen og hadde 11000kr. Sjekket igjen og hadde 44øre igjen der. Ringte til banken for å sperre kortet, ble da satt over til kort-overvåkning, der fortalte de at kortet mitt hadde blitt brukt på Apple Store for 11076kr, altså alt jeg hadde. Pga. at alt ble tømt hadde de fryst overføringen og da jeg bekreftet at det ikke var jeg som hadde gjort det ble alt stoppet helt.
Pengene er nå blitt overført tilbake til kontoen min og jeg venter på nytt kort. Er nå helt paranoid for å bruke kortet mitt over nettet i frykt av å bli svindlet igjen. Kjørt virus scan + Ad-Aware + MalwareBytes uten å finne noe. Har heller ikke brukt kortet mitt på noen åpne nettverk eller lignende og er ekstremt paranoid ved minibanker+kort-sentraler (ber folk som står nærme om å flytte seg, holder lommeboka over når jeg trykker inn koden).
Så jeg lurer litt på hvordan kort-detaljene mine har blitt stjålet. Eneste stedene jeg bruker kortdetaljene mine direkte er Ryanair og Steam som jeg husker.

Noen ideér på hva som har skjedd, evt. hvordan være sikker på at jeg ikke har noe dritt som f. eks. keylogger på pcen.
Sist endret av Nutterz; 1. mai 2011 kl. 20:00.
Har du betalt for å komme deg inn på snuskete websider?
Trådstarter
Snusk fåes på andre måter enn betaling. :P Så, nei.
scimming? vært i en minibank de siste månedene? ^^
Trådstarter
Sitat av Haagiboy Vis innlegg
scimming? vært i en minibank de siste månedene? ^^
Vis hele sitatet...
Tenkt over det. Men som sagt er jeg paranoid som f... når det gjelder å skjule koden min. Men lurer på åssen de har brukt det på Apple Online store hvis det hadde vært scimming.
kjedelig streiting
Sitat av Nutterz Vis innlegg
Tenkt over det. Men som sagt er jeg paranoid som f... når det gjelder å skjule koden min. Men lurer på åssen de har brukt det på Apple Online store hvis det hadde vært scimming.
Vis hele sitatet...
I magnetstripa så ligger kortnr og utløpsdato.. Ellers så kan de ha fått take i kortinfoen din på mange måter. Det kan ha vært en utro butikkansatt, svindelside på nettet, side med dårlig sikkerthet som har fått hacka databasen sin, en keylogger som ligger godt skjult på dataen din og mye mer. Kan jo være lurt å formatere boksen?
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Det var vel ikke tilfeldigvis apple tokyo, japan pengene var blitt overført til? Har vært borti lignende selv.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Du kunne vel fyrt av en mail eller telefon til Apple og hørt om det er mulig å oppdrive noen IP-Adresse eller hvertfall advare dem..
Ville nå heller ikke brukt Visa eller andre bankkort til og handle på nett. Mastercard eller noe slikt anbefales.
Trådstarter
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Det var vel ikke tilfeldigvis apple tokyo, japan pengene var blitt overført til? Har vært borti lignende selv.
Vis hele sitatet...
Dette vet jeg ikke, fikk bare beskjed om at det var Apple Online store.
Scimming = Svindlerne setter på en dings på minibanken som leser av all kortinfoen. Nytter ikke å prøve å skjule koden din med hånda da!
Har du brukt kortet ditt i sammenheng med PSN?
Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Scimming = Svindlerne setter på en dings på minibanken som leser av all kortinfoen. Nytter ikke å prøve å skjule koden din med hånda da!
Vis hele sitatet...
Koden finner du ikke i magnetstripa..
"Scimmerne" setter også inn kamera i et panel øverst i minibanken for å få tak i koden.. Dette har uansett ikke noe å si i denne saken, da dette er snakk om en internett handel, der kun kortinfoen (ikke koden) er nødvendig
Trådstarter
@Haagiboy: Trodde at magnetstripa kun inneholdt en kodet versjon av kortinformasjonen og ikke informasjonen direkte, slik at man trenger både infoen og PIN-nummeret.

@loathsome: Nope, har ikke PS
Sitat av Znerk Vis innlegg
Koden finner du ikke i magnetstripa..
"Scimmerne" setter også inn kamera i et panel øverst i minibanken for å få tak i koden.. Dette har uansett ikke noe å si i denne saken, da dette er snakk om en internett handel, der kun kortinfoen (ikke koden) er nødvendig
Vis hele sitatet...
De kan også sette en plate over der man trykker koden som registrerer alt.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Sitat av UB3R Vis innlegg
De kan også sette en plate over der man trykker koden som registrerer alt.
Vis hele sitatet...
Har blitt utsatt for dette selv. Der var det montert scimmingutstyr i mang en statoilbutikk der både magnetstripe og tastekode ble avlest. Dette fordi statoil er så elendig treige med å få chip-betaling.

Dette gjelder nok desverre ikke bare statoil. Du kan ha blitt svindlet hvor som helst du ikke har brukt chip..
Trådstarter
Sitat av T.J. Vis innlegg
Har blitt utsatt for dette selv. Der var det montert scimmingutstyr i mang en statoilbutikk der både magnetstripe og tastekode ble avlest. Dette fordi statoil er så elendig treige med å få chip-betaling.

Dette gjelder nok desverre ikke bare statoil. Du kan ha blitt svindlet hvor som helst du ikke har brukt chip..
Vis hele sitatet...
Bruker alltid chip i butikker, så regner med at det er scimming eller virus/PC-relatert.
Sitat av loathsome Vis innlegg
Har du brukt kortet ditt i sammenheng med PSN?
Vis hele sitatet...
dette var det første jeg tenkte meg da jeg leste tittelen på denne tråden. Du har ikke handlet på playstation store?
Det er også sjanser du kan få virus på pcen berre du besøker web sider, som kan ha verte eventuelt en key logger.
Det eg anbefaler er og formatere hard disken og betale for skikkelig anti virus.
Sitat av xholzal1 Vis innlegg
Det er også sjanser du kan få virus på pcen berre du besøker web sider, som kan ha verte eventuelt en key logger.
Det eg anbefaler er og formatere hard disken og betale for skikkelig anti virus.
Vis hele sitatet...
MSE er et gratis og vanvittig bra Virus program.