Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 9464
Hvis du ikke vil sette deg i situasjonen kan du skippe rett til nederste del av posten.

Det har seg slik at jeg og min samboer bor i et studentbygg hvor det er åpne posthyller. Dette medfører naturligvis at alle og enhver får ta en titt på posten som ligger i hverandres hyller og at nysjerrige beboere kan tafse på pakkene til naboen.

Hva verre er gir dette de kleptomane på bygget en fin-fin mulighet til å ta seg for hva stjeling av post angår. Til nå har vi blitt frastjålet verdier for drøye 500 kroner. Blant tingene var en Limited Edition DVD av en Japansk kunstfilm, sjampo og parfyme, og bladabonnementer med regninger som skulle betales.

Needless to say er dette forjævlig frustrerende; nå vet vi ikke lenger bare hvor lenge posten bruker på å få pakkene frem til oss her, men stiller spørsmål ved om tingene vi har bestilt i det hele tatt kommer.

Personen, hvem det nå måtte være, skulle jeg personlig likt å se knekt fra kant, topp til tå i så mange stykker som overhodet mulig.

Før folket flamer og slår til med "Hvordan vet du at noen tar posten deres?" osv. er det viktig å få med at dette ikke er noe som utelukkende rammer oss. Flere andre har fått posten sin åpnet, deriblant mindre alvorlige ting som regninger - men også kodenøkler til nettbank.

The case:
Vi skulle gjerne hatt noen forslag fra dere om hvordan noe sånt kan løses uten større investeringer, hyring av torpedoer eller andre eksterne parter. Dette er en sak det vil gå lang tid før vi får slutt på dersom Samskipnaden skal ordne det. Derfor vil vi prøve å finne på noe som inviterer svært lite til gjentagelse av posttyveri, som f.eks. å plante en pakke i hyllen vår med mindre delikate ting i (forseglet slik at den ikke lukter, men lagt opp med tanke på at innholdet skal sive ut på gulvet til personen som åpner), musefeller, bjeller.. alt som kan tenkes å fungere.

Hvis dere har noen gode forslag er det bare å skrive i vei. Kan ikke garantere at alt prøves ut, men det hadde nå vært tilfredsstillende å f.eks. la tyven vaske opp hundebæsj av stueteppet sitt - selvforskyldt.

Edit: Det jobbes allerede med å få i gang en sak hvor Samskipnaden ordner opp med en skikkelig postløsning. Det jeg og min samboer ønsker er å gjøre posttyveri mindre lukrativt for personen det her er snakk om.
Sist endret av Jisatsususha; 7. september 2004 kl. 18:12.
låsbare postkasser?
Skriv til styret i studentbygget om at dere blir frastjålet post, og at dere vil ha postkasser med lås. Få med dere de andre på bygget som også opplever dette.
Opprinnelig postet av Tobb
låsbare postkasser?
Vis hele sitatet...
Den er innlysende, og det er det vi jobber mot her på bygget, men som sagt - det vil ta tid. Poenget er å finne på noe som gjør at det svir på pungen/puppen til den som har gjort dette, og fjerne grunnen til at vi eventuelt må få "skikkelige" postkasser.
Hadde det funka å sette opp egen privat postkasse med lås og tusje over den gamle eller noe sånt?
Hidden cam.. Så tar alle å banker typen som gjør det...
stå å vent til post mannen kommer, så gjemmer du deg bak en eller annen ting og venter deretter på at rette vedkommende skal komme for å stjele posten din. Hiv deg på ryggen hans mens du plaserer en rekke nakkeslag* på ham. Skal nok tro at vedkommende ikke stjeler posten din mere.

(*les dagbladet fra igår)
Det beste hadde vært å finne ut, på ett eller annet vis, hvem det er som stikker av med posten. Jeg ønsker ikke bare å ha posten min i fred, jeg vil også at den som allerede har stjålet alle pakkene mine skal få den straff han/hun fortjener.
Hvordan kan vi finne ut av dette på en billig og ikke minst lovlig måte?
lag en bombe
Som sagt sleng opp et skult kamera eller noe.. Så er det bare å vente. Så dreper du han etterpå. Tviler på at noen av disse delene er lovlig.
Jeg tror det koster litt å kjøpe et kamera. Dessuten må vi ha en kabel som er lang nok, og det er litt vanskelig å få til når posthylla står i 2. og vi bor i 5. etasje.
Kjøp bare en vanlig billig postkasse og lås den med hengelås, så teiper du fast en lapp på den gamle hvor det står at den ikke er i bruk.
Dere kan lage en brevbombe, som tyven kan ta. Da blir han eid ja mjaa

Spøk til side, dere bør gjemme dere, og hvem det er når han/hun kommer for å ta posten. Om det er mulig.

Tar vedkomne all type post, eller bare post som er verdifull/inneholder informasjon man helst vil ha for seg selv/pakker/etc?

Jeg stemmer for "ta tyven på fersk gjerning" jeg.
Vi vet jo ikke om han/hun har tatt noe annet, men det ser stort sett ut til å være pakker og blader.
Har ventet lenge på en del ting, og sendte mail rundt forbi for å høre om pakkene faktisk var blitt sendt. To av pakkene var sendt for over to uker siden, og to blader for over en måned siden. Vi mangler også en DVD som ble sendt for snart to måneder siden, og muligens to pakker til som jeg bestilte for over en måned siden, men ikke har fått svar på om har blitt sendt enda.

En mulighet er jo å legge en tom pakke i hylla og vente til noen kommer, men det er litt vanskelig å gjemme seg i en trappeoppgang når man ikke vet om tyven kommer fra etasjene over eller under, heh.
Dessuten er jeg redd det kan ta litt tid.
hvis du gidder kan du jo åpne en postboks på nærmeste postkontor, så slipper du å vente på at samskipnaden skal få ut fingeren.
Send deg selv en GPS-sender inpakka som en forsendelse fra play.com - så ser du lett hvilken leilighet som pakken din forsvinner opp til
Lei en postkasse på nærmeste postkontor/post i butikk... Enkleste måten mener jeg på!
Min måte derimot hadde vært den tøffeste =)

Scene:
-> Bank-bank
-> *dør åpnes*
-> "Heysann der du - jeg ser du har GPS-senderen min inne i leiligheta di"
-> "øøøøhh **rødm*
-> "Tror jeg tar den tilbake jeg" *henter pakken*
-> No more stolen post
Opprinnelig postet av Hekate
Jeg tror det koster litt å kjøpe et kamera. Dessuten må vi ha en kabel som er lang nok, og det er litt vanskelig å få til når posthylla står i 2. og vi bor i 5. etasje.
Vis hele sitatet...
http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?...m=2&Catg=11390

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?...m=2&Catg=11390

finnes mye mer der også.. ikke så dyrt at det gjør noe..
Opprinnelig postet av |Stress|
hvis du gidder kan du jo åpne en postboks på nærmeste postkontor, så slipper du å vente på at samskipnaden skal få ut fingeren.
Vis hele sitatet...
Her har du løsningen på problemet i en fei.

Har selv delt postkasse med noen, og jeg anbefaler det ikke.

Det har ikke nødvendigvis å gjøre med at man blir frastjålet ting, men innpakket post er pr. definisjon privat i Norge, og jeg synes det har vært en grei løsning å bruke postboks.

Et par hundrelapper i året, så er posten din trygt forvart.
det er flere muligheter. Torpedo blir dyrt.. ikke noe vits i å sløse bort penger på slike svinpelser.. uansett.. finn en vanntett pakke, piss i den.. og når svina åpner den kan de ikke gjøre noe når alt renner ut på gulvet! kanskje en litt ekkel ting å gjøre men tviler på at de stjeler posten DIN mer!

ellers så kan du jo banke på hybelhusa, si hva som har skjedd, spørre om de har sett noe, eventuel spørre om du kan få se om de har tatt dvden din.. ser du eller finner du noe som er ditt PØNSJ dem rett i trynet, hent det som er ditt og gi dem et spark i magen når de ligger nede.. tipper de ikke tar posten din mer da heller.. Hvis folka tilfeldigvis skulle være noen svere tullinger, så er det kanskje ikke så lurt å slå.. kast noe inn døra endag.. som hundedritt eller noe annet ekkelt.. deler dere kjøkken kan du jo gjøre noe med utstyret dems der.. men sørg for at du vet med 100% sikkerhet hvem som har gjort det slik at du unødvendig skaffer deg fiender..

Snakk med folk som du vet ikke tar posten din i hybelhuset, og allier deg med dem.. huff, lang post!
Dette med postboks og låsbare postkasser er selvfølgelig løsninger vi har tenkt på, og kommer også til å ta i bruk, men vi vil gjerne finne ut hvem som har tatt den posten vi allerede har mistet.
Hekate, jeg tror ikke det blir så enkelt å finne ut hvem som har tatt posten deres nå. Da må de lokkes frem med mer iallefall, sånn at dere kan se de ta posten. Som Raymond sa, allier dere med noen andre folk i hybelhuset, sånn at flere kan være på utkikk.
Som sagt: Videokamera eller gps sender gjemt i en pakke fra play.com. Vanntett metode jo.

Og det er ikke så veldig dyrt; www.spyshop.no

Og vi trenger helt sikkert ikke 100 poster som sier "gjem dere i taket og vent på at de kommer, hei jeg er kjempemorsom".

Ellers tror jeg ikke mulighetene er store.
Sist endret av rdxz; 7. september 2004 kl. 19:44.
Du kan jo sende deg selv et "anthrax" brev, og få det til å se ut som det er noe verdifult (feks. en cd).
lag en "gøy fra havet"-pakke. En pakke full av fiskeslo. Da må jo personen få angst for å åpne posten deres igjen.

Tipset er hentet fra pondus. Hehe
Jeg hadde ikke funnet meg i at de sier at "det tar lang tid å få opp låsbare postkasser". Jeg hadde gitt de 3 dager. Tar toppen 1 dag å skru de opp. Vet ikke hvor stort det er der dere bor, men hvis alle bare truer med å gå til avisa eller noe så får de nok fart i sakene

Men så et tips:
Kjøp en slik personalarm. En liten boks med en splint i. Rykker du ut splinten piper den som et helvete.
Pakk 1, eller kanskje flere for bedre effekt. Teip splinten fast der man skal åpne pakken eller noe, slik at splinten blir dradd ut når tyven åpner pakken. Så vil det pipe som bare juling.
Du burde kanskje mekke en egen splint som "går i oppløsning" når du drad den ut, slik at han/hun kan stikke den inn igjen.
Så hvis det er et ikke så alt for stort kollektiv vil man høre det ganske lett
Good luck!
Gjør som Geir sier men fest alarmen til posthylla og resten til pakken. så når de tar pakken, piper det.
Opprinnelig postet av RoMer
Gjør som Geir sier men fest alarmen til posthylla og resten til pakken. så når de tar pakken, piper det.
Vis hele sitatet...
Det går også. Men da vil tyven enten ta posten og løpe, eller la posten ligge igjen og løpe. Men hvis alarmen blir med inn i leiligheten kan man høre hvor lyden kommer fra, og da har de tatt tyven
Hvis du hører den
[SIZE=1]01[/SIZE]. Kjøp balltre.
[SIZE=1]02[/SIZE]. Legg deg i skjul, ved postkassa.
[SIZE=1]03[/SIZE]. Vent på fyren.
[SIZE=1]04[/SIZE]. Når han kommer... enter Bersker-mode!

graa
Boks med lås. Tror ikke det er noe enklere.

Kanskje snakke med dem som styrer der.


hmm, når alle snakker om å skade folk i denne posten, tenk på alle de andre trådene, der mange snakker om at vold på mennesker er så dårlig osv.
plant en klorofom-granat oppe i boksen og bruk geir sin metode med splinten!
Jeg tror det blir litt kjedelig for oss om vi dreper noen.

Som jeg allerede har sagt, vi kommer selvfølgelig til å skaffe oss enten posthyller med lås eller postboks, men det handler ikke bare om å ikke bli frastjålet mer post, men også å finne ut hvem som har tatt den posten som allerede har forsvunnet.

Er det mulig at politiet kan være behjelpelige med å skaffe en slik voldsalarm for å finne ut hvem som tar pakkene?

Å be noen fikse et overvåkingskamera vil neppe hjelpe oss å finne ut hvem det er, siden det antakeligvis blir lett synlig, og vedkommende ikke kommer til å ta noe mer.
Sist endret av Siri; 7. september 2004 kl. 21:09.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Husker jeg fikk et kort i Donald når jeg var liten.. Var en tekst som sto skrevet i en spiral, slik at man måtte snurre kortet for å lese hva som sto. På undersiden av kortet så var det sot/bly/eller noe lignende slik at personen ble helt svart på fingrene.

Kan kanskje gjøre noe av det samme, å feste ett eller annet under pakka, så personen vil sette igjen dette på dørhåndtaket når han/hun åpner inngangsdøra si. Burde f.eks. vært ett eller annet som ikke var synlig, bare i UV lys eller noe?

Men tror kanskje metoden med voldsalarm vil funke bedre, bare være litt obs den dagen
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Dere kan smøre pakken inn med sæd - jeg har sett på C.S.I. at det lyser under UV-lys
Ta en håndgranat, ta ut sikring og pakk deretter rundt den. Tviler på at han kan fortsetter virksomheten hvis han da overlever. Eneste problemet må vel da være at du blir dømt til aksomt drap + at plassen du bor på kan bli litt herpa.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Få tak i en slags fargeampull. Spør en kamerat/venninne som jobber i en klesbutikk om å lure med seg en hjem (de pleier ikke å gi dem bort ellers). Åpne den på noen måte, og gjør slik at den som åpner pakka GARANTERT får det på seg.

nso: Fett. *prøve*
Vi har tenkt på noe som avgir farge, men problemet er at det bor rundt hundre personer i blokka her, og vi kjenner bare en liten brøkdel av dem. Går liksom ikke an å banke på alle dørene og spørre om å få se hendene deres.
Vekkerklokke som utløses når man løfter pakken. Sett en pin inn ved utløseren som er festet i en tråd til selve postkassa. Når pakke hentes, vil vekkerklokka begynne å kime. Og da er det bare å løpe.
Hvis du regner med å tape mye penger på dette : http://shop.007-selfdefense-spyequipment.com/product/CS311T
http://www.laipac.com/

Det med skjult kamera kan jo være en ide

http://www.laipac.com/wire_ccd51_eng.htm



ps: ingen vold
Sist endret av Frazzy; 7. september 2004 kl. 23:10.
Gadd ikke lese alle postene, så det kan hende det er sagt før, men her er ihvertfall hva jge ville gjort:

- Lag en pakke med Play.com-logo eller lignende.
- Drit i en plastpose og knytt igjen.
- Skriv "Gi faen i å stjele posten min, din jævla lowlife fuckhead...eller noe i den duren på en lapp.
- Legg posen og lappen i pakken, og send den til deg selv.
- "Glem" å ta inn pakken helt til noen stjeler den
Hvis dere har brannvarslingsanlegg meg egen røykvarsel i hver leilighet kunne jo en eller anna form for røykbombe, CS granat eller noe i den duren gjøre susen. Da ser du fort hvor røykvarslen er utløst.

Mulig dere må betale en liten sum til brannvesenet da men...
Jeg tviler på at det er så lett å høre en vekkerklokke i et leilighetskompleks. Jeg hører den ikke når den er rett ved siden av meg når jeg skal våkne om morgenen.
Opprinnelig postet av ninja5000
Gadd ikke lese alle postene, så det kan hende det er sagt før, men her er ihvertfall hva jge ville gjort:

- Lag en pakke med Play.com-logo eller lignende.
- Drit i en plastpose og knytt igjen.
- Skriv "Gi faen i å stjele posten min, din jævla lowlife fuckhead...eller noe i den duren på en lapp.
- Legg posen og lappen i pakken, og send den til deg selv.
- "Glem" å ta inn pakken helt til noen stjeler den
Vis hele sitatet...
Haha, det var faktisk den første idéen vi hadde, men den er dessverre ikke gjennomførbar før vi finner en eller annen som er villig til å drite i en plastpose for oss.
Jeg kan gjøre det jeg. Hvis du betaler porto og utgifter til pakking osv.
No problem at all...
Opprinnelig postet av Hekate
Haha, det var faktisk den første idéen vi hadde, men den er dessverre ikke gjennomførbar før vi finner en eller annen som er villig til å drite i en plastpose for oss.
Vis hele sitatet...
Våre firbente venner er ikke så nøye på det, vet du.
Opprinnelig postet av Jisatsususha
HvBlant tingene var en Limited Edition DVD av en Japansk kunstfilm
Vis hele sitatet...
Sansenes Rike??
Hvor mange ganger i uka blir posten deres tatt?`Hver dag? Sammenlign det med andre som blir frastjålet, det kan like godt hende at det er en random person som sniker seg inn i på hybelhuset og stjeler det, Trenger ikke å være en som bor der...

Beste er visst dere gjemmer dere en eller annen plass i nærheten av posten, vent til han/hun kommer konfronter vedkommende, si at du skal annmelde han. Det er en ganske grov ting det vedkommende gjør. Du kan f.eks få medisiner tilsendt i posten. Ikke bra visst medisinen blir stjelt hver gang.. Purken vil nok se alvorlig på dette.
PM meg adressen din, så skal jeg sende deg no drit som han kan stjele...