Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2364
Hallo!
Jeg har hatt en "hjemmedag", i forbindelse med mat og helse på skolen i dag. Tenkte jeg kunne vise bildene jeg tok av maten. Er ikke noe fotograf, så de er nok ikke spesielt proffe.
http://img265.imageshack.us/img265/5890/img3306b.jpg

Uploaded with ImageShack.us

http://img29.imageshack.us/img29/971/img3301t.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Dette er de bildene jeg synes ble best. Bare å komme med kritikk. Men er ikke ment for å være proffe.
Nr 1 ser ut som et helt vanlig middagstallerken i et norsk hjem. Like spennende som en solnedgang, kanskje mindre. Nr 2 er ikke noe mer enn en marsipankake.
Sist endret av mo3; 15. februar 2011 kl. 13:22.
Alt for lav eksponering. Blir ikke delikate bilder av at bildene er for mørke. Bildene trenger også oppskarping... Dette er ikke bare noe proffer gjør, men noe alle som skal levere noe inn for vurdering bør vite.
Et tips kunne være å sette maten ved et vindu. Naturlig lys gjør at det ser mye bedre ut!
Kaka hadde sikkert sett litt bedre ut om den hadde vært lysere; + helt hvit bakgrunn
Kaken er alt for grå og kjedelig. Har disse bildene i det hele tatt vært en tur innom Photoshop eller noe lignende?
Sitat av Markus Vis innlegg
Kaken er alt for grå og kjedelig. Har disse bildene i det hele tatt vært en tur innom Photoshop eller noe lignende?
Vis hele sitatet...
Når jeg leste spm ditt tenkte jeg

http://www.bilpleieguiden.no/hoved/ubehandletbil.jpg

Har du i det hele tatt vasket bilen før du tok bildet?
Voldsomt til syting og klaging da, jeg fikk iallefall våt munn av det første bildet ditt.. Tror jeg må komme meg på BigHorn Steakhouse asap..
Synes det ser digg ut jeg...
De har ikke vært innom Photoshop, var litt av grunnen til at jeg viste de fram her, slik at jeg vet hva jeg kan gjøre.
Takker da selvfølgelig for kritikken
Alt for mye mat. Pens kjøttet med en lett sukkerlake eller fks raps olje for å få en fin glans. Bruk sprøytepose på stappen. Det er også alt for mye sauce på tallerkenen. Det må være mye "luft" på tallerkenen. Prøv å bruk en tall uten mønster. Noe grønt er ogaå fint. Fks en frisk persillstilk.. Bruk lite mat, den som ser bildet skal ikke bli mett! Få høyde på maten! Lykke til!
Sist endret av Legend.; 15. februar 2011 kl. 22:04.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Offtopic; Dere har like middagtallerkner som oss
Sist endret av toffer125; 15. februar 2011 kl. 22:12.
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Offtopic; Dere har like middagtallerkner som oss
Vis hele sitatet...
Morsomt
En ting som har funket for meg er å finne et hjørne der både vegger og tak er hvitt. Hold en blitz rett over maten, pek den oppover mot taket. Bruk høy blender (altså lavt F-tall) og ta bildet fra så lav synsvinkel som mulig. Da blir det jevnt belyst uten fettete høylys, ingen slagskygger, og den lave synsvinkelen gir både dybde og spenning i bildet, da blir det mer som et landskap enn et "dokumentasjonsbilde".
Sist endret av mann; 15. februar 2011 kl. 22:18.
Nærbilder av mat blir sjeldent bra, mat på nært hold er stort sett uappetittlig. For inspirasjon kan du gjøre noe så enkelt som å se på bildene på matprat.no, de gjør det ikke så verst og maten på bildene skal ikke være jukset med. Mange matfotografer bruker skokrem og diverse dritt for å gi maten delikat utseende - fysjomfei, sier jeg. De har dårlige bilder på matprat også, men du lærer fort hva som gjør at et bilde er appetittlig eller ikke når du har noe å sammenligne med.
Sist endret av GothQueen; 18. februar 2011 kl. 13:37.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Huff, må ikke laste opp slike bilder... Blir jo sulten!
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
trodde aldri jeg skulle si noe sånt til en som jobber på restaurant. men det var MYE kjøtt på første bildet, nå fikk jeg og lyst til å ut og spise når jeg får mat istede for veggies
Første bildet ser ut som at noen har brydd seg med å legge opp maten litt: kjøttet er kutta opp, potetene er lagd til potetstappe og grønnsaker er lagd til noe. Altså, ser inviterende ut, siden noen har jobba litt med maten før de la det på tallerkenen. Når det kommer til kvalitet på selve bildet, har jeg ikke peiling.

Kaka ser god ut, men skulle gjerne sett -hele-.. ikke bare toppen. Kanskje delt den i to, så en fikk se innholdet og hvordan du har jobbet med den også? Etter at du har tatt bilde av hele, selvsagt.

Må være gøy å jobbe som kokk
kaka hadde sett bedre ut om den ikke hadde vært full av brun bøss..
Utsnittet har jeg ikke noe imot, når du ikke tar med hele for jeg lyst til å se mer.
Men lyset er flatt og bildet ser ut som om det ikke er redigert whatsoever. Bilder fra speilreflekskameraer er ofte matte fordi det er meningen at man skal kunne stille farger og lys litt selv i etterarbeidet, hvertfall ifølge min forrige fotolærer xD
Høyere blender og mere lys er et ønske på begge bildene.

Et tips, sjekk alle svarene du fikk på denne tråden, og ta shooten en gang til, og vis oss resultatet :3
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Nærbilder av mat blir sjeldent bra, mat på nært hold er stort sett uappetittlig. For inspirasjon kan du gjøre noe så enkelt som å se på bildene på matprat.no, de gjør det ikke så verst og maten på bildene skal ikke være jukset med. Mange matfotografer bruker skokrem og diverse dritt for å gi maten delikat utseende - fysjomfei, sier jeg. De har dårlige bilder på matprat også, men du lærer fort hva som gjør at et bilde er appetittlig eller ikke når du har noe å sammenligne med.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke så fryktelig mange matfotografer som bruker "skokrem og diverse dritt" lengre, både fotografen og stylisten er sultne dyr, de vil jo ikke ødelegge lunsjen sin!

Fra det ene til det andre; bruk vinduslys og opplett så skal du se at det blir bedre Siden du driver og lager mat så har du sikkert ei fin hvit skjærefjøl som passer ypperlig til formålet! Lykke til
▼ ... over en uke senere ... ▼
jo, det er veldig vanlig å bruke utrolig mye "drit" som ikke kan spises for å ta "fine" matbilder Eldanar, husk at de som jobber med dette vanligvis ikke tar bilder av middagen eller lunsjen sin, men ofte skal ta bilder av en hel serie med retter.

Ang. det kalender sier om å skarpe opp bildet - joa, men sørg først og fremst for å få et skikkelig skarpt bilde i utgangspunktet, DET er prioritet nr 1. Hvis du ser litt på den øverste kanten på det nærmeste kjøttstykket, så kan det se ut som du rett og slett ikke har klart å holde kameraet helt stille. Den beste løsningen er naturligvis et stativ, men godt nok lys og stor nok blender til at du kan ha kortere lukkertid er også gull verdt.