Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1645
Hei,

hvis man driver en side og håver inn ca 15 tusen i månden fra siden, og pengene går direkte til Paypall, og hvis jeg overfører de fra paypall til banken, og man mister retten retten til omgjøringen av stipend hvordan unngå det?
Hvis man bare lar de ligge på paypall, er det skatteundragelse og er det ikke stort sjans på å bli tatt?
Er det kanskje trygt hvis man overfører små beløp til banken hele tida slik at man ikke når grensen, kan kanskje bli suspect i lengden? Altså det jeg lurer på hvordan kan jeg få de pengene uten å måtte miste retten til omgjøringen av studielånet som ikke er veldig grovt og at det er trygt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Staten driter i kor du oppbevarer penger, bare du oppgir at du har dei.

Lånekassen baserer omgjeringa av studielån på oppgitt inntekt, og ikkje kor pengane er oppbevart eller kor ofte dei blir utbetalt.

Med andre ord er det ikkje ei lovlig løsning på problemet ditt om du tener over grensa. Dog, å ha dei ståande på paypal er vel omtrent det verste du kan gjere ettersom dei har en viss tradisjon for å ikkje vere til å stole på. Om eg var i samme situasjon ville eg undersøkt utanlandske banker om eg ikkje hadde lyst til å miste omgjeringa, eller berre brukt ein norsk banke om eg var villig til det...
Trådstarter
Blir ikke det regnet som inntekt hvis jeg håver inn 15k i månden som går til paypall og jeg deretter overfører det til banken hver gang de kommer? Og de pengene er tjent på en side man driver.
Sist endret av jokke2; 31. januar 2009 kl. 14:56.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jokke2 Vis innlegg
Blir ikke det regnet som inntekt hvis jeg håver inn 15k i månden som går til paypall og jeg deretter overfører det til banken hver gang de kommer? Og de pengene er tjent på en side man driver.
Vis hele sitatet...
Det blir regna som inntekt i det du har tjent 15000. Uavhengig av om pengane står i den lokale banken, paypal eller en sveitsisk bank.

Og når du har så mykje som 15000,- frå ei nettside bør du nok starte enkeltpersonforetak for å halde det lovleg.
Du mister jo ikke hele stipendet, men 5% av det som overstiger maksimal tillatt inntekt blir omgjort til lån.
Se lånekassens hjemmesider for mer informasjon om det.
Sist endret av aislinn; 31. januar 2009 kl. 15:06.
kjedelig streiting
Har ikke paypal et debet kort du kan bruke? Eller er det kun for amerikanere? Vil du ha ut penga uten skatt osv, vil jeg anbefale deg og bruke ett slikt kort. Evt om du kjenner noen som bruker Ebay ol aktivt, kan du jo betale for dem med paypal kontoen dems, slik at du får kontanter rett i henda.
Trådstarter
Mange gode tips er, fortsatt litt usikker hva jeg skal gå for. Det med sånn debetkort om det eksisterer for paypall hadde det vært optimalt, bare bruke det for å ta ut fra automat f.eks
Sist endret av jokke2; 31. januar 2009 kl. 15:18.
Er det lovlig når pengene kommer i paypal og jeg sender de pengene til f.eks til min bror konto som ikke er student, dermed så mister ikke han noe stipend, og han betaler skatt for meg og oppgir det som inntekt?
Så er det bare å ta de ut pengene når jeg er ferdig studert. Får han noen skatteproblemer eller annet?
Sist endret av jokke2; 2. februar 2009 kl. 22:55.
Du skal uansett skatte av all inntekt. Hvis broren din skulle være så uheldig å få bokettersyn så vil han ha et forklaringsproblem på hvor han får 15000 i månden fra som han ikke har skattet av. Får vel gjerne 70%-ish skatt på beløpet hvis man blir tatt, pluss straffeskatt.
Ja, vil jo seff betale skatt, eneste er at jeg ikke vil miste stipend. Om han melder fra om inntekten til skattedirektoratet og betaler skatt for meg i sin konto, da er det trygt/lovlig?
Sist endret av jokke2; 2. februar 2009 kl. 23:22.