Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3616
Hey alle

Det har seg slik at jeg sliter med endel fravær, sliter med å komme meg opp om morgen, og sliter egentlig med å se konsekvensene av det å ikke møte opp. Jeg har nå klart å samle opp 14 dager og 40 timer med fravær forgje semester (tredje året på videregående, påbyggning), noe jeg selv mener er latterlig høyt. Det som er veldig frustrerene er at lærerene mine har ikke klart å føre fraværet riktig, jeg er enten på skolen, eller ikke (somregel), men om en lærer glemmer å føre opp fraværet gjelder ikke dette som en dag, men som timer, og derfor har jeg endt opp med hele 40 timer fravær. Dette ser jo enda værre ut enn flere dager og mindre timer, og gjør meg ekstremt frustrert. Og jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre med dette? Føler det ser utrolig ille ut slik som det er nå, ser ut som jeg skulker timer ofte osv.

Uansett, dette er bare første semester, så jeg regner med det er ganske ille egentlig, og begynner å bli litt stressa for hva det kan ha og si for min fremtid. Jeg fikk snittkarakter på 4.7, greia er at det meste er for meg ganske lett, og jeg lærer ting fort. Føler at jeg egentlig bare sitter å hører på lærere trøkke ut ting uten interesse for å få lønna, for så å be oss skrive en oppgave, derfor ender jeg ofte opp med å bare sove lenge, for så å skrive oppgaven på basis av hva jeg kan fra før, eller gjøre research selv. Får også ofte følelsen av at jeg kan mye av det som blir gjennomgått fra før, og da blir det litt lett å bare bli hjemme.

Men ja, det jeg tenker på er om dette er farlig høyt? står jeg i fare for å sitte i kassa på rimi fordi ingen vil ansette meg? Noen som har noen gode ideér for å komme seg på skolen? (Prøver for øyeblikket "Faen eller, bare skjerp deg")skal nok ta et folkehøyskoleår, for så å studere videre. Med en høyere utdanning vil fraværet på VGS gjelde mindre? regner ikke med de faktisk vil dømme meg på bakgrunn av at jeg var mye borte på VGS om jeg har fullført høyere utdanning, håper iallfall ikke det
Sist endret av iSatan; 29. januar 2014 kl. 18:27.
Du kan sende melding til kontaktlærer og be han skifte dager med mye timesfravær om til dagsfravær. Det kan fikses.

Angående studier så er det karakterer som gjelder, eller folkehøyskole/privat, der snakker pengene. Hvis du fullfører noe sånt så driter arbeidsgiver i fravær på VGS.
Hadde over fem ganger så mye fravær som deg, og har klart meg helt fint. Bare å slappe av og fokusere på fagstoff og omgangskrets så blir det nok folk ut av deg også
Be de gjøre det om til dager, enkelt og greit, det er noen få trykk i fronter.
Når det kommer til forsoving; er veldig lik deg på det området, klarer du bytte tankesett til 'hva kommer jeg best ut av om 5 år' er veldig mye gjort. Ligge her og sove fordi det er behagelig eller drasse på daukjøttet til skolen, møte opp for å ha gjort det, tross alt noe jeg har valgt selv siden det er et steg på vegen til noe som virkelig interesserer og utfordrer senere samt komme ut med rene papirer, samvittighet OG man virker mer som en staut kar ved å gjennomføre slikt man ikke vil men må
Kan og overføres til idretten, der det er enda flere tunge dager.
Ikke undervurder tankens kraft hvis du går en uke slik, høres kanskje dumt ut men mentalitet og generell innstilling i hodet gjør veldig mye, som oftest er det bedageligheten som sier det motsatte.
( sitter på en ipad og humpete busstur, sorry hvis det er noen litt corny setninger eller skrivefeil)
wut wut
iSatan's Avatar
Trådstarter
Skal snakke med kontaktlæreren min angående timene, satser på å få ordnet opp i dette!

Enig med deg Kong Grizzly, er mye i mentaliteten. Blir jo lettere sur på meg selv når jeg klarer å surre bort masse dager sånn, men om morgene er det værre å holde motivasjonen til å dra der, uten noe klar belønning annet enn en dag med for det meste kjipe og kjedelige lærere (fagene i seg selv har jeg ikke noe problem med, liker godt å lære nye ting). Tror jeg er ganske dårlig på å se på langsiktige effekter av ting. Det som holder meg mest gående er nok det sosiale. Føler at det er litt paradoksalt at jeg ikke kommer meg til skolen når jeg selv vet at jeg egentlig må, og at det ikke er noe grunn til å la være. Er vel ikke like lett å tenke klart om morgen
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Har slitt mye med det samme som deg.
15 dager og 26 timer i først termin.
Hittil i andre termin har jeg kun en dag, og da var jeg legit sjuk.

Her er min oppskrift, som har funket sålangt:

-Begynner 07:50 på skola.
-Går til skola på 15 min/kjører bil om den er ledig

06:40 Alarm
06:50 Alarm
Trikset her er å skru på lyset fort som faen og få begge beina ut av senga og ned på gulvet, så fort den andre alarmen går.
07:05 Alarm, nå må jeg ut av dusjen!
07:20 er det mulighet for å få skyss store deler av skolevegen, såfremt jeg er klar. Dette er en stor motivasjonsfaktor, da raskt klar på morran = trenger ikke kave meg gjennom en meter snø til skola

Har som sagt funket hittil i år. Hør med noen du kjenner om du kan få sitte på, og få beina ut av senga så fort som mulig!
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Seriøst? Du burde ta deg selv i nakkeskinnet og virkelig innse alvoret. Skolen er viktig, kanskje ikke nå - men om 1-2-3-4-5 ++ år. Det å kunne vise tilbake på gode referanser på skolebenken, herav inkluderer det gode karakterer og lite fravær er gull verdt. Du har 14 dager, det i seg selv er minimalt, men problemet er, som du også tydelig nå finner ut av: du har 40 timer fravær.

Det var problem en, nå skal du få vite problem to:
Termin 1 er over. Det er slutt. Du kan ikke ta opp igjen termin 1, det betyr at du kan heller ikke endre fraværet fra termin 1. Dette inkluderer både dagsfravær og timesfravær.

Your bad, på tide å våkne og virkelig forstå alvoret!
På lang sikt, hvis du sliter med å få den jobben du har lyst på, ta å få deg en annen jobb, bevis at du kan være ansvarsbevisst der, og søk deretter der du ønsker deg, fordi hvis arbeidsgiver ser situasjonen din på skolenbenken som det den var, men du har noen eller en veldig god referanse, uten å ha hatt fravær fra jobb og stått på, så ligger det endel mer vekt der, arbeidsgiver har vært i dine sko en gang han også, mest sannsynelig, vært skolelei etc.

Men selvfølgelig det aller beste er jo bare å unngå få fravær såklart!
Sitat av FatMan Vis innlegg
Har slitt mye med det samme som deg.
15 dager og 26 timer i først termin.
Hittil i andre termin har jeg kun en dag, og da var jeg legit sjuk.

Her er min oppskrift, som har funket sålangt:

-Begynner 07:50 på skola.
-Går til skola på 15 min/kjører bil om den er ledig

06:40 Alarm
06:50 Alarm
Trikset her er å skru på lyset fort som faen og få begge beina ut av senga og ned på gulvet, så fort den andre alarmen går.
07:05 Alarm, nå må jeg ut av dusjen!
07:20 er det mulighet for å få skyss store deler av skolevegen, såfremt jeg er klar. Dette er en stor motivasjonsfaktor, da raskt klar på morran = trenger ikke kave meg gjennom en meter snø til skola

Har som sagt funket hittil i år. Hør med noen du kjenner om du kan få sitte på, og få beina ut av senga så fort som mulig!
Vis hele sitatet...
Eh.

Trikset er vel å ha alarmen på 0650 og stå opp når den ringer.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Eh.

Trikset er vel å ha alarmen på 0650 og stå opp når den ringer.
Vis hele sitatet...
Trikset er vel å våkne av seg selv og gå på skolen hver dag?

Jeg forteller bare TS hva som funker for meg.
Om jeg har på kun en alarm sovner jeg igjen eller klarer ikke komme meg ut av senga.
Jeg klarer heller ikke stå opp med mindre jeg har en god grunn for det.
Selvfølgelig burde jeg klare å stå opp bare ved å tenke at jeg burde gjøre det, men det har jeg altså prøvd et halvår uten at det funka så jævlig bra.
Husk at man kan få fraskrevet ganske mange dager =)
Om ikke reglene har blitt endret den siste tiden.
0 stress, bare ta deg sammen 2. Termin. 0 ugyldige fravær skal være enkelt, spesielt timefravær. Men om du faktisk er syk, så går dagsfravær bra.

Timefravær er værre en dagsfravær!!
Gjør som fatman sier, kom deg opp av senga og på med lyset, selv har jeg en lysbryer til taklyset litt unna meg, så jeg slår på det når jeg må opp. Det hjelper også å ha egen ringeklokke som du kan sette i et hjørne av rommet sånn at du må opp av senga for å skru den av.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Husk at man kan få fraskrevet ganske mange dager =)
Om ikke reglene har blitt endret den siste tiden.
Vis hele sitatet...
Er vel fra 4. sammenhengende dag med sykdom og utover så har du 10 dager som kan bli fraskrivi.
Sist endret av Ekvivokk; 29. januar 2014 kl. 19:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg hadde selv 64 dager det siste året på VGS. 46 dager det andre året
Hvorfor jeg besto lurer jeg på den dag idag, men jeg tror det hadde noe med at skolen hadde høy drop-out rate, dermed tror jeg de dreit i fraværet og heller fokuserte på karakterer og at elever besto fagene på denne skolen.

Dette er årsaken til at jeg tar høyere utdanning, faen om jeg søker jobb med et slik fravær.

Men sjekk med skolen, det kan sikkert ordne seg dersom skolen din lider av høy strykprosent eller elever som slutter.