Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2113
Jeg har lenge fundert på USA's økonomi, hvordan de kan finansiere store kriger og fremdeles ha den holdningen til skatter og avgifter mm. de har jo selfølgelig fått svi en del for det, men media skal ha det til at det går nednom å hjem både nå og da, men de klarer bestandig å klatre halveis ut av det, hva tror dere kommer til å skje fremover?

Et scenario: Hva hadde skjedd hvis økonomien i USA skulle gått -skikkelig- i vasken?
Noe sånt som 1929? Jeg er absolutt ingen ekspert, skulle jeg gjette hadde jeg sagt at Norge faktisk hadde klart seg veldig godt.

Land som Saudi Arabia ville ha fått problemer etter hvert, USAs Oljekonsum ville gått i dass som igjen betyr at slike land ikke får oljedollars. Som igjen betyr færre våpenkjøp av nettopp land som SA, som igjen påvirker USAs økonomi, ond spiral altså.

Men langt værre en petrodollar, er hvete osv. Si USAs mange hvete bønder hadde blitt nødt til å begrense, eller til og med gi opp produksjonen av hvete og annet, I den vestlige verden er det vel kun Canada og Australia samt Usa som produserer mer enn de selv forbruker. Det hadde betydd hungersnød over store deler av det kraftig overbefolkede Asia og Afrika.
Da hadde vel Kina tatt over snart tror jeg Asia's økonomi er i kraftig vekst.
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Hayek vs. Keynes: http://www.youtube.com/watch?v=d0nERTFo-Sk

Den kommende dobbeldippen og hyperinflasjonen i dollaren burde mer enn bevise at Keynes tar feil.
Vis hele sitatet...
Nå også i oppdatert utgave: http://www.youtube.com/watch?v=GTQnarzmTOc

Og: Nederlandsk dokumentar om hva som kan skje hvis dollaren kollapser: http://www.youtube.com/watch?v=AuPgd...layer_embedded
USA hadde gått konk for lengst, hadde de ikke vært verdens ledende supermakt. Så lenge alle land er "avhengige" av USA, så kan børsspillet deres fortsette sånn som det gjør.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Da hadde vel Kina tatt over snart tror jeg Asia's økonomi er i kraftig vekst.
Vis hele sitatet...
Kina er avhengig av et USA med kjøpekraft. Hvis USA går til helvete, gjør Kina også det
Sitat av elpa Vis innlegg
Kina er avhengig av et USA med kjøpekraft. Hvis USA går til helvete, gjør Kina også det
Vis hele sitatet...
USA låner penger av Kina for å kjøpe ting av Kina, derfor er Kina avhengige av USA? Morsomt. Det er selvsagt mye bedre for kineserne at de får kjøpekraft til å kjøpe kinesiske varer selv.
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
USA låner penger av Kina for å kjøpe ting av Kina, derfor er Kina avhengige av USA? Morsomt. Det er selvsagt mye bedre for kineserne at de får kjøpekraft til å kjøpe kinesiske varer selv.
Vis hele sitatet...
Kina er ikke i realiteten avhengig av USA, men i praksis så er de avhengig av den amerikanske dollaren ettersom store deler av Europa og andre rike land er USA-tilhengere og støtter USA økonomisk som militært.

For at Kina skal kjøpe inn ting og tang så trengs dollaren, ettersom yuan?(takk 1337) ikke er den aller mest populære valutaen, selv om den er veldig sterk.
Sist endret av Ivar; 16. august 2011 kl. 00:19.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Kina er ikke i realiteten avhengig av USA, men i praksis så er de avhengig av den amerikanske dollaren ettersom store deler av Europa og andre rike land er USA-tilhengere og støtter USA økonomisk som militært.

For at Kina skal kjøpe inn ting og tang så trengs dollaren, ettersom yen?(heter valutaen til Kina tror jeg) ikke er den aller mest populære valutaen, selv om den er veldig sterk.
Vis hele sitatet...
yen er i Japan. I Kina bruker du yuan. (kilde: http://wwp.greenwichmeantime.com/tim...hina/currency/)
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
yen er i Japan. I Kina bruker du yuan. (kilde: http://wwp.greenwichmeantime.com/tim...hina/currency/)
Vis hele sitatet...
ah jepp var usikker på den, takker for rettelsen.
Sitat av Petter H Vis innlegg
Noe sånt som 1929? Jeg er absolutt ingen ekspert, skulle jeg gjette hadde jeg sagt at Norge faktisk hadde klart seg veldig godt.

Land som Saudi Arabia ville ha fått problemer etter hvert, USAs Oljekonsum ville gått i dass som igjen betyr at slike land ikke får oljedollars. Som igjen betyr færre våpenkjøp av nettopp land som SA, som igjen påvirker USAs økonomi, ond spiral altså.

Men langt værre en petrodollar, er hvete osv. Si USAs mange hvete bønder hadde blitt nødt til å begrense, eller til og med gi opp produksjonen av hvete og annet, I den vestlige verden er det vel kun Canada og Australia samt Usa som produserer mer enn de selv forbruker. Det hadde betydd hungersnød over store deler av det kraftig overbefolkede Asia og Afrika.
Vis hele sitatet...
Siden 2006 har USA importert mer mat enn de eksporterer, og dette er en voksende trend. Jordbruk i den vestlige verden er ikke bærekraftig, og det vil den ikke være i framtiden heller
er det noen ideer her på hvor lav verdi dollar kan ha før større kinasjapper slutter bruke. og er det sannsynlig med 5.30 i nærmere tider.
Sitat av jokar Vis innlegg
er det noen ideer her på hvor lav verdi dollar kan ha før større kinasjapper slutter bruke. og er det sannsynlig med 5.30 i nærmere tider.
Vis hele sitatet...
Ja, det er sannsynlig at den kan havne på 5.30.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av jokar Vis innlegg
er det noen ideer her på hvor lav verdi dollar kan ha før større kinasjapper slutter bruke. og er det sannsynlig med 5.30 i nærmere tider.
Vis hele sitatet...
hvorfor ikke ? den har jo vært nede på fem og bikket under fem før ?
Sitat av jokar Vis innlegg
er det noen ideer her på hvor lav verdi dollar kan ha før større kinasjapper slutter bruke. og er det sannsynlig med 5.30 i nærmere tider.
Vis hele sitatet...
tror ikke kinabutikker slutter å bruke dollaren av den grunn. USA er i en gullposisjon (etter min mening).

Dollaren kan gå ned til 1dollar -> 1kr, fortsatt så vil USA ha en stor økonomisk maktinnflytelse. Det er ikke fordi dollaren er sterk/svak, men fordi så mange andre land enn Kina som er avhengige av det.

Er det logisk? Nei, men slik er realiteten. De fleste europeiske land støtter USA, og vil på ingen måte nekte deres dollar som "verdens viktigste valuta".
De betaler faktisk ganske mye skatt i USA. Det er bare fordi dette skal sammenlignes med Norge at folk sperrer opp øynene. Hadde vi kuttet vårt velferdsregime ned til det de har, hadde vi sikkert endt på ca samme skattenivå.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
De betaler faktisk ganske mye skatt i USA. Det er bare fordi dette skal sammenlignes med Norge at folk sperrer opp øynene. Hadde vi kuttet vårt velferdsregime ned til det de har, hadde vi sikkert endt på ca samme skattenivå.
Vis hele sitatet...
Tja..
Skatten deres gir dem ikke automatisk goder som norske statsborgere får, og det er som det store problemet er at alle som er "rike" får skattelette i USA, noe som er så hjerneskadet at jeg får downs i rektum.
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
USA låner penger av Kina for å kjøpe ting av Kina, derfor er Kina avhengige av USA? Morsomt. Det er selvsagt mye bedre for kineserne at de får kjøpekraft til å kjøpe kinesiske varer selv.
Vis hele sitatet...
Kina må ha noen å eksportere til hvertfall. Hvis USA ikke kan kjøpe kinesiske varer, så vil det gå dårlig.
Warren buffet forklarer noe veldig interessant om det amerikanske skattesystemet. Som i de fleste land i verden skattes det hardt på arbeid, mens spekulasjon på børsen ikke blir skattet på langt nær så hardt. http://e24.no/boers-og-finans/warren...-rike/20089045