Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  213 47123
Sitat av Pope Vis innlegg
edit: Husk at annen hudfarge og fremmedkultur en gang var eksotisk og interessant.
Vis hele sitatet...
I 1905 f.eks ble afrikanske barn vist frem på Tivoli i København.
De samme har skjedd i Norge.
Er det slike ting du tenker på?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
I 1905 f.eks ble afrikanske barn vist frem på Tivoli i København.
De samme har skjedd i Norge.
Er det slike ting du tenker på?
Vis hele sitatet...
Samer ble såvidt jeg husker også vist fram som underholdning og et eksotisk innslag i europeiske storbyer. Men det var vel nesten hundre år tidligere.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Samer ble såvidt jeg husker også vist fram som underholdning og et eksotisk innslag i europeiske storbyer. Men det var vel nesten hundre år tidligere.
Vis hele sitatet...
Jeg håper vi er enige om at ingen av delene er greit?

Jeg liker verken samer eller "negere" i bur.
Jeg forsøkte å få frem at minoriteter ble et eksotisk innslag og havnet på tivoli eller i bur. Det var ingen forsvarstale for noe som skjedde for 200 år siden. Jeg valgte å nevne det for å vise at etnisitet og eller kulturell fremmedhet var og har vært nok til at store eller små grupper mennesker har blitt utsatt for ulike former for krenkelser.
Det er riktig.
Og før noen andre drar frem eksempler, så går skillet mellom greit og ikke
ved at noen viser frem sin egen kultur i stedet for å "bli vist frem "
Sitat av Herr potet Vis innlegg
Du tråkker ikke på noen tær, og hvis du leste svaret mitt skikkelig ville du skjønt at det er stor forskjell på at karakterer i handlingen benytter white/black-face og det at en skuespiller spiller en karakter av en annen etnisitet enn sin egen ved hjelp av black/white-face.

Det første er i utgangpunktet helt innafor fordi det tar utgangspunkt i at en skuespiller spiller en karakter av sin egen etnisitet som _bruker_ white/black-face for å oppnå noe i løpet av handlingen av handlingen. Dette er ikke det samme som at en skuespiller spiller en karakter av annen etnisitet, som denne debatten handler om.

Når det er sagt så finner jeg denne debatten vanskelig å ta stilling til da jeg synes begge sider egentlig tar dette alt for langt! Det bør være mulig for noen å beskrive og skildre karakterer av annet kjønn, etnisk opphav, legning, religiøst og politisk standpunkt enn sitt eget og alle må tåle å bli gjort narr av. Det er dog forskjell på humor og sjikane, og det er et problem om en minoritet føler seg systematisk trakasert og nedverdiget i mainstream media.

Jeg har ingen gode svar her, men jeg skulle ønske både ytre høyre og venstre kunne tatt seg en bolle og klatret ned fra siste høye hester og barikader og heller forsøkt å være mest mulig tolerante mot hverandre istedenfor å "kjempe den gode sak". Det er jul for faen, jævla kranglefanter!
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at utgangspunktet er forskjellig. Men det var meningen å spørre om det var greit for f.eks afro-amerikanere å ta på seg et «white face».

Hva med den nye berømte «Karen» stereotypen, kunne vi hatt en afro-amerikansk Chantel som ble like kjent og godtatt? Eller ville det blitt rasistisk?

Jeg vet ikke, men jeg er enig i at det er mange sterke meninger. Begynner å bli så lei krenkekulturen.

I komedie er alt lov, det kan ikke være grenser egentlig. Knebler man komikere så er man på vei i feil retning.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Robert Stoltenberg sin Ynge karakter er jo ikke en parodi på "vanlige" homofile.
Det er et bilde av hvordan homofile parodiere seg selv.
En karakter de selv "eier" og kanskje også har skapt litt for å beskytte seg mot at andre skulle ta den.
Vis hele sitatet...
Sånn kan man godt forstå det. Må si at jeg ikke ble provosert over den karakteren, jeg bare synes den tropen var banal og utdatert, allerede da. Stoltenbergs homofile prest er et eksempel på en homofil karakter med flere lag, og er mer interessant og morsom, etter min mening. Legningen er hovedpoenget her også, men ikke fordi "alt som er typisk homsete er iboende komisk". Må ta forbehold om at det begynner å bli noen år siden jeg så Borettslaget, da.
Sitat av *pi Vis innlegg
Virker ikke som du forstår hva jeg mener, siden du videre argumenterer for at hudfargen noen ganger er vesentlig for karakteren. Det er ikke det jeg argumenterer imot. Poenget er at mørk hud, store lepper, bred nese og krøllete hår ikke er komisk.
Vis hele sitatet...
Men det er jo komisk at f.eks. taxisjåføren i reklamen jeg nevnte er mørk i huden - det er faktisk den ene faktoren som gjør at vi kan oppfatte reklamen som morsom.
På samme måte er "haha, han er homo" en relativt billig form for humor som åpenbart kan være sårende når du faktisk er homo og ønsker å bli tatt på alvor som menneske
Vis hele sitatet...
Latterliggjøring med andre ord? Ja, det skjønner jeg kan være kjipt for den det gjelder. Samtidig, så kan hvem som helst påberope seg å være såret av hva som helst. Så hvor går grensen? Ved en person såret? Ved 25 prosent såret? Ved det du anser som flerdimensjonale figurer?
Det krever ikke så store sjelsevner å sette seg inn i at det er vondt å få utseendet ditt og den man er fremstilt som lattervekkende.
Vis hele sitatet...
Mye kan være vondt. Sensur er stort sett aldri en god løsning.

Jeg har også veldig vanskelig for å se at man genuint kan la seg såre av f.eks. Yngve i Borettslaget.
Mange homoer har jo fakter og særegenheter - Pride velger å omfavne disse stereotypiene, men jeg vet også om homofile som synes fremstillingen av homofile i Pride paraden er "skrullete", for å sitere en av dem.

Så da har man to valg: Man kan avslutte Pride slik som den er i dag for å tekkes de homofile som ikke kjenner seg igjen i denne "homoversjonen", eller man kan akseptere at folk er forskjellige og tar seg nær av forskjellige ting. Man trenger ikke tillegge noen dårlige intensjoner.
At en morsom karakter også kan være mørkhudet eller homofil, og at dette er en viktig del av kompleksiteten til den karakteren, er noe ganske annet. Jeg oppfattet pakistanerkarakterene i Borettslaget som mye mer flerdimensjonale (og morsommere) enn både homoen og finnen som du nevner.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo bare det at hva du anser som mer morsomt kan provosere andre og dine flerdimensjonale figurer er en annen persons stereotypier.


Jeg ser ikkenoe galt i å leke med kulturelle stereotypier i humor heller, men det er definitivt et område som krever fingerspitzgefuhl. Det som er spesielt i disse to seriene er at hele greia baserer seg på at en person spiller alle hovedrollene, da også de mørkhudede. Når man sminker en hvit mann svart, så er det lett for at det ser overdrevent karikert ut. Da er man plutselig farlig nær det blackface gjør, nemlig å latterliggjøre selve det svarte fjeset. Dette er ikke en problematikk som ville oppstått dersom en mørkhudet person spilte karakteren.
Vis hele sitatet...
Helt ærlig, dersom en mørkhudet person faktisk spilte denne figuren, og ble fremstilt slik som Bær beskriver han: En komisk idiot, på lik linje med andre komiske idioter i Eckbos persongalleri, så er det lett å se at noen kan krenkes i kraft av at karakteren er

1) mørk i huden
og
2) en komisk idiot.

Så jo, denne problematikken kunne lett oppstått selv om en med mørk hud spilte karakteren.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Hva med den nye berømte «Karen» stereotypen, kunne vi hatt en afro-amerikansk Chantel som ble like kjent og godtatt? Eller ville det blitt rasistisk?
Vis hele sitatet...
Karen sine ansiktstrekk har ikke blitt karikert og dehumanisert i flere hundre år. Det gjør at du ikke kan snu denne situasjonen på hodet og få det samme med motsatt fortegn. Det er for øvrig ikke noe i veien for å parodiere ulike kulturer. Det er når man sminker opp en hvit skuespiller til en parodi på et afrikansk fjes at det begynner å lukte litt av gammelt grums.
Sitat av *pi Vis innlegg
Blir ikke mørkhudete krenket av blackface-humor, altså? Var det hvite som fant opp den krenketheten? Hvor har du det fra?
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt langt flere hvite bli krenket på mørkhudedes vegne enn mørkhudede bli krenka av blackface. Ta filmen Tropical thunder for eksempel. Der har faktisk Robert Downey Jr. fått en hel haug av pes fra hvite, mens Afro-Amerikanere har skrytt han opp i skyene i sosiale medier. (Her kommer jo også kontekst inn i bildet!)Her sier ikke at blackface nødvendigvis er rett eller galt. Men som andre sier her så er jo det store spørsmålet hvor går grensa? I teorien er det jo alltid noen som føler seg krenka. Ta filmen "The witches" som eksempel. Her har Anne Hathaway måtte gå ut å beklage for sin rolle som "Heks med tre fingre" fordi det er "offensive to “limb different” audiences." Selv om dette er en tolkning på "måter å kjenne gjenkjenne hekser" fra Roald Dahls orginalbok som filmen er bassert på. I dagens samfunn finnes det jo også mennesker som identifiserer seg som hjort. Ja DYRET hjort. Kan vi da ikke lage jaktfilmer/dokumentarer mer? Vil tro det er svært ubehaglig for hjortefolk å se rasen de identifiserer seg med bli skutt. Poenget mitt er altså, hvor setter man en strek for hvor grensene går? Internett troll sitter jo å samfarer nettet, filmer, serier og alt mellom himmel og jord for å finne noe de kan "bli krenka" over. De aller fleste krenkes da på vegne av andre som selv kanskje aldri ville reagert på det. Hvorfor? Vell sansynligvis for sine 15min med "internett fame". Eller for å kunne skryte av det på 4chan i ettertid. Man kan ikke si dette ikke forekommer. Det skjer nesten daglig. I mine øyne kan blackface (på samme måte som alt annet noen kan bli krenket av) bli utført på en måte som ikke er krenkende. Kontekst kontekst kontekst! Og så er det kqnskje på tide å slutte å henge oss på krenke trender. Å la de som faktisk blir krenka tale sin egen sak. Istedetfor at andre som blir krenka på andres vegne skal ødelegge det hele med å gjøre saken useriøs.
Sist endret av Singhell; 4. desember 2020 kl. 15:07.
Sitat av stranger Vis innlegg
Men det er jo komisk at f.eks. taxisjåføren i reklamen jeg nevnte er mørk i huden - det er faktisk den ene faktoren som gjør at vi kan oppfatte reklamen som morsom.
Vis hele sitatet...
Ja, hudfargen er vesentlig for poenget i vitsen. Hudfargen og ansiktstrekkene i seg selv er derimot ikke morsomme. Det er lett for at det blir et fokus når man skal sminke disse trekkene på noen som ikke har dem. Kan hende det er vanskelig å se forskjellen, jeg synes den er ganske åpenbar.

Latterliggjøring med andre ord? Ja, det skjønner jeg kan være kjipt for den det gjelder. Samtidig, så kan hvem som helst påberope seg å være såret av hva som helst. Så hvor går grensen? Ved en person såret? Ved 25 prosent såret? Ved det du anser som flerdimensjonale figurer?
Vis hele sitatet...
Det er ikke matematikk, og jeg har ikke påberopt meg å ha fasiten hverken i dette tilfellet eller generelt. Det burde kunne gå an å diskutere en sånn sak, uten å se alle andre som enten skaprasister eller krenkelseshysterikere.

Mye kan være vondt. Sensur er stort sett aldri en god løsning.
Vis hele sitatet...
Enig i det, inntil et visst punkt. Nå er ikke dette sensur per def, men jeg har ikke problemer med å se at ytringsrommet kan innskrenkes av andre ting enn statlig inngripen. Samtidig er det naturlig at redaktørstyrte medier tar ansvar for hvordan de har lyst å fremstå. Det er ikke automatisk et faresignal fordi de tar noen samfunnsbevisste valg. Så kan vi diskutere akkurat hvor den grensen bør gå, og om TVN vurderte dette riktig.

Jeg har også veldig vanskelig for å se at man genuint kan la seg såre av f.eks. Yngve i Borettslaget.
Mange homoer har jo fakter og særegenheter - Pride velger å omfavne disse stereotypiene, men jeg vet også om homofile som synes fremstillingen av homofile i Pride paraden er "skrullete", for å sitere en av dem.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at dette er adoptert som homoenes egen parodi, og i dette tilfellet er skuespilleren selv homofil. Irritasjonen min var nok mest over at det var en veldig lettvint karakter.

Problemet er jo bare det at hva du anser som mer morsomt kan provosere andre og dine flerdimensjonale figurer er en annen persons stereotypier.
Vis hele sitatet...
Tja. Jeg tror det finnes noen objektive vurderinger man kan gjøre for å vurdere hvor flerdimensjonal en karakter er, og at blackface-karakterene fra Minstrelshowene lander solid i den ene enden av skalaen her. Dette er som sagt ikke matematikk, men vi trenger ikke gjøre ting helt tåkete heller.


Helt ærlig, dersom en mørkhudet person faktisk spilte denne figuren, og ble fremstilt slik som Bær beskriver han: En komisk idiot, på lik linje med andre komiske idioter i Eckbos persongalleri, så er det lett å se at noen kan krenkes i kraft av at karakteren er

1) mørk i huden
og
2) en komisk idiot.

Så jo, denne problematikken kunne lett oppstått selv om en med mørk hud spilte karakteren.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det, hvis alle i serien er komiske idioter, og hudfargen ikke er det trekket som fremstilles som komisk. Det er faktisk blackface-sminken som er under kritikk her. Altså, noen vil vel kunne kritisere hva som helst, men jeg ville trolig hatt mindre forståelse for det. Med forbehold om at jeg faktisk ikke har sett serien, er den mørkhudete den endimensjonale narren i et ellers interessant persongalleri så blir det noe annet.
Sist endret av *pi; 4. desember 2020 kl. 15:23.
Helt ærlig, dersom en mørkhudet person faktisk spilte denne figuren, og ble fremstilt slik som Bær beskriver han: En komisk idiot, på lik linje med andre komiske idioter i Eckbos persongalleri, så er det lett å se at noen kan krenkes i kraft av at karakteren er

1) mørk i huden
og
2) en komisk idiot.

Så jo, denne problematikken kunne lett oppstått selv om en med mørk hud spilte karakteren.
Vis hele sitatet...
Kanskje ville noen blitt ekstra krenket for at Eckbo IKKE spilte den mørkhudede når Eckbo spilte alle de andre karakteren? "Jasså ja, negerjobb ja, fikk sikkert dårlig betalt også han mørkhuda". "Synes han Eckbo driver å ekskluderer mørkhudede".

Men selv om det skaper nye problemstillinger så kan vi ikke avvise at noens humor er andres krenkelser. Var det ikke et transportfirma i indre Østfold el noe slikt som hadde folierte biler der det stod "vi tar alt av negerjobber"? Mener å huske det ble rettssak av den. Eieren mente det var humor, og at folk sa slikt med et glimt i øyet. Og dette var ikke på 1980 tallet men for et par år tilbake. Var det humor?

Det jeg forsøker å få frem er at det kanskje ikke er en klart skille bestandig på når ting går for langt eller hva som er krenkelse. Det som er humor for noen få kan være krenkelse for mange andre.

Tror nok at nå som vi, samtiden forsøker å endre oss og distansere oss fra stereotyper og krenkende benevnelser og nedlatende språk så vil det komme endel saker som får mediedekning. Og kanskje er det helt greit, for da får jo vi alle en slags "felles oppdragelse" av hva som er gangbar og ugyldig mynt.
Sist endret av _abc_; 4. desember 2020 kl. 15:27.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Bare fint det med selvinnsikt og mer bevissthet rundt hva som er rasistisk.

Er pisse lei folk som bruker krenka som et skjellsord og snakker om generasjon krenka osv. Det handler ikke om å være noe mere krenka for ting enn før men nå kan folk reagere på diskriminering rasisme sexisme uten å miste jobben. Folk er fed up av møkkaholdninger som har holdt på for langt på overtid og har blitt mer opplyst og lyttende til hva av "småting" som er med å bidra til det store problemet.
Sånn som blackface

At hvite skaprasister på nettet tror de kan ha definisjonsmakten for hva som er rasisme og ikke sier en del om den opphøyde posisjonen de tror de har som kan bestemme over de undertrykte hva de føler. Bare de undertrykte - i dette tilfellet svarte kan definere det og det er vår oppgave som hvite medmennesker å lytte og respektere det selvom vi kanskje ikke forstår og trenger å sette oss mer inn i ting for å virkelig forstå det (anbefales).
Vis hele sitatet...
Du er et eksempel på slik selvutslettende hvit person. Nå har jeg ikke hatt problemer med mørkhudede, men det går liksom dit at vi skal drive å fremme dem, fordi det kan være rasistisk å ikke gi dem det vi helst skulle hatt. F.eks, at vi må ansette dem i jobben fordi de er mørke, er tross alt rasisme å ikke gjøre det. Bruke dem som hovedpersoner i filmer, altså forandre identiteten til en rollefigur.
Snart blir det nok skummelt på datingfronten og. Avviser man en mørkhudet så er man vel rasist. Men vi hvite skal jo finne oss i det meste, vi har tross alt vært slemme mot de mørke. Selv om det ikke var oss som individer da. Forbaska selvutslettende hvite mennesker...vi får vel det vi fortjener. Du vet... de svake blir utryddet. Nordmenn er utrydningstruet. Men ikke rart vi blir svake... vi lærer at rumpesitting på skolen i mange år er det beste, bøker er kilden til livet. Deretter skal vi gå rundt stive i bevegelsene, livet er så lett at vi trenger ikke å presse oss frem. Fler og fler norske unge menn blir feminine i fysikken. Vi er de perfekte offer for de som fremdeles er vant med å bruke kroppen.
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Du er et eksempel på slik selvutslettende hvit person. Nå har jeg ikke hatt problemer med mørkhudede, men det går liksom dit at vi skal drive å fremme dem, fordi det kan være rasistisk å ikke gi dem det vi helst skulle hatt. F.eks, at vi må ansette dem i jobben fordi de er mørke, er tross alt rasisme å ikke gjøre det. Bruke dem som hovedpersoner i filmer, altså forandre identiteten til en rollefigur.
Snart blir det nok skummelt på datingfronten og. Avviser man en mørkhudet så er man vel rasist. Men vi hvite skal jo finne oss i det meste, vi har tross alt vært slemme mot de mørke. Selv om det ikke var oss som individer da. Forbaska selvutslettende hvite mennesker...vi får vel det vi fortjener. Du vet... de svake blir utryddet. Nordmenn er utrydningstruet. Men ikke rart vi blir svake... vi lærer at rumpesitting på skolen i mange år er det beste, bøker er kilden til livet. Deretter skal vi gå rundt stive i bevegelsene, livet er så lett at vi trenger ikke å presse oss frem. Fler og fler norske unge menn blir feminine i fysikken. Vi er de perfekte offer for de som fremdeles er vant med å bruke kroppen.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke rasist, men
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Du er et eksempel på slik selvutslettende hvit person. Nå har jeg ikke hatt problemer med mørkhudede, men det går liksom dit at vi skal drive å fremme dem, fordi det kan være rasistisk å ikke gi dem det vi helst skulle hatt. F.eks, at vi må ansette dem i jobben fordi de er mørke, er tross alt rasisme å ikke gjøre det. Bruke dem som hovedpersoner i filmer, altså forandre identiteten til en rollefigur.
Snart blir det nok skummelt på datingfronten og. Avviser man en mørkhudet så er man vel rasist. Men vi hvite skal jo finne oss i det meste, vi har tross alt vært slemme mot de mørke. Selv om det ikke var oss som individer da. Forbaska selvutslettende hvite mennesker...vi får vel det vi fortjener. Du vet... de svake blir utryddet. Nordmenn er utrydningstruet. Men ikke rart vi blir svake... vi lærer at rumpesitting på skolen i mange år er det beste, bøker er kilden til livet. Deretter skal vi gå rundt stive i bevegelsene, livet er så lett at vi trenger ikke å presse oss frem. Fler og fler norske unge menn blir feminine i fysikken. Vi er de perfekte offer for de som fremdeles er vant med å bruke kroppen.
Vis hele sitatet...
Dette var en salig smørje av rasistisk tankegods som ikke bør få stå imotsagt. Her er der rett og slett så mye rart å ta tak i at jeg ikke hvor jeg skal begynne. Men hva tenker du om jeg hadde tatt teksten din og byttet ut "mørkhudete" med "kvinner", og signert teksten som mann? Hadde dette vært greit å si? Hva om jeg byttet ut "mørkhudete" med "jøder"?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Du er et eksempel på slik selvutslettende hvit person. Nå har jeg ikke hatt problemer med mørkhudede, men det går liksom dit at vi skal drive å fremme dem, fordi det kan være rasistisk å ikke gi dem det vi helst skulle hatt. F.eks, at vi må ansette dem i jobben fordi de er mørke, er tross alt rasisme å ikke gjøre det. Bruke dem som hovedpersoner i filmer, altså forandre identiteten til en rollefigur.
Snart blir det nok skummelt på datingfronten og. Avviser man en mørkhudet så er man vel rasist. Men vi hvite skal jo finne oss i det meste, vi har tross alt vært slemme mot de mørke. Selv om det ikke var oss som individer da. Forbaska selvutslettende hvite mennesker...vi får vel det vi fortjener. Du vet... de svake blir utryddet. Nordmenn er utrydningstruet. Men ikke rart vi blir svake... vi lærer at rumpesitting på skolen i mange år er det beste, bøker er kilden til livet. Deretter skal vi gå rundt stive i bevegelsene, livet er så lett at vi trenger ikke å presse oss frem. Fler og fler norske unge menn blir feminine i fysikken. Vi er de perfekte offer for de som fremdeles er vant med å bruke kroppen.
Vis hele sitatet...
Det du gjer her er å konsturere ein gigantisk stråmann, og angripe den.

Det er så godt som ingen som argumenterer i dei banane du kritiserer. Det du gjer er å lage ein stråmann som er triviell å angripe - det er jo sjølvsagt at du skal ha rett til å date dei du vil... Ja, altså. Og ingen har påstått noko anna heller?
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Du er et eksempel på slik selvutslettende hvit person. Nå har jeg ikke hatt problemer med mørkhudede, men det går liksom dit at vi skal drive å fremme dem, fordi det kan være rasistisk å ikke gi dem det vi helst skulle hatt. F.eks, at vi må ansette dem i jobben fordi de er mørke, er tross alt rasisme å ikke gjøre det. Bruke dem som hovedpersoner i filmer, altså forandre identiteten til en rollefigur.
Snart blir det nok skummelt på datingfronten og. Avviser man en mørkhudet så er man vel rasist. Men vi hvite skal jo finne oss i det meste, vi har tross alt vært slemme mot de mørke. Selv om det ikke var oss som individer da. Forbaska selvutslettende hvite mennesker...vi får vel det vi fortjener. Du vet... de svake blir utryddet. Nordmenn er utrydningstruet. Men ikke rart vi blir svake... vi lærer at rumpesitting på skolen i mange år er det beste, bøker er kilden til livet. Deretter skal vi gå rundt stive i bevegelsene, livet er så lett at vi trenger ikke å presse oss frem. Fler og fler norske unge menn blir feminine i fysikken. Vi er de perfekte offer for de som fremdeles er vant med å bruke kroppen.
Vis hele sitatet...
Du glemte å ta med at alle innvandrere naver mens de får gratis hus og bil og flere tusen i måneden av staten. Og mens de får penger av NAV, tar de også alle jobbene til etnisk norske. De stjeler visst alle damene også.
Sitat av Herr potet Vis innlegg
Dette var en salig smørje av rasistisk tankegods som ikke bør få stå imotsagt. Her er der rett og slett så mye rart å ta tak i at jeg ikke hvor jeg skal begynne. Men hva tenker du om jeg hadde tatt teksten din og byttet ut "mørkhudete" med "kvinner", og signert teksten som mann? Hadde dette vært greit å si? Hva om jeg byttet ut "mørkhudete" med "jøder"?
Vis hele sitatet...
Ja hva tenker jeg? Er mye som sies om kvinner. Er også mye kjønnsdiskriminering enda selv om samfunnet skal ha det til at vi utvikler oss såååå bra! Jeg irriterer meg i det stille, for jeg vet at jeg bare vil bli sett på som feminist om jeg sier noe. Da er det såklart disse antifeministene som åpner kjeften. Uansett hva man står for er noen imot.

Men jeg har innsett at mye kommer av identiteten. Vi prøver faktisk å slette identiteten.. så har vi alle de politisk korrekte som later som de mener noe, fordi det er trygt å holde med den sterkeste siden

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Jeg er ikke rasist, men
Vis hele sitatet...
Men hva?? Kommer an på hva rasisme er nå. Jeg har lært at det betyr å ville utrydde noen med annen etnisk bakgrunn eller hudfarge. Men nå er det rasisme å si «svart» og visse andre ord man kunne bruke før. Så ja, du har nok rett. Betydningen av rasisme i dag er noe annet enn det jeg har lært. Begynner å bli gammel jeg.
Så jeg er nok det
Sist endret av Dreamliner91; 4. desember 2020 kl. 17:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Men nå er det rasisme å si «svart» og visse andre ord man kunne bruke før.
Vis hele sitatet...
Ja, er det må det? Jeg har brukt ordet svart en haug med ganger bare i denne tråden, og kan ikke se at jeg har blitt kalt rasist én eneste gang. Sist jeg sjekket var ordet brukt i samfunnsfag økende på ungdomsskolen.

Sikker på at du ikke krisemaksimerer bittelitt?
Sist endret av *pi; 4. desember 2020 kl. 17:10.
Sitat av *pi Vis innlegg
Sånn kan man godt forstå det. Må si at jeg ikke ble provosert over den karakteren, jeg bare synes den tropen var banal og utdatert, allerede da. Stoltenbergs homofile prest er et eksempel på en homofil karakter med flere lag, og er mer interessant og morsom, etter min mening. Legningen er hovedpoenget her også, men ikke fordi "alt som er typisk homsete er iboende komisk". Må ta forbehold om at det begynner å bli noen år siden jeg så Borettslaget, da.
Vis hele sitatet...
Det jeg tenker at gjør "Yngve" ufarlig er nettopp den ekstreme overdrivelsen.
Han er noe som både homser og heterofile kan kjenne igjen, men som ikke tegner
et bilde av hvordan homofile er og ser ut.
Det fleste homofile går man jo rett forbi på gata. De er like forskjellige som alle andre.

Det jeg syns gjør Eckbo sin karakter litt rar er at han spiller en slitsom, merkelig fyr
som sikkert alle folkeslag og raser kan tenke at de har sett maken til. Det er ingen grunn
over hodet til at han burde sminke seg. Det tilfører ikke karakteren noen ting.
Slikledes virker det mer som en dårlig vurdering en noe annet. Om han ikke så det
selv, så burde nok noen rundt han ha sagt noe.
Sitat av *pi Vis innlegg
Ja, er det må det? Jeg har brukt ordet svart en haug med ganger bare i denne tråden, og kan ikke se at jeg har blitt kalt rasist én eneste gang. Sist jeg sjekket var ordet brukt i samfunnsfag økende på ungdomsskolen.

Sikker på at du ikke krisemaksimerer bittelitt?
Vis hele sitatet...
Angående bruken av ordet "svart" har jeg erfart personer (gjerne unge) som åpenbart blir "pinlig berørt" når jeg benytter det. Dette er selvsagt bare anekdotisk, men likevel tror jeg mange kvier seg for å benytte det i dag. Problematisk, da det er med på å (hvis dette er tilfellet) styre språket i en viss retning, basert på føleri fremfor hvordan ting faktisk er.

Edit: Noen tar det faktisk så langt at de begynner å kalle mennesker melaninrike eller melaninfattige. Det er for meg, for å si det enkelt, ganske spesielt.
Sist endret av Jørgen Moe; 4. desember 2020 kl. 17:20.
Sitat av *pi Vis innlegg
Ja, er det må det? Jeg har brukt ordet svart en haug med ganger bare i denne tråden, og kan ikke se at jeg har blitt kalt rasist én eneste gang. Sist jeg sjekket var ordet brukt i samfunnsfag økende på ungdomsskolen.

Sikker på at du ikke krisemaksimerer bittelitt?
Vis hele sitatet...
Mulig jeg krisemaksimerer. Men da er det et annet ord som ikke er akseptert. «Svart» var IKKE akseptert da jeg gikk på skolen! Det husker jeg. N-ordet var det riktige da. Nå vil jeg ikke engang bruke det her, blir utestengt mest sannsynlig.

Husker Dyrene Fra Hjorteparken jeg. En barne-TV. Husker da Søtnos ikke fikk date Blåmann. «Du er rau, han er blå» punktum. Kan dette være grunnen til at den ikke går lenger? Selv om det ikke dreier seg om hvit eller svart, så er det to forskjellige farger som er blitt forelsket i hverandre, men det gikk til slutt..

Og den dagen evt rasismen er borte, finner mennesker noe nytt å demonstrere mot! Det er fremdeles igjen mye rasisme selv om det ikke går på hudfarge.

I tillegg må vi tenke at rasismen/diskrimineringen noen ganger er såkalt favorisering. Rasisme/diskriminering når det er til noens bakdel. Favorisering når det er til din fordel. Der du plutselig får flere og bedre muligheter bare fordi du er slik du er fra naturens side.
Altså, vi kan ikke si noe som helst snart om så mye skal være krenkbart. Vi blir en gjeng nervevrak som må passe kjeften.
Men hvorfor kunne ikke den forbanna naturen bare laget lik hudfarge på oss alle, så hadde vi sluppet alt det her. Og jeg avslutter med at den dagen evt rasismen er helt borte, har vi funnet noe nytt. Mennesker er en slitsom art.
Sist endret av Dreamliner91; 4. desember 2020 kl. 17:39.
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Du er et eksempel på slik selvutslettende hvit person. Nå har jeg ikke hatt problemer med mørkhudede, men det går liksom dit at vi skal drive å fremme dem, fordi det kan være rasistisk å ikke gi dem det vi helst skulle hatt. F.eks, at vi må ansette dem i jobben fordi de er mørke, er tross alt rasisme å ikke gjøre det. Bruke dem som hovedpersoner i filmer, altså forandre identiteten til en rollefigur.
Snart blir det nok skummelt på datingfronten og. Avviser man en mørkhudet så er man vel rasist. Men vi hvite skal jo finne oss i det meste, vi har tross alt vært slemme mot de mørke. Selv om det ikke var oss som individer da. Forbaska selvutslettende hvite mennesker...vi får vel det vi fortjener. Du vet... de svake blir utryddet. Nordmenn er utrydningstruet. Men ikke rart vi blir svake... vi lærer at rumpesitting på skolen i mange år er det beste, bøker er kilden til livet. Deretter skal vi gå rundt stive i bevegelsene, livet er så lett at vi trenger ikke å presse oss frem. Fler og fler norske unge menn blir feminine i fysikken. Vi er de perfekte offer for de som fremdeles er vant med å bruke kroppen.
Vis hele sitatet...

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si jeg. Her føler jeg du kommer med skikkelig mørkebrunt oppgulp Dette var en side av deg jeg ikke har sett før. Helt ærlig, jeg vet du sliter med forskjellige ting og at hverdagen din ikke er enkel for tiden. Men likevel føler jeg at du kanskje må forsøke å gå litt i deg selv og forsøke å tenke gjennom hvorfor du føler som du gjør og hvorfor du tror det er greit å skrive slikt. Utrydningstruet? Hvor på nettet er det du bruker tiden din? Kanskje forsøke å bruke litt mindre tid der du henger ofte og forsøke å se om du kan finne andre kilder til informasjon og inspirasjon?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg vet ikke helt hva jeg skal si jeg. Her føler jeg du kommer med skikkelig mørkebrunt oppgulp Dette var en side av deg jeg ikke har sett før. Helt ærlig, jeg vet du sliter med forskjellige ting og at hverdagen din ikke er enkel for tiden. Men likevel føler jeg at du kanskje må forsøke å gå litt i deg selv og forsøke å tenke gjennom hvorfor du føler som du gjør og hvorfor du tror det er greit å skrive slikt. Utrydningstruet? Hvor på nettet er det du bruker tiden din? Kanskje forsøke å bruke litt mindre tid der du henger ofte og forsøke å se om du kan finne andre kilder til informasjon og inspirasjon?
Vis hele sitatet...
Jeg er redd dette er hva vi får når utviklingen er som den er. Noen blir lei, andre blir sinte, og andre igjen vil svare med å bli mer rasistiske når antirasister, rettighets- og likestillingsforkjempere begynner å ligne mer en kult/religion enn hva det var i utgangspunktet.

Ellers syns jeg ikke noe om måten du drar opp den psykiske tilstanden til debattmotstandere som hersketeknikk.
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Mulig jeg krisemaksimerer.
Vis hele sitatet...
Ja, du gjør det. Ikke bare på det med ordet svart, men over hele linja. Du kaller oss selvutslettende og utrydningstruet, og maler et bilde der vi hvite er ekskludert fra jobber, hovedroller og til og med datinglivet i frykt for rasisme. Det er med all respekt å melde helt på viddene. Det er ikke et handicap i arbeidslivet å være hvit. Hvis du tror vi er noe i nærheten av der, så trenger du en kraftig realitetsorientering.

Du fremstiller det som om man blir nervevrak av å navigere i dette minefeltet. Det du gjør, er å spisse konflikten ved å polarisere og overdrive. Du bidrar til det minefeltet som stresser deg sånn. Jeg anbefaler at du senker skuldrene minst syv hakk, og skulle du slumpe til å si neger i en samtale så er jeg helt sikker på at det går fint med mindre du stuper i skyttergraven når noen påpeker det. Det er litt vanskelig terreng å navigere i dette her, men det er ikke en krigssone heller. Folk er bare folk.

Mennesker er en slitsom art.
Vis hele sitatet...
Det skal jeg ikke protestere på.
Sist endret av *pi; 4. desember 2020 kl. 18:03.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kanskje ville noen blitt ekstra krenket for at Eckbo IKKE spilte den mørkhudede når Eckbo spilte alle de andre karakteren? "Jasså ja, negerjobb ja, fikk sikkert dårlig betalt også han mørkhuda". "Synes han Eckbo driver å ekskluderer mørkhudede".

Men selv om det skaper nye problemstillinger så kan vi ikke avvise at noens humor er andres krenkelser. Var det ikke et transportfirma i indre Østfold el noe slikt som hadde folierte biler der det stod "vi tar alt av negerjobber"? Mener å huske det ble rettssak av den. Eieren mente det var humor, og at folk sa slikt med et glimt i øyet. Og dette var ikke på 1980 tallet men for et par år tilbake. Var det humor?

Det jeg forsøker å få frem er at det kanskje ikke er en klart skille bestandig på når ting går for langt eller hva som er krenkelse. Det som er humor for noen få kan være krenkelse for mange andre.

Tror nok at nå som vi, samtiden forsøker å endre oss og distansere oss fra stereotyper og krenkende benevnelser og nedlatende språk så vil det komme endel saker som får mediedekning. Og kanskje er det helt greit, for da får jo vi alle en slags "felles oppdragelse" av hva som er gangbar og ugyldig mynt.
Vis hele sitatet...
Gode poeng du tar opp her. Det er lett å undergrave andres ubehag, og man bør alltid være seg dette bevisst. Uten dette som en grunnleggende forutsetning faller integriteten fort.

Samtidig må det være rom for å vurdere sak for sak - noen mennesker er utrolig lettkrenkede og mister lett gangsynet.

Ta f.eks. denne saken der Carina Elisabeth Dahl reagerer på layouten til en filmposter. Posteren er for en dokumentarfilm om anoreksi, og hun kommer med noen, ehhm, interessante utspill.

Problemet for meg bunner nok i at enkelte grupper er overrepresenterte når det kommer til nærtagenhet, ofte for ting jeg ikke kan klare å se at man skal bli støtt av med mindre man ønsker å støtes. Man velger i stor grad hvor mye man vil la seg affektere, og en del ser ut til å aktivt velge å bli krenket.

Som en anekdote satt jeg på bussen tidligere i dag da en overvektig ung dame kom ombord. Hun så spørrende på en eldre kar i ett av setene, som i "kan jeg sitte ved siden av deg?"
"-Ikke faen" fikk hun kontant av fyren. Jeg er en type som blir forbanna på sånt, og jeg sa klart fra til han hva jeg syntes om oppførselen hans. Jeg har alltid hatt ganske sterk rettferdighetssans og mye empati, og tror genuint jeg er en real fyr. Allikevel, med dette som bakteppe har jeg veldig vanskelig for å se mye av det folk krenkes av i dag som annet enn offermentalitet. Betyr dette at det er greit å reklamere for negerjobber? Nei, det gjør det ikke. Men det betyr heller ikke at det er noe å la seg krenke over om ungene leker cowboy og indianer. Og om du mot formodning skulle gjøre det: ditt problem. (Ikke ditt problem _abc_ 😂 )

I tillegg er det, for meg, et viktig prinsipp at man ikke har noen rett til å ikke føle seg krenket, og hvorvidt man føler seg krenket er i hovedsak opp til en selv.
Sitat av *pi Vis innlegg
Ja, du gjør det. Ikke bare på det med ordet svart, men over hele linja. Du kaller oss selvutslettende og utrydningstruet, og maler et bilde der vi hvite er ekskludert fra jobber, hovedroller og til og med datinglivet i frykt for rasisme. Det er med all respekt å melde helt på viddene. Det er ikke et handicap i arbeidslivet å være hvit. Hvis du tror vi er noe i nærheten av der, så trenger du en kraftig realitetsorientering.

Du fremstiller det som om man blir nervevrak av å navigere i dette minefeltet. Det du gjør, er å spisse konflikten ved å polarisere og overdrive. Du bidrar til det minefeltet som stresser deg sånn. Jeg anbefaler at du senker skuldrene minst syv hakk, og skulle du slumpe til å si neger i en samtale så er jeg helt sikker på at det går fint med mindre du stuper i skyttergraven når noen påpeker det. Det er litt vanskelig terreng å navigere i dette her, men det er ikke en krigssone heller. Folk er bare folk.


Det skal jeg ikke protestere på.
Vis hele sitatet...
I arbeidslivet kan man vel si at det er her vi har mest å jobbe med hva angår rasisme i Norge. Jeg har sett en del innvandrere slite med å få jobb i lang tid, selv med god utdannelse.

Likevel, så er dette faktisk nærmest blitt en krigssone i USA. Det er bare å se på hvor splittet landet er, eller hvordan mennesker får ødelagt karrieren sin ved å "ytre feil". Nå bor ikke vi i USA, men jeg ser ikke bort ifra at ting går i samme retning.
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Hva er en stråmann???????????
Vis hele sitatet...
Det betyr at du tillegger motstanderen en holding/påstand som denne ikke har gitt uttrykk for, og så angriper den, i stedet for å imøtegå det motstanderen faktisk sier.
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Kanskje vi skal la være å gå inn på meg her (også). Er nok av tråder jeg får høre at jeg får det til å handle om meg. Har det ikke TUNGT hver dag nå nei, men jeg er langt fra fornøyd med meg.
Vis hele sitatet...



Ja nei jeg tenkte kanskje at du hadde en dårlig dag og fyrte av noen gloser i vanvare. Men jeg tok vist feil. Det virker jo som du faktisk mener det du sier oppriktig.



Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Kommer an på hva rasisme er nå. Jeg har lært at det betyr å ville utrydde noen med annen etnisk bakgrunn eller hudfarge. Men nå er det rasisme å si «svart» og visse andre ord man kunne bruke før. Så ja, du har nok rett. Betydningen av rasisme i dag er noe annet enn det jeg har lært. Begynner å bli gammel jeg.
Så jeg er nok det
Vis hele sitatet...

Det du omtaler som rasisme er vel mer typen etnisk rensning? Hva er egentlig rasisme? Slik jeg ser det var din uttalelse klart rasistisk, selv om du ikke ønsker død over alle som ikke er hvite i huden.

Du er 29 og både ung nok og skarp nok til å revurdere egne synspunkter og tankemåter. Du kan ikke fremstå som en "gla'-rasist" og gjemme deg bak alder. Det virker ikke nå og ville ikke virket om du 79 heller enn 29. Du må selv ta ansvar for hvordan du ordlegger deg, hva du mener og du som alle andre bør forsøke å se og evt. justere egne tanker og holdninger om det viser seg at det blir reagert. Og det ser ut som flere enn meg reagerte på innlegget ditt. Så ja, da var det nok rasistisk.

Store norske leksikon sier dette;
Rasisme er i smal betydning oppfatninger, holdninger eller handlinger som deler mennesker inn i påståtte «raser» hvor noen hevdes å være mer verdifulle enn andre. I dag brukes begrepet rasisme også i vid betydning om flere former for etnisk diskriminering som ikke nødvendigvis bygger på forestillingen om «menneskeraser», men som også skjer på basis av andre kjennetegn som nasjonalitet, utseende, kultur eller religion.
Vis hele sitatet...

Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Hvor får jeg info fra? Diverse forum, broren min, folk i familien. Nyheter orker jeg ikke så ofte lenger. Alt offentlig, altså aviser, TV osv er politisk korrekt. De sier ikke helt sannheten og noen ting kommer ikke frem da dette kan bli rasistisk.
Vis hele sitatet...

Jeg tror du trenger nye kilder jeg altså. Du trenger å få korrigert eget tankegods og kanskje bør du ikke høre på alt hva familien din sier. Og det er heller ikke sikkert at alle forum du besøker er forumer du bør bruke tid på. For den uttalelsen din istad den ER krenkende. På så mange måter.

Hvem er det som har fått deg til å tro at verden er en stor konspirasjon og at du aldri kan stole på media, aviser, politikere, norges lover som forøvrig også er en fin kilde om du ønsker å se hva som ansees som rasisme idag. Men diverse forumer og din familie og din bror de taler den absolutte sannhet. Verden er ikke slik. Og du er skarp nok til å vite bedre.

Kanskje har du skapt deg et eget ekkokammer der du kun mottar impulser fra folk som har mørkebrune tanker? Det virker som du glatt avviser andre kilder og jeg tror du ville vokst mye som menneske om du forsøker å se og lese gjennom første innlegget ditt å tråden en gang til, samt reflektere på hvorfor du tenker og føler slikt.
Sist endret av _abc_; 4. desember 2020 kl. 18:14.
Sitat av *pi Vis innlegg

Det skal jeg ikke protestere på.
Vis hele sitatet...
Ja, så hvorfor gidder vi? Når dette her er over finner vi noe nytt å samle oss utenfor Stortinget for. Da er pandemien glemt og ny smitte sprer seg. Hvis dette her er over før pandemien da. Fascinerende hvordan vi glemmer noe pågående (Pandemi) når vi finner noe annet å skrike for. Går rett i den fella at man smittes og sprer smitte. All denne protesten tror jeg bare gir en følelse av at man har bidratt til noe bra for verden. Illusjon rett og slett.
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Jeg er redd dette er hva vi får når utviklingen er som den er. Noen blir lei, andre blir sinte, og andre igjen vil svare med å bli mer rasistiske når antirasister, rettighets- og likestillingsforkjempere begynner å ligne mer en kult/religion enn hva det var i utgangspunktet.

Ellers syns jeg ikke noe om måten du drar opp den psykiske tilstanden til debattmotstandere som hersketeknikk.
Vis hele sitatet...
Det var ikke sagt som en hersketeknikk, det var vel mer at jeg for meg selv forsøkte å forstå hvorfor det innlegget hun skrev ble som det ble. Har noen diagnoser selv også som jeg er relativt åpne om og jeg vet at jeg kan skrive ting i affekt om det går en kule varmt i huet som jeg ikke egentlig mener. Så med det som referansepunkt så skrev jeg og ordla meg på den måten. Det var ikke negativt. Og hverken dreamliner eller jeg selv har gjort noen hemmelighet av at vi sliter med forskjellige ting. Noe av det samme men også ulike greier.

Nå gjorde du vel egentlig akkurat det du sier andre gjør? Her legger jeg merke til at du ble krenket på dreamliners vegner, hun har ikke nevnt det selv. Du tolker det jeg skrev i verste mening. Nå har jeg svart deg, og forklart deg og da har vi kanskje en felles forståelse for hvorfor jeg ordla meg slik og at jeg forsøkte å disse henne. Og akkurat det er jo fordelen med at slikt kommer opp og fram på dagsorden. Da kan vi skape en felles forståelse av hva som er greit og hva som er mindre greit. Slik vi diskuterer Eckbos karakterer. Noen roper sensur, men er det sensur? Eller er det enhver redaktørs ansvar og faktiske plikt til å sette en standard og ta avgjørelser på hva som er innenfor og hva som velges vekk?

Siden det ikke alltid finnes helt soleklare skillelinjer og ting også kan forståes forskjellig utifra samtiden man lever i så tror jeg slike debatter heller er en bra ting en at det skaper ekstremister.
Sist endret av _abc_; 4. desember 2020 kl. 18:27.
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Ja, så hvorfor gidder vi? Når dette her er over finner vi noe nytt å samle oss utenfor Stortinget for. Da er pandemien glemt og ny smitte sprer seg. Hvis dette her er over før pandemien da. Fascinerende hvordan vi glemmer noe pågående (Pandemi) når vi finner noe annet å skrike for. Går rett i den fella at man smittes og sprer smitte. All denne protesten tror jeg bare gir en følelse av at man har bidratt til noe bra for verden. Illusjon rett og slett.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som tvinger deg til å diskutere og engasjere deg i samfunnsspørsmål. Jeg forstår hvor du kommer fra, men det kan være lurt å vekte ordene dine når du snakker om så betente tema. Jeg også synes det er rart at feks en BLM-demonstrasjon skal gå foran pandemien. Hva er grunnlaget for dette? Det virker for meg helt absurd.
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
I arbeidslivet kan man vel si at det er her vi har mest å jobbe med hva angår rasisme i Norge. Jeg har sett en del innvandrere slite med å få jobb i lang tid, selv med god utdannelse.

Likevel, så er dette faktisk nærmest blitt en krigssone i USA. Det er bare å se på hvor splittet landet er, eller hvordan mennesker får ødelagt karrieren sin ved å "ytre feil". Nå bor ikke vi i USA, men jeg ser ikke bort ifra at ting går i samme retning.
Vis hele sitatet...
USAs kultur skiller seg som kjent fra Norge på noen vesentlige punkt, og ikke minst når det gjelder svartes historie. Jeg er oppriktig bekymret for at vi importerer disse konfliktene nettopp ved å snakka som om de konfliktene er her, i samme form og grad. Dreamliner sine innlegg illustrerer det godt. Ved å tegne dette skremmebildet som ikke er reelt, så spisser hun konflikten, åpner for en mer ekstrem virkelighetsoppfatning på sin side og dytter motstanderne enda lengre over i sin grøft. Plutselig sitter man her og skyter på hverandre fra hver sin skyttergrav. Det er så utrolig destruktivt!

Jeg ser noe lignende i andre debatter, f eks amming (for å ta noe helt annet). Kommentarfeltene er fulle av ramaskrik om hvor forferdelig det er at man ikke lenger kan amme uten stygge blikk og kommentarer. Faktum ute i den norske virkeligheten er at du kan amme hvor faen som helst, og ingen ser skeivt på deg. Det er et USA-problem og ikke et norsk problem. Men i kommentarfeltet får krigshisserne like krigerske tilsvar, og hvem vet, kanskje blir det faktisk sånn til slutt. Det er en konflikt som er konstruert under dekke av å kjempe imot konflikten, paradoksalt nok. Norge er ikke USA. La oss heller ikke male det til det, sånn at det blir sånn.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det var ikke sagt som en hersketeknikk, det var vel mer at jeg for meg selv forsøkte å forstå hvorfor det innlegget hun skrev ble som det ble. Har noen diagnoser selv også som jeg er relativt åpne om og jeg vet at jeg kan skrive ting i affekt om det går en kule varmt i huet som jeg ikke egentlig mener. Så med det som referansepunkt så skrev jeg og ordla meg på den måten. Det var ikke negativt. Og hverken dreamliner eller jeg selv har gjort noen hemmelighet av at vi sliter med forskjellige ting. Noe av det samme men også ulike greier.

Nå gjorde du vel egentlig akkurat det du sier andre gjør? Du tolker det jeg skrev i verste mening. Nå har jeg svart deg, og forklart deg og da har vi kanskje en felles forståelse for hvorfor jeg ordla meg slik og at jeg forsøkte å disse henne. Og akkurat det er jo fordelen med at slikt kommer opp og fram på dagsorden. Da kan vi skape en felles forståelse av hva som er greit og hva som er mindre greit. Slik vi diskuterer Eckbos karakterer. Noen roper sensur, men er det sensur? Eller er det enhver redaktørs ansvar og faktiske plikt til å sette en standard og ta avgjørelser på hva som er innenfor og hva som velges vekk?

Siden det ikke alltid finnes helt soleklare skillelinjer og ting også kan forståes forskjellig utifra samtiden man lever i så tror jeg slike debatter heller er en bra ting en at det skaper ekstremister.
Vis hele sitatet...
Joda, det var kanskje noe av det samme jeg gjorde, men det var i likhet med deg, ikke intensjonen min. For en uinnvidd er det vanskelig å vite hva dere andre har snakket om og diskutert, og hvordan dere kjenner hverandre. Jeg er helt enig i at denne diskusjonen må tas, den er for viktig til å feies under teppet. Jeg påberoper meg ikke å vite noen løsning her, men jeg er enig i at felles forståelse og at man på noe vis kan møtes på midten er alfa omega.

Når det er sagt står jeg ved min mening om at akkurat denne sketsjen/serien fra Eckbo ser jeg ikke som et snev av rasistisk, og jeg mener det er helt feil å ta den ned. Såvidt jeg har sett virker det som mange her er enige i det? Problemet oppstår heller idet noen utviser forståelse for at den blir tatt ned, mens jeg (og andre) ikke utviser forståelse for det. Så da sitter vi her da, og prøver å lete etter felles forståelse, men hvordan skal vi klare det?
Jo man kan finne enkelthendelser og uheldige episoder. Men folk er folk og feil blir begått. I en debatt på tv ifjor eller året før det det dratt frem et eksempel fra 1990 tallet. Der hadde en statistikk vist at HIV var langt vanligere blant folk som ikke var født i Norge. Denne uttalelsen skapte stor debatt for kanskje 30 år siden. Var det skrevet med et rasistisk anstrøk eller var det en journalist som forsøkte å opplyse?

Jeg vet ikke fasit for jeg leste aldri saken, fulgte ikke debatten da den gikk men jeg så jo at dette må ha blitt sett på som temmelig ugreit når noen drar frem en slik sak 30 år senere.

Ja noen ganger trår også media feil, en avis går for langt, eller holder kanskje også tilbake informasjon. Er det bevist, en glipp eller politisk styrt? Eller kanskje bare en menneskelig feil gjort i tidsklemme eller på grunn av korte tidsfrister og krav om stadig å produsere flere saker?

Det jeg mener er at det er bra at vi diskutere slike saker. For er man veldig selektiv på hvor man henter informasjon så kan man risikere å få noen veldig trange definisjoner eller legge til seg meninger som en kanskje heller burde revurdert.
Sitat av *pi Vis innlegg
USAs kultur skiller seg som kjent fra Norge på noen vesentlige punkt, og ikke minst når det gjelder svartes historie. Jeg er oppriktig bekymret for at vi importerer disse konfliktene nettopp ved å snakka som om de konfliktene er her, i samme form og grad. Dreamliner sine innlegg illustrerer det godt. Ved å tegne dette skremmebildet som ikke er reelt, så spisser hun konflikten, åpner for en mer ekstrem virkelighetsoppfatning på sin side og dytter motstanderne enda lengre over i sin grøft. Plutselig sitter man her og skyter på hverandre fra hver sin skyttergrav. Det er så utrolig destruktivt!

Jeg ser noe lignende i andre debatter, f eks amming (for å ta noe helt annet). Kommentarfeltene er fulle av ramaskrik om hvor forferdelig det er at man ikke lenger kan amme uten stygge blikk og kommentarer. Faktum ute i den norske virkeligheten er at du kan amme hvor faen som helst, og ingen ser skeivt på deg. Det er et USA-problem og ikke et norsk problem. Men i kommentarfeltet får krigshisserne like krigerske tilsvar, og hvem vet, kanskje blir det faktisk sånn til slutt. Det er en konflikt som er konstruert under dekke av å kjempe imot konflikten, paradoksalt nok. Norge er ikke USA. La oss heller ikke male det til det, sånn at det blir sånn.
Vis hele sitatet...
Noen av disse konfliktene er vel her i aller høyeste grad. Se på Black Lives Matter-saken. Det var, såvidt meg bekjent, storstilt demonstrasjon utenfor Stortinget midt under vår tids verste pandemi. Hvordan kan en slik demonstrasjon forsvares?

Ellers er jeg helt enig med deg i at mange "USA-problemer" er ikke-saker i Norge.
Sitat av *pi Vis innlegg

Stemmer, det var en HELT annen sak.
Vis hele sitatet...
Som handlet om politivold mot svarte i USA. Skal man vise solidaritet fra Norge ved å bryte smittevernsregler og demonstrere foran Stortinget? Du sa jo i et innlegg over at vi helst ikke skal late som det er amerikanske tilstander i Norge.
Sitat av EzreaL Vis innlegg
Som handlet om politivold mot svarte i USA. Skal man vise solidaritet fra Norge ved å bryte smittevernsregler og demonstrere foran Stortinget? Du sa jo i et innlegg over at vi helst ikke skal late som det er amerikanske tilstander i Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt noe om hva jeg mener om de demonstrasjonene, jeg har protestert mot å blande sammen absolutt alt som har med rasisme å gjøre i én sekk og kalle det krenkelseshysteri.

Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Noen av disse konfliktene er vel her i aller høyeste grad. Se på Black Lives Matter-saken. Det var, såvidt meg bekjent, storstilt demonstrasjon utenfor Stortinget midt under vår tids verste pandemi. Hvordan kan en slik demonstrasjon forsvares?
Vis hele sitatet...
Se over

Det var vel kanskje nettopp et eksempel på det jeg sa. Det er all grunn til å sympatiserer med svarte som er utsatt for politivold i USA, men det er også greit å huske på at vi ikke bor i USA, og at våre rasismeproblemer ikke er analoge med hva som skjer der.
Sist endret av *pi; 4. desember 2020 kl. 19:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I mine øyne går det begge veier. Mørkhudede mennesker får desverre oppleve at de blir urettferdig behandlet å tatt med i en negativ statestikk de absolutt ikke fortjener og være en del av. Men igjen er det akkurat det som også gjør det veldig vanskelig å ta opp legetime problemstillinger med invandrere i norge. Er selv kompis med flere som har kommet til Norge fra ett annet land. Mennesker som tilfører samfunnet masse. Mange, om ikke de fleste er kjempeflotte mennesker. Men de er også helt bevisst om at noen utnytter systemet til det fulle. Problematikken er jo at man ikke kan ta opp slike tilfeller uten at rasisme kortet blir spilt. De som utnytter systemet bruker også dette kortet systematisk, noe som har ført til at mange kvier seg for å ta opp problemene i ogfentligheten. Har hørt mang en historie om forskjellsbehandling i nav systemet for eksempel. Om disse stemmer skal jeg derimot ikke uttale meg om, da jeg ikke kjenner systemet godt nok. Men eksempler er jo for eksempel at invandrere får støtte til både bolig å bil, mens norskfødte nordmenn får beskjed om å bruke bussen. Dersom dette stemmer er jo ikke det "likestilling". Tror det er pga slike histprier mange blir invandrer fiendtlig. Regler er regler, å likestilling burde jo selvfølgelig være akkurat det.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg har ikke sagt noe om hva jeg mener om de demonstrasjonene, jeg har protestert mot å blande sammen absolutt alt som har med rasisme å gjøre i én sekk og kalle det krenkelseshysteri.


Se over
Vis hele sitatet...
Likevel er det en del av samme sak, og denne saken har blitt et globalt anliggende (av åpenbare grunner). På den ene siden har du folk som lett lar seg krenke, på den andre siden har du folk som kanskje krenker bevisst. De fleste ligger vel et sted midt i mellom vil jeg tro, men jeg synes det er viktig at ingen av de to "ytterpunktene" får styre dagsorden her. I tilfellet med BLM-demonstrasjon under pandemi er det åpenbart at styresmaktene lar seg føye etter en av partene, uten særlig godt grunnlag.
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Likevel er det en del av samme sak, og denne saken har blitt et globalt anliggende (av åpenbare grunner). På den ene siden har du folk som lett lar seg krenke, på den andre siden har du folk som kanskje krenker bevisst. De fleste ligger vel et sted midt i mellom vil jeg tro, men jeg synes det er viktig at ingen av de to "ytterpunktene" får styre dagsorden her. I tilfellet med BLM-demonstrasjon under pandemi er det åpenbart at styresmaktene lar seg føye etter en av partene, uten særlig godt grunnlag.
Vis hele sitatet...
Nå fikk den demonstrasjonen mye kritikk fra alle hold. Ingen syntes at det egentlig var forsvarlig.
Samtidig var det ikke særlig lett for politiet å skulle gjøre noe da de i all hovedsak dreide seg om ungdommer og barn.
https://www.vg.no/rampelys/tv/i/nALQ...asistisk-serie

Det at TVN nå gjør dette er vel på en måte å dra inn denne amerikanske problematikken i vårt samfunn, *pi?

Jeg skulle gjerne sett at de heller svarte noe lignende TV2 da de ble konfrontert med dette av rasisme.i.norge-kontoen; "– Redaktørene i TV 2 har tidligere sagt at vi ikke vil skrive om i historien. I de tilfellene dette dukker som et tema, må det settes inn i kontekst og vurdert deretter, sier kanaldirektør i TV 2, Trygve Rønningen til VG."
Sitat av Singhell Vis innlegg
invandrere får støtte til både bolig å bil
Vis hele sitatet...
Flyktninger*

Ikke alle innvandrere er flyktninger. De får ikke støtte til bolig og bil.
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Det at TVN nå gjør dette er vel på en måte å dra inn denne amerikanske problematikken i vårt samfunn, *pi?
Vis hele sitatet...
Det synes jeg ikke nødvendigvis. Blackface-humor er ikke mer passende her enn noe annet sted, mener jeg. Hvorvidt dette faktisk er et eksempel på det, eller ligger for nært opp til, er en annen diskusjon som jeg ikke har tatt stilling til i og med at jeg ikke har sett serien. Det er også en vesentlig forskjell på å la være å produsere noe i 2020, og å slette gamle produksjoner.

Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
På den ene siden har du folk som lett lar seg krenke, på den andre siden har du folk som kanskje krenker bevisst. De fleste ligger vel et sted midt i mellom vil jeg tro, men jeg synes det er viktig at ingen av de to "ytterpunktene" får styre dagsorden her.
Vis hele sitatet...
Jeg tror egentlig ikke vi er spesielt uenige her.
Sist endret av *pi; 4. desember 2020 kl. 19:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Singhell Vis innlegg
I mine øyne går det begge veier. Mørkhudede mennesker får desverre oppleve at de blir urettferdig behandlet å tatt med i en negativ statestikk de absolutt ikke fortjener og være en del av. Men igjen er det akkurat det som også gjør det veldig vanskelig å ta opp legetime problemstillinger med invandrere i norge. Er selv kompis med flere som har kommet til Norge fra ett annet land. Mennesker som tilfører samfunnet masse. Mange, om ikke de fleste er kjempeflotte mennesker. Men de er også helt bevisst om at noen utnytter systemet til det fulle. Problematikken er jo at man ikke kan ta opp slike tilfeller uten at rasisme kortet blir spilt. De som utnytter systemet bruker også dette kortet systematisk, noe som har ført til at mange kvier seg for å ta opp problemene i ogfentligheten. Har hørt mang en historie om forskjellsbehandling i nav systemet for eksempel. Om disse stemmer skal jeg derimot ikke uttale meg om, da jeg ikke kjenner systemet godt nok. Men eksempler er jo for eksempel at invandrere får støtte til både bolig å bil, mens norskfødte nordmenn får beskjed om å bruke bussen. Dersom dette stemmer er jo ikke det "likestilling". Tror det er pga slike histprier mange blir invandrer fiendtlig. Regler er regler, å likestilling burde jo selvfølgelig være akkurat det.
Vis hele sitatet...

Men tror du at det stemmer? At innvandrere får både bolig og bil av NAV? Om det har skjedd, ville kanskje utfallet blitt det samme om en norsk familie i samme situasjon hadde søkt om det samme?

Du vet at også nordmenn får greier fra hjelpemiddelsentral, bostøtte, kommunal topplån, "trygdebil", om situasjon og behov tilsier det?

Har du noengang sett dokumentasjon på at slik stemmer? Jeg også har hørt folk lire av seg slikt. Men når jeg ber de om å konkretisere så har de ikke EN bestemt situasjon å vise til, ingen bestemt familie, det er mer slik at "alle vet jo at det er slik". Nei alle vet ikke at det er slik. Og jeg har tilgode å se at dokumentasjon på innvandrere til norge mottar bolig og bil oftere enn nordmenn. Det er et tungt system, det krever masse dokumentasjon, og selv "trygdebil" er vel i realiteten ikke gratis bil. Det er vel en ganske stor egenandel?

Er vel akkurat slikt som disse vandrehistoriene du nevner som flere har forsøkt å forklare som en form for rasisme, eller en måte å spisse en debatt på. Lirer av seg ting uten å dokumentere i et ledd i å forsøke å sette folk eller grupper opp mot hverandre. Og om man snakker med hverandre fremfor å bare gjengir andres oppgulp eller mer eller mindre oppkonstruerte historier så slipper en kanskje masse støy?

Jeg kjenner til en nordmann som har trygdebil og kommunal bolig. Men han er også nesten ikke mobil pga flere alvorlige sykdommer og må alltid ha med seg okysgentank, og må ha spesialtilpasset bolig. Skulle vi avslått en liknende søknad fra en innvandrer på "bil og bolig" dersom han kan dokumentere samme grad av invaliditet, og behov bare fordi han ikke er etnisk norsk, eller ikke er født i Norge?
Sist endret av _abc_; 4. desember 2020 kl. 22:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Du mener sånne som deg og andre som blir krenka for at andre blir krenka? Come on, etter mange hundre år med grov undertrykkelse har de lov å dra det så langt de må for å kjempe for likeverd. Du skal være glad de undertrykte gruppene (fargede, kvinner og homofile) bare vil ha likestilling og ikke hevn for du hadde nok minst krevd justice og respekt du og om du og familien din hadde blitt tatt til slaver, torturert, undertrykt og latterliggjort som uintelligente og mindreverdige pga den dere er født som.
Vis hele sitatet...
Noen steder er faktisk svarte overrepresentert i vold mot hvite mennesker. Er det fair at Ali på Løkka skal føle skam fordi han har samme nyanse i huden som disse voldsutøverne?
Det ser ut som du mener at hvite i dag burde ha dårlig samvittighet for handlinger utført av andre hvite mennesker, primært før i tiden, noe som faller totalt på sin egen urimelighet.

Hva med jødeforfølgelsen? Jøder, kritthvite i huden, ble slaktet som griser under krigen. Og nazistene hadde ganske stor støtte fra bl.a. arabiske land i midtøsten: https://www.oxfordhandbooks.com/view...99935420-e-005

Med dette som bakteppe, hvis du skal være saklig og objektiv: Hvorfor skal jeg som hvit mann føle større skam/dårligere samvittighet/mer ærefrykt, enn arabiske muslimer ovenfor hvite mennesker? De samme premissene ser jo ut til å være tilstede: en gruppe mennesker med annen hudfarge har hatt skitne holdninger/utført dårlige handlinger ovenfor mennesker med min hudfarge. Jeg mener, vi skiller jo ikke på om den undertrykte kommer fra Botswana eller Sudan, rasisme er rasisme, så det samme bør vel gjelde om rasismen er rettet mot ungarere eller skandinavere?
Sitat av Herr potet Vis innlegg
det er stor forskjell på at karakterer i handlingen benytter white/black-face og det at en skuespiller spiller en karakter av en annen etnisitet enn sin egen ved hjelp av black/white-face.

Det første er i utgangpunktet helt innafor fordi det tar utgangspunkt i at en skuespiller spiller en karakter av sin egen etnisitet som _bruker_ white/black-face for å oppnå noe i løpet av handlingen av handlingen. Dette er ikke det samme som at en skuespiller spiller en karakter av annen etnisitet, som denne debatten handler om.

Når det er sagt så finner jeg denne debatten vanskelig å ta stilling til da jeg synes begge sider egentlig tar dette alt for langt! Det bør være mulig for noen å beskrive og skildre karakterer av annet kjønn, etnisk opphav, legning, religiøst og politisk standpunkt enn sitt eget og alle må tåle å bli gjort narr av. Det er dog forskjell på humor og sjikane, og det er et problem om en minoritet føler seg systematisk trakasert og nedverdiget i mainstream media.

Jeg har ingen gode svar her, men jeg skulle ønske både ytre høyre og venstre kunne tatt seg en bolle og klatret ned fra siste høye hester og barikader og heller forsøkt å være mest mulig tolerante mot hverandre istedenfor å "kjempe den gode sak". Det er jul for faen, jævla kranglefanter!
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at begge sider bør forsøke å være så tolerante som mulig. Hadde vi alle klart det tror jeg debatten hadde sett anderledes ut. Det er likevel visse utfordringer:

De fleste ser ut til å være enige i at Eckbo ikke har hatt rasistiske motiver. Likevel er vi der at programmet hans taes av skjermen.

Hvis en hvit mann skal spille svart må han nødvendigvis sminkes. Slik jeg tolker deg er du ikke prinsipielt i mot at en hvit mann spiller svart, men ser du ikke at problematikken vi møter her vil være gjeldende i 100/100 tilfeller i praksis? Dette gjelder i hvertfall slik situasjon er nå, så lenge premissene "å ta Eckbo av skjermen er en grei avgjørelse" og "Eckbos motiv var på ingen måte rasistisk" er gjeldende.

Siden alle kan støtes av hva det måtte være, virker den åpenbare løsningen for meg å være noe à la: "I kunst, litteratur og humor kan man møte synspunkter som går på tvers av ens egne. I scenekunsten kan man oppleve å se folk sminket rart, oppføre seg rart, og si rare ting. Dersom jeg velger å oppsøke dette vet jeg at meningene mine kan bli utfordret. Hvis jeg har problemer med å takle dette på en konstruktiv måte ligger problemet faktisk hos meg".

Sitat av Pi Vis innlegg
Ja, hudfargen er vesentlig for poenget i vitsen. Hudfargen og ansiktstrekkene i seg selv er derimot ikke morsomme. Det er lett for at det blir et fokus når man skal sminke disse trekkene på noen som ikke har dem. Kan hende det er vanskelig å se forskjellen, jeg synes den er ganske åpenbar.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser også lett forskjellen. Jeg ser også åpenbart at Eckbo ikke har fremstilt figuren sin rasistisk eller stigmatisert noen gruppe, men han er fremdeles tatt av skjermen. Da er den logiske slutningen "hvit mann kan aldri spille svart mann, selv ikke i scenekunsten, selv ikke med de beste intensjoner".
Sitat av Pi Vis innlegg
]Tja. Jeg tror det finnes noen objektive vurderinger man kan gjøre for å vurdere hvor flerdimensjonal en karakter er, og at blackface-karakterene fra Minstrelshowene lander solid i den ene enden av skalaen her. Dette er som sagt ikke matematikk, men vi trenger ikke gjøre ting helt tåkete heller.
Vis hele sitatet...
Ja, de lander definitivt i den ene enden av skalaen! Og det er selvfølgelig ikke greit.

Men, havner ikke Eckbo sitt show heeelt på den andre enden av skalaen? Jo? Det er bare det at det er jo ikke greit det heller. Da virker det ganske klart at man må virkelig gå inn i offerrollen for å bli krenket av karakteren. Å lete etter rasisme der det ikke er, det er å tåkelegge.

Sitat av Pi Vis innlegg
]Jeg tror ikke det, hvis alle i serien er komiske idioter, og hudfargen ikke er det trekket som fremstilles som komisk. Det er faktisk blackface-sminken som er under kritikk her. Altså, noen vil vel kunne kritisere hva som helst, men jeg ville trolig hatt mindre forståelse for det. Med forbehold om at jeg faktisk ikke har sett serien, er den mørkhudete den endimensjonale narren i et ellers interessant persongalleri så blir det noe annet.
Vis hele sitatet...
Ja, noen vil kritisere hva som helst. Det er når vi begynner å la disse diktere hva som er akseptable uttrykksformer jeg reagerer. Vi er jo tross alt enige om at Ecbos intensjoner aldri har vært dårlige, karakteren var ikke den endimensjonale narren, ingen minstrel-show, ikke noe "haha han er svart haha se da svaaart hahaha" - ikke én dårlig intensjon. Men rabalder blir det okke som. Mulig du ikke klarer se utfordringen her. Jeg ser den veldig klart.
Jeg synes det mangler litt nyanser i denne diskusjonen.

Om du maler ansiktet svart for å gjøre direkte humor av undertrykkelsen av svarte så bør man forvente at noen blir såret.

Om du maler ansiktet svart for at en karakter skal få utenlandsk opphav så synes jeg det blir drøyt å dra paralleller til slavedrift og undertrykkelse.

Jeg synes ikke endring av hudfarge automatisk bør relateres til blackface problematikken det må være konteksten som avgjør om det er problematisk eller ikke.
Sitat av stranger Vis innlegg
Siden alle kan støtes av hva det måtte være, virker den åpenbare løsningen for meg å være noe à la: "I kunst, litteratur og humor kan man møte synspunkter som går på tvers av ens egne. I scenekunsten kan man oppleve å se folk sminket rart, oppføre seg rart, og si rare ting. Dersom jeg velger å oppsøke dette vet jeg at meningene mine kan bli utfordret. Hvis jeg har problemer med å takle dette på en konstruktiv måte ligger problemet faktisk hos meg".
Vis hele sitatet...

Ja, de lander definitivt i den ene enden av skalaen! Og det er selvfølgelig ikke greit.
Vis hele sitatet...
Det høres jo unektelig ut som at du i det forrige sitatet argumenterer for at det er helt greit.


Men, havner ikke Eckbo sitt show heeelt på den andre enden av skalaen? Jo? Det er bare det at det er jo ikke greit det heller. Da virker det ganske klart at man må virkelig gå inn i offerrollen for å bli krenket av karakteren. Å lete etter rasisme der det ikke er, det er å tåkelegge.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke tatt stilling til hvor denne karakteren er på skalaen, da jeg ikke har sett det. Jeg sier at jeg forstår hvordan å sminke en hvit mann svart fort kan gjøre at det virker overdrevent og komisk, og da er man potensielt ganske nær blackface. Jeg er også bekymret for at vi importerer konflikter vi ikke har, og at ytringsrommet innskrenkes. Hvis man skal diskutere noe så lønner det seg å prøve å forstå hva motparten mener og ikke hoppe rett til konklusjonen om at de leter etter problemer med vilje.
Sist endret av *pi; 5. desember 2020 kl. 09:04.
"Fjerner Nissene over skog og hei"
Grei kontekstartikkel tenker jeg, at det harrseleres med folk å folkeslag er da intet nytt her i Norge, trenger ikke dra lengre enn til nord-norge så er det en normal del av kulturen, å det er ramsalt humor bunnet i en dæsj sannhet å en god dose ironi/selvironi.
Gjett om jeg harrselerer med søringer å stortsett alt sør om Trondheim hver vinter, da de blir like forskrekket å overasket hvert år over at det plutselig snør å det blir glatt på veiene.
Vi harrselerer over svenskene, for dem er jo så dum at det trengs 1700 av dem for å skru inn ei lyspære, erkestereotypisk humor er akkurat det, ironi/selvironi, og ofte teit humor.
Hva tenker dere om filmen "Svidd neger" da? Tittelen, å karakteren Ante? For ikke å snakke om hvordan nordlendingene blir portretert i filmen. Come on..
Nå er alt så hårsårt at selv galgenhumor står for fall.
Nei vi crackerjacks kan iværtfall ikke dunke. (White men cant jump-THE MOVIE)
Forøvrig helt på tryne å ettersensurere noe som åpenbart er en Melaninrik fyr..

Som Pi sier "Jeg er også bekymret for at vi importerer konflikter vi ikke har, og at ytringsrommet innskrenkes"

Å desverre ser det ut som at denne trenden har fått moment å gå på, adopsjon av andre lands/kulturers smertegrense å oppfattning for hva som plutselig skal være krenkende å (u)akseptasbelt i Norge
Sist endret av Eyeamare; 5. desember 2020 kl. 10:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av stranger Vis innlegg
Ta f.eks. denne saken der Carina Elisabeth Dahl reagerer på layouten til en filmposter. Posteren er for en dokumentarfilm om anoreksi, og hun kommer med noen, ehhm, interessante utspill.
Vis hele sitatet...
Det blir jo litt avsporing dette, men jeg synes det er en interessant debatt. Synes du dette er et eksempel på krenkehysteri? Sånn leser ikke jeg det i det hele tatt. Jeg leser at en leder i en interesseorganisasjon, som dermed formodentlig har en viss innsikt i temaet, problematiserer romantisering og estetisering av en form for selvskading, og forklarer hvilken effekt dette har på syke. Det er altså ikke snakk om å bli krenket, støtt og såret, det er snakk om en ganske kjent triggereffekt slike fremstillinger har på selvskadingsadferd. Man har hatt samme debatt mange ganger når det gjelder fremstilling av selvmord, f eks i serien 13 reasons why. Er det ikke en helt relevant debatt å ta? Jeg ser ikke at hun tar til orde for hverken sensur eller straff, hun deler sin erfaring og oppfatning. Hva iallverden for et ytringsrom er det du vil ha, hvis dette ikke er en OK tekst å skrive?

Jeg synes saken i trådens tema er mye lettere å forstå at kan være et uttrykk for lettkrenkethet.

I tillegg er det, for meg, et viktig prinsipp at man ikke har noen rett til å ikke føle seg krenket, og hvorvidt man føler seg krenket er i hovedsak opp til en selv.
Vis hele sitatet...
Man har rett til å føle seg krenket, man har rett til å si fra om at man føler seg krenket, men man har ikke nødvendigvis krav på at andre innretter seg etter det. Det er en menneskerett å ytre seg, men det er ikke en menneskerett å ikke få ytringen og ytringsformen sin kritisert, jfr Olin-filmen.

Å påstå seg sensurert og hetset fordi noen andre føler seg krenket av det man ytrer, er også en form for offermentalitet som jeg begynner å bli litt lei av.
Sist endret av *pi; 5. desember 2020 kl. 13:32.